Super långsamt eller ingen internet alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du låna en dator som har garanterat fungerande ethernet och testa med ?

Testade en bärbar dator som jag vet fungerar med wifi och med kabel och den funkade inte hemma oss mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFarmer:

Är väl lika bra att invänta tekniker från operatören som du nämner. Elektriker låter dock inte som rätt titel för detta jobb.

10Mbit är en länkhastighet, inte en direkt datahastighet eller hur jag ska uttrycka det. Därav är det av vikt om ditt nätverkskort lägger sig på 10, 100 eller 1000Mbit. Visar datorns nätverkskort på 10Mbit (samt även routern som du nämner) direktansluten till fiberuttaget så lär det garanterat vara nåt fel från operatören (deras utrustning i nånstans i huset som du nämner) då inget idag lägger sig på 10Mbit så länge inte något är felinställt eller trasigt.

Lycka till hur som

precis, får vänta in dom! jag trodde att WAN porten var tvungen att ha en 1000 Mbit hastighet för att det är den som går mellan väggen och routern! som att väggen "skickar" bara ut 10Mbit så man kan inte få mer!

Aa dom har sagt att dom kan komma imorgon så dom ska väll kolla på mitt vägguttag eller den där switchen eller vad man kallar den nånstans i lägenhets området!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Acke1ify:

Testade en bärbar dator som jag vet fungerar med wifi och med kabel och den funkade inte hemma oss mig!

Då vet du med stor sannolikhet att problemen ligger hos operatören, hade du provat utan routern hade det varit ännu säkrare att det är så för då hade ju även den egna routern kunnat uteslutas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxIt666:

Kopplar man in direkt till vägguttaget borde fungera med max hastighet men han får inte någon signal = fel i kablage från uttaget till switch eller rj45 kontakten i vägguttaget, annars kabel cat x som han drar från pc till uttaget , bästa lösning koppla direkt till switchen istället.

Kolla kabel om det är UTP inte STP och inte jordat. Jag tror att problemmet ligger i kabel , själv hade en cat 6 när jag kopplade direkt till uttaget (utan router) ändrades anslutningen av sig själv från 1Gbps till 100 , köpte en ny kabel cat 6 utan jord UTP och fungerade på en gång.Varför går inte med jordad kabel vet jag inte men alla lampor var ok ändå.

Ok! visste inte ens att det fungera så! men fick 2 nya nätverkskablar av internet leverantören och dom borde ju funka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag tror knappast det är felet, men för säkerhets skull... Har du dubbelkollat med en annan enhet så att det inte bara är datorn det är fel på?

Aa har testat 4 olika datorer, 3 mobiler, 1 ipad och inget funkar! t.ex ena bärbara datorn jag testade är den jag sitter på nu! skaffade mobilt wifi till den just nu medans jag har det här problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxIt666:

@MaxIt666: Samma problem i det här länken , löste sig genom att Inaktivera och återaktivera nätverkskortet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1437604-internetatkomst-saknas-men-jag-har-internet

Såg att hans status för local area connection på IPv4-anslutning så står det "Ingen anslutning" för mig står det
IPv4-anslutning: Internet
IPv6-anslutning: Nätverksåtkomst saknas

men ska kolla in den där! tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acke1ify:

Såg att hans status för local area connection på IPv4-anslutning så står det "Ingen anslutning" för mig står det

Skickar ett pm till dig!

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acke1ify:

Kan du inte starta om switchen ?

Permalänk
Medlem

Tack allihopa för eran hjälp! Internet är fixat nu och det visade sig vara strul i källaren vid switchen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotka:

Skickar ett pm till dig!

Hej! såg meddelandet! Tack, men vi fick till det nu! var nåt problem vid switchen!

Permalänk

Toppen! Operatörsswitchen blev helt klart misstänkt när du nämnde 10Mbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acke1ify:

Hej! såg meddelandet! Tack, men vi fick till det nu! var nåt problem vid switchen!

Lät misstänkt när du ändå hade testat så pass mkt grejer Skönt att ni hitta felet!

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotka:

Lät misstänkt när du ändå hade testat så pass mkt grejer Skönt att ni hitta felet!

Precis! Men nu har jag nästan lärt mig att fel anmäla vilket problem som helst