Permalänk

Tips för hemma subwoofer

Hej! Jag har tänkt bygga en subwoofer som jag kopplar ihop med ett surround system. Jag vill bygga med 22mm MDF skivor under min soffa. 100cm x 30cm x 45cm. Jag har en budget på under 3000. Detta är komponenter jag hittat. Slutsteg: https://www.bax-shop.se/forstarkare/devine-d-200-klass-d-fors... . Subwoofer högtalarelement: https://www.sonicelectronix.com/item_37709_Hifonics-HFX12D4.h... . Har ni tips?

Permalänk
Medlem

Är en del av målet att lära sig bygga subwoofer också? Annars hade jag nog lagt till en tusenlapp på budgeten och köpt typ https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dls-flatsub-midi-platt-s...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Tack för tipset, men jag vill gärna bygga en egen efter mått som passar under soffan precis. Jag vill bara veta ifall man behöver tänka på något speciellt som kan eventuellt förstöra subwoofern eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Först å främst måste låda vara 35L stor för den basen, sen måste du tänka på monterings djupet också, en sub behöver utrymme i bakkant för att den ska låta bra.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Tycker du att jag borde försöka sätta den så att den har de 45 centimetrarna bakom sig då? (Bredd 100cm djup 45cm höjd 30cm)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Tycker du att jag borde försöka sätta den så att den har de 45 centimetrarna bakom sig då? (Bredd 100cm djup 45cm höjd 30cm)

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle rekommendera en färdig byggsats eller något som herrn ovan länkade.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Tack för tipset men jag har inte så mycket plats över så därför väljer jag att skräddarsy något att får plats under soffan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du har en ganska låg budget och har inte tagit med nått filter alls så vad ska sköta delningen, vad är det för surroundsystem du har ?
Elementet du valt är nog egentligen inte så lämpat utan verkar vara nått för bilar, dvs det ska funka för att spela starkt men inte så djupt i liten låda och det brukar bli låg verkningsgrad på såna element, har du simulerat nått ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Mitt surround är https://www.komplett.se/product/603225/gaming/hogtalare/logit... men jag är mest ute efter lite musik. Jag är inte speciellt kräsen med ljud, men vill ha en bättre bas. Jag köpte systemet för längesen. Jag har inget delningsfilter vilket jag blev glad att du sa till om. Tips på delningsfilter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lägg hela budgeten på att köpa ett bättre komplett ljudsystem. Att bygga vidare på ett Logitech system är bortkastade pengar. Det finns inget vettigt sätt att koppla ihop det där systemet med separata delar ens om det var ok grejer.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag hade gått på nåt sånt här.

Riv isär och bygg lådan själv med samma volym.

https://www.fyndborsen.se/hogtalare/subwoofer/xtz-sub-8-17-ho...

Edit
Missade vad det skulle kopplas ihop med..
Lägg pengarna på ett nytt system istället

Visa signatur
Permalänk

Ifall jag går på planen jag hade först så kopplar jag ihop systemen med en aux förgrening. Men har ni tips på delningsfilter så uppskattas det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Ifall jag går på planen jag hade först så kopplar jag ihop systemen med en aux förgrening. Men har ni tips på delningsfilter så uppskattas det.

Skickades från m.sweclockers.com

Minidsp är en populär utgångspunkt idag https://www.minidsp.com/
Själv har jag en Behringer DCX 2496 Ultradrive https://www.musictribe.com/Categories/Behringer/Signal-Proces...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Inga problem.

För det första så behöver du inget delningsfilter till det slusteget eftersom det är ett så kallat "D-class" slutsteg och är gjort för enbart subwoofers.

Jag tror detta (https://www.sonicelectronix.com/item_93397_JL-Audio-12TW1-2.h...) sub-elementet skulle passa bättre, den är gjord för små lådor och små monteringsdjup, rms effekten passar bra med slusteget om du bryggar utgångarna på slusteget. Sen så är JL audio ett känt märke och ska ha bra ljudkvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för tipset men bara den är nästan över budgeten jag får nämnligen 300 i månadspeng. (Jag är en tonnåring i ett mellanstort rum)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TSvensson:

För det första så behöver du inget delningsfilter till det slusteget eftersom det är ett så kallat "D-class" slutsteg och är gjort för enbart subwoofers.

Jag tror detta (https://www.sonicelectronix.com/item_93397_JL-Audio-12TW1-2.h...) sub-elementet skulle passa bättre, den är gjord för små lådor och små monteringsdjup, rms effekten passar bra med slusteget om du bryggar utgångarna på slusteget. Sen så är JL audio ett känt märke och ska ha bra ljudkvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänker du när du säger att man inte behöver ett filter pga att det är ett klass d steg ? Steget är ett fullregistersteg och om man vill så tål ju en bas att matas med fullregister till skillnad från en diskant men det lär ju inte låta särskilt bra utan filter, man behöver inte nödvändigtvis ha ett aktivt filter men nån typ av filter behövs om det inte ska låta dåligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Tack för tipset men bara den är nästan över budgeten jag får nämnligen 300 i månadspeng. (Jag är en tonnåring i ett mellanstort rum)

Skickades från m.sweclockers.com

Det förändrar ju saken endel. Men ditt första alternativ kommer inte låta nå vidare.
Den 8 timmaren jag länkade till låter mer än du tror. Bra också för den pengen.
Den är lättplacerad tack vare formatet och låter mer än vad päronen tillåter
Med den så har du ju något att ha för framtiden när du har råd med vettiga surround

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Har man tight budget så kan man ju skaffa en begagnad förstärkare men bygga en högtalarlåda, en äldre hembiomaskin är ofta en bra utgångspunkt då de äldre ofta ger 5-7 förstärkarkanaler och har ett delningsfilter som ofta går att använda på nått sätt, finns ofta apparater för under 1000 kr typ HK, Yamaha och Nad som ger över 100W per kanal och har delbart för och slutsteg och så väljer man ut nån 15" PA bas i 1500 kr klassen och skaffar lådmaterial för resten av budgeten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur tänker du när du säger att man inte behöver ett filter pga att det är ett klass d steg ? Steget är ett fullregistersteg och om man vill så tål ju en bas att matas med fullregister till skillnad från en diskant men det lär ju inte låta särskilt bra utan filter, man behöver inte nödvändigtvis ha ett aktivt filter men nån typ av filter behövs om det inte ska låta dåligt.

Nej, man behöver inte något filter. Ett d klass slutsteg är inte ett fullregister slutsteg. Ett d klass slutsteg är gjort för subwoofers och ger endast ut låga frekvenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TSvensson:

Nej, man behöver inte något filter. Ett d klass slutsteg är inte ett fullregister slutsteg. Ett d klass slutsteg är gjort för subwoofers och ger endast ut låga frekvenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Var har du fått den felaktiga infon från ?
Det finns många klass D och T steg som är fullregister tex denna Rotel RB 1572
Frequency Response
10Hz - 80kHz ±1dB
http://www.rotel.com/en-gb/product/rb-1572
Den är inte särskilt filtrerad (och är det nått som ska klagas på är det väl i så fall att den rullar av i basen) så vad menar du att det är för förstärkarprinciper som man måste använda i andra register än basen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag är inte ute efter kvalite’ på basen. Men är det NÖDVÄNDIGT så tar jag väl med det. Jag har också tittat lite på äldre förstärkare men har inte hittat något som passat, förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TSvensson:

Nej, man behöver inte något filter. Ett d klass slutsteg är inte ett fullregister slutsteg. Ett d klass slutsteg är gjort för subwoofers och ger endast ut låga frekvenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Farligt att vara så säker när man har helt fel, klass D är som mrqaffe skriver inte alls begränsat eller gjort specifikt för subwoofers/låga frekvenser även om de i många fall har använts just där. Föreslår att du kollar upp lite innan du skriver vidare i denna tråd istället för att sprida rent falska påståenden.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag är inte ute efter kvalite’ på basen. Men är det NÖDVÄNDIGT så tar jag väl med det. Jag har också tittat lite på äldre förstärkare men har inte hittat något som passat, förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Sök på avr och liknade standardnamn så får du träff på annonssiterna och leta nått lokalt, jag kollade på Bocket och hittade flera via avr tex en HK AVR 635 för 1000 kr https://www.blocket.se/jonkoping/Harman_Kardon_AVR_635_835052...
en sån ger 7 kanaler med 90 W

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med @mrqaffe och vill tillägga att hur kul det än är att bygga själv, köpa nytt och pula så tror jag att du på diverse loppisar skulle kunna hitta ett vettigt element för bra mycket mindre och därmed ha pengar över till kanske lite datorhårdvara också.

Gubbhörnorna på loppisar flödar över med gammal teknik och vad för utveckling har där egentligen varit på sub-fronten de senaste 20-åren bortsett från fräcka material som metall eller kevlar, blir svårt dock att hitta på den prisnivån ändå gissar jag..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TSvensson:

Nej, man behöver inte något filter. Ett d klass slutsteg är inte ett fullregister slutsteg. Ett d klass slutsteg är gjort för subwoofers och ger endast ut låga frekvenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja.
Det finns mycket riktigt Klass D bassteg som inte ger ut höga frekvenser.
Det finns dock en hel uppsjö av fullregister D steg både inom hemma stereo eller framförallt bilstereo där de flesta steg idag är just klass D.

Class D säger egentligen slarvigt förklarat bara vilket typ av effektivitet du kan räkna med ur ut steget mot den inmatade effekten.
Runt 80-90% till skillnad från AB som ligger runt 50%.

Sedan är det väl kanske så att just klass D inte slagit enormt inom hemstereo grenen ännu eftersom de har lite dåligt rykte om sig att vara platta i ljudet m.m. Huruvida detta är sant vet jag inte då jag just nu bara har klass D i just min sub idag där de verkligen hittat en bra nisch med massor med effekt, till liten plats, billigt pris och utan att alstra mycket värme i de kabinett de byggs in i.

Men följ gärna min prisjakts länk så kommer du se en uppsjö av billiga till svindyra fullregister varianter.

Prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sök på avr och liknade standardnamn så får du träff på annonssiterna och leta nått lokalt, jag kollade på Bocket och hittade flera via avr tex en HK AVR 635 för 1000 kr https://www.blocket.se/jonkoping/Harman_Kardon_AVR_635_835052...
en sån ger 7 kanaler med 90 W

Yes de kan verkligen spela de där.
Har en gamla AVR5000 som inte alls gör bort sig rent effektmässigt mot min Yamaha RX-3050.

Alla de där serierna burkar man få för runt 1000kr.
Sedan ett per Cerwinvega eller Klipch kanske då de finns tämligen många av dem och är lättdrivna med rätt bra bas i de flesta fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tuomi:

Håller med @mrqaffe och vill tillägga att hur kul det än är att bygga själv, köpa nytt och pula så tror jag att du på diverse loppisar skulle kunna hitta ett vettigt element för bra mycket mindre och därmed ha pengar över till kanske lite datorhårdvara också.

Ja det finns både 2 par hembyggda högtalare modell stor och större (golvare ca 1 och 1,5 m höga) samt en kartong med lite udda element på den lokala secondhanden.
De större högtalarna går nog utan problem att bygga om till en bas om man vill men de ser ut att vara riktiga rocklådor så de funkar nog som fullregister också till nån som vill spela starkt.
Jag har köpt en del prylar "bara för att" på secondhandbutiker och via lokalannonser, det senaste #seriösa# var en Nad 3130 för 400 kr som jag hittade i somras men för ett par år sedan fick jag en Yamaha C4 och en M70 för 200kr (tillsammans) och det var nog det absolut bästa hififynd jag någonsin gjort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Triton242:

Nja.
Det finns mycket riktigt Klass D bassteg som inte ger ut höga frekvenser.
Det finns dock en hel uppsjö av fullregister D steg både inom hemma stereo eller framförallt bilstereo där de flesta steg idag är just klass D.

Class D säger egentligen slarvigt förklarat bara vilket typ av effektivitet du kan räkna med ur ut steget mot den inmatade effekten.
Runt 80-90% till skillnad från AB som ligger runt 50%.

Sedan är det väl kanske så att just klass D inte slagit enormt inom hemstereo grenen ännu eftersom de har lite dåligt rykte om sig att vara platta i ljudet m.m. Huruvida detta är sant vet jag inte då jag just nu bara har klass D i just min sub idag där de verkligen hittat en bra nisch med massor med effekt, till liten plats, billigt pris och utan att alstra mycket värme i de kabinett de byggs in i.

Men följ gärna min prisjakts länk så kommer du se en uppsjö av billiga till svindyra fullregister varianter.

Prisjakt

Åtminstone tidigare klass d steg är ganska lastkänsliga då högtalaren ingår som en del i utgångsfiltret på dem, de är alltså svåra att få att låta bra fullregister men utmärkta för aktiv drift då man kan optimera dem oberoende av vilket register de spelar i.
Modernare d steg låter väldigt bra och man tjänar inte mycket i kvalitet på att byta till a/b steg och med tanke på hur billiga d steg är i jämförelse så måste man ju säga att de är oerhört prisvärda och ofta är de ju faktisk det enda realistiska alternativet att få anständig kvalitet och effekt för en månadslön i stället för en årslön.
Tex Rotel och Emotiva låter bra och det finns ju en hel del Icepower och Hypexbaserade förstärkare som inte heller behöver skämmas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

...och dessutom är dom otroligt lätta!

Detta är något som kan användas som fördel ifall man letar begagnade slutsteg t.ex. Väldigt många pa-steg som byts ut till nya klass D för att spara vikt. Brukar gå att hitta till vettiga pengar.

I övrigt måste jag hålla med om det så många andra säger i tråden.

Börja med att ha ett bra utgångsläge, dvs se till att byta ut Logitech-prylarna och ordna med t.ex. en hembioreceiver som har möjlighet att dela upp ljudsignalen t.ex. till basen.

Därefter går du på baslådebygget.

Vidare, jag tror du ska försöka ha någon form av målsättning med bygget utöver "mer bas".
Försök ställa upp mål som att...
...spela ner till 30Hz
...spela högre än vad som går nu
...få bättre bas som är mer samspelt med övriga högtalare
...osv

...så blir det enklare att börja titta på lämpligt element.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag är inte ute efter kvalite’ på basen. Men är det NÖDVÄNDIGT så tar jag väl med det. Jag har också tittat lite på äldre förstärkare men har inte hittat något som passat, förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Att antingen bygga eller köpa en ny bas till ditt Logitech-system är att kasta pengarna i sjön. Det skulle inte heller fungera på grund av flera orsaker. Dels måste du ha ett slutsteg och delningsfilter. Man kan inte använda en gammal förstärkare till det. Men du kan faktiskt inte heller koppla in någon annan bas till ditt system, det finns inga utgångar för det.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!