Permalänk
Proffsmoddare

[SPONSRAD] MK3D av Forsberg Customs

Då var det dags igen efter ett lite uppehåll sedan Spegel vart klar förra året. Denna gång är det fråga om ett scratchbygge igen men denna gången kommer det till så stor del som möjligt vara 3D-printat. Bygget kommer att använda sig att ett moderkort i storleken ITX samt en kortare variant av RTX 2060 från Asus. Som ni då kanske förstår är bygget en mycket liten rackare då den ska kunna skrivas ut inom en realistisk tidsram samt att bädden på min skrivare inte tar större delar ;).

Specifikationer:
PSU: Silverstone SX650-G ( Sponsrat av Silverstone )
Moderkort: Asus Z370-I
CPU: Intel i5 8400
Minne: Team Group Nighthawk 2x8gb (Sponsrat av Team Group )
Lagring: Kingston A1000 480gb M.2 SSD
GPU: Asus RTX 2060 PHOENIX ( Sponsrat av Asus )
Fläktar: 2st Silverstone FM182 180mm fläkt ( Sponsrat av Silverstone )
Kylning CPU: Cryorig C7 ( kanske Cu varianten )

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Trevligt! I'll be following closely

Permalänk
Proffsmoddare

@Zpnk: Kommer nog en liten update i helgen om man inte fastnar i Metro

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Coolt. Lycka till!

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Proffsmoddare

@frong: Tackar!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Forsberg Customs:

@Zpnk: Kommer nog en liten update i helgen om man inte fastnar i Metro

Jo hade tänkt göra en update på min redan nu i helgen... men foton som måste samlas då de ligger lite här och där. Sen skulle jag behöva ta lite nya och innan dess måste det städas...

Permalänk
Proffsmoddare

@Zpnk: Vet precis vad du menar Nästa köp för mig iaf ska bli en ordentlig kamera att ta lite finare bilder med iaf ( + lite belysning och kanske en liten greenscreen

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!
Så ett par veckor har gått sen den senaste uppdateringen och en del har hänt med projektet. Alla delar har landat och det har printats för fulla muggar.

Som ni ser har jag börjat montera ihop en prototyp av chassit för att se att alla mått stämmer och att allt håller. Det var endast ett par placeringar av skruvar som behövdes justeras lite för att allt skulle landa på rätt plats så jag har börjat skriva ut de slutgiltiga delarna för chassit så i nästa update kommer dom visas upp och kanske även ett litet inslag av kablage kommer tas upp.

Som vanligt ifall ni frågor besitter är det bara att skicka dom i PM eller här i tråden så svarar jag så fort jag kan.

Tack till mina sponsorer!
ASUS
TeamGroup - Global
Silver Stone

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Mini update!

Dagens projekt var att sleeva kablarna till fläktarna då ketchup och senapskablage sällan går hem i de flesta byggen.

Dessa fläktar har två extra kablar som kommer från fläktens motor vilket används för att koppla på den inkluderade fläktkontrollern eller jumpern som bara bryggar dessa två kablar. Jag valde att klippa bort dessa kablar och brygga kontakten på motorn istället för att slippa extra kablar.

Jag har en hel del roliga saker på g så håll ett eller två ögon öppna efter mer

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad för skrivare kör du? och är det ABS?
Annars riktigt snyggt som vanligt

Själv lite planer på 3D printat chassi

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Proffsmoddare

@Nagelfar:

Tjaba!

Jag kör en Prusa i3 mk3 och filamentet jag kör är en lite mer tålig variant av PLA.

Kul att du gillar den dude, mycket pyssel men blir nog bra till slut :).
Har ett par saker jag testar lite med här hemma som kan bli riktigt coola tror jag så stay tuned

Jasså ? Blir spännande att se vad du hittar på

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg Customs:

@Nagelfar:

Tjaba!

Jag kör en Prusa i3 mk3 och filamentet jag kör är en lite mer tålig variant av PLA.

Kul att du gillar den dude, mycket pyssel men blir nog bra till slut :).
Har ett par saker jag testar lite med här hemma som kan bli riktigt coola tror jag så stay tuned

Jasså ? Blir spännande att se vad du hittar på

Låter trevligt. Ska absolut följas
Har ju säker idéer för ca 3-4 byggen som står på lut haha. Sen ska de ju realiseras också.
Är glad att äntligen se någon som faktiskt kör ett helt 3D printat chassi så man kan sno lite idéer

Ja jag har ju inte köpt en printer ännu men är nog inte allt för långt ifrån ett köp. Står mellan en Ender 3 Pro eller en CR10 av något slag. Skulle ju gärna ha en i3 mk3:a men de är lite för dyra. Oavsett blir det en all metal hotend så man kan köra lite olika material med bra kvalitet.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Kul koncept att 3d-printa så mycket som möjligt, har själv gått i liknande tankar. Har dock varit inne på att använda ABS, då efterbehandligen för den rätta ytfinishen är klart enklast med det materialet. Synd bara att jag inte har minsta nytta av ett nytt mITX-system just nu, och är alldeles för nöjd med det Antec ISK310-150 jag har HTPCn i sedan många år för att vilja byta ut det

Det hade annars varit jäkligt skoj att designa och printa ett så kompakt som möjligt customchassi till en 440BX-baserad retrorigg jag nu har i testplattformen, men inbillar mig att man redan med någon mITX-variant ligger jäkligt nära storleksgränserna om man inte vill hålla på och segmentera precis allt.

Det är dock ändå klart intressant att följa ett sånthär projekt, man bygger upp en känsla för vad som funkar och inte när det kommer till dimensioner och sådant. Har aldrig printat något som ens är i närheten av den här storleken och komplexiteten, så det kan nog vara nyttigt

Hur hade du förresten tänkt lösa RFI-problematiken kring ett plastchassi, om du nu alls tänkt göra det?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Proffsmoddare

@kaput: Tackar! Ja ABS är ju smidigt som du säger med efterbehandling samt lite mer värmetåligt. Dock väldigt mycket jobbigare att printa :).

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Efter att jag sleevat kablarna på fläktarna så bestämde jag mig för att göra ett par covers till baksidan av dom istället för klistermärket som är där som standard.

Även GPUn behövde en liten makeover för att passa in i temat på bygget. Så kåpan och fläkten fick lite ny färg och jag tycker det vart rätt läckert, vad tycker ni ?

Jag bestämde mig även för att göra en delid på min i5 8400 för att förbättra temperaturer och för att minska ljudnivån på min kylare. Jag är fullt medveten om att denna processor ej är överklockningsbar och detta gjordes endast för att förbättra temperaturer och sänka ljudnivåer eftersom grafikkortet kommer var monterat så nära kylaren. Temperaturerna sjönk från ca 84-85C till 64-65C i Aida64 efter ca 20min.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg Customs:

@kaput: Tackar! Ja ABS är ju smidigt som du säger med efterbehandling samt lite mer värmetåligt. Dock väldigt mycket jobbigare att printa :).

Du kanske redan känner till det, men nyckeln till lyckade ABS-utskrifter är annars omgivningstemperatur och dragfrihet. Att ställa skrivaren i någon slags skåp gör enorm skillnad, det är verkligen natt och dag

Om du inte redan fixat nåt, ta en flukt på Lack-varianten här. Enkel och billig att slänga ihop, och ser riktigt prydlig ut om man inte kör de printade detaljerna i accentfärg som de gjort i exemplet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av kaput:

Du kanske redan känner till det, men nyckeln till lyckade ABS-utskrifter är annars omgivningstemperatur och dragfrihet. Att ställa skrivaren i någon slags skåp gör enorm skillnad, det är verkligen natt och dag

Om du inte redan fixat nåt, ta en flukt på Lack-varianten här. Enkel och billig att slänga ihop, och ser riktigt prydlig ut om man inte kör de printade detaljerna i accentfärg som de gjort i exemplet.

Precis! Har koll på de och problemet just nu för mig nu är plats. Har en väldigt liten "verkstad" där skrivaren står men har absolut spanat in "lack-rack" varianten

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Dags för den näst sista uppdateringen för detta bygge. Jag håller i skrivande stund på med kablarna för bygget vilket i princip är sista momentet.

Sen den senaste uppdateringen har en del hänt. Jag har lackerat alla delar och det vart en bas i koppar med vit krackeleringsfärg ovanpå. Även lysdioder och strömknapp är nu monterade och fungerande :).

Här kommer lite bilder på hela kalaset

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Taggad och se bygget

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Proffsmoddare

@Nagelfar: Tackar och detsamma! Inte långt kvar nu, hinner du bli klar ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Forsberg Customs: jag hoppas det. Har slipat och lackat hela helgen så är så gott som klar med det iaf.
Har lite lack jobb kvar. Men tänkt att jag ska börja montera allt väldigt snart som det ser ut. Hoppas bara att ingen komponent har gått sönder under byggtiden.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Proffsmoddare

@Nagelfar: Håller tummarna att allt håller och att du hinner i tid

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Dags för den sista uppdateringen med det lilla som finns kvar innan slutbilderna! Hoppas ni tyckt detta bygge varit intressant att följa och att det kanske givit er en idé eller två till ert eget bygge.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Dags för lite slutbilder! Hoppas som sagt att detta varit intressant att följa för det har varit mycket spännande projekt att genomföra. Detta är nästintill det första projektet jag gör med min 3d-skrivare men det kommer inte bli det sista. Detta bygge kommer att ställas ut på Birdie i Uppsala den 30e maj ifall ni har vägarna förbi så säg hej vettja!

Tills vi hörs nästa gång, hade fint!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska bli roligt att se bygget på torsdag

Hörde att moddtävlingen är ordentligt uppstyrd för i år också.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Proffsmoddare

@Nagelfar: Detsamma, ditt bygger ser riktigt fint ut :D! Jo de verkar vara lite utställning och så innan så de blir sköjj!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Ofantligt stiligt! Men det visste du redan att jag tycker

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Kablarna med klar isolering är ju dödshäftiga! Var kommer de ifrån?

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi snyggt bygge. det är ju helt klart 100/10 på detta bygget. Galet snyggt på alla sätt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

.Sjukt fint bygge!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |