Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Inet tar 3+ veckor för enkel felsökning

Permalänk
Medlem

Inet tar 3+ veckor för enkel felsökning

Hejsan!

Jo, det är så att jag har lämnat in vår gamla dator på Inet för felsökning då den fick felkod "A3" vid uppstart och kunde inte startas.

Lämnade in datorn den 7:e Januari i Inets butik i Sisjön. Efter att inte ha hört något på 2 arbetsveckor ringer jag till Inet och frågar vad som har hänt då det tydligt står på inlämningskvittot att det max skall ta 10 arbetsdagar för en vanlig felsökning.

Får som svar att de ska ringa upp och det ringer upp en tekniker på onsdagen den 23:e Januari som säger att han först nu ska börja jobba med datorn och att han ska testa att göra en ominstallation.

Då det nu har gått nästan en vecka sedan de ringde så ringde jag upp dem igår igen och frågade vad som händer. Fick som svar att en tekniker ska ringa upp mig när han har tid "då det är mycket att göra för tillfället". Har också skrivit till dem på Facebook men fick bara en fråga om inlämningsnumret och sedan dess har jag inte hört något.

Vad tror ni det är som händer egentligen, varför tar det så lång tid? Hur kan det ta 10 arbetsdagar att ens börja på en dator? När ska jag börja kräva kompensation? Det finns trots allt andra än mig här hemma som behöver använda datorn för viktiga ärenden.

Hade tänkt att slå till på en ny dator hos Inet om det nu var så att den här är helt paj. Men efter att ha fått detta slappa och nonchalanta bemötande kommer jag inte att spendera en krona hos Inet igen.

Någon som har en idé?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MTH.H:

Hejsan!

Jo, det är så att jag har lämnat in vår gamla dator på Inet för felsökning då den fick felkod "A3" vid uppstart och kunde inte startas.

Lämnade in datorn den 7:e Januari i Inets butik i Sisjön. Efter att inte ha hört något på 2 arbetsveckor ringer jag till Inet och frågar vad som har hänt då det tydligt står på inlämningskvittot att det max skall ta 10 arbetsdagar för en vanlig felsökning.

Får som svar att de ska ringa upp och det ringer upp en tekniker på onsdagen den 23:e Januari som säger att han först nu ska börja jobba med datorn och att han ska testa att göra en ominstallation.

Då det nu har gått nästan en vecka sedan de ringde så ringde jag upp dem igår igen och frågade vad som händer. Fick som svar att en tekniker ska ringa upp mig när han har tid "då det är mycket att göra för tillfället". Har också skrivit till dem på Facebook men fick bara en fråga om inlämningsnumret och sedan dess har jag inte hört något.

Vad tror ni det är som händer egentligen, varför tar det så lång tid? Hur kan det ta 10 arbetsdagar att ens börja på en dator? När ska jag börja kräva kompensation? Det finns trots allt andra än mig här hemma som behöver använda datorn för viktiga ärenden.

Hade tänkt att slå till på en ny dator hos Inet om det nu var så att den här är helt paj. Men efter att ha fått detta slappa och nonchalanta bemötande kommer jag inte att spendera en krona hos Inet igen.

Någon som har en idé?

Mvh

Hör av dig minst en gång i veckan och kolla status. Vänta med att begära kompensation tills ärendet är löst eller avbrutet så du vet hela påverkan. En rimlig kompensation tycker jag kan vara att du får felsökningsavgiften gratis. Behöver någon komponent bytas tycker jag du ska kräva gratis installation, däremot får du betala komponenten själv. Mer än så tycker jag skulle vara oskäligt.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att dom har alldeles för mycket att göra på för få man. Är det inte för långt att åka så ta dig till butiken, jobbiga kunder brukar ju få förtur av just den anledningen att dom är jobbiga

Permalänk
Inet
Skrivet av MTH.H:

Hejsan!

Jo, det är så att jag har lämnat in vår gamla dator på Inet för felsökning då den fick felkod "A3" vid uppstart och kunde inte startas.

Lämnade in datorn den 7:e Januari i Inets butik i Sisjön. Efter att inte ha hört något på 2 arbetsveckor ringer jag till Inet och frågar vad som har hänt då det tydligt står på inlämningskvittot att det max skall ta 10 arbetsdagar för en vanlig felsökning.

Får som svar att de ska ringa upp och det ringer upp en tekniker på onsdagen den 23:e Januari som säger att han först nu ska börja jobba med datorn och att han ska testa att göra en ominstallation.

Då det nu har gått nästan en vecka sedan de ringde så ringde jag upp dem igår igen och frågade vad som händer. Fick som svar att en tekniker ska ringa upp mig när han har tid "då det är mycket att göra för tillfället". Har också skrivit till dem på Facebook men fick bara en fråga om inlämningsnumret och sedan dess har jag inte hört något.

Vad tror ni det är som händer egentligen, varför tar det så lång tid? Hur kan det ta 10 arbetsdagar att ens börja på en dator? När ska jag börja kräva kompensation? Det finns trots allt andra än mig här hemma som behöver använda datorn för viktiga ärenden.

Hade tänkt att slå till på en ny dator hos Inet om det nu var så att den här är helt paj. Men efter att ha fått detta slappa och nonchalanta bemötande kommer jag inte att spendera en krona hos Inet igen.

Någon som har en idé?

Mvh

Hej MTH.H,

Vår normala hanteringstid på felanmälan är 7-10 arbetsdagar, man kan säga att det är kötiden för ärendet, därefter tar alla ärenden olika lång tid beroende på vad för typ av felsökning som behöver göras, om ärendet skickas vidare till extern serviceverkstad, den ersättande komponent visar avvikelser eller fel osv. Med andra ord är varje fall unikt mer eller mindre.

Återkom gärna med ditt ärendenummer i PM så kikar vi närmare på status och vad som kan ha hänt.

Hej så länge!

Mvh
Inet Kundservice

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej MTH.H,

Vår normala hanteringstid på felanmälan är 7-10 arbetsdagar, man kan säga att det är kötiden för ärendet, därefter tar alla ärenden olika lång tid beroende på vad för typ av felsökning som behöver göras, om ärendet skickas vidare till extern serviceverkstad, den ersättande komponent visar avvikelser eller fel osv. Med andra ord är varje fall unikt mer eller mindre.

Återkom gärna med ditt ärendenummer i PM så kikar vi närmare på status och vad som kan ha hänt.

Hej så länge!

Mvh
Inet Kundservice

Okej, då har jag kanske missuppfattat vad det står på själva kvittot då jag antog att datorn skulle vara färdig inom 7-10 arbetsdagar och att ni skulle kontakta mig om det skulle ta längre tid, ifall den exempelvis skulle skickas vidare.

Har skickat mitt ärendenummer i PM.

Mvh

Permalänk
Medlem

@MTH.H: Det normala är att man garanterar att påbörja felsökning inom en viss tid. (Och det betyder i praktiken ingenting) Att garantera reparation på så kort tid skulle bli mycket svårt att hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej MTH.H,

Vår normala hanteringstid på felanmälan är 7-10 arbetsdagar, man kan säga att det är kötiden för ärendet, därefter tar alla ärenden olika lång tid beroende på vad för typ av felsökning som behöver göras, om ärendet skickas vidare till extern serviceverkstad, den ersättande komponent visar avvikelser eller fel osv. Med andra ord är varje fall unikt mer eller mindre.

Återkom gärna med ditt ärendenummer i PM så kikar vi närmare på status och vad som kan ha hänt.

Hej så länge!

Mvh
Inet Kundservice

Fast i begreppet "hanteringstid" måste ju själva felsökningen/reparationen ingå. Att påstå att hanteringstid är tiden fram tills att någon börjar hantera ärendet är ju oerhört missvisande!

Nu vet jag inte om detta handlar om ett reklamationsärende eller en köpt tjänst. Men skulle vi tala om det förstnämnda så stipulerar dessutom Konsumentköplagen att avhjälpande ska ske inom skälig tid, vilket enligt praxis för hemelektronik brukar röra sig om 3 veckor. I så fall är ju en väntetid på 10 dagar innan ärendet ens påbörjas oerhört snävt om man ska hinna innan 3 veckor passerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast i begreppet "hanteringstid" måste ju själva felsökningen/reparationen ingå. Att påstå att hanteringstid är tiden fram tills att någon börjar hantera ärendet är ju oerhört missvisande!

Nu vet jag inte om detta handlar om ett reklamationsärende eller en köpt tjänst. Men skulle vi tala om det förstnämnda så stipulerar dessutom Konsumentköplagen att avhjälpande ska ske inom skälig tid, vilket enligt praxis för hemelektronik brukar röra sig om 3 veckor. I så fall är ju en väntetid på 10 dagar innan ärendet ens påbörjas oerhört snävt om man ska hinna innan 3 veckor passerat.

Det är den enda tolkningen jag kommer fram till. Hanteringstid specificerar inte att ärendet ska påbörjas inom den tiden, utan det är ett brett begrepp - "Hanteringstid". Om inte Inet specificerar exakt vad det innebär så ska man som kund kunna utgå ifrån att det inbegriper reparationstiden också.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv

Skälig servicetid brukar anses vara 3 veckor, utöver det så bör företaget kunna peka på specifika omständigheter som försvårar avhjälpandet. Att det är "mycket att göra" duger knappast som anledning efter 3 veckor har passerat.

Efter 4-5 veckor anser jag att man bör kräva pengarna tillbaka om inte acceptabla omständigheter gjort att det dragit ut på tiden.

Permalänk
Medlem

Efter att jag skickat mitt ärendenummer blev jag uppringd av en tekniker samma dag och då felet var svårfunnet men ytterst litet kunde jag hämta datorn samma kväll.

Känner dock precis som ni andra att Inet är lite väl otydliga med vad dessa 7-10 arbetsdagar innebär. Det vore bra om de kunde förklara detta i mer detalj på sina utlämningskvitton.

Tråkigt också att man måste ställa till med liv för att få saker gjorda, hade jag inte gjort det hade det säkert gått 4 veckor innan jag fick tillbaka datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MTH.H:

Efter att jag skickat mitt ärendenummer blev jag uppringd av en tekniker samma dag och då felet var svårfunnet men ytterst litet kunde jag hämta datorn samma kväll.

Känner dock precis som ni andra att Inet är lite väl otydliga med vad dessa 7-10 arbetsdagar innebär. Det vore bra om de kunde förklara detta i mer detalj på sina utlämningskvitton.

Tråkigt också att man måste ställa till med liv för att få saker gjorda, hade jag inte gjort det hade det säkert gått 4 veckor innan jag fick tillbaka datorn.

Inet är bra så länge som allt fungerar, men om något börjar krångla så är dom en av dom sämre butikerna för oss konsumenter, använd dig av någon av dom större aktörerna om du vill vara säker på att dina framtida garantiärenden sköts på rätt sätt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

vet inte om det är okej men jag sitter själv i en sits med just samma bolag där jag skickade in en skärm pga att den var trasig när jag fick den, den blev inskickad 9 januari, jag har fortfarande inte fått tillbaka den pga tillverkaren hävdar handhavande fel, nu tar inet på sig att fixa problemet oavsett men tidsåtgången känns väldigt orimlig, det börjar som sagt närma sig 2 månader nu.
kan även tillägga att jag väntade tålmodigt fram till förra veckan då jag hörde av mig för att kolla vad som hände varav jag fick uppdatering om att det skulle ta ytterligare veckor pga lågprioritet för att tillverkaren som sagt inte tänker stå för kostnaden

Visa signatur

CPU: Inte core i7 9700k @ 5.1 GHz | GPU: Asus RTX 2080 8 GB | Mobo:Asus ROG Strix Z390-F | RAM: 16GB Corsair

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triuxz:

vet inte om det är okej men jag sitter själv i en sits med just samma bolag där jag skickade in en skärm pga att den var trasig när jag fick den, den blev inskickad 9 januari, jag har fortfarande inte fått tillbaka den pga tillverkaren hävdar handhavande fel, nu tar inet på sig att fixa problemet oavsett men tidsåtgången känns väldigt orimlig, det börjar som sagt närma sig 2 månader nu.
kan även tillägga att jag väntade tålmodigt fram till förra veckan då jag hörde av mig för att kolla vad som hände varav jag fick uppdatering om att det skulle ta ytterligare veckor pga lågprioritet för att tillverkaren som sagt inte tänker stå för kostnaden

Har du det på svart och vitt att Inet har tagit på sig det som garantiärende om ja så har de brutit mot skälig tid delen. Som ovan är skälig tid för elektronik runt 3 veckor max men kan bli lägre beroende hur viktigt det är för hushållet.

Men jag tipsar om att ta kontakt med hallå konsument så får du ett mer exakt svar på vad du ska göra som nästa steg.

Men som det låter nu har Inet brustit kraftig i sitt kundbemötande.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triuxz:

vet inte om det är okej men jag sitter själv i en sits med just samma bolag där jag skickade in en skärm pga att den var trasig när jag fick den, den blev inskickad 9 januari, jag har fortfarande inte fått tillbaka den pga tillverkaren hävdar handhavande fel, nu tar inet på sig att fixa problemet oavsett men tidsåtgången känns väldigt orimlig, det börjar som sagt närma sig 2 månader nu.
kan även tillägga att jag väntade tålmodigt fram till förra veckan då jag hörde av mig för att kolla vad som hände varav jag fick uppdatering om att det skulle ta ytterligare veckor pga lågprioritet för att tillverkaren som sagt inte tänker stå för kostnaden

På vilket sätt har du haft sönder skärmen enligt tillverkaren/Inet?
Men ja om Inet har tagit på sig detta, och det tagit såhär pass lång tid så har du rätt att få köpet hävt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233