Permalänk
Medlem

Moderkort till Ryzen 2600

vilket moderkort borde jag satsa på, gärna ett inte allt för dyrt

Permalänk
Medlem

B450 eller X470, annars beror det också på om det ska vara ATX, mATX, eller mITX.

Exempelvis detta:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kotten81:

vilket moderkort borde jag satsa på, gärna ett inte allt för dyrt

ASRock B450M PRO4, 900 kr.

Mycket prisvärt.

https://www.anandtech.com/show/13091/analyzing-b450-for-amd-r...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Min åsikt enbart: Undvik ASUS som pesten. Kör på ett ASUS ROG STRIX x470-I Gaming med en R5 2600, och long story short så visade det sig långt långt ner längs felsökningsvägen att ASUS AI Suite orsakar crashes och är jävligt svårt att rensa ut när man väl haft det installerat.

Längre versionen:
ITX-versionen jag har av "ROG STRIX x470 Gaming" verkar vara lite mer begränsat i bios vad gäller OC, så tänkte att det är lika bra att köra AI suite då klockning är snabbt och smidigt därigenom.

Jag hade under ett antal veckor slumpmässiga crashes, kanske en var tredje dag, som event viewer enbart noterade som antingen hårdvaru failure eller "explorer initiated shutdown". Ominstallation hjälpte ej (då jag körde AI Suite igen), annan GPU hjälpte ej, annan PSU hjälpte ej, annan RAM hjälpte ej. Jag antog då att det var riggens skrot-design som var problemen (PSU utanför chassit, radiator casually fastbultade på toppen av chassit med en 90-graders aluvinkel, chassiplåten borta för att min Morpheus II sticker ut genom sidan) som var problemet- ansträngde mig för att jorda PSU till chasssi, repaste på GPU och CPU, bytte reset och powerbutton till ett par rejäla mekaniska återfjädrande brytare istället för någon slags halvledarkrets som satt i chassit, körde PC på en UPS osv osv.

Till slut hittar jag trådar som rekommenderar att ta bort AI suite, märker att det GÅR inte att ta bort det. Jag hittar till slut en tråd på ASUS forum där en community rep lämnar ut ett removal tool specifikt för AI Suite då de definitivt verkar medvetna om problemet, vilket dock inte tar bort allt för mig då vissa processer ligger kvar, men ÄNTLIGEN slutar datorn nu krascha.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Min åsikt enbart: Undvik ASUS som pesten. Kör på ett ASUS ROG STRIX x470-I Gaming med en R5 2600, och long story short så visade det sig långt långt ner längs felsökningsvägen att ASUS AI Suite orsakar crashes och är jävligt svårt att rensa ut när man väl haft det installerat.

Längre versionen:
ITX-versionen jag har av "ROG STRIX x470 Gaming" verkar vara lite mer begränsat i bios vad gäller OC, så tänkte att det är lika bra att köra AI suite då klockning är snabbt och smidigt därigenom.

Jag hade under ett antal veckor slumpmässiga crashes, kanske en var tredje dag, som event viewer enbart noterade som antingen hårdvaru failure eller "explorer initiated shutdown". Ominstallation hjälpte ej (då jag körde AI Suite igen), annan GPU hjälpte ej, annan PSU hjälpte ej, annan RAM hjälpte ej. Jag antog då att det var riggens skrot-design som var problemen (PSU utanför chassit, radiator casually fastbultade på toppen av chassit med en 90-graders aluvinkel, chassiplåten borta för att min Morpheus II sticker ut genom sidan) som var problemet- ansträngde mig för att jorda PSU till chasssi, repaste på GPU och CPU, bytte reset och powerbutton till ett par rejäla mekaniska återfjädrande brytare istället för någon slags halvledarkrets som satt i chassit, körde PC på en UPS osv osv.

Till slut hittar jag trådar som rekommenderar att ta bort AI suite, märker att det GÅR inte att ta bort det. Jag hittar till slut en tråd på ASUS forum där en community rep lämnar ut ett removal tool specifikt för AI Suite då de definitivt verkar medvetna om problemet, vilket dock inte tar bort allt för mig då vissa processer ligger kvar, men ÄNTLIGEN slutar datorn nu krascha.

ASUS moderkort är bra, men det är mjukvaran man ska undvika. Installerar personligen aldrig ner moderkortstillverkarnas mjukvara (oavsett tillverkare) då dessa bara strular på ett eller annat sätt.

Vill du överklocka -> gör det via BIOS.
Vill du testa överklockningen -> Prime95
Vill du ha koll på CPU-frekvenserna och temperaturerna -> CPU-Z + HWMonitor

That's it! En bra tumregel att följa är: Ju mindre skit man har installerat desto bättre

(För Ryzen-system så är nog AMDs egna mjukvara i detta fall, AMD Ryzen Master Utility, ett bra val för att hålla koll på frekvenserna då CPU-Z buggar fortfarande lite ibland).

@Kotten81: Ska du köra med fler än två grafikkort (för SLI/Crossfire) -> X470
Om enbart ett grafikkort så räcker det med B450 då det finns absolut inga fördelar med X470 över B450. Istället är det VRM och VRM-kylning man ska tänka på.

Vilken storlek ska moderkortet vara? ATX, mATX eller mITX?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Kotten81
Som tidigare i tråden handlar det om VRM och VRM-kylning

Source: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/9uc6bi/am4_b450x470_vrm...

Permalänk

Kolla lite recensioner på detta kort:

https://www.komplett.se/product/1079920/datorutrustning/dator...

Verkar vara helt okej och har aldrig varit billigare än 999 Värt att tänka på är också att många mindre moderkort inte har lika många fläktanslutningar. Det går säkert att lösa med splitters, men ändå.

För att svara på ovan inlägg om ASUS. Jag har ett ASUS B450-f rog... blablabla som inte kraschar. Köpte det för 999 på inets "special" black friday. Tror jag installerade AI Suite först, men installerade om windows (var tvungen att skaffa nytt) och valde att strunta i AI Suite vid den andra installationen. Så jag har inget att säga om just den delen av ASUS mjukvara.

Annars är väl B450 mer rimligt än B350 pga att B350 korten inte nödvändigtvis MÅSTE stödja nästa generation Ryzen (ibland inte ens denna generation Ryzen om de inte har uppdaterat BIOS innan du får kortet). I framtiden kanske man vill uppgradera ett snäpp och då passar B450 bättre.

Permalänk
Medlem

Som redan sagts; Asus = bra hårdvara, bra bios. Asus mjukvara skall man sky som pesten, och så har det varit länge.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@Icte: Instämmer- en annan anledning att jag gick mjukvaruvägen var vissa otydligheter i bios- i de reviews som jag baserat mitt beslut att köpa moderkortet på visades en "Extreme tweaker" meny, som inte finns i mitt bios, istället finns AI tweaker som ser lite annorlunda ut. Parametern för multiplier är mystiskt utgråad, medan alla andra parametrar går att klicka på. Det står varken i bios eller manualen som följer med något annat än en beskrivning av vad parametern gör. Efter mycket googlande (efter att jag gjort mig av med AI suite) så visade det sig att man kan ställa den fast den är utgråad, men enbart med + och - knappar. Väldigt otydligt då den tydligen i tidigare bios-versioner var likadan som andra parametrar.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200