Varför köpa dyrare dator/komponenter.

Permalänk

Varför köpa dyrare dator/komponenter.

Mitt tänk och så har jag alltid tänkt.
Jo om man har budgeten för att köpa dyrare bättre komponenter varför ska man köpa det.
Säg att man köper ett ryzen 2700x istället för en i7 9700K bara för att det är billigare.
Prestandan i spel är bättre på intel och då får man hosta upp mellanskillnaden.
Likaså grafikkort 2080 eller 2070 osv osv.
När detta ska säljas 3-4 år senare så kommer man att få mellanskillnaden tillbaka eller gå back väldigt lite.
Så man har haft en mycket bra dator och glädje i dessa år plus att mellanskillnaden kommer man att få tillbaka.
Så jag kan förstå att folk som har begränsad budget och vill köpa nåt billigt men jag kan bara säga spara och håll ut och köp dyrt för du kommer inte att gå back.
Min intel gamla tjänare går för över 2K begagnad på ebay i europa, hade jag köpt i5:an så är det mellanskillnaden men min klarar jag fortfarande att lira på för den var den bästa just då.
Ett nytt ryzen deras bästa just nu kostar 3550kr, och intel 9700K 4700Kr.
Så min uppgradering efter 5 år för ett nytt cpu komer att landa på mellan 1-2K. Alltså ingenting efter 5 år.
Därför tycker jag att köpa dyrt lönar sig i längden.
Grafikkort same shit köper du 2080 så kommer det att säljas efter 2-3 år för över 5K kolla 1080Ti som kostar runt 6K du förlorar väldigt lite i pengar på flera år.
Så ett 2070 kort kommer att förlora samma % i pengar som ett 2080 men du får tillbaka mellanskillnaden.
Hoppas ni förstår mitt tänk nu är det dags för en sup

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hedersmedlem

Dyrare komponenter kanske tappar samma värde procentuellt men de tappar mer värde i absoluta siffror, precis som en bil. Du får inte tillbaka hela mellanskillnaden om några år bara för att du köper dyrare delar idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Det var ju jäkligt random. Bra konversations material, säker på att du inte redan hade tagit en sup innan du skrev detta?

Förstår väl lite hur du menar, att man lägger sig på en specifik nivå och sen så ligger man kvar på samma nivå som man gick in på från början oavsett om det är i high-end eller budget segmentet. Skillnaden är endast första "inbetalningen" man gjorde.

Men jag tycker inte att det är problem och det ska jag förklara, men först måste jag ta en öl, återkommer...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Undrar om jag inte såg en påse micro-popcorn i skafferiet i morse?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag köper det jag behöver och brukar inte byta mina komponenter förrän det går sönder eller inte klarar av det jag gör med datorn på ett behagligt sätt längre, något jag alltid köper lite mer påkostat är SSD, nätagg och moderkort som är de enda komponenterna jag historiskt haft som gått sönder.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

@_F1GHT3R_: Det var ju jäkligt random. Bra konversations material, säker på att du inte redan hade tagit en sup innan du skrev detta?

Förstår väl lite hur du menar, att man lägger sig på en specifik nivå och sen så ligger man kvar på samma nivå som man gick in på från början oavsett om det är i high-end eller budget segmentet. Skillnaden är endast första "inbetalningen" man gjorde.

Men jag tycker inte att det är problem och det ska jag förklara, men först måste jag ta en öl, återkommer...

Precis så menar jag det är första budgeten som spelar stor roll och vad man tappar därefter. Därför tycker jag att man ska spara och köpa nåt bra från första början.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Undrar om jag inte såg en påse micro-popcorn i skafferiet i morse?

Skickades från m.sweclockers.com

haha

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Bror på hur marknaden ser ut.
Tex säljs 1080 Tis dyrt nu för folk inte vill sälja dom för att RTX är knappt en uppgradering för en stor peng, samt köptes inte 1080Tis för mining.

Visst för spel kan man se en dyr CPU som en investering eftersom den kommer hålla så pass länge, jag menar det är nog rätt säkert att anta att en 9900k (iaf med delid etc) kommer hålla bättre än vad 2600k har gjort.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Jag köper det jag behöver och brukar inte byta mina komponenter förrän det går sönder eller inte klarar av det jag gör med datorn på ett behagligt sätt längre, något jag alltid köper lite mer påkostat är SSD, nätagg och moderkort som är de enda komponenterna jag historiskt haft som gått sönder.

Jo, mitt datorbygge kostade runt 15K för 5 år sen. Jag har bara bytt ut grafikkortet och mellanskillnaden på det var 4K resten är the same.
Så totalt har jag slängt 20K på denna dator säljer jag den nu får jag 10K säkert för den minst.
Så jag har tappat max 50% lägger jag 10K mer så får jag en superdator igen som klarar sig i 5 år.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Bror på hur marknaden ser ut.
Tex säljs 1080 Tis dyrt nu för folk inte vill sälja dom för att RTX är knappt en uppgradering för en stor peng, samt köptes inte 1080Tis för mining.

Visst för spel kan man se en dyr CPU som en investering eftersom den kommer hålla så pass länge, jag menar det är nog rätt säkert att anta att en 9900k (iaf med delid etc) kommer hålla bättre än vad 2600k har gjort.

Precis därför säger jag köp dyrt sälj dyrt du kommer att ha bättre glädje av din dator längre osv osv.
Men budgeten måste finnas.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Dyrare komponenter kanske tappar samma värde procentuellt men de tappar mer värde i absoluta siffror, precis som en bil. Du får inte tillbaka hela mellanskillnaden om några år bara för att du köper dyrare delar idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag säger är att du visst får tillbaka mellanskillnaden eller tappar väldigt lite om du ens gör det.
Superdator mer attraktiv och du får mer efter 3-4år eftersom den fortfarande hänger med.En budget dator då den inte klarar nåt och ingen vill ha den.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Och nu pratar vi fram i tiden 3-5 år inte köpa idag sälja om några månader.
Laters want to drink now cya.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jo, mitt datorbygge kostade runt 15K för 5 år sen. Jag har bara bytt ut grafikkortet och mellanskillnaden på det var 4K resten är the same.
Så totalt har jag slängt 20K på denna dator säljer jag den nu får jag 10K säkert för den minst.
Så jag har tappat max 50% lägger jag 10K mer så får jag en superdator igen som klarar sig i 5 år.

Gjort samma sak nästan

har lagt:

+ 700kr på DDR3 2133mhz (500kr för gamla 16gb 1600mhz kittet)
+ 700kr på rejäl tornkylare
+ 2200kr för 980 Ti (1800kr för gamla grafikkortet)
+ 500kr för begagnad 256gb 840 pro
+ 800kr för chassi (gamla fick inte plats i nytt skrivbord)

Datorn hade GTX 680 SLI när den byggdes som byttes till GTX 780 vid lansering (cirka 500kr i mellanskillnad, ett av korten såldes ganska tidigt för 2000+ när jag upptäckte hur kasst SLI stöd det fanns) som sedan byttes mot ett begagnat 780 Ti (cirka 800kr i mellanskillnad) vilket senare såldes för runt 1800kr.

Går det lika käpprätt år helvete som det gick på mina GTX 680 2gb så får man dåliga mellanskillnader tillbaka, mina GTX 680 kostade 4500kr stycket (9000kr) och såldes cirka 1,5-2år senare för ett totalt värde för båda på runt 3500kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Jag köper för det mesta begagnade datordelar.

Dock hårddiskar och SSD'er, nätdelar köper jag nytt.

Skärmar är jag väldigt kräsen på om jag ska köpa det på begagnatmarknaden..inte repor eller vittryck får finnas på bildytan.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Gjort samma sak nästan

har lagt:

+ 700kr på DDR3 2133mhz (500kr för gamla 16gb 1600mhz kittet)
+ 700kr på rejäl tornkylare
+ 2200kr för 980 Ti (1800kr för gamla grafikkortet)
+ 500kr för begagnad 256gb 840 pro
+ 800kr för chassi (gamla fick inte plats i nytt skrivbord)

Datorn hade GTX 680 SLI när den byggdes som byttes till GTX 780 vid lansering (cirka 500kr i mellanskillnad, ett av korten såldes ganska tidigt för 2000+ när jag upptäckte hur kasst SLI stöd det fanns) som sedan byttes mot ett begagnat 780 Ti (cirka 800kr i mellanskillnad) vilket senare såldes för runt 1800kr.

Går det lika käpprätt år helvete som det gick på mina GTX 680 2gb så får man dåliga mellanskillnader tillbaka, mina GTX 680 kostade 4500kr stycket (9000kr) och såldes cirka 1,5-2år senare för ett totalt värde för båda på runt 3500kr.

Precis, nästa gång jag uppgraderar så blir det allt. Kanske behåller grafikkortet men tror det blir allt om 1-2 år.
Då har jag haft en bra dator för 20K och uppgradera igen för bara 10K så jag har förlorat 10K på 6-7år thats 100kr i månaden på alla dessa år.
Vissa förstår mitt tänk och jag och alla polare som sitter och lirar vet att det är den bästa vägen att gå.
Köper man mediokert så måste man uppgradera allt inom snar framtid det blir förlust i allt.
I spelglädje delar osv i pengar i allt.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Just senaste åren har vi väl haft ett annorlunda tillstånd där komponenter har ökat i pris eller inte rört sig speciellt mkt.

Det beror väl bla på att intel saknat konkurrens, miningvågen och att teknikutveckligen snarare skett för mobiltelefoner.

Om vi tittar tillbaka typ 2005 så var en pentium 4 iprincip värdelös något år efter, oavsett om man köpte high end eller budget varianten. Detta berodde på att teknikutveckligen gick snabbare samt att mjukvaran krävde mer i relation till hårdvaran och blev mer och mer krävande för varje år.

Nu när man köper så håller komponenterna värdet ganska bra eller till å med blivit dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Just senaste åren har vi väl haft ett annorlunda tillstånd där komponenter har ökat i pris eller inte rört sig speciellt mkt.

Det beror väl bla på att intel saknat konkurrens, miningvågen och att teknikutveckligen snarare skett för mobiltelefoner.

Om vi tittar tillbaka typ 2005 så var en pentium 4 iprincip värdelös något år efter, oavsett om man köpte high end eller budget varianten. Detta berodde på att teknikutveckligen gick snabbare samt att mjukvaran krävde mer i relation till hårdvaran och blev mer och mer krävande för varje år.

Nu när man köper så håller komponenterna värdet ganska bra eller till å med blivit dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte svara då jag började lira för ca 10 år sen, kommer inte ens ihåg vad jag hade för dator då men sen jag köpte det jag har idag alltså 5 år sen så är det precis som jag säger.
Jämföra bilar som en gjorde är inte samma sak.
Jag vet att jag har rätt, men man vet inte hur marknaden blir framöver men jag tror den kommer att vara densamma.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Det jag säger är att du visst får tillbaka mellanskillnaden eller tappar väldigt lite om du ens gör det.
Superdator mer attraktiv och du får mer efter 3-4år eftersom den fortfarande hänger med.En budget dator då den inte klarar nåt och ingen vill ha den.

Och det jag säger är att det inte stämmer. En superdator nu är mainstream om 5 år, kolla bara på Intels Core i7-5960X. En "superdator" är det du förlorar allra mest på i pengar. Det spelar ingen roll vad du betalade för din dator för 5 år sedan, det som bestämmer värdet på den är hur mycket du skulle behöva betala för att få samma prestanda idag och med tanke på hur utvecklingen går framåt hela tiden kommer det att vara bra mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Precis, nästa gång jag uppgraderar så blir det allt. Kanske behåller grafikkortet men tror det blir allt om 1-2 år.
Då har jag haft en bra dator för 20K och uppgradera igen för bara 10K så jag har förlorat 10K på 6-7år thats 100kr i månaden på alla dessa år.
Vissa förstår mitt tänk och jag och alla polare som sitter och lirar vet att det är den bästa vägen att gå.
Köper man mediokert så måste man uppgradera allt inom snar framtid det blir förlust i allt.
I spelglädje delar osv i pengar i allt.

Yes, har byggt många "billigare" datorer till mina kompisar med i5or och billiga nätagg och liknande genvägar för att få ner priset och alla dem har redan bytt hela sina system mot nya.

Själv sneglar jag på threadripper plattformen till mitt nästa bygge, 16 kärnor och quad channel minne och gott om pci-e lanes låter intressant

https://www.inet.se/produkt/5301257/amd-ryzen-threadripper-29...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Och det jag säger är att det inte stämmer. En superdator nu är mainstream om 5 år, kolla bara på Intels Core i7-5960X. En "superdator" är det du förlorar allra mest på i pengar. Det spelar ingen roll vad du betalade för din dator för 5 år sedan, det som bestämmer värdet på den är hur mycket du skulle behöva betala för att få samma prestanda idag och med tanke på hur utvecklingen går framåt hela tiden kommer det att vara bra mycket mindre.

Med superdator menar jag det folk brukar köpa idag. Inte processorer som är värda jättemycket pengar. En vanlig speldator.typ 2700x Intel 9900k osv osv. Jag menar inte datorer som kostar 50k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Undrar om jag inte såg en påse micro-popcorn i skafferiet i morse?

Skickades från m.sweclockers.com

Akta er om det är mikropopkorn från Willys m.fl. märke (Garant). En sån tog eld i min mikrovågsugn för ca 2 år sedan...

Permalänk
Medlem

En high end dator idag kostar fruktansvärt mycket mer än en high end dator för 15 år sen..

Grafikkort går upp i pris.
Ram går upp i pris.
SSD blir större och större hela tiden eftersom alla dessa feta spelen tar 50-100 gb vardera.. Därmed kostar dessa gb ssd om man ska ha spelen i ssd och inte tb hdd...

Permalänk

Ok efter en hård kväll natt så kan typ ingen säga att jag har fel i mitt tänk . Vi pratar om datorer som de flesta kan köpa om de har råd inte 50k datorer. Innan jag lägga mig vill jag säga att köp dyrt spara du kommer inte att gå back. Ingen har något argument om varför man ska köpa en billig dator istället för en dyr om man har budgeten. Godnatt....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Ok efter en hård kväll natt så kan typ ingen säga att jag har fel i mitt tänk . Vi pratar om datorer som de flesta kan köpa om de har råd inte 50k datorer. Innan jag lägga mig vill jag säga att köp dyrt spara du kommer inte att gå back. Ingen har något argument om varför man ska köpa en billig dator istället för en dyr om man har budgeten. Godnatt....

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker jag har varit ganska tydlig med att jag tycker att du har fel i ditt tänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag tycker jag har varit ganska tydlig med att jag tycker att du har fel i ditt tänk.

Håller med. Ett exempel;

MSI RTX 2080 Ventus går att köpa för strax över 7000:-
MSI RTX 2080 Trio går att köpa för strax över 9000:-, dvs ~2000:- dyrare.

Om en person köper båda grafikkorten, och sen säljer båda om 2 år, så kommer vederbörande inte att få 2000:- mer för sitt begagnade Trio än för sitt begagnade Ventus. Lite mer antagligen, men absolut inte hela mellanskillnaden. Faktum är att vederbörande antagligen kommer få mer pengar tillbaka (procentuellt) för Ventus-kortet än Trio-kortet.

In other news: Don't drink and post (and don't drink and overclock.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Ok efter en hård kväll natt så kan typ ingen säga att jag har fel i mitt tänk . Vi pratar om datorer som de flesta kan köpa om de har råd inte 50k datorer. Innan jag lägga mig vill jag säga att köp dyrt spara du kommer inte att gå back. Ingen har något argument om varför man ska köpa en billig dator istället för en dyr om man har budgeten. Godnatt....

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag nu skulle ha råd med en dator för 20 000 så skulle jag ändå inte köpa en för mer än 7000 då jag vet att jag inte behöver nåt bättre då den uppfyller mina småkrav som jag har så kom inte säg att de inte finns nån anledning.

För mig räcker en 2 kärnig i3:a och ett RX 560 med de billigaste moderkortet jag kunde hitta tillsammans med ett halvbudget när agg och de kommer de göra i 10 år till.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Föredrar att lägga mig på övre medelsegment, för samma pengar man skulle lagt för absoluttoppen kan man köpa det och fortfarande köra höga inställningar samt uppgradera efter 1-2 år, toppsegmentet är ju bara bäst första året det släpps sen kommer nya, bättre grejer.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Inaktiv

Tid är pengar.. Jag köper lite dyrare saker men gör ej mikrouppdateringar som består av att byta ut hårdvara, en annan sak att komplettera med extra ram, ssd eller ett till grafikkort.

Om vi tar den stora skaran så handlar det om en balans som man får fördela kostnaden på, är man ung så bör man fundera på bostad och en schysst lägenhet går på 2 miljoner. (beroende på vart i landet) . Min poäng är att den är en väldigt liten skara som kan säga att de har råd med det bättre, ta mobiltelefon för 18 000kr. Den ungdom som har råd med detta är ingen vanlig om den ska ha samma standard överallt. Visst är man en mobilapputvecklare så är det naturligt menen skev fördelning av pengarna.

Permalänk
Avstängd

Jag kör på att köpa nytt vart 10nde år, då behöver man inte krångla med att köpa och sälja. Tänker investera i en fin custom loop istället.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Jag kör på att köpa nytt vart 10nde år, då behöver man inte krångla med att köpa och sälja. Tänker investera i en fin custom loop istället.

Det jag är rädd med custom lopps är läckage och förstört golv... Då kostar det pengar..
Angående vattenkylning skulle jag påstå att det för den stora skaran är onödigt dyrt. En sak vore om vattenkyllning vore extremt tystare, men då blir det dyrt.