Elgiganten "fälls" hos Reklamombudsmannen
Detta är lite komiskt
I höstas när jag letade och jämförde bärbara datorer så hamnade jag vid några tillfällen på Elgigantens hemsida. Men varje gång tycktes de bärbara datorerna vara märkta med PC för Allas "Bäst i Test". Men vid en närmare titt insåg man att det inte alls var datorn som vunnit någon utmärkelse utan antivirusprogrammet McAfee. Som dessutom således som tillval.
Sättet de valt att marknadsföra detta på var så uselt i min mening att jag skickade in en anmälan till Reklamombudsmannen i oktober. För inte så länge sedan trillade beslutet ner i min e-post:
Uttalande
Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen är vilseledande. Den strider därmed mot artikel 5 i
Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.
För att förstå problematiken bör man ta en titt på hur de marknadsförde datorerna då:
Jag anser att de blev placerade där av den enkla anledning att förvirra konsumenter till att eventuellt tro att det är datorn som fått "Bäst i test". Det är helt enkelt absurt att någon som skulle vilja erbjuda ett antivirusprogram som tillval och försöker designa ett förslag till konsumenten i enlighet med god UX-sed skulle komma på att detta nog är det bästa sättet. Det är helt enkelt manipulativt.
Men det komiska är nog ändå hur Elgiganten i argument till RO beskriver hur viktig konsumentinformationen är. Detta väldigt komiskt:
Annonsörens yttrande
Enligt Elgiganten AB (annonsören) har ”Bäst i test” och andra testutmärkelser visat sig vara en viktig märkning
för kunderna när det kommer till valet av produkt.
Annonsören menar att dagens kunder gör mycket research inför ett inköp – framför allt när det kommer till
sällanköpsprodukter. Här finns produkter som ligger i ett dyrare prissegment och/eller kan uppfattas som mer
tekniskt komplicerade än andra produkter. Kunderna söker därför vägledning och hjälp och går gärna efter
rekommendationer, från familj och vänner, andra användare och kunder, men också från opartiska experter. I
det senare fallet i form av beskrivande artiklar och utmärkelser/utnämningar baserade på testresultat.
E-barometern är en rapport som presenteras varje kvartal och som genomförs av PostNord i samarbete med
Svensk Digital Handel och HUI Research för att följa den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln.
Undersökningsresultaten från det första kvartalet 2018 visar bland annat att 73 procent av respondenterna
anser att det är viktigt eller mycket viktigt med produktrecensioner när de handlar från en webbutik. Enligt
annonsören är det alltså viktigt för kunder att det finns bäst i testmärkningar och därför bör den också finnas
med vid paketerbjudanden som innehåller flera produkter.
Beroende på sektor är det vanligt att annonsören efter prisuppgiften presenterar en tilläggstjänst, ett tillbehör
eller en tillhörande produkt. Denna produkt eller tjänst presenteras då genom en bild/symbol samt kortfattad
text. Genom att klicka på pilen får tittaren ytterligare information om produkten, tjänsten eller erbjudandet. Den
märkning för bäst i test som anmälan gäller, följs även den av en beskrivande text om vilken produkt den avser.
Här borde det inte finnas någon risk för missförstånd.
Syftet med märkningen att underlätta och hjälpa kunden att hitta den bästa produkten för dennes, i det här fallet
det bästa antivirusprogrammet. Annonsören beklagar att märkningen gjorts otydligt för kunden.
Annonsören har bifogat flera exempel från sin egen webbplats för att illustrera hur tilläggstjänster marknadsförs
på webbplatsen.
😂😂😂
För den som vill läsa hela anmälan och beslutet hittar ni PDF-filen här tillsvidare eller när de publicerats på RO under ärende Ärende 1810-164.
System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC