Stationärt vs bärbart, billigast?

Permalänk
Avstängd

Stationärt vs bärbart, billigast?

Bygger iden om att stationära datorer är billigare än bärbara på:
1. Du bygger den själv?
2. Du piratar Windows?
3. Du har redan en skärm och ett tangentbord?

Om dom tre punkterna är rätt så förstår jag och håller mig till bärbara datorer
Om Ni tycker att Stationära datorer ändå är billigare så "Tell me more"

Budget ungefär 10-11 tusen.

Exempel på bärbar dator för dom pengarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Bygger iden om att stationära datorer är billigare än bärbara på:
1. Du bygger den själv?
2. Du piratar Windows?
3. Du har redan en skärm och ett tangentbord?

Om dom tre punkterna är rätt så förstår jag och håller mig till bärbara datorer
Om Ni tycker att Stationära datorer ändå är billigare så "Tell me more"

Budget ungefär 10-11 tusen.

Exempel på bärbar dator för dom pengarna!

Det beror på vad du ska använda datorn till.
Det brukar vara billigare att köpa en färdig dator om du bara ska ha den att surfa/betala räkningar/se film.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Bygger iden om att stationära datorer är billigare än bärbara på:
1. Du bygger den själv?
2. Du piratar Windows?
3. Du har redan en skärm och ett tangentbord?

Om dom tre punkterna är rätt så förstår jag och håller mig till bärbara datorer
Om Ni tycker att Stationära datorer ändå är billigare så "Tell me more"

Budget ungefär 10-11 tusen.

Exempel på bärbar dator för dom pengarna!

Du får ju mer råprestanda i en stationär, på bekostnad av mobiliteten såklart. Men genrellt högre FPS, lägre temperaturer och lägre ljudnivå.

Sen blir det generellt lite billigare att bygga själv då man kan helt välja vad man vill ha för komponenter. Dessutom är det roligt.

Men visst, ska man ha in både skärm och kringutrustning så får man antingen ha en högre budget eller räkna med att få en lite sämre dator på något sätt.
Men samtidigt så betalar du ju för skärm osv i en bärbar också, är liksom i priset.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Gjorde ett försök att matcha priset ovan. Samma mängd på RAM (8GB), och lika kass mus och tangentbord som du får med en laptop. Annars så är resten av komponenterna bättre. Hade väl personligen valt att lägga mer pengar på nätaggregatet då det är något man kan ta med sig till nyare byggen, samt kört på minst 16 GB RAM direkt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12274486

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Stationära utklassar bärbara.
Har en bärbar på jobbet för typ 24k med maxspecs på processor etc, men en stationär windowsburk för 10k har ändå betydligt bättre kompileringstid. Och då pratar vi inte ens grafik.

Permalänk
Avstängd

@Shrudder: Tack för ett värdigt försök
Tolkar det tyvärr som att: Om du monterar datorn själv så kan en stationär matcha priset hos en laptop men om du lägger till montering så kommer en laptop bli billigare, (eftersom den levereras färdigmonterad).
Synd!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazzpurr:

Stationära utklassar bärbara.
Har en bärbar på jobbet för typ 24k med maxspecs på processor etc, men en stationär windowsburk för 10k har ändå betydligt bättre kompileringstid. Och då pratar vi inte ens grafik.

Exakt det där har jag vuxitupp med som FAKTA.
"En stationär dator är ofta kraftfullare än en dubbelt så dyr Laptop".
Känns bara som att det stämmer om man pratar om Laptops i extrema prisklasser.
Det finns många laptops runt 8-8500 som jag skulle nöja mig med som enda dator, men väldigt få stationära för 4-5000 som håller i närheten av samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

@Shrudder: Tack för ett värdigt försök
Tolkar det tyvärr som att: Om du monterar datorn själv så kan en stationär matcha priset hos en laptop men om du lägger till montering så kommer en laptop bli billigare, (eftersom den levereras färdigmonterad).
Synd!

Inte direkt, processorn där springer cirklar runt den i laptopen. Här är ett billigare alternativ där montering ingår, fortfarande mycket bättre än en laptop:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12274980

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd

@Shrudder: Tack för ett nytt försök

Hade dock hoppats på att någon av er som är proffs på byggning skulle visat en stationär dator för typ halva priset av Laptopen men ändå med samma prestanda.

Jag är en sån där tönt som gärna betalar dubbelt så mycket för en dator om det gör den bärbar.
Att betala 10K + för en stationär dator som jag kommer ha hemma (inte för arbete på kontoret) känns väldigt mycket som lyxkonsumtion tyvärr och det har jag inte råd med tror jag

Tack ändå för dina svar
Mvh Joppe

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är färdigbyggd dator som gäller om du ska ha en chans... Windows kostar 1299:- att köpa löst.

Du får en Dator med I5 8400 1070 16gb ram ssd för under 10k... Och den är med råge bättre!

Men det är inte så stor skillnad som man tror, skillnaden blir när du försöker uppgradera din laptop och det är svårt om inte omöjligt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Jopp<3: Altså, allt handlar om vad du ska använda datorn till. Många, speciellt här inne, har såpass höga krav på prestanda att en laptop kommer kosta 20k+ om den ska uppfylla kraven. Om det nu ens finns laptops som uppfyller kraven. Då kan du utan vidare hitta stationära datorer för runt 10k som presterar bättre. Dessutom kommer dessa laptops vara närmare släpbara än bärbara, och föra tråkigt mycket oväsen.

Om du nu nöjer dig med prestandan i en laptop för 8k, ja då är du nog inte riktigt målgruppen för en stationär. Där finns något av en lägre gräns för vad du kan få en hel dator för. Halva priset för en stationär med samma prestanda gäller inte i alla prissegment.

Edit: Dessutom tror jag det är så att detta påstående gällde mer förr när komponenterna inte var lika strömsnåla. Min uppfattning är att där är mindre skillnad mellan stationär och laptop idag än för 5 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Bygger iden om att stationära datorer är billigare än bärbara på:
1. Du bygger den själv?
2. Du piratar Windows?
3. Du har redan en skärm och ett tangentbord?

Om dom tre punkterna är rätt så förstår jag och håller mig till bärbara datorer
Om Ni tycker att Stationära datorer ändå är billigare så "Tell me more"

Budget ungefär 10-11 tusen.

Exempel på bärbar dator för dom pengarna!

Exempel nedan som är bättre än laptop för just spel, antar att det är huvudsyftet?

https://www.inet.se/produkt/b1062027/7k

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12286263

9k för ett paket som kommer prestera bättre än laptop samt om du får för dig att om något år uppgradera något så är det fritt fram. Se det inte bara som ett köp här och nu, utan räkna på 5 år, då din laptop har dött och minst 10k skall ut på en ny.
Här kan du byta processor, minnen, diskar och grafikkort utan att behöva göra en stor uppgradering i form av moderkort.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Rekordmedlem

Det som är svårast att värdera i pengar men som kanske är den allra viktigaste parametern är ergonomi. En laptop är ju inte på långa vägar särskilt bekväm att använda som den är så man bör ju lägga på kostnaden för alla tillbehör eller inte räkna med dem på en stationär. En laptop motsvarar datorn, inte den kompletta arbetsplatsen.
Det är dessutom möjligt att uppgradera den stationära bit för bit vilket är närmast omöjligt på en laptop så där uppstår det också en prisskillnad på sikt, speciellt om man bygger själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Om du köper en bärbar idag så måste du köpa en ny om 5 år oavsett märke*.
Men en stationär kan du uppgradera i all oändlighet.

*Jag har både en Thinkpad och en iBook från sent 90-tal och båda fungerar bra men det var inte det jag syftade på med att du kommer behöva köpa en ny om 5 år utan att den inte kommer hänga med i tiden.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

@Jopp<3: Vilket användningsområde pratar vi om?

Sen är en bonus med en stationär att många delar går att använda vid eventuell uppgradering. Inklusive Windows. Skärmen, mus, och tangentbord, samt nätaggregat och eventuellt RAM har mycket längre livslängd än de andra delarna, eftersom tekniken i dom inte blir inaktuell p.g.a. mjukvara.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det som är svårast att värdera i pengar men som kanske är den allra viktigaste parametern är ergonomi. En laptop är ju inte på långa vägar särskilt bekväm att använda som den är så man bör ju lägga på kostnaden för alla tillbehör eller inte räkna med dem på en stationär. En laptop motsvarar datorn, inte den kompletta arbetsplatsen.
Det är dessutom möjligt att uppgradera den stationära bit för bit vilket är närmast omöjligt på en laptop så där uppstår det också en prisskillnad på sikt, speciellt om man bygger själv.

Sant, om jag bara hade en laptop skulle jag ha köpt till mus, tangentbord och skärm. Får ont i nacken och ryggen om jag ska sitta böjd över en laptop mer än någon timme.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Verkar som om många lever kvar runt 2012-2013 eller så. Det har hänt väldigt mycket vad gäller pris/prestandaförhållandet för bärbara vs stationära under sista 5-6 åren. Visst får man över en viss budget betydligt fler fps/krona med en stationär, men kollar vi på lite enklare modeller så är det inte ett lika självklart val. För under 8000 kronor får man idag en 15-tummare med ett GTX 1050, SSD+HDD, 1080p-skärm etc.

Jag slängde ihop ett stationärt system med billigaste 1151-moderkortet jag kunde hitta, en i3-8100, 8 GB RAM, 120 GB SSD, 1 TB HDD, ett Radeon 560, ett billig chassi, billigt nätaggt, billig Windows-licens etc. Allt extrem budget hela vägen. Skulle jag nöjt mig med att beställa från max tre olika butiker på nätet så landade det på 7400 kronor exklusive frakt. Ungefär samma prestanda som den bärbara till ungefär samma pris, däremot måste man jävlas med att beställa alla delar själv och bygga ihop den själv och många skulle fortfarande behöva en bärbar.

Så summerat - upp till omkring 7000-8000 kronor vill jag påstå att en bärbar och en stationär ger ungefär samma fps/krona. Sedan finns det givetvis för- och nackdelar med bägge lösningarna (ergonomi, flexibilitet, mobilitet etc) men dessa är ju ganska uppenbara för de flesta.

Permalänk
Medlem

Finns det folk som baserar valet mellan bärbar och stationär på vilken som är billigast?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

@Drickz: Lättare spel, plugg och streama film.
Tittat på ett tiotal bärbara datorer från 7500- 11100 som alla räcker och blir över.
Det är mest utseendet som skiljer dom åt, storlek material osv.

Permalänk
Medlem

Några fördelar med en stationär:
- Större skärm (mer val dessutom)
- Bättre prestanda - minimal risk för thermal throttling
- Uppgraderingsbar (jo det finns uppgraderingsbara laptops - men vem utnyttjar det utöver diverse diskar eller ramminne?). Går dessutom att lägga TILL lagring - inte bara byta ut.
- Bättre ergonomi
- Tystare om man vill ha en prestandaversion
- Valfritt tangentbord

Fördel med bärbar:
- Den är bärbar
- Enklare tillgång till smidiga saker som fingeravtrycksläsare, Windows Hello etc.

Har en Acer Spin5 själv och är väldigt nöjd med den - men det känns handikappat att sitta med den ändå. Ingen numpad (självvalt förvisso), liten skärm - och bara en skärm framförallt. Tangentbordet är skönt att trycka på men då det av naturen ligger helt platt mot bordet är det inte så skönt att använda i längden. Skulle jag kunna ha den som endadator? Absolut. I brist på annat.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

@Jopp<3: Ja då är väl valet enkelt. Har du inte krav på stor skärm så går det att köpa en bra bärbar kring 10000kr.

Jag har lagt mer på kringutrustning än vad du kommer betala för hela datorn. Det beror helt på vad man värderar. Du betalar ju inte bara för att slippa undan billigt. Du betalar för att få en produkt du är nöjd med.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Fördelar respektive nackdelar har redan tagits upp här. Jag har en bärbar dator med GTX 1050 4GB och en stationär med RX 580 4GB och både funkar för mina syften. Jag spelade lite Battlefield 1 igår och förrgår och det är ju skillnad på 16", 1080p & 60 Hz mot 32", 1440p & 75Hz men jag är nöjd med både.

Den billigaste bärbara datorn med GTX 1060 (3GB dock, vill man ha 6GB och lite annat som bättre processor måste man lägga till 1500 kr till) kostar förresten 9000 kr för er som funderar på att köpa: https://www.webhallen.com/se/product/292293-Lenovo-Ideapad-Y5....