Permalänk
Medlem

Hårddisk dyker inte upp i BIOS

Hej. Fått problem med min SSD, OCZ Agility 3 120 GB.

Helt plötsligt bootade inte Windows vid uppstart så jag startade om datorn och då gick den igång. Senare hände samma sak igen, såg då att jag inte hittade hårddisken i BIOS. Drog ut strömkontakt och startade om den, tuggade ett tag men startade Windows.

Gjorde test med crystsldiscinfo och allt såg bra ut.

Nu har samma sak hänt igen men får inte igång det efter upprepade försök.
Har provat att byta SATA kabel samt provat att byta SATA utgång.

Tror ni disken är sönder? Den har nog minst 4 år på nacken. (Glömt vart jag köpte den).

Kan jag testa något annat? Har köpt ny hårddisk nu men har lite filer på den jag kunnat behöva.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hej. Fått problem med min SSD, OCZ Agility 3 120 GB.

Helt plötsligt bootade inte Windows vid uppstart så jag startade om datorn och då gick den igång. Senare hände samma sak igen, såg då att jag inte hittade hårddisken i BIOS. Drog ut strömkontakt och startade om den, tuggade ett tag men startade Windows.

Gjorde test med crystsldiscinfo och allt såg bra ut.

Nu har samma sak hänt igen men får inte igång det efter upprepade försök.
Har provat att byta SATA kabel samt provat att byta SATA utgång.

Tror ni disken är sönder? Den har nog minst 4 år på nacken. (Glömt vart jag köpte den).

Kan jag testa något annat? Har köpt ny hårddisk nu men har lite filer på den jag kunnat behöva.

Testa om du kan gå in i bios med "load setup defaults".

Permalänk
Avstängd

skulle testat att sätta i den i en annan dator / moderkort innan något antagande om att den är trasig accepteras. förslagsvis inte det dyraste moderkortet ska det testas på då hårddisken kanske sliter på den.

Visa signatur

PROVERBS 8:36...all who hate me love death