Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ny dator med 4K som standard

Hej alla här på Sweclockers!

Skall nu inom en månad köpa ny dator för en väldigt rejäl summa så vill gärna ha lite tips på vilka komponenter jag bör köpa.
Jag har tänkt att lägga mellan 27-35k på denna dator som jag hoppas skall kunna driva allt i 4k under än en längre period framåt. Kommer framförallt att spela på min 65 tums tv och vill då kunna ligga på 4k 60fps stadigt med så höga grafikinställningar som möjligt.
Vill att Sekiro ska se så snyggt ut så ja blöder genom ögona

Det här är det jag valt än sålänge med mina begränsade kunskaper inom datorkomponenter:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12268841

Min fråga är vad bör jag byta ut? Något som jag borde lägga mer pengar på?
Har två hårdiskar hemma ja ska sätta in efter inett har byggt klart denna så mer plats kommer att finnas så tänk ej på det.
Men det jag känner mig osäkrast på är väll ram minnena hur snabba bör dom vara?
Vilka är bra alternativ?
Samt vilket 2080ti kort bör jag välja?
Moderkort kanske finns något bättre?

Som sagt kan tänka mig att lägga runt 35K men vill samtidigt inte bara slänga pengar utan att få någon vidare prestanda höjning, alla tips mottages gärna!

Permalänk
Medlem

Z390-F kostar bara 1999 kr och är bättre (är normalt dyrare än Z390-H).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Med tanke på att du har tänkt att spela i 4K 60fps så är processorkraft inte något som känns särskilt prioriterat. En Intel i9-9900K + en 360 mm vattenkylare för för 5990+1549 = 7539 kr kommer egentligen inte prestera jättemycket bättre i 4k 60 fps än en AMD Ryzen 5 2600X med medföljande kylare för 2290 kronor. (Du får dock byta till ett annat moderkort för byte till AMD.)

Anledningen till att du kan dra ner på processorn är att det är grafikkortet som kommer vara flaskhalsen i 4K. En Ryzen 5 2600X kommer aldrig att vara den faktor som begränsar dig från att gå över 60 fps.

Har du tänkt att du kanske ibland vill kunna köra spel i riktigt hög refreshrate med lägre inställningar och lägre upplösning (kanske med en seperat bildskärm med lägre upplösning och hög refresh) kan det vara motiverat att ha en snabbare Intelprocessor i, men även där är det svårt att för en ren speldator motivera något mer än en Intel i7-9700K (4990 kr, 1000 kr billigare än en i9-9900K).

Grafikkortet däremot har du nog tänkt rätt på. RTX 2080 Ti är riktigt dyrt, men det är det enda kort på marknaden nu som du kommer kunna driva 4k i med bra upplösningar i krävande spel med.

Snabba RAM-minnen är alltid trevliga, men allt över 3200 MHz tenderar att kosta mer än det smakar. Särskilt med tanke på att det är 4k som vi pratar om, d.v.s. hårt begränsat av ditt grafikkort. Minnet kommer inte vara en flaskhals. Här kan du lätt spara en tusenlapp till.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Helt feltänkt att köpa en budgetprocessor till en dator för 30k.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

@pv2b: Helt feltänkt att köpa en budgetprocessor till en dator för 30k.

Datorn kostar inte 30k med en AMD-processor i. Men det är klart, om målet är att datorn vara kosta så mycket som möjligt så ska det självklart vara Intel-processor i. Men det är väl inte priset som är huvudsyftet, eller?

Du får gärna motivera hur du tänker, precis som jag motiverat hur jag resonerat. Att bara säga "feltänkt" lär sig ingen något av.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan faktiskt också passa på att hänvisa till Sweclockers test av Intel 9000-serien: Sweclockers: Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K – "Coffee Lake Refresh" (19 oktober 2018).

I detta test testade Sweclockers dessa CPU:er och även en del AMD-CPU:er, bland annat i spel, i 4K upplösning, med ett RTX 2080 Ti, vilket är exakt den GPU TS tänker köpa. Resultaten är alltså direkt applicerbara.

Här är alla speltester från det testet i 4K:

Slutsatsen av diagrammen enligt ovan är att en Intel i7-9700K och en Intel i9-9900K presterar identiskt i 4K (precis som jag sade) och att skillnaden mellan prestanda mellan en Ryzen 5 2600X och en i9-9900K i min uppfattning inte kan motivera en prisökning på 5000 kr för hela setupen i 4k. Men det är ju så klart en delvis subjektiv bedömning som är individuell.

Tittar man i lägre upplösningar än 4k så är slutsatsen givetvis en annan. Men i den här tråden ska TS bygga en dator för spel i 4k 60 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Datorn kostar inte 30k med en AMD-processor i. Men det är klart, om målet är att datorn vara kosta så mycket som möjligt så ska det självklart vara Intel-processor i. Men det är väl inte priset som är huvudsyftet, eller?

Du får gärna motivera hur du tänker, precis som jag motiverat hur jag resonerat. Att bara säga "feltänkt" lär sig ingen något av.

Det är en obalanserad dator helt enkelt. En kraftfull processor kommer vara relevant för ganska många generationer grafikkort.

Dessutom kommer en 2600X vara för svag för att hålla 60 fps i 4K för alla spel, se t.ex. Sweclockers tester så ser du att med 2600x/2700x dippar FPSen ner på 50 för många spel som körs i 4K medan med en 8700K och bättre så lyckas den hålla runt 60 FPS.

Det är helt enkelt dumsnålt att köpa ett RTX 2080 Ti med en processor som kommer vara en flaskhals redan innan den tas ur kartongen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@pv2b: Det är väl en 9700K han ska köpa i så fall. Att spara 2500 kr på en dator för 30k där den redan ur kartongen kommer tappa 15% av prestandan av ett 2080 Ti för att processorn är för svag är dumsnålt milt sagt.

Sen kommer det mer krävande spel och grafikkort med bättre prestanda i 4K i framtiden. Att inte köpa för svag CPU från början på en dyr dator är "framtidssäkring" på riktigt (till skillnad mot för vissa som tror att något är framtidssäkrat bara för att det har många trådar).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Det är en obalanserad dator helt enkelt. En kraftfull processor kommer vara relevant för ganska många generationer grafikkort.

Dessutom kommer en 2600X vara för svag för att hålla 60 fps i 4K för alla spel, se t.ex. Sweclockers tester så ser du att med 2600x/2700x dippar FPSen ner på 50 för många spel som körs i 4K medan med en 8700K och bättre så lyckas den hålla runt 60 FPS.

Det är helt enkelt dumsnålt att köpa ett RTX 2080 Ti med en processor som kommer vara en flaskhals redan innan den tas ur kartongen.

Vad som är en balanserad mot en obalanserad dator beror på vad applikationen är. I det här fallet är applikationen spel i 4K. Hade det varit en dator för spel i 1080p med höga uppdateringsfrekvenser hade den absolut varit obalanserad. (Då hade jag rekommenderat ett svagare grafikkort.)

En speldator med en i9-9900K i är aldrig balanserad. Det finns inget spelscenario där det är motiverat att köpa mer än en i7-9700K. i9-9900K är en statussymbol för kommunalråd i småpartier och de som gillar att skryta i sin forumsignatur, och för proffs som verkligen kan utnyttja de extra trådarna i beräkningstunga applikationer. En i5-9600K är svårare att rekommendera med tanke på det begränsade antalet kärnor/trådar, vilket försämrar framtidsutsikterna.

Sedan får man tänka på att man faktiskt för de pengar man sparar nu gör att man i framtiden kan köpa en helt ny plattform med CPU, minne och moderkort, som sannolikt kommer att vara betydligt snabbare än en i9-9900K som är köpt idag. Detta en konsekvens av tekniken som utvecklar sig. För samma pengar får man alltså två plattformar, och slutar med en plattform som är bättre än det som går att köpa idag.

Sedan kan jag absolut hålla med om att det är sant att minimi-värdena med en Ryzen 5 2600X faktiskt är lägre än vad en Intel-processor levererar. Det visar de testerna jag länkade och de du hänvisar till. Det är upp till var och en att värdera om det är värt pengarna att eliminera varje frame-drop.

Till sist, om man tänker sig att man kanske någon gång vill kunna ansluta en bildskärm med hög refresh och 1440p eller 1080p definitivt inte ska stoppa in en Ryzen 5 2600X i en burk med ett RTX 2080 Ti. Det tror jag vi kan vara helt överens om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

@pv2b: Helt feltänkt att köpa en budgetprocessor till en dator för 30k.

budget processorer kostar under 1500

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut. Själv skulle jag dock valt 32 GB minne.
Ska du bara spela kan du byta 9900k till 9700k och lägga pengarna på minne istället.
Min dator med Windows 10 i7-6700k och 32GB ram använder 7 GB RAM i windows med bara Chrome igång (Chrome drar 3 gb med 12 flikar uppe...) Windows 10 är bättre på att nyttja mer ram minne och spel rekommenderar redan 16 GB ram.

Permalänk
Medlem

@Indiana_Jonas: Du kan få bättre 750W PSU för samma peng, RMX / Seasonic +Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indiana_Jonas:

Hej alla här på Sweclockers!

Skall nu inom en månad köpa ny dator för en väldigt rejäl summa så vill gärna ha lite tips på vilka komponenter jag bör köpa.
Jag har tänkt att lägga mellan 27-35k på denna dator som jag hoppas skall kunna driva allt i 4k under än en längre period framåt. Kommer framförallt att spela på min 65 tums tv och vill då kunna ligga på 4k 60fps stadigt med så höga grafikinställningar som möjligt.
Vill att Sekiro ska se så snyggt ut så ja blöder genom ögona

Det här är det jag valt än sålänge med mina begränsade kunskaper inom datorkomponenter:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12268841https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12268841

Min fråga är vad bör jag byta ut? Något som jag borde lägga mer pengar på?
Har två hårdiskar hemma ja ska sätta in efter inett har byggt klart denna så mer plats kommer att finnas så tänk ej på det.
Men det jag känner mig osäkrast på är väll ram minnena hur snabba bör dom vara?
Vilka är bra alternativ?
Samt vilket 2080ti kort bör jag välja?
Moderkort kanske finns något bättre?

Som sagt kan tänka mig att lägga runt 35K men vill samtidigt inte bara slänga pengar utan att få någon vidare prestanda höjning, alla tips mottages gärna!

Stämmer det alltså att Inet ska bygga datorn?
Som redan sagts så tycker jag att 9900K är onödigt till spel - särskilt i 4K. Du kommer inte märka någon skillnad mot många andra senare processorer och särskilt inte mot 9700K. RAM-minnen över ca 3000Mhz ger heller inte någon märkbar skillnad. I spel kommer du heller inte märka någon skillnad mellan SSD:n 970 och 860 (kommer gå typ en sekund snabbare att ladda spelet). Nedan har jag gjort en annan korg, som alltså är lite mer prisvärd enligt det jag skrivit ovanför.

https://www.inet.se/produkt/b1060281/29tkr

Du kan med fördel välja ett lite billigare moderkort och CPU-kylare om du inte tänkt överklocka mycket. Chassit och även grafikkortet går också att välja billigare - men båda är väldigt bra med låg ljudnivå och även låga temperaturer.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad som är en balanserad mot en obalanserad dator beror på vad applikationen är. I det här fallet är applikationen spel i 4K. Hade det varit en dator för spel i 1080p med höga uppdateringsfrekvenser hade den absolut varit obalanserad. (Då hade jag rekommenderat ett svagare grafikkort.)

En speldator med en i9-9900K i är aldrig balanserad. Det finns inget spelscenario där det är motiverat att köpa mer än en i7-9700K. i9-9900K är en statussymbol för kommunalråd i småpartier och de som gillar att skryta i sin forumsignatur, och för proffs som verkligen kan utnyttja de extra trådarna i beräkningstunga applikationer. En i5-9600K är svårare att rekommendera med tanke på det begränsade antalet kärnor/trådar, vilket försämrar framtidsutsikterna.

Sedan får man tänka på att man faktiskt för de pengar man sparar nu gör att man i framtiden kan köpa en helt ny plattform med CPU, minne och moderkort, som sannolikt kommer att vara betydligt snabbare än en i9-9900K som är köpt idag. Detta en konsekvens av tekniken som utvecklar sig. För samma pengar får man alltså två plattformar, och slutar med en plattform som är bättre än det som går att köpa idag.

Sedan kan jag absolut hålla med om att det är sant att minimi-värdena med en Ryzen 5 2600X faktiskt är lägre än vad en Intel-processor levererar. Det visar de testerna jag länkade och de du hänvisar till. Det är upp till var och en att värdera om det är värt pengarna att eliminera varje frame-drop.

Till sist, om man tänker sig att man kanske någon gång vill kunna ansluta en bildskärm med hög refresh och 1440p eller 1080p definitivt inte ska stoppa in en Ryzen 5 2600X i en burk med ett RTX 2080 Ti. Det tror jag vi kan vara helt överens om.

Det är din vilda gissning att sex trådar inte kommer räcka till de närmaste åren (erfarenheten av hur lång tid det tagit att använda fler än fyra trådar säger emot det). Det enda vi vet är att 2600X är en flaskhals direkt ur kartongen med ett 2080 Ti även för 4K.

Dessutom kommer grafikkortsutvecklingen göra att om några år är 4K på den plats 1440p är idag.

Sen skiljer det 1200 kr mellan 9900k och 9700k (förutom kraven på kylaren ökar), en skitsumma i sammanhanget för en dyr dator. Att det dessutom är viss skillnad i prestanda gör ju att det visst är relevant för gamers även om ingen har sagt att det är prisvärt (fast det är ju inte ett 2080 Ti heller). Något som är klart mindre prisvärt än 9900k + 2080 Ti är ett 2080 Ti med gimpad prestanda pga en för svag CPU.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Oj tack för alla bra tips!
För att förtydliga, ja jag kommer framförallt spela på min tv i 4k 60 FPS det är det viktigaste men vill också framtidssäkra den så mycket så möjligt och kommer nog ibland vilja koppla in den till en datorskärm med högre fps och mindre upplösning när ja spelar tex Overwatch och liknande.
Kommer nog satsa på 32 GB ram minne som det ser ut nu, det jag är oklarast på är väll om ja kör i9an eller i7an just nu, vet ju att man kommer behöva köpa nytt grafikkort efter 3-4 år men hade varit skönt att slippa köpa ny processor eller moderkort då iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indiana_Jonas:

Oj tack för alla bra tips!
För att förtydliga, ja jag kommer framförallt spela på min tv i 4k 60 FPS det är det viktigaste men vill också framtidssäkra den så mycket så möjligt och kommer nog ibland vilja koppla in den till en datorskärm med högre fps och mindre upplösning när ja spelar tex Overwatch och liknande.
Kommer nog satsa på 32 GB ram minne som det ser ut nu, det jag är oklarast på är väll om ja kör i9an eller i7an just nu, vet ju att man kommer behöva köpa nytt grafikkort efter 3-4 år men hade varit skönt att slippa köpa ny processor eller moderkort då iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att utvecklingen av CPU/GPU kommer gå väldigt långt på 3-4 år. Att köpa datorprodukter som ska hålla länge är enligt mig fel tänk (har du råd vill du ändå uppgradera efter typ 3 år). Om 3-4 år kan du förmodligen inte maxa spelen längre med CPU/GPU i alla fall om du har det intresset över grafikinställningar på Ultra du verkar ha. Raytracing är helt nytt och om det slår igenom kommer tom ett RTX 2080 ti vara helt värdelöst på Raytracing i AAA titlar om nåt år då det knappt ens går att spela BF V i 4k med raytracing idag.
Köper du bästa nya grafikkortet om 3-4 år för över 10kkr kommer du ju inte acceptera att du tappar 20% fps för att du har en gammal CPU. Du skulle ju inte köpa RTX 2080 ti och trycka in i en 4 år gammal dator

Delar som du förmodligen kommer kunna använda om 3-4 år är ditt chassi, PSU och ev. lagring. Vill du spela de största titlarna om 3-4 år med allt maxat och 4k+ så kommer inte RTX 2080 ti klara det om spelen har raytracing. Har du pengarna är ju i9 9900k + RTX 2080 ti + 32 GB ram drömmen. Men köp det inte för att vara framtidssäkert.

Permalänk

Okej så med andra ord får jag antagligen byta både moderkort, processor samt grafikkort.
Men ram minnena borde kanske kunna behålla om ja ser till att hastigheten är över 3000 iallafall?
Samt chassi PSU och lagring då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indiana_Jonas:

Okej så med andra ord får jag antagligen byta både moderkort, processor samt grafikkort.
Men ram minnena borde kanske kunna behålla om ja ser till att hastigheten är över 3000 iallafall?
Samt chassi PSU och lagring då?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror knappast du kommer behöva byta allt om tre år, stora skillnaden nu mot för tidigare modeller är att det är fler kärnor. Med 8 kärnor och 16 trådar kommer du klara dig ett antal år framöver och hastigheten för varje tråd är också hög. Idag räcker det med 6 kärnor och 6 trådar (i5-9600k) för att ligga på topp inom gaming.

En två år gammal i7 med fyra kärnor och åtta trådar är fortfarande snabbare än den dyraste Ryzen i spel...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

@pv2b: Helt feltänkt att köpa en budgetprocessor till en dator för 30k.

Är ju pga den snordyra och helt onödiga 9900K+moderkort som gör att den kostar över 30K.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987