Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Postnord strikes again:
Leveransförsök #1 - "Vi kom inte in". Väldigt märkligt, jag var hemma, porten var trasig så den stod till och med öppen.

Leveransförsök #2 - "Vi kom inte in". Nej, det är för att ni inte förstår hur man använder en porttelefon.

Leveransförsök #3 - Här har jag säkrat upp och ringt in och lämnat mitt telefonnummer, och kundtjänst lovar dyrt och heligt att chauffören ska ringa om han inte kommer in i porten. Tror ni chauffören ringde? Nope. "Vi kom inte in". När jag pratar med dom i telefon nu så dillas det något om "strul med datasystemet så instruktionerna om att ringa gick inte fram till chauffören". Jättebra, verkligen jättebra.

Sitter nu allvarligt och överväger att låta paketet gå åter till avsändaren och skaffa mig varan på annat sätt, verkar hopplöst att få Postnord att lyckas komma in i en port där dom inte har portkod.

Och hur jävla svårt ska det vara att ringa kunderna?
"Vi hade inte ditt nummer". Nähä, men såhär:
1) Jag har en "konto" hos postnord, via appen.
2) Där har jag, trumvirvel, registrerat mitt telefonnummer, det är bl a så som paketen "automatiskt" läggs till
3) Paketets kollinummer är knutet till mitt konto

1+2+3 ovan i kombination, bör ju rimligen göra att Postnord / Chaufför utifrån trackingnummret på mitt paket kan ta reda på mitt telefonnummer.
Frågan är då t ex varför postnords it-system inte automatiskt gräver fram mitt telefonnummer vid bokning av utkörning av mitt paket, och bifogar telefonnummret både i handdatorn och i "körschemat, hur fan det nu än fungerar (antar att det är ett papper eller i handdatorn, på nått sätt måste dom ju få reda på vart dom ska köra med paketen)?

Och argumentet "vi hinner inte ringa" köper jag inte. Är det bättre att det 3 gånger går åt tid att sortera paketet, lasta paketet, köra paketet, köra tillbaka paketet, scanna in paketet, maganisera paketet?

Herregud alltså, det är inte lätt när det är svårt... ?

Jag har varit med om att de inte levererar vid radhus när de "inte fick kontakt med kunden" som var hemma och vi t.o.m. såg postbilen, chauffören gjorde ingen ansträngning att lämna bilen ens så jag gissar att det handlar om oseriösa utdelare som inte bryr sig det minsta.

Postnord borde kanske införa ett lönesystem som gynnar de som gör ett seriöst jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Postnord strikes again:
Leveransförsök #1 - "Vi kom inte in". Väldigt märkligt, jag var hemma, porten var trasig så den stod till och med öppen.

Leveransförsök #2 - "Vi kom inte in". Nej, det är för att ni inte förstår hur man använder en porttelefon.

Leveransförsök #3 - Här har jag säkrat upp och ringt in och lämnat mitt telefonnummer, och kundtjänst lovar dyrt och heligt att chauffören ska ringa om han inte kommer in i porten. Tror ni chauffören ringde? Nope. "Vi kom inte in". När jag pratar med dom i telefon nu så dillas det något om "strul med datasystemet så instruktionerna om att ringa gick inte fram till chauffören". Jättebra, verkligen jättebra.

Sitter nu allvarligt och överväger att låta paketet gå åter till avsändaren och skaffa mig varan på annat sätt, verkar hopplöst att få Postnord att lyckas komma in i en port där dom inte har portkod.

Och hur jävla svårt ska det vara att ringa kunderna?
"Vi hade inte ditt nummer". Nähä, men såhär:
1) Jag har en "konto" hos postnord, via appen.
2) Där har jag, trumvirvel, registrerat mitt telefonnummer, det är bl a så som paketen "automatiskt" läggs till
3) Paketets kollinummer är knutet till mitt konto

1+2+3 ovan i kombination, bör ju rimligen göra att Postnord / Chaufför utifrån trackingnummret på mitt paket kan ta reda på mitt telefonnummer.
Frågan är då t ex varför postnords it-system inte automatiskt gräver fram mitt telefonnummer vid bokning av utkörning av mitt paket, och bifogar telefonnummret både i handdatorn och i "körschemat, hur fan det nu än fungerar (antar att det är ett papper eller i handdatorn, på nått sätt måste dom ju få reda på vart dom ska köra med paketen)?

Och argumentet "vi hinner inte ringa" köper jag inte. Är det bättre att det 3 gånger går åt tid att sortera paketet, lasta paketet, köra paketet, köra tillbaka paketet, scanna in paketet, maganisera paketet?

Herregud alltså, det är inte lätt när det är svårt... ?

Nummer och portkod ska stå på paketet, alternativt handdatorn. En chaufför som har 80-100 stopp om dagen kan omöjligen hinna med och ringa samtliga kunder, eller leta efter specifika kunders nummer, han hinner knappt köra till samtliga adressater som det ser ut idag. Branschen är oerhört pressad om man jämför med tidigare.

Varför inte testa jobbet som chaufför? Det är väl först då du verkligen kan avfärda argumentet "vi hinner inte ringa". Det är dock bra att kritiken kommer till ytan så, annars kommer inget förändras, men att tro att alla bara är lata chaufförer är naivt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Nummer och portkod ska stå på paketet, alternativt handdatorn. En chaufför som har 80-100 stopp om dagen kan omöjligen hinna med och ringa samtliga kunder, eller leta efter specifika kunders nummer, han hinner knappt köra till samtliga adressater som det ser ut idag. Branschen är oerhört pressad om man jämför med tidigare.

Varför inte testa jobbet som chaufför? Det är väl först då du verkligen kan avfärda argumentet "vi hinner inte ringa".

Det finns ingen portkod!
Det finns två sätt att komma in i porten på
1) med en digital bricka
2) genom att läsa mitt efternamn på paketet, och söka upp det i porttelefonen.

Enda skälet till att det öht behövs ett telefonnummer är ju för att chaufförerna inte lyckas förstå hur man använder en porttelefon vilket jag finner konstigt om man har 80-100 paket om dagen, jag kan inte vara den enda i Sverige med en porttelefon?

Även: i utkörningsförsök #3 hade jag ringt och meddelat mitt telefonnummer, vad mer ska jag göra? Det är ju extremt bristande rutiner hos PostNord (terminalen! Inte chaufförerna) som då inte sett till att mitt telefonnummer hamnat på paketet.

Sen står jag fast vid:
3 st chaufförer körde ju paket till mig i onödan! Hade chaufför 1 lagt 60 sekunder på att ringa, så hade ju körning 2&3&4 sparats in....? (Samt all tid för av/omlastning på terminalerna och 3 arga samtal till kundtjönst från mig). Så förstår faktiskt inte hur man som organisation kan anse att det var ett bättre flöde?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av walkir:

Igår hämtade jag ut ett paktet som skickats till fel ombud. Fick aldrig första aviseringen (ankom 2/10), utan fick endast påminnelsen.

Ombuden gör verkligen kanonjobb! De på Hemköp skrev av jag kunde ringa om jag ville ha paketet skickat till mitt egna ombud istället. Ville inte vara utan paketet ännu en vecka, så jag tog bilen till det Hemköp och fick mitt paket till slut (skickat 9/9 från Kina). Vågar inte ens tänka på hur mycket det förhalats inom Sveriges gränser.

Försöker verkligen undvika PostNord så långt jag bara kan nu.

Bästa leverantören jag varit med om nu är Budbee ( https://www.budbee.com/ ). Beställde 12:00 och fick mitt paket samma kväll! Perfekt att kunna följa deras budbil via telefonen.

PostNord känns tyvärr inte som en seriös aktör längre...

Budbee är golden!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Maarus:

Nummer och portkod ska stå på paketet, alternativt handdatorn. En chaufför som har 80-100 stopp om dagen kan omöjligen hinna med och ringa samtliga kunder, eller leta efter specifika kunders nummer, han hinner knappt köra till samtliga adressater som det ser ut idag. Branschen är oerhört pressad om man jämför med tidigare.

Varför inte testa jobbet som chaufför? Det är väl först då du verkligen kan avfärda argumentet "vi hinner inte ringa". Det är dock bra att kritiken kommer till ytan så, annars kommer inget förändras, men att tro att alla bara är lata chaufförer är naivt.

Så inte ringa och köra ut samma paket igen är mer logiskt? ^^
Ren BS att man inte kan ringa.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det finns ingen portkod!
Det finns två sätt att komma in i porten på
1) med en digital bricka
2) genom att läsa mitt efternamn på paketet, och söka upp det i porttelefonen.

Enda skälet till att det öht behövs ett telefonnummer är ju för att chaufförerna inte lyckas förstå hur man använder en porttelefon vilket jag finner konstigt om man har 80-100 paket om dagen, jag kan inte vara den enda i Sverige med en porttelefon?

Även: i utkörningsförsök #3 hade jag ringt och meddelat mitt telefonnummer, vad mer ska jag göra? Det är ju extremt bristande rutiner hos PostNord (terminalen! Inte chaufförerna) som då inte sett till att mitt telefonnummer hamnat på paketet.

Sen står jag fast vid:
3 st chaufförer körde ju paket till mig i onödan! Hade chaufför 1 lagt 60 sekunder på att ringa, så hade ju körning 2&3&4 sparats in....? (Samt all tid för av/omlastning på terminalerna och 3 arga samtal till kundtjönst från mig). Så förstår faktiskt inte hur man som organisation kan anse att det var ett bättre flöde?

För att ditt nummer ska synas på paketet måste ju företaget som skickar skriva det där. Det är 1-2 paket om året som jag sett som har telefonernummer. Kan inte tänka mig att kundtjänst kan gå runt och fixa sånt i efterhand.

Har delat i några år (faktiskt 95% av alla adresser i hela kommunen här), aldrig sett en porttelefon. Hus där jag vet att jag inte tar mig in åker jag bara förbi, inte värt att slösa tid. Fixar man inte nyckel eller kod åt buden får man förvänta sig att paket och brev osv inte kommer fram. Det är erat jobb att se till att det går att leverera smidigt.

Jobbar dock inte åt postnord så våra rutiner skiljer sig lite antar jag (vi lämnar alltid vid brevlåda eller hänger på dörren i flerfamiljshus), delar enbart ut på natten så tror inte folk skulle gilla om jag började ringa kring 02 för att lämna paket

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så inte ringa och köra ut samma paket igen är mer logiskt? ^^
Ren BS att man inte kan ringa.

Kan han spara utkörningen till nästa dag? Nej uppenbarligen inte, sen har möjligtvis chauffören en sluttid och kanske även behöver passa denna sluttid. Då stod han med ett paket utan telefon nummer och missade möjligtvis porttelefonen alternativt inte orkade besvära sig, kanske var han även sen till en hämtning hos annan kund och plötsligt börjar problem hopa sig på riktigt, lägg till en avgående lastbil på terminalen som väntar på hans hämtningar.

Men du hade sökt upp numret på nätet och ringt, även varje dag, vilket hade slutat med du fått det väldigt svårt att hinna runt på din runda. Du hade missat dina hämtningar, och retat upp även dessa kunder.

Jodå du kan ringa och många gör säkert det, men har du en hämtning 15.45 och du kört paket på ett postnummer och klockan har slagit 15.55, så nej du kan inte ringa, du kan inte göra det där lilla extra, som många förväntar sig och inte förstår.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det finns ingen portkod!
Det finns två sätt att komma in i porten på
1) med en digital bricka
2) genom att läsa mitt efternamn på paketet, och söka upp det i porttelefonen.

Enda skälet till att det öht behövs ett telefonnummer är ju för att chaufförerna inte lyckas förstå hur man använder en porttelefon vilket jag finner konstigt om man har 80-100 paket om dagen, jag kan inte vara den enda i Sverige med en porttelefon?

Även: i utkörningsförsök #3 hade jag ringt och meddelat mitt telefonnummer, vad mer ska jag göra? Det är ju extremt bristande rutiner hos PostNord (terminalen! Inte chaufförerna) som då inte sett till att mitt telefonnummer hamnat på paketet.

Sen står jag fast vid:
3 st chaufförer körde ju paket till mig i onödan! Hade chaufför 1 lagt 60 sekunder på att ringa, så hade ju körning 2&3&4 sparats in....? (Samt all tid för av/omlastning på terminalerna och 3 arga samtal till kundtjönst från mig). Så förstår faktiskt inte hur man som organisation kan anse att det var ett bättre flöde?

Du kan ju glömma att de hinner hålla med på att ringa upp dig på porttelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jobbar dock inte åt postnord så våra rutiner skiljer sig lite antar jag (vi lämnar alltid vid brevlåda eller hänger på dörren i flerfamiljshus), delar enbart ut på natten så tror inte folk skulle gilla om jag började ringa kring 02 för att lämna paket

Hur fungerar det? Såg att Postnord var intresserade av att börja med det också samt paketrum/paketstationer hos bostadsrättsföreningar.

https://www.dn.se/ekonomi/postnord-vill-hoja-portot-och-lamna...

Jag kanske är för pessimistisk och alla sköter sig exemplariskt. Men det känns som det är rätt lätt att hävda att man inte fick paketet om det bara hängts på dörren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Hur fungerar det? Såg att Postnord var intresserade av att börja med det också samt paketrum/paketstationer hos bostadsrättsföreningar.

https://www.dn.se/ekonomi/postnord-vill-hoja-portot-och-lamna...

Jag kanske är för pessimistisk och alla sköter sig exemplariskt. Men det känns som det är rätt lätt att hävda att man inte fick paketet om det bara hängts på dörren?

Huvudsysslan är dagstidningar sen har vi expanderat till reklam, kompostpåsar, samhällsinfo, brev och paket.
Jag har nu oftast mer brev än tidningar per dag men paket är några få om dagen. Delar mest ut saker från apotea.

Vi får paket som alla andra, det syns i min telefon var jag ska lämna det och jag checkar av i telefonen när jag lämnat. Tar personligen bild på varje leverans som inte ryms i en brevlåda för att kunna bevisa. Har aldrig fått ett klagomål eller behövt lämna till samma adress igen inom kort tid (så antar 0 stulna paket).

Postnord lämnar ju också vid brevlådor/dörren och har gjort i minst tjugo år så är ju inget nytt direkt. Kan dock tänka mig att det inte alls fungerar på vissa ställen. Har sett paket hänga på dörrar i flera veckor så stölder verkar ovanliga och tror få orkar ljuga om att de inte fått sakerna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad följande betyder? Skickat en retur till Danmark för byte av produkt med Postnord.

Transport av försändelsen har påbörjats i avsändarlandet <<<
Scan fra udlandet.
Försändelsen har lämnat avsändarlandet.
Försändelsen är på väg.
Transport av försändelsen har påbörjats i avsändarlandet.
Försändelsen har lämnats av avsändaren.

Den har suttit på denna status under hela Fredagen från och med tre på morgonen. Borde det inte stå att paketet ska ha anlänt till mottagarlandet om den registrerat att försändelsen har lämnat avsändarlandet? Eller är det så att Postnordsföraren också plockade med sig den nya varan från Danmark och är på väg tillbaka? Är Postnord så pass effektiva att de kör paket till Danmark från Stockholm, anländer, byter vara och kör tillbaka på 20 timmar? Butiken i Danmark använder inte Postnord dock utan UPS.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Du kan ju glömma att de hinner hålla med på att ringa upp dig på porttelefon.

https://www.sydsvenskan.se/2017-05-11/varfor-kan-inte-chauffo...

Citat:

SVAR: Jag måste be om ursäkt för att insändarskribenten inte fick sin leverans som han tänkt. Om mottagarens telefonnummer står på fraktsedeln ska vi ringa, och om det finns en porttelefon ska vi naturligtvis använda den. Eftersom mottagaren i det här fallet uppenbarligen bor i en fastighet med porttelefon har vi gjort fel vid leveransen, något som jag självklart ber om ursäkt för.
Jan-Allan Eklund
Produktionsområdeschef, Postnord

Som sagt, både Postnords kundtjänst och deras chefer anser att ringa & porttelefon inte ska vara något problem.

Skrivet av BergEr:

För att ditt nummer ska synas på paketet måste ju företaget som skickar skriva det där. Det är 1-2 paket om året som jag sett som har telefonernummer. Kan inte tänka mig att kundtjänst kan gå runt och fixa sånt i efterhand.

Har delat i några år (faktiskt 95% av alla adresser i hela kommunen här), aldrig sett en porttelefon. Hus där jag vet att jag inte tar mig in åker jag bara förbi, inte värt att slösa tid. Fixar man inte nyckel eller kod åt buden får man förvänta sig att paket och brev osv inte kommer fram. Det är erat jobb att se till att det går att leverera smidigt.

Jobbar dock inte åt postnord så våra rutiner skiljer sig lite antar jag (vi lämnar alltid vid brevlåda eller hänger på dörren i flerfamiljshus), delar enbart ut på natten så tror inte folk skulle gilla om jag började ringa kring 02 för att lämna paket

1) Det finns ingen portkod. Vet inte hur jag mer ska förklara detta så att du förstår. Den elektroniska dosan nere i porten är konfigurerad på ett sånt sätt att det enbart går att använda en bricka eller porttelefon.
Gällande "nyckel" så förstår jag inte, du menar att det vore enklare om det skickades ut taggar till samtliga (hur det nu ska gå till) chaufförer hos samtliga budfirmor, och sen ska ni bära med er ett par tusen nycklar/taggar och hitta rätt för min port, snarare än att bara använda porttelefonen?

2) Jag har inte beställt leverans 02.00, just pga porttelefonen tog jag 18-21 som leveransintervall.

3) Återigen, Postnord har både via telefon, mail och även i artikeln ovan bekräftat att chaufförerna ska använda både telefon och porttelefon, så förstår inte hur jag ska förstå att det finns något hemligt "code of conduct" hos chaffisar att man ignorerar betalande kunder för att det inte passar deras preferenser.

4) Postterminalen hade satt en hel jävla A4 på mitt paket, där det stod "DET FINNS INGEN PORTKOD, ANVÄND TELEFONNUMMER xxxxxxxxx ELLER PORTTELEFON".
Problemet var ju att det tog till den 4:e chauffören innan dom orkade titta på lappen på paketet.
Bristande rutiner helt enkelt. Men som sagt. Problemet är ju i grund att dom inte "Orkar" använda porttelefonen.

5) Återigen står jag fast vid att chaufförerna själva är en del i problematiken om det nu är "orimligt mycket körningar och tajt med tid". Det är klart som fan det blir det när det läggs tid på att "köra ut" paket för att vända vid dörren, och sen lämpa över paketet till kollegan nästa dag. La man 30 sekunder på att använda porttelefonen så skulle man ju spara in en hel körning åt nästa gubbe, men det verkar man ju inte förstå.

Tro mig, jag är själv JÄVLIGT förbannad över denna porttelefon, Jag kan ju t ex ta leveranser som dina, 02 på natten, eller 14.00 på dagen för den delen, då jag måste vara hemma och lyfta den fysiska telefonen i hallen.
Men, problemet är att ansvariga vägrar ge med sig, porttelefon + bricka är en del av "säkerhetstänket", det ska inte finnas någon portkod som kommer på villovägar och släpper in "obehöriga" i huset. Det är det samhälle vi hamnat i nu 2019.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naki:

Hur fungerar det? Såg att Postnord var intresserade av att börja med det också samt paketrum/paketstationer hos bostadsrättsföreningar.

https://www.dn.se/ekonomi/postnord-vill-hoja-portot-och-lamna...

Jag kanske är för pessimistisk och alla sköter sig exemplariskt. Men det känns som det är rätt lätt att hävda att man inte fick paketet om det bara hängts på dörren?

Höja portot?! Dom höjde ju för fan för ett år sedan. Dom är bara giriga idioter. Jag tar alltid DHL/Schenker om jag kan. Har som tur väl aldrig haft större problem med Postnord - Bring däremot lät mitt paket ta en rundtur runt landet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

https://www.sydsvenskan.se/2017-05-11/varfor-kan-inte-chauffo...

Som sagt, både Postnords kundtjänst och deras chefer anser att ringa & porttelefon inte ska vara något problem.

1) Det finns ingen portkod. Vet inte hur jag mer ska förklara detta så att du förstår. Den elektroniska dosan nere i porten är konfigurerad på ett sånt sätt att det enbart går att använda en bricka eller porttelefon.
Gällande "nyckel" så förstår jag inte, du menar att det vore enklare om det skickades ut taggar till samtliga (hur det nu ska gå till) chaufförer hos samtliga budfirmor, och sen ska ni bära med er ett par tusen nycklar/taggar och hitta rätt för min port, snarare än att bara använda porttelefonen?

2) Jag har inte beställt leverans 02.00, just pga porttelefonen tog jag 18-21 som leveransintervall.

3) Återigen, Postnord har både via telefon, mail och även i artikeln ovan bekräftat att chaufförerna ska använda både telefon och porttelefon, så förstår inte hur jag ska förstå att det finns något hemligt "code of conduct" hos chaffisar att man ignorerar betalande kunder för att det inte passar deras preferenser.

4) Postterminalen hade satt en hel jävla A4 på mitt paket, där det stod "DET FINNS INGEN PORTKOD, ANVÄND TELEFONNUMMER xxxxxxxxx ELLER PORTTELEFON".
Problemet var ju att det tog till den 4:e chauffören innan dom orkade titta på lappen på paketet.
Bristande rutiner helt enkelt. Men som sagt. Problemet är ju i grund att dom inte "Orkar" använda porttelefonen.

5) Återigen står jag fast vid att chaufförerna själva är en del i problematiken om det nu är "orimligt mycket körningar och tajt med tid". Det är klart som fan det blir det när det läggs tid på att "köra ut" paket för att vända vid dörren, och sen lämpa över paketet till kollegan nästa dag. La man 30 sekunder på att använda porttelefonen så skulle man ju spara in en hel körning åt nästa gubbe, men det verkar man ju inte förstå.

Tro mig, jag är själv JÄVLIGT förbannad över denna porttelefon, Jag kan ju t ex ta leveranser som dina, 02 på natten, eller 14.00 på dagen för den delen, då jag måste vara hemma och lyfta den fysiska telefonen i hallen.
Men, problemet är att ansvariga vägrar ge med sig, porttelefon + bricka är en del av "säkerhetstänket", det ska inte finnas någon portkod som kommer på villovägar och släpper in "obehöriga" i huset. Det är det samhälle vi hamnat i nu 2019.

Kör själv för annat föröetag och vi ringer alltid på porttelefon. Vi har sentament att få tag på kunden då vi annars måste skriva ett dropkort och klistra på porten vilket tar tid - och vi inser att kunden i 95% av gångerna beställer ny utkörning vilket skapar onödig arbetstid jämfört med att ringa ett nr snabbt. Däremot så är det inte alltid så att telenr finns på aviseringslapparna (Ja vi har inte handdator för kundinfo, utan en fysisk lapp) Står det då inget nummer där så har avsändaren gjort fel.
Det finns dock ett undantag; bla. djurmat; kunden SKA svara på porttele om det finns, att ringa deras nr är totalt meningslöst då det enda vi vill är att komma innanför porten så att vi kan ställa av paketet vid lägenhetsdörren ENLIGT AVTAL (djurmat beställs ofta UTAN avisering och UTAN kvittens) Jag ringer alltid minst 2 gånger på porttele, Gott om tid för att öppna porten, kunden vet trots allt att dom gjort en beställning.

Permalänk
Medlem

Ja tidigare har jag inte haft problem med postnord, men nu verkar de ha strul med aviseringar. senaste tre paketen jag har fått har jag hämtat ett dygn innan sms-avi har kommit. Deras app har inte heller sagt att paketen har kommit fram.

Inte jordens undergång men det borde fungera mycket bättre.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Det är synd att du kommit i kläm, men personerna man har frågat kan egentligen inte svara på den frågan. Kundtjänst svarar enligt rådande praxis, alltså om det ens finns ett regelverk som stadgar agerandet, men det kan också vara så att kundtjänstpersonen svarar som denne tycker att det borde gå till. Chefer gör samma sak för att blidka frågeställaren. Men ingen av dessa varken kommunicerar eller har en bild av chaufförernas position--där har du den yrkesgrupp inom företaget man ska fråga.

Ett problem i hela den här cirkusen är att ingen verkar prata med någon annan på PostNord. Det gäller i och för sig många andra företag, men resultatet i det här fallet är irritation och uteblivna leveranser. Ingen verkar ju egentligen veta hur mycket arbete chaufförer och sorteringspersonal går igenom, och ingen verkar kunna kringgå eller ens följa fastställda rutiner. Det här är också anledningen till att man aldrig ska lita på att ett företag med så sjabbligt rykte kommer lösa den enklaste motgång, som en porttelefon eller ett för litet brevinkast.

Enda gångerna jag kunde förvänta mig att chaufförer från PostNord eller DHL kontaktade mottagaren var när det antingen beställts ett direktbud eller företagspaket med särskilda leveransinstruktioner jag personligen meddelat dem. Dessa instruktioner var alltså för att antingen snabbt kringgå någon barriär, eller bara underlätta deras arbete. Minsta motgång och en chaufför kommer omedelbart hoppa över till nästa leverans. Regelverk spelar ingen roll i sammanhanget.

Hoppas det löser sig för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://www.sydsvenskan.se/2017-05-11/varfor-kan-inte-chauffo...

Som sagt, både Postnords kundtjänst och deras chefer anser att ringa & porttelefon inte ska vara något problem.

1) Det finns ingen portkod. Vet inte hur jag mer ska förklara detta så att du förstår. Den elektroniska dosan nere i porten är konfigurerad på ett sånt sätt att det enbart går att använda en bricka eller porttelefon.
Gällande "nyckel" så förstår jag inte, du menar att det vore enklare om det skickades ut taggar till samtliga (hur det nu ska gå till) chaufförer hos samtliga budfirmor, och sen ska ni bära med er ett par tusen nycklar/taggar och hitta rätt för min port, snarare än att bara använda porttelefonen?

2) Jag har inte beställt leverans 02.00, just pga porttelefonen tog jag 18-21 som leveransintervall.

3) Återigen, Postnord har både via telefon, mail och även i artikeln ovan bekräftat att chaufförerna ska använda både telefon och porttelefon, så förstår inte hur jag ska förstå att det finns något hemligt "code of conduct" hos chaffisar att man ignorerar betalande kunder för att det inte passar deras preferenser.

4) Postterminalen hade satt en hel jävla A4 på mitt paket, där det stod "DET FINNS INGEN PORTKOD, ANVÄND TELEFONNUMMER xxxxxxxxx ELLER PORTTELEFON".
Problemet var ju att det tog till den 4:e chauffören innan dom orkade titta på lappen på paketet.
Bristande rutiner helt enkelt. Men som sagt. Problemet är ju i grund att dom inte "Orkar" använda porttelefonen.

5) Återigen står jag fast vid att chaufförerna själva är en del i problematiken om det nu är "orimligt mycket körningar och tajt med tid". Det är klart som fan det blir det när det läggs tid på att "köra ut" paket för att vända vid dörren, och sen lämpa över paketet till kollegan nästa dag. La man 30 sekunder på att använda porttelefonen så skulle man ju spara in en hel körning åt nästa gubbe, men det verkar man ju inte förstå.

Tro mig, jag är själv JÄVLIGT förbannad över denna porttelefon, Jag kan ju t ex ta leveranser som dina, 02 på natten, eller 14.00 på dagen för den delen, då jag måste vara hemma och lyfta den fysiska telefonen i hallen.
Men, problemet är att ansvariga vägrar ge med sig, porttelefon + bricka är en del av "säkerhetstänket", det ska inte finnas någon portkod som kommer på villovägar och släpper in "obehöriga" i huset. Det är det samhälle vi hamnat i nu 2019.

1. Det är ju problemet, ni måste fixa sånt åt bud. Du går till ägaren av huset och klagar tills det händer.
Det är exakt så det fungerar dock är antalet som behövs mycket mindre än du tror, en nyckel kan passa till 20 trappor och sen är koder vanliga. För hela våran "stad" är det 15 nycklar så i snitt har varje bud mindre än en nyckel.

Porttelefoner finns dock ej här och vi kör på nätterna så skulle ändå inte gå, men det kanske fungerar bra på andra ställen. För dig verkar det ju dock skita sig och det hade varit bra om buden hade bricka till eran dörr.

2. Ja och antagligen beställde du inte leverans med oss heller för vi har bara leverans på nätterna/morgon

3. Som sagt olika företag, men vi har order från cheferna att skippa t.ex brevlådor vi inte når från bilen och låsta dörrar.

4. Det är nog samma person som kört med paketet varje dag om de inte har vikarier och körningarna är afaik helt likadana varje dag även om de har många paket eller inte. Jag kör nästan exakt samma spår varje dag även om jag har 1000 brev eller 10 (så mycket skiljer det sig dag till dag). De som kör ut stora paket lär dock ha lite andra rutiner antar jag för tror inte de delar brev och reklam.
Varje stop är räknat att ta typ 5sekunder för oss så du kan gissa om tiderna spricker om man ska börja ringa folk, antar dock att postnord har lite mer tid på sig även om jag tror många områden inte har det.

Synd att du bor i ett osäkert samhälle, här är 95% av flerfamiljshus olåsta sen har vissa kod/nyckel mellan 00-06 men typ noll är låsta på dagen. Har dock börjat bli sämre här också på senare år, snart kan man nog inte ens lämna bilen på tomgång när man handlar :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Någon som har koll på hur det ligger till med den där avgiften när man beställer ifrån kina och sånt? Förr beställde jag en hel del skräp ifrån Aliexpress/Alibaba för småpengar, men sedan jag fick avgifter på 75kr för att hämta ut ett paket av värde 20kr så slutade jag handla utomlands. Vad för avgifter bör man räkna med när nan handlar ifrån Aliexpress, Banggood etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Någon som har koll på hur det ligger till med den där avgiften när man beställer ifrån kina och sånt? Förr beställde jag en hel del skräp ifrån Aliexpress/Alibaba för småpengar, men sedan jag fick avgifter på 75kr för att hämta ut ett paket av värde 20kr så slutade jag handla utomlands. Vad för avgifter bör man räkna med när nan handlar ifrån Aliexpress, Banggood etc?

https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/fran-annat-land-import

Permalänk

Så ifall avsändaren skriver "Gift" på paketet kommer man inte behöva betala någon avigft? Någon som erfarenheter kring detta? Jag har för mig att en del av mina tidigare avsändare har skrivit gift på paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Så ifall avsändaren skriver "Gift" på paketet kommer man inte behöva betala någon avigft? Någon som erfarenheter kring detta? Jag har för mig att en del av mina tidigare avsändare har skrivit gift på paket.

Det måste stå "gift" samt att det ej får stå att det kommer från ett företag, alltså måste det stå namn på avsändare annars kommer postnord kräva avgift ändå. Ibland kan dom även kräva en signatur från avsändaren. I värsta fall kräver postnord avgift som du först måste betala sen hänvisar dom till att du får bråka med tullverket istället efteråt.
Helt vansinnigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Så ifall avsändaren skriver "Gift" på paketet kommer man inte behöva betala någon avigft? Någon som erfarenheter kring detta? Jag har för mig att en del av mina tidigare avsändare har skrivit gift på paket.

Jag beställde en addapter för ett ljudkort för 37Kr på ebay, fans bara i kina.

Fick ett sånt där fint, betala 100Kr för dit packet sms och då får man bild på packetet och avsändaren hade skrivit GIFT, tror fan dom tog det bara för det.
Sedan stog värdet på den, 5USD så vet inte hur gift och värde går i hop men men.

Så gift gör då inte att jag slapp någon avgift, bad aldrig om gift heller.
Sedan om det ansågs "privat" eller av ett företag vet jag inte, brydde mig aldrig så mycket, vara bara att betala och se glad ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

.

Synd att du bor i ett osäkert samhälle, här är 95% av flerfamiljshus olåsta sen har vissa kod/nyckel mellan 00-06 men typ noll är låsta på dagen. Har dock börjat bli sämre här också på senare år, snart kan man nog inte ens lämna bilen på tomgång när man handlar :/

Var bor du egentligen? Var ju många årtionden sedan man kunde göra så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Aldrig direkt haft problem med postnord, brukar gå jäkligt fort. Oftast är det segaste elementet i kedjan själva återförsäljaren att skicka iväg aset till paket.

Däremot, min flickvän beställde en sak som gick igenom tullen och herre min skapare vad sega dom är! Fortfarande inte fått paketet i fråga efter... jag vete fasen, en eon skulle jag tro. Lär ju bli värmedöd i universum innan hon får den skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Var bor du egentligen? Var ju många årtionden sedan man kunde göra så.

Står ju under namnet. En mindre stad i Sverige.

När jag växte upp på 90 talet så var dörrar inte låsta (hem, stugor, kommunala ställen, klubbstugor etc), på varje parkering stod bilar på tomgång på vintern osv. Även på tidigt 2000 tal var det så men har börjat ändras senaste tio åren

Jag lämnar bilen på tomgång när jag handlar typ en gång i veckan, det är ju förfan sverige vi bor i...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Står ju under namnet. En mindre stad i Sverige.

När jag växte upp på 90 talet så var dörrar inte låsta (hem, stugor, kommunala ställen, klubbstugor etc), på varje parkering stod bilar på tomgång på vintern osv. Även på tidigt 2000 tal var det så men har börjat ändras senaste tio åren

Jag lämnar bilen på tomgång när jag handlar typ en gång i veckan, det är ju förfan sverige vi bor i...

Inom Kalix kommun råder tomgångskörningsförbud. Enligt 4 § lokala hälsoskyddsföreskrifter för Kalix kommun framgår att "inom område med fastställd detaljplan får motor på stillastående fordon hållas igång högst 1 min".
https://www.kalix.se/Boende/Buller-och-luftkvalitet/Tomgangsk...

Du hinner antagligen inte ens med ett snabbt besök på posten under en minut?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Inom Kalix kommun råder tomgångskörningsförbud. Enligt 4 § lokala hälsoskyddsföreskrifter för Kalix kommun framgår att "inom område med fastställd detaljplan får motor på stillastående fordon hållas igång högst 1 min".
https://www.kalix.se/Boende/Buller-och-luftkvalitet/Tomgangsk...

Du hinner antagligen inte ens med ett snabbt besök på posten under en minut?

Tänkte på samma sak; men antagligen så är inte tillsynen för detta speciellt prioriterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inom Kalix kommun råder tomgångskörningsförbud. Enligt 4 § lokala hälsoskyddsföreskrifter för Kalix kommun framgår att "inom område med fastställd detaljplan får motor på stillastående fordon hållas igång högst 1 min".
https://www.kalix.se/Boende/Buller-och-luftkvalitet/Tomgangsk...

Du hinner antagligen inte ens med ett snabbt besök på posten under en minut?

Skrivet av videopac:

Tänkte på samma sak; men antagligen så är inte tillsynen för detta speciellt prioriterat

Varje ort i Sverige har samma regel om 1min tomgång, säg mig en person som bryr sig om det på vintern.
Många har ju fan igång sina bilar i 10-20min innan de ens lämnar parkeringen på morgonen.
Och nej polisen skulle aldrig bry sig (de lämnar också bilen på tomgång ofta). Samma som lagen om vinterdäck, man får inte böter här om man kör med vinterdäck i maj eller t.om början av juni. De drar gränsen kring midsommar här

Hinner förövrigt handla på under en minut ibland, parkering 3-4 meter från ingången, liten butik och man vet vad man ska ha. Tar <1min om det inte är kö

Finns det snabba besök på posten? Sist jag hämtade ett paket på posten tog det ungefär lika länge som det tar mig att köpa mat för en vecka och det var inte ens kö!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Bildexpert

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/postnords-vd-lamnar-foreta...
Han om någon är väl ändå värd en fallskärm på fjorton miljoner, eller...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/postnords-vd-lamnar-foreta...
Han om någon är väl ändå värd en fallskärm på fjorton miljoner, eller...?

Som anställd så är det svårt att se kollegorna slita illa varje dag med budskapet "i oktober finns inte pengar till era löner" o sen detta slöseri. Glöm inte att de flesta är bra folk, vi är bara ledda av en ond tyrann. Ingen vill göra ett dåligt jobb, vi har bara noll minuter avsatta till att göra ett bra jobb o verktygen vi ges är oftast bara administrativa moment 22 system som aldrig förbättrar någonting. Det går 3 arbetsledare på 2 brevbärare snart, vi behöver nog fler konsulter.

Skickades från m.sweclockers.com