SK Hynix: "DDR6 redan under utveckling"

Permalänk
Melding Plague

SK Hynix: "DDR6 redan under utveckling"

Nästa år väntas minnen enligt DDR5-standarden lanseras skarpt, men redan nu har tillverkaren SK Hynix börjat ta fram koncept för uppföljaren DDR6.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntar på R2D2

Permalänk
Skrivet av Nardds:

Väntar på R2D2

Släpptes ju för länge sen, men gick ju bara att köpa i en galax långt långt bort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd

Haha, för helvete, jag kör fortfarande med DDR3... kanske dags att byta när DDR6 kommer.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd

Väntar in på DDR5 innan server ska uppdateras.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av eXpander_:

Haha, för helvete, jag kör fortfarande med DDR3... kanske dags att byta när DDR6 kommer.

Tänkte precis på samma sak! "här sitter man fortfarande kvar på DDR3."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Där är inte så stor skillnad mellan DDR3 och DDR4 o det lär inte vara det heller mellan DDR3 och DDR6. I spel får du inte fler fps av snabbare minnen. Det är laddtider man tjänar med snabbare minnen. Men uppgraderar man datorn så köper man ju det senaste ändå.

Permalänk
Medlem

Nog är det väl härligt och bra att det går frammåt och utvecklas i alla fall? Ger ju på sikt snabbare datorer även för oss konsumenter. Visst, bandbredden hos DDR4 räcker gott och väl idag men knappast för de processorer som släppa om 3.4 år. Det behövs mer bandbredd, helt enkelt. Latsensen är nog knepigare att få ner men man kan ju hoppas att den i alla fall inte ökar för det vore inte så kul för spel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur mycket påverkas latenser och frekvenser av avståndet mellan processorn och minnesmodulerna? För jag tycker att det logiska vore att göra om moderkortsstandarden så att minnesplatserna sitter rakt bakom processorn, på minsta möjliga avstånd, om nu det skulle ge en prestandafördel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Det största problemet med ram ändå så långt tillbaka som jag kan minnas även på mikrodatorer har varit priset per byte och inte hastigheten. Så snabbare ram är inte fel, men jag hoppas på att det även blir billigare.
När jag tänker tillbaka har inte ramhastigheten vara den största boven någonsin för mig, inte ens på min miniräknare. Utan att mängden ej räckte till. -Orsaken är såklart snabb utveckling av ramminneshastigheter, snabbare än vad mängdbehovet har varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Där är inte så stor skillnad mellan DDR3 och DDR4 o det lär inte vara det heller mellan DDR3 och DDR6. I spel får du inte fler fps av snabbare minnen. Det är laddtider man tjänar med snabbare minnen. Men uppgraderar man datorn så köper man ju det senaste ändå.

Fast stämmer det? Vill minnas att jag sett filmer där snabbare minne för t ex Sandy Bridge gjorde stor skillnad på FPS:en.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Fast stämmer det? Vill minnas att jag sett filmer där snabbare minne för t ex Sandy Bridge gjorde stor skillnad på FPS:en.

Du får ju säkert 2-3 fps mer om du använder snabba dyra minnen jämfört med billigare långsammare minnen. Men du får inga 10+ fps. Det rör sig om enstaka fps i spel. Du får gärna försöka motbevisa mig, men jag är säker på att jag såg ett test för något år sen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Nog är det väl härligt och bra att det går frammåt och utvecklas i alla fall? Ger ju på sikt snabbare datorer även för oss konsumenter. Visst, bandbredden hos DDR4 räcker gott och väl idag men knappast för de processorer som släppa om 3.4 år. Det behövs mer bandbredd, helt enkelt. Latsensen är nog knepigare att få ner men man kan ju hoppas att den i alla fall inte ökar för det vore inte så kul för spel.

Nu kanske inte din kommentar var riktad till just mig Men jag tycker i alla falla att det kul att utvecklingen går framåt. Jag uttryckte mest förundran över att det känns som att tiden går så fort, då jag inte "hunnit" byta till DDR4 ännu

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Du får ju säkert 2-3 fps mer om du använder snabba dyra minnen jämfört med billigare långsammare minnen. Men du får inga 10+ fps. Det rör sig om enstaka fps i spel. Du får gärna försöka motbevisa mig, men jag är säker på att jag såg ett test för något år sen.

#16287171

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

De körde SLI o klockad cpu i den tråden.
Kör man singelkort så är det marginella ökningar man ser.
Läser man hela tråden så får man mer helhet på saken:

"Nu var förvisso Fallout 4 det spel som stack ut överlägset i prestandaökning och dessa ökningar syntes tydligast i SLI-konfiguration. Äldre tester visar åtminstone att plattform pre-Skylake har marginell vinning av minnesfrekvenser över 1866 där den betydande ökningen sker från 1333 - 1866 MHz. Så tveksamt om man får någon ekonomiskt försvarbar prestandaökning genom att gå från 4790k till 6600k i syfte att rocka snabbare minnen såvida inte man samtidigt planerar att köra SLI, känns det som. Pretty much vad "Fredag" skrev såg jag nu."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu kanske inte din kommentar var riktad till just mig Men jag tycker i alla falla att det kul att utvecklingen går framåt. Jag uttryckte mest förundran över att det känns som att tiden går så fort, då jag inte "hunnit" byta till DDR4 ännu

Nej, det var inget negativt riktat mot någon Sitter man på DDR3 så har man ju förmodligen en processor som blir proppmätt av det så det är ju inget självändamål att byta.

Det är också en reflektion över det som hänt på minnesmarknaden. Vi har fått läsa om och om igen att DDR-minne för persondatorer inte prioriteras av producenterna då det ligger mer deg i minnen för till exempel mobiler och surfplattor, så det är kul att de inte "gett upp" utvecklingen utan verkar pusha för att det ska gå frammåt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Väntar på R2D2

Eftersom jag är mer Star Trek så kan jag inte erkänna officiellt att jag skrattade åt ditt skämt, men frågar någon mig privat så vore det lögn att förneka den muntration jag gav verbalt uttryck åt.

Skrivet av superegg:

Väntar in på DDR5 innan server ska uppdateras.

Är det någon fördel med just DDR5 du har stort behov av, eller är det bara självändamålet att ha DDR5 som lockar ?

Skrivet av cyklonen:

Hur mycket påverkas latenser och frekvenser av avståndet mellan processorn och minnesmodulerna? För jag tycker att det logiska vore att göra om moderkortsstandarden så att minnesplatserna sitter rakt bakom processorn, på minsta möjliga avstånd, om nu det skulle ge en prestandafördel.

Man kan ju testat att köra en CPU utan cachen o se hur avståndet till minnet påverkar prestandan

Eller rättare sagt så finns det väl en anledning att man har ett litet väldigt snabbt minne väldigt nära CPU, detta sedan (80)486 tiden.. Till slut kanske vi får köpa våra CPU:er med integrerat minne ? Tänker lite AMD:s HBM som de kör på GPU:er. Så får man bygga ut med sekundärt primärminne sen då när det inte räcker

Skrivet av anon159643:

Det största problemet med ram ändå så långt tillbaka som jag kan minnas även på mikrodatorer har varit priset per byte och inte hastigheten. Så snabbare ram är inte fel, men jag hoppas på att det även blir billigare.
När jag tänker tillbaka har inte ramhastigheten vara den största boven någonsin för mig, inte ens på min miniräknare. Utan att mängden ej räckte till. -Orsaken är såklart snabb utveckling av ramminneshastigheter, snabbare än vad mängdbehovet har varit.

Men o andra sidan, tänk dig en dator med minne så snabbt att du kan designa en CPU utan någon form av cache ?
Det är en lite hemlig dröm jag alltid haft, den ultimata datorn, sekundärminne snabbt nog att mätta CPU utan inblandning av cache och allt det innebär...

Du har full tillgång till allt minne lika snabbt som L1 cachen och slipper alla de delar i CPU involverade i just detta.

Antar att det är en omöjlighet även om man kunde ignorera priset det innebar, då vi är uppe i så höga hastigheter och att avstånden mellan CPU och RAM är ett rent teknologiskt hinder, men jag är inte så insatt i detta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Är det någon fördel med just DDR5 du har stort behov av, eller är det bara självändamålet att ha DDR5 som lockar ?

Om dom blir snabba så skulle den passa bra till SAN:et då RAM minnet funkar som cache.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

De körde SLI o klockad cpu i den tråden.
Kör man singelkort så är det marginella ökningar man ser.
Läser man hela tråden så får man mer helhet på saken:

"Nu var förvisso Fallout 4 det spel som stack ut överlägset i prestandaökning och dessa ökningar syntes tydligast i SLI-konfiguration. Äldre tester visar åtminstone att plattform pre-Skylake har marginell vinning av minnesfrekvenser över 1866 där den betydande ökningen sker från 1333 - 1866 MHz. Så tveksamt om man får någon ekonomiskt försvarbar prestandaökning genom att gå från 4790k till 6600k i syfte att rocka snabbare minnen såvida inte man samtidigt planerar att köra SLI, känns det som. Pretty much vad "Fredag" skrev såg jag nu."

Kan ge en rejäl boost i vissa scenarion även för spel,här ca 15% https://www.legitreviews.com/ddr4-memory-scaling-performance-...

Men det kräver ju att cpun är en rejäl flaskhals, annars kommer det ju ändå hänga på gpun. Så det kan ju framförallt vara en vinst om man siktar mot 120/144 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om dom blir snabba så skulle den passa bra till SAN:et då RAM minnet funkar som cache.

Men redan DDR266 ger en bandbredd på 2GB per sekund, har du nätverkslösningar som överträffar det ?

Det jag menar är att finns det några (för pengar som vanligt folk kan lägga upp) nätverkslösningar idag som inte är en flaskhals före RAM från de senaste 10-15 åren ?

Sen går det väl inte jämföra exakt så, men med bandbredden hos modernt minne så borde det inte vara ett bekymmer.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Där är inte så stor skillnad mellan DDR3 och DDR4 o det lär inte vara det heller mellan DDR3 och DDR6. I spel får du inte fler fps av snabbare minnen. Det är laddtider man tjänar med snabbare minnen. Men uppgraderar man datorn så köper man ju det senaste ändå.

Jo det kan göra ganska stor skillnad med snabbare minnen även i spel. I vissa spel är skillnaden marginell och i andra fall enorm. Se bara här.
Finns även en lite jämförelse direkt mellan DDR3 och DDR4. Här
Spelar man på integrerad grafik så spelar hastigheten på RAM ännu större roll.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur mycket påverkas latenser och frekvenser av avståndet mellan processorn och minnesmodulerna? För jag tycker att det logiska vore att göra om moderkortsstandarden så att minnesplatserna sitter rakt bakom processorn, på minsta möjliga avstånd, om nu det skulle ge en prestandafördel.

Snabbräkning:

Med en uppskattad VF på 0.5 får man en propageringshastighet på

0.01 / c / 0.5 = 0.067 ns / cm (eller 15 cm / ns)

Kortar man ledningbanorna till RAM med 5 cm så minskar man latensen med ca. 0.33 ns. Då latensen till DRAM är i storleksordningen 100 ns resulterar det inte direkt i någon banbrytande prestandahöjning.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Det med extra logik på minnet är ju en bra bit över 20-år gamalt, kommer inte ihåg företaget som höll på då (när i286 var state of the art).
BYTE Mag skrev om det på sin tid, men hittade detta som tar upp en del.

TSMC har ett studie "white paper", obs! PDF från 2001

Misstänker att det jag då läste om i BYTE är Execube, obs! PDF

Lade till TSMC 2001 och senare Execube
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Är väl inte direkt något unikt. När DDR3 fortfarande var under utveckling så höll stora aktörer redan på med DDR4. Däremot så tar det många år från där man tar fram koncept till att det finns fysiska exemplar att testa. Vi pratar antagligen 8-10 år bort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@tumvanten: Nu pratar du ur intet. Läs gärna på lite mer om hur hastigheterna påverkar pc systemet, och dess fördelar med högre hastigheter.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tumvanten:

Där är inte så stor skillnad mellan DDR3 och DDR4 o det lär inte vara det heller mellan DDR3 och DDR6. I spel får du inte fler fps av snabbare minnen. Det är laddtider man tjänar med snabbare minnen. Men uppgraderar man datorn så köper man ju det senaste ändå.

Får 20% boost i prestanda i spel mellan 2133 Mhz och 3200 Mhz minne. Liknande syns för 9900K också.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Eftersom jag är mer Star Trek så kan jag inte erkänna officiellt att jag skrattade åt ditt skämt, men frågar någon mig privat så vore det lögn att förneka den muntration jag gav verbalt uttryck åt.

Är det någon fördel med just DDR5 du har stort behov av, eller är det bara självändamålet att ha DDR5 som lockar ?

Man kan ju testat att köra en CPU utan cachen o se hur avståndet till minnet påverkar prestandan

Eller rättare sagt så finns det väl en anledning att man har ett litet väldigt snabbt minne väldigt nära CPU, detta sedan (80)486 tiden.. Till slut kanske vi får köpa våra CPU:er med integrerat minne ? Tänker lite AMD:s HBM som de kör på GPU:er. Så får man bygga ut med sekundärt primärminne sen då när det inte räcker

Men o andra sidan, tänk dig en dator med minne så snabbt att du kan designa en CPU utan någon form av cache ?
Det är en lite hemlig dröm jag alltid haft, den ultimata datorn, sekundärminne snabbt nog att mätta CPU utan inblandning av cache och allt det innebär...

Du har full tillgång till allt minne lika snabbt som L1 cachen och slipper alla de delar i CPU involverade i just detta.

Antar att det är en omöjlighet även om man kunde ignorera priset det innebar, då vi är uppe i så höga hastigheter och att avstånden mellan CPU och RAM är ett rent teknologiskt hinder, men jag är inte så insatt i detta.

Handlar om hur många klockcykler som det räcker för kärnan att nå RAM, detta är oundvikligen tiotals cykler, med L1 nås med 1-2 cykler. Med RAM måste man involvera en minneskontroller som ska ha en jäkla massa cykler för att hämta data ur RAM. Därför vi stampat kring 50-70 ns latensträsket sen 00-talet. Enda sättet är att göra större L1$, men det tar upp dyr och designmässigt värdefull yta, kanske man borde bygg fler lager?
Enorm L1$ över varje kärna och flera lager L2$ och L3$?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Handlar om hur många klockcykler som det räcker för kärnan att nå RAM, detta är oundvikligen tiotals cykler, med L1 nås med 1-2 cykler. Med RAM måste man involvera en minneskontroller som ska ha en jäkla massa cykler för att hämta data ur RAM. Därför vi stampat kring 50-70 ns latensträsket sen 00-talet. Enda sättet är att göra större L1$, men det tar upp dyr och designmässigt värdefull yta, kanske man borde bygg fler lager?
Enorm L1$ över varje kärna och flera lager L2$ och L3$?

Man slipper ju mycket om man skulle använda SRAM istället för DRAM.

Men liite dyrare antar jag..

Men alla former av cache är väl SRAM fortfarande?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis är årets bygge det sista utan on-die sen o. Det är ddr6 eller senare dom levererar det får framtiden utvisa.
Känns onödigt att ha minnen utanför cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det största problemet med ram ändå så långt tillbaka som jag kan minnas även på mikrodatorer har varit priset per byte och inte hastigheten. Så snabbare ram är inte fel, men jag hoppas på att det även blir billigare.
När jag tänker tillbaka har inte ramhastigheten vara den största boven någonsin för mig, inte ens på min miniräknare. Utan att mängden ej räckte till. -Orsaken är såklart snabb utveckling av ramminneshastigheter, snabbare än vad mängdbehovet har varit.

Det har ju hänt lite på den fronten också genom de olika generationerna.

När jag köpte 1024MB DDR moduler (DDR1) så var minnesmoduler på en hel gigabyte dyrt och exotiskt, nästan lite erotiskt.
På DDR2 så blev det betydligt vanligare med minnesmoduler som var så stora som en hel gigabyte.
På DDR3 var det verkligen inte något att höja på ögonen för.
Går det ens att köpa DDR4 moduler på bara 1GB ?

Ville man ha 4GB ram i datorn så på DDR så fick man fylla moderkortets alla minnesplatser med 4st 1GB moduler.
Fanns naturligtvis servar som kunde ha mer minne.
Men osäker på om det fanns några moderkort riktade till vanliga konsumenter som klarade mer än 4GB på DDR1 tiden.
Definitivt inte vanligt i så fall.

Klarar man sig på 4GB på ett DDR3 eller DDR4 baserat system så är det inga konstigheter att ha det på en enda minnesmodul.

På DDR4 är 8GB minnesmoduler vanligt. 16GB DDR4 moduler är också någorlunda vanligt.
Men minnesmoduler större än 16GB är ovanligt på DDR4. Åtminstone utanför servrar.

På DDR5 så kommer säkert minnesmoduler större än 8GB bli ännu vanligare än vad det är på DDR4.

Så det är inte enbart bandbredden som ökat med nyare generationer minnen.
Sen om utvecklingen av större minnesmoduler gått tillräckligt snabbt för dig eller inte är ju en annan fråga.
Men du behöver åtminstone inte betala femsiffriga belopp för 4GB ram som på DDR(1) tiden.