NAS ihop med släkten

Permalänk
Medlem

NAS ihop med släkten

Hej,

Vi har lite funderingar på att skaffa NAS för att lagra släktens bilder på. Tanken är att en skall stå hos mig och en hos mor och far och att dessa ska speglas med varandra.

Jag har inte kommit så mycket längre än såhär i mina tankar och är i behov av tips med vad jag ska satsa på.
Ungefärlig lagringsmängd just nu ligger på runt 1-1.5 TB men det vore bra om det går att skala upp i framtiden.

Det är fördel om systemet är någorlunda lättkonfigurerat och att man kan lösenordsskydda olika mappar om man inte vill att alla ska ha tillgång till allt osv...

Jag synkar idag upp mina bilder i Googlephotos och skulle det finnas stöd för det vore jag extra nöjd...

Permalänk
Vila i frid

Synology har Cloud Sync där bl.a. Google Cloud Storage stöds - förrutom en hel hopers andra tjänsteleveratörer.

Permalänk
Medlem

Har själv 2 st NASar. Främst för att ha foton på 2 ställen som är separerade från varandra.
Använder mig av 2 st Synology NAS och använder deras Cloud sync mellan dessa i tvåvägsuppdatering. Det ger att oavsett var jag lägger in en ny bild kommer den automatisk att kopieras till den andra NAS:en. Alltså har jag lokal (och snabb) access oavsett var jag är. Kopieringen sker i bakgrunden.
Det som krävs dock är att du har en public IP-adress (behöver inte vara statisk, använd DDNS) på bägge ställena men det går att ordna beroende på vilken bredbandsleverantör du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Synology har Cloud Sync där bl.a. Google Cloud Storage stöds - förrutom en hel hopers andra tjänsteleveratörer.

Skrivet av loffis:

Har själv 2 st NASar. Främst för att ha foton på 2 ställen som är separerade från varandra.
Använder mig av 2 st Synology NAS och använder deras Cloud sync mellan dessa i tvåvägsuppdatering. Det ger att oavsett var jag lägger in en ny bild kommer den automatisk att kopieras till den andra NAS:en. Alltså har jag lokal (och snabb) access oavsett var jag är. Kopieringen sker i bakgrunden.
Det som krävs dock är att du har en public IP-adress (behöver inte vara statisk, använd DDNS) på bägge ställena men det går att ordna beroende på vilken bredbandsleverantör du har.

Synology låter väl bra, vad ska man satsa på där då sedan? Får gärna vara någorlunda prisvärt..
Snabb googling sa mig att de har saker alltifrån 1000 lappen till oändligheten.. Räcker det med en av de billigare med plats för 2 diskar eller bör man satsa högre?
Jag tänker att man kan börja med 1 disk på 2TB och sen ha möjligheten att sätta i en till vid behov.. När behovet kräver ännu mer lagring får man helt enkelt köpa en station till..
Ovanstående x2 givetvis..

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Synology är väldigt användarvänligt, jag har kört en DS415+ i några år nu och är nöjd. De man får när man går upp i pris är oftast starkare cpu och bättre avkodning för streaming. Ska man bara ha det för bilder är det kanske overkill. Jag hade satsat på en NAS med 4 platser direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trainer:

Synology låter väl bra, vad ska man satsa på där då sedan? Får gärna vara någorlunda prisvärt..
Snabb googling sa mig att de har saker alltifrån 1000 lappen till oändligheten.. Räcker det med en av de billigare med plats för 2 diskar eller bör man satsa högre?
Jag tänker att man kan börja med 1 disk på 2TB och sen ha möjligheten att sätta i en till vid behov.. När behovet kräver ännu mer lagring får man helt enkelt köpa en station till..
Ovanstående x2 givetvis..

Synology är en av de tillverkarna som har bäst medföljande mjukvara. Det finns även fler program att installera genom deras enkla pakethanterare. Därför är det många som rekommenderar dem.

Synologys J-serie är deras ingångsmodeller. De döps baserat på lanseringsår och antalet diskplatser. Jag har en DS (Disk Station) 216j. Det är en NAS med två diskplatser från 2016. Utan att kolla borde motsvarande för i år heta DS 218j eller DS 219j om den hunnit komma. J-serien är billig(are) av en anledning och det är att man får sämre CPU och mindre minne. Det borde finnas en 418j som alltså har 4 diskplatser och lanserades -18.

Jag anser att J-serien räcker om det bara ska vara en nätverksansluten lagring. Om man vill strömma video och låta NAS-enheten omkoda åt en, så behöver man definitivt kraftfullare hårdvara, men det låter inte som att det är fallet.

Nästa prisnivå är de modellerna som inte heter J och inte heter Plus, typ DS 218. Jag tror att de även sorterar in sina Play-modeller i det segmentet och de är gjorda för att kunna hantera strömning av video via omkodning.

Och segmentet efter det är Plus-serien. Om jag minns rätt riktar den sig mer åt avancerade hemma-användare eller mindre företag.

Kom på nu att de har en väldigt enkel och ganska användbar guide på hemsidan som hjälper en förstå utbudet: https://www.synology.com/sv-se/support/nas_selector

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:
Skrivet av Limpanax:

Synology är väldigt användarvänligt, jag har kört en DS415+ i några år nu och är nöjd. De man får när man går upp i pris är oftast starkare cpu och bättre avkodning för streaming. Ska man bara ha det för bilder är det kanske overkill. Jag hade satsat på en NAS med 4 platser direkt

Tanken är ju att det endast skall vara för bildlagring, själv kanske jag även kommer köra på en extern hårddisk i garderoben för extra backup så någon överdriven snabbhet behövs egentligen inte.

Någon som vet hur WD's lösningar fungerar, är ju mer färdiga och väldigt prisvärda..

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/lagring/nas/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trainer:

Tanken är ju att det endast skall vara för bildlagring, själv kanske jag även kommer köra på en extern hårddisk i garderoben för extra backup så någon överdriven snabbhet behövs egentligen inte.

Någon som vet hur WD's lösningar fungerar, är ju mer färdiga och väldigt prisvärda..

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/lagring/nas/...

Ännu enklare är en molnläsning om ni kan tänka er det.
Då får man väl en backuplösning utan att behöva anstränga sig speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trainer:

Någon som vet hur WD's lösningar fungerar, är ju mer färdiga och väldigt prisvärda..

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/lagring/nas/...

Möjligen prisvärd om priset är det enda du värdesätter. Värdesätter man överföringshastighet, funktionalitet och servicevänlighet så lyfter man blicken något.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ännu enklare är en molnläsning om ni kan tänka er det.
Då får man väl en backuplösning utan att behöva anstränga sig speciellt mycket.

Molnlagring är inte backup om det är enda källan och inte erbjuder historik.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om du har råd så är en 4-bay lösning att föredra.
Du kan naturligtvis blanda det också. 4-bay hemma hos dig och 2-bay hos föräldrarna.
Man behöver inte synka allting utan man väljer själv vilka kataloger som man vill synka mellan NASarna.
Så en kraftfullare hemma hos dig så att du kan använda den till mer saker kan ju vara bra.
Själv så har jag dragit igång Synology Photo Station på min hemma NAS som gör att jag kan komma åt bilder och filmer var jag än är.
På NASen som jag har i fjällen använder jag mig av Surveillance Station kopplad till den web kamera som jag har där (hoppas kunna få se en björn då jag vet att det finns kring stugan).
Det finns alltså en hel del extra programvara som följer med en Synology och det är rätt enkelt att dra igång och använda sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ännu enklare är en molnläsning om ni kan tänka er det.
Då får man väl en backuplösning utan att behöva anstränga sig speciellt mycket.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Molnlagring är inte backup om det är enda källan och inte erbjuder historik.

Jag kör idag med google photos och extern hårddisk själv.. Har haft två externa men den ena rök häromdagen.. (tog en laptops strömkälla och efter det fungera den inte.. Kanske går plocka ur själva disken men det är en annan historia)
Vill dock komma från detta och känner inte att molnlagring är min och framförallt inte min släkts föredragna lösning..

Skrivet av Dr.Mabuse:

Möjligen prisvärd om priset är det enda du värdesätter. Värdesätter man överföringshastighet, funktionalitet och servicevänlighet så lyfter man blicken något.

Priset värdesätter jag, överföringshastigheten får gärna vara bra men för att enbart lagra kort och i mina ögon främst att backupa kort är det inte så viktigt med något supersnabbt..
Servicevänlighet och smidighet värdesätter jag dock högt, det ska vara enkelt för alla att komma åt och lätt att administrera för mig.

Skrivet av loffis:

Om du har råd så är en 4-bay lösning att föredra.
Du kan naturligtvis blanda det också. 4-bay hemma hos dig och 2-bay hos föräldrarna.
Man behöver inte synka allting utan man väljer själv vilka kataloger som man vill synka mellan NASarna.
Så en kraftfullare hemma hos dig så att du kan använda den till mer saker kan ju vara bra.
Själv så har jag dragit igång Synology Photo Station på min hemma NAS som gör att jag kan komma åt bilder och filmer var jag än är.
På NASen som jag har i fjällen använder jag mig av Surveillance Station kopplad till den web kamera som jag har där (hoppas kunna få se en björn då jag vet att det finns kring stugan).
Det finns alltså en hel del extra programvara som följer med en Synology och det är rätt enkelt att dra igång och använda sig av.

Jag ska inte använda hårddiskarna till något annat än lagring av foton, det är egentligen det enda jag använder min dator till idag, lagra foton och beställa foton..
Ingen i övriga släkten använder sina datorer till något mer avancerat än så behov funktionalitet för det känns ganska lågt prioriterat.

Det viktiga för mig är att på ett enkelt sätt lagra kunna lagra bilder på ett säkert och vettigt sätt.
Finns det stöd för att på ett enkelt sätt via exempelvis en app kunna titta på sina foton på telefonen var som helst är detta en fördel, går det inte så funkar det ändå..

Permalänk

Hej, skulle säga att set billigare och tryggsre alternativet är att fynda office med 5 användare och dela med släkten (så gör jag)

100 sek per år, inkl office och 1tb var. Mindre krångel, mer säkert och smidigare.

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

En till röst för Synology, väldigt bra och lättanvänd molnsynkning mellan datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Synology är en av de tillverkarna som har bäst medföljande mjukvara. Det finns även fler program att installera genom deras enkla pakethanterare. Därför är det många som rekommenderar dem.

Synologys J-serie är deras ingångsmodeller. De döps baserat på lanseringsår och antalet diskplatser. Jag har en DS (Disk Station) 216j. Det är en NAS med två diskplatser från 2016. Utan att kolla borde motsvarande för i år heta DS 218j eller DS 219j om den hunnit komma. J-serien är billig(are) av en anledning och det är att man får sämre CPU och mindre minne. Det borde finnas en 418j som alltså har 4 diskplatser och lanserades -18.

Jag anser att J-serien räcker om det bara ska vara en nätverksansluten lagring. Om man vill strömma video och låta NAS-enheten omkoda åt en, så behöver man definitivt kraftfullare hårdvara, men det låter inte som att det är fallet.

Nästa prisnivå är de modellerna som inte heter J och inte heter Plus, typ DS 218. Jag tror att de även sorterar in sina Play-modeller i det segmentet och de är gjorda för att kunna hantera strömning av video via omkodning.

Och segmentet efter det är Plus-serien. Om jag minns rätt riktar den sig mer åt avancerade hemma-användare eller mindre företag.

Kom på nu att de har en väldigt enkel och ganska användbar guide på hemsidan som hjälper en förstå utbudet: https://www.synology.com/sv-se/support/nas_selector

Skrivet av CFSsss:

En till röst för Synology, väldigt bra och lättanvänd molnsynkning mellan datorer.

Lutar mer o mer åt synology då..
Tänker mig 2 x DS 218j samt en 2 eller 3 TB disk.
Då täcker vi dagens behov samt ett tag till. Vi har även möjlighet att om några år köpa en uppsättning diskar till och öka lagringsutrymmet..

Någon speciell disk man ska satsa på att sätta i? Eller någon jag absolut skall undvika?

Permalänk
Medlem

@Trainer: Ok, hmm. Det kanske är enklare att ni köper en riktigt bra NAS och sedan loggar dina föräldrar in sig på den över nätet, automatiskt mao.

Typ såhär: https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=107258

Och såhär: https://www.synology.com/en-uk/knowledgebase/DSM/tutorial/Net...

Ni köper en 4-bays bra NAS istället, den står hemma hos dig och föräldrarna synkar till molnet med quick-connect. Borde funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Trainer: Ok, hmm. Får nog kolla att DS218J stöder lagring på distans.

Det kanske är enklare att ni köper en riktigt bra NAS och sedan loggar dina föräldrar in sig på den över nätet, automatiskt mao.

Typ såhär: https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=107258

Och såhär: https://www.synology.com/en-uk/knowledgebase/DSM/tutorial/Net...

Ni köper en 4-bays bra NAS istället, den står hemma hos dig och föräldrarna synkar till molnet med quick-connect. Borde funka.

Anledningen till att jag vill ha den ena hos föräldrarna är för att förhindra att man blir av med allt vid brand eller stöld..

Permalänk
Medlem

@Trainer: Ok, det är iofs klokt. Själv så har jag bara en lokal NAS men tar en manuell backup till en USB disk kanske var 6 månad eller så.

Det jag skulla reka i så fall är nog att en utav NAS:arna agerar "master" och kör cloud station server: https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/Clo...

Sedan synkar den andra nasen mot den. Man kan bara dubbelkolla att DS218J klarar att köra cloud station server, jag tror det. Men skadar inte att dubbelkolla.

Edit: Yepp, den verkar ha stöd för cloud station server. Så det bör funka.

Vad gäller diskar skulle jag köra på något långsamt, tyst och energissnålt som roterar i 5400rpm. Med två diskar kommer du bara få raid-1 så den storleken du köper är det du får.

Permalänk
Medlem

Du behöver troligen inte köra en spegling för säkerhet och då räcker faktiskt 2-bay rätt bra.
Möjligen skall du köra en manuell backup någon gång för att ha det på ytterligare 1 ställe.
Skulle en HD rasa i någon NAS kan du ju återställa allting då. Enda där är känslan av att vara nere på att allting bara finns på 1 disk tills man har återställt allting. Där ger en raid lite mer trygghetskänsla.
Men tycker att din ide låter bra, jag har samma tänk på mina NASar, skydd för brand och stöld.
På servern kan du även lägga till versionshantering och ange antal versioner som du vill spara. Jag har satt det till 4 st och hoppas/tror att om någon dumjävel kommer åt det hela med ransomware och vill ha pengar av mig för att låsa upp filerna så kanske det kan räcka med att slänga bort den senaste version (som är låst) och därigenom få tillbaka originalet. Blir troligen en del jobb man jag kan ge fingret åt den personen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Trainer: Ok, det är iofs klokt. Själv så har jag bara en lokal NAS men tar en manuell backup till en USB disk kanske var 6 månad eller så.

Det jag skulla reka i så fall är nog att en utav NAS:arna agerar "master" och kör cloud station server: https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/Clo...

Sedan synkar den andra nasen mot den. Man kan bara dubbelkolla att DS218J klarar att köra cloud station server, jag tror det. Men skadar inte att dubbelkolla.

Edit: Yepp, den verkar ha stöd för cloud station server. Så det bör funka.

Vad gäller diskar skulle jag köra på något långsamt, tyst och energissnålt som roterar i 5400rpm. Med två diskar kommer du bara få raid-1 så den storleken du köper är det du får.

Skrivet av loffis:

Du behöver troligen inte köra en spegling för säkerhet och då räcker faktiskt 2-bay rätt bra.
Möjligen skall du köra en manuell backup någon gång för att ha det på ytterligare 1 ställe.
Skulle en HD rasa i någon NAS kan du ju återställa allting då. Enda där är känslan av att vara nere på att allting bara finns på 1 disk tills man har återställt allting. Där ger en raid lite mer trygghetskänsla.
Men tycker att din ide låter bra, jag har samma tänk på mina NASar, skydd för brand och stöld.
På servern kan du även lägga till versionshantering och ange antal versioner som du vill spara. Jag har satt det till 4 st och hoppas/tror att om någon dumjävel kommer åt det hela med ransomware och vill ha pengar av mig för att låsa upp filerna så kanske det kan räcka med att slänga bort den senaste version (som är låst) och därigenom få tillbaka originalet. Blir troligen en del jobb man jag kan ge fingret åt den personen.

Ja min tanke var att det borde räcka med 1 disk i varje.. Går ena sönder så får man snabbt som fan kopiera upp bilderna på en ny.. Sen tänkte jag nog som sagt var köra egen backup på en extern disk för extra säkerhet och snabb tillgång till filer ifall nätverk eller annat krånglar..
Detta med ransomware har oroat mig lite, till viss del därför jag tänkt ha en extern disk oxå men lösningen med versionshantering låter ju som en bra idé. Men i det fallet, tar en bild då upp 4 gånger platsen?

Permalänk
Medlem

@Trainer:

Sannolikheten att en hacker ska lyckas kryptera både din och dina föräldrars NAS samtidigt verkar rätt låg. Han kanske kommer in på en utav era diskar om ni har otur men den är ju synkad över molnet till den andra NASen, tror inte hackern kan komma åt den via Synologys sync tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Trainer:

Sannolikheten att en hacker ska lyckas kryptera både din och dina föräldrars NAS samtidigt verkar rätt låg. Han kanske kommer in på en utav era diskar om ni har otur men den är ju synkad över molnet till den andra NASen, tror inte hackern kan komma åt den via Synologys sync tjänst.

Jo det låter ju sant, men om man får in nån skit som sedan synkas över till den andra nasen så sitter jag i skiten ändå?
Eller? Jag är lite dåligt insatt på denna biten..

Permalänk
Medlem

@Trainer:

Antar att det är teoretiskt möjligt men du måste ha ganska rejält mycket otur för att råka ut för något sådant.

Om du vill vara på säkra sidan skulle jag köpa en extern USB hårddisk och köra en offline back-up lite då och då. En 4TB passport kostar ju bara 1300kr eller så nuförtiden. Jag gillar själv "offline" när det gäller långtidslagring, kanske lite old-school men sådan är jag.

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Om du kör versionshantering så tar den upp mer utrymme men det är inte 4 ggr så mycket.
Jag hade det tidigare satt till 32 och då tog det ca 20% mer (tror jag). Hur mycket det är nu vet jag inte men kan försöka göra en kontroll när jag kommer hem.
Att tänka på är ju att jag har satt min till 2-vägs synkronisering så det som kommer in kommer automatiskt att komma över till den andra NASen. Så det räcker med att kryptering sker på ena sidan så kommer det över till andra också.
Men jag tror att versionshantering borde ta hand om detta.
Skall testa och se vad som händer så fort som jag får tid.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Trainer:

Någon som vet hur WD's lösningar fungerar, är ju mer färdiga och väldigt prisvärda.

Deras intresse för användarnas dataintegritet är mindre angeläget. Det tog WD nästan 1-1/2 år att skicka ut den här fixen @ https://community.wd.com/c/network-attached-storage/wd-my-clo... som gjorde den vidöppen för attacker.

Permalänk
Medlem

Liknande kan man hitta på de flesta diskmärkens sk. NAS-lösningar - Seagate hade liknande på någon av sina modeller med en TFTP som man kunde logga in på och den har inge rättighetshantering, samma sak med telnet-sessioner istället för SSH...

överlag verka tänkandet på säkerhet och hackningsbarhet vara rätt lågt när de kastar ihop produkterna. och egentligen kan man nog säga samma sak om äldre köpe-NAS att de också har svagheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Liknande kan man hitta på de flesta diskmärkens sk. NAS-lösningar - Seagate hade liknande på någon av sina modeller med en TFTP som man kunde logga in på och den har inge rättighetshantering, samma sak med telnet-sessioner istället för SSH...

överlag verka tänkandet på säkerhet och hackningsbarhet vara rätt lågt när de kastar ihop produkterna. och egentligen kan man nog säga samma sak om äldre köpe-NAS att de också har svagheter

Med detta vill du säga att jag skall undvika t.ex. WD och satsa på Synology?

Permalänk
Medlem

Det finns flera köpeNAS-märken att välja på - men Synology har med åren visat sig vara något som konsumenterna gillar bäst - framförallt på gränssnitts-sidan även om alla köpenas har en linux i botten.

hårddisk-tillverkarnas 1-2 diskars sk. NAS till i stort samma kostnad sett vad hårddisken själv kostar så säger det sig själv att det är en snik-lösning med minsta möjliga ansträngning - ett av dem är tex. bara 256 MB RAM, 32-bitars OS på en ARM-propp med i bästa fallet 2 kärnor (och då blir det problem om filsystemet går över 8TB) och bantad i allt - även på OS-sidans och dess medföljande programpaket/stöd. Saker som märks direkt att det är för litet är tex. om du skall ha krypering på diskarna då många av dess system har inte HW-kryptering eller inte kan använda det i OS:t och prestandan blir väldigt lång - typiskt 10-12 MB/s - samma sak om du använder filsystem med inbyggd komprimering (tex. BTFS - vilket i stort sett alla moderna köpeNAS idag använder så fort det skall hantera filsystem över 8TB)

Det är annars inte så svårt att lägga in en ubuntu 18.04 server på någon mer eller mindre avdankad PC (dock 64-bit propp i denna) om man bara skall ha ren filserver-funktion, det är mer processorkraft, mer minne etc. än nästan vilken köpenas som helst. en av de viktiga sakerna är att en sådan installation håller sig uppdaterad i avseende säkerhet, medans en 5 år gammal KöpeNAS så är inte tillverkarna sådär jätteintresserad av att det hålls uppdaterade längre och lappning av upptäckta säkerhetshål, ja i stort sett upphört. Men det är klart - det är lite mer meck och man måste använda sig av det där svarta hemska fönstret - dvs. terminal oftast via SSH och köra kommandorader utan någon form av snyggt GUI.

Men faktum är om man tar sig tid med att lära sig detta så föredrar man detta oftast än grafiska GUI där någon annan tänkt åt dig, framförallt i situationer när det inte gör som du hade tänkt dig eller att det har skitigt sig och behöver lösa problem eller installera tex. flera diskar.

Vill man har mer seriöst och kan placera dessa på ställen där ljudet inte stör - köpa en begagnad HP-server och den vägen få både riktiga ECC-minnen och annan infrastruktur som faktiskt är byggd för 24/7-drift i många år.

Permalänk
Medlem

Jag har varit i exakt samma tankar ett tag nu, vill kunna ha all data på 2 ställen ifall det skiter sig Men jag har en fråga ifall någon vet om det finns, jag vill kunna ha flera(minst 2) användare som har sin del av hårddisken. Vill alltså inte att den/de jag delar NASen med ska kunna kolla på mina bilder. Finns det?

Visa signatur

The what what in the what now?