Permalänk
Medlem

Hjälp med setup av hemnätverk

Hej!

Behöver råd vid installation av mitt nätverk hemma. Har fiber in i huset med en konverterare på väggen!

Vill dra nätverkskablar från konverteraren till ett par fasta uttag i olika rum och även en kabel till routern som ska placeras centralt i huset. Hur löser jag detta på bästa sätt? Vill ju ha en brandvägg även till de fasta uttagen?

Med vänlig hälsning, Lasse

Permalänk
Sötast

Konverter -> Router -> Uttag -> Datorer
alt
Konverter -> Router -> Switch/Patchpanel -> Uttag -> Datorer

Andra valet är om du behöver fler portar än vad routern har eller om du av någon anledning inte vill ha routern i samma rum där sladdarna från övriga uttag kommer in.

Permalänk
Medlem

@Luthor: Jag har ett 2-våningshus och har delat upp mitt nätverk så här:

Konverter -> Router med wifi undervåning -> Dator & NAS
Från router till Övervåning -> Switch -> AP (Acesspunkt) i taket mitt i huset.
Från switchen på övervåningen till 2x datorer

Vill du bara köra med en centralt placerad router med wifi kan du dra 2x kablar till den.
Konverter -> Router -> tillbaka till rummet med konvertern, fast till en switch -> uttag till dina rum.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Tack båda för svar, blir nog två kablar till routern som står bra centralt i huset och en tillbaka till en switch och sedan vidare till de fasta uttagen. Några bra tips på switch som gör jobbet utan att kosta en förmögenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luthor:

Tack båda för svar, blir nog två kablar till routern som står bra centralt i huset och en tillbaka till en switch och sedan vidare till de fasta uttagen. Några bra tips på switch som gör jobbet utan att kosta en förmögenhet?

Nästan vad som helst i kategorin omanagerade gigabit switchar gör jobbet.
Priset för en bra sådan är strax under 100kr per port, eller närmare 50kr (kan du resonera).

Ett exempel på en hyfsad sådan.
https://www.komplett.se/product/868442/datorutrustning/natver...

Jag har satt ett segment i huset (3 datorer) på en sådan här:
https://www.inet.se/produkt/5400753/netgear-prosafe-gs108?gcl...

Jag använder inte alla portar (4st dårå), men den har aldrig visat tendenser att inte göra ett bra jobb som "grendosa".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luthor:

Tack båda för svar, blir nog två kablar till routern som står bra centralt i huset och en tillbaka till en switch och sedan vidare till de fasta uttagen. Några bra tips på switch som gör jobbet utan att kosta en förmögenhet?

Hur många portar behöver du? Tar du en med 8 portar så kommer en port att tas upp av kabeln fram och tillbaka till routern, så då har du 7 portar kvar att dra ut till olika ställen i huset. Jag skulle säga att det är dumsnålt att ta färre portar än så, men om du mot förmodan behöver fler än det så finns det såklart större också, t.ex. med 16 portar.

Jag har själv denna https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/tp-link-tl-s...
och den funkar problemfritt. Från tester jag läst funkar den lika bra som de Gurk länkade, men är drygt 100 kr billigare än netgear:en och knappt 200 kr billigare än cisco:n.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Tackar, då har jag fått svar på mina funderingar och även bra tips på switchar...