Present till 50 åriga pappa? (Upplevelse)

Permalänk
Medlem

Present till 50 åriga pappa? (Upplevelse)

Snart är det dax för farsans 50 års dag, och jag vill ge något speciellt i år, men jag vet inte vad!

Tänkte först köpa något lite finare (dyrare) till honom, men känner att jag inte riktigt har budgeten till det, och jag vill inte heller köpa för köpandets skull.

Min pappa ÄLSKAR historia, främst första och andra världskriget. Kan tänka mig att han sett minst 200 filmer och läst lika många böcker om det, så jag vill inte ge honom något sådant. Jag vill att han ska få ”uppleva” det mer, kanske någon speciell guidad tur, eller vara med i kriget i VR (Virtual Reality), eller något liknande, vad kan man göra?
(Tänker mig i Skåne)

Permalänk
Medlem

Vad är din budget typ?
Spontant hade jag dragit med honom till Berlin och gått på museum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Vad är din budget typ?
Spontant hade jag dragit med honom till Berlin och gått på museum.

Skickades från m.sweclockers.com

Även jag kan rekommendera Berlin, mycket trevlig stad med mycket sevärda museum/historiska byggnader.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Vad är din budget typ?
Spontant hade jag dragit med honom till Berlin och gått på museum.

Skickades från m.sweclockers.com

Berlin har han varit i många gånger, och flera museum där också, men jag tänkte mig kanske att köpa VR-glasögon till honom, och köpa ett spel eller VR-anpassad WW2 dokumentär. Elektronik + andra världskriget, 2 flugor i en smäll.

Berlin är en mycket fin stad, har själv varit där flera gånger, men som sagt, farsan har varit där många gånger redan, och jag vill att han ska ”uppleva” det från ett annat perspektiv än genom att läsa eller höra om det.

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det inte mycket i Sverige där man kan "känna" på WW2 med händerna. Hade det varit inom budget med en resa till Arizona så finns det allt från utrustning, vapen till reenactment. Där man får testa skjuta och delta i simuleringar om man så vill.
Mitt tips är kanske Hjemmefrontsmuseét i Norge eller liknande i Danmark. Finns även ett ställe strax utanför London där man får kika på slagfältets bestar och även åka en lite tur.

Edit: Höll på att glömma Imperial War Museum i London...pinsamt

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Inaktiv

Fleet Air Arm Museum i England har byggt om en hel hall till att simulera däcket på ett hangarfartyg:

https://en.wikipedia.org/wiki/Fleet_Air_Arm_Museum

Skall tydligen vara en rätt häftig upplevelse, i mörkret och med allt bullret.

Sedan finns det flera ställen i USA där du får hänga med upp i ett plan från andra världskriget. Ett av dom läckraste är att få sköta bombsiktet på en riktig B-17 och se om du kan träffa ett mål på ett övningsfält med en riktig bomb (dock utan sprängmedel). Nu pratar vi kilodollar i pris dock.

Nöjer du dig med en vanlig bok så har jag i all blygsamhet skrivit en som fått förtjusande kritik:

https://www.amazon.com/How-Carriers-Fought-Carrier-Operations...

En respektive i Michigan har riggat med att hennes man i 40 års-present skall få ett Skype-samtal med mig, författaren av hans favorit-bok ...

Permalänk
Medlem

En resa...

Om han inte varit där:

1. Wolfsschanze nära staden Kętrzyn i dåvarande Ostpreussen, numera nordöstra Polen. Hitlers östra högkvarter.

2. Berchtesgaden är en ort och köping (Markt) i den tyska delstaten Bayern, och är belägen vid alptopparna Watzmann och Untersberg. Den är en gammal kurort och har cirka 7 500 invånare. Nationalpark Berchtesgaden ligger i närheten av orten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Berlin har han varit i många gånger, och flera museum där också, men jag tänkte mig kanske att köpa VR-glasögon till honom, och köpa ett spel eller VR-anpassad WW2 dokumentär. Elektronik + andra världskriget, 2 flugor i en smäll.

Berlin är en mycket fin stad, har själv varit där flera gånger, men som sagt, farsan har varit där många gånger redan, och jag vill att han ska ”uppleva” det från ett annat perspektiv än genom att läsa eller höra om det.

Men frågan är. Har ni varit där tillsammans?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns ett bra ganska nytt museeum i Gdansk om WW2. Trevlig stad för en weekend också om det är intressant.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Flygsimulator av Draken i Ängelholm.
Battlefield 1 och en konsol är lättillgängligt.
Men flygbiljetter och hyrbil är ju relativt billigt,
D-day i normandie, västfronten finns ju
sedan saker som maginot-linjen och fort högt uppe i alperna (som väl aldrig såg någon action)

Eller vidga blickarna, http://www.tank-tour.ru/p62/index.html