Säkerhetshål upptäckt i Wifi-kretsar – miljontals enheter påverkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tycker @trickeh2k sammanfattar det bra. Jag förstår inte heller resonemanget eller hur just den här nyheten kan anses vara "clickbait". Tycker sån här anklagelser kommer in slentrianmässigt och personligen ser jag på våra rubriker vara bland de torraste (tråkigaste) som går att hitta. Skicka gärna in en rättelse när något är fel och förklara sakligt vad som är fel, håller argumenten brukar vi rätta oss efter det.

Sen är det klart att vi alltid strävar efter rubriker som väcker ett intresse, vilket också är hela syftet med en artikelrubrik. Något ska finnas som kittlar ens nyfiken och får en att vilja läsa mer. För mig är "clickbait" något annat; direkt vilseledande och att man tänjer på sanningen i syfte att generera ett oförtjänt "klick". En tveksam rubrik som används när innehållet i själva artikeln är skräp och något man rentutav kanske inte borde skrivit om.

Jag kan komma på några tillfällen där vi skämtar till rubriken eller skriver något med glimten i ögat, men aldrig att vi aktivt skruvar på saker för att få folk att klicka på något de egentligen är ointresserade av om de faktiskt kände till innehållet. Åtminstone är det ingenting vi gör medvetet då vi vet att det på lång sikt enbart skadar vårt förtroende.

@trickeh2k "Nyhet om säkerhetshål 178"!

Jag tror det är när en nyhetsrubrik för tankarna till en Aftonbladetrubrik som får personer att reagera. Hade rubriken inte innehållit "miljontals enheter påverkade" så hade nog ingen kommenterat. Jag tror de flesta läsarna här på Sweclockers tänker att Sweclockers är en nyhetssajt där man vet att det som skrivs där är något man kan lita på och är sant. När sedan en nyhetsrubrik låter som den kommer från Aftonbladet (en tidning de flesta vet inte alltid håller sig till sanningen) tror jag folk blir lite oroliga.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Eazy Oroliga? Att vi skriver liknande rubriker som de flesta, fast ofta ännu mer sterila på gränsen till väldigt tråkiga? Jag lägger ingen värdering i eller bemöter vad du tycker om andra nyhetssajter, men att vi slirar på sanningen med rubriker som dessa håller jag helt enkelt inte med om.

Att det gäller miljontals enheter är också ett faktum. Nätverkskretsar från Marvell är knappast sällsynta, Avastar 88W8897 är rentutav en väldigt populär lösning som är vanligt förekommande i alltifrån spelkonsoler till bärbara enheter med ett par år på nacken. Nästa gång skriver vi miljarder enheter – förutsatt att så är fallet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

@Eazy Oroliga? Att vi skriver liknande rubriker som de flesta, fast ofta ännu mer sterila på gränsen till väldigt tråkiga? Jag lägger ingen värdering i eller bemöter vad du tycker om andra nyhetssajter, men att vi slirar på sanningen med rubriker som dessa håller jag helt enkelt inte med om.

Att det gäller miljontals enheter är också ett faktum. Nätverkskretsar från Marvell är knappast sällsynta, Avastar 88W8897 är rentutav en väldigt populär lösning som är vanligt förekommande i alltifrån spelkonsoler till bärbara enheter med ett par år på nacken. Nästa gång skriver vi miljarder enheter – förutsatt att så är fallet.

Jag har inte sagt att ni slirar på sanningen. Det läste du in själv. Se själv hur felaktigt en text upplevs av andra. Jag försökte bara förklara vad jag tror är anledningen till att folk reagera.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Eazy Fast när du jämför en handling hos oss med en tidning som du personligen anser far med osanning är det ingen långsökt tolkning att göra.

Klart jag och alla på redaktionen förstår om folk reagerar när man skriver skitrubriker som direkt vilseleder läsare, vilket är vad clickbait är. Här ser jag det helt enkelt inte.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdaterade nyheten med uttalande från Expresslogic, som utvecklar Threadx. Säkerhetshålet är inte relaterat till deras RTOS, utan endast vissa nätverkskretsar såsom Marvells.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Uppdaterade nyheten med uttalande från Expresslogic, som utvecklar Threadx. Säkerhetshålet är inte relaterat till deras RTOS, utan endast vissa nätverkskretsar såsom Marvells.

Företag kommenterar händelse om produkt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2