Synology Hyper Backup - Bästa inställningarna för min backup?

Permalänk
Inaktiv

Synology Hyper Backup - Bästa inställningarna för min backup?

Jag använder Hyper Backup på min Synology NAS. Ska med denna "app" köra backup mot Google Drive (G Suite Business).

Sakerna som ska "backupas" behöver inte massor av versioner. Jag är nöjd om det finns en version av allt. Så om jag förlorar de lokala filerna (t.ex diskarna exploderar i sann hollywood-anda), så ska jag kunna köra en restore på den backupen mot Google Drive och få tillbaka alla mina filer.

Filerna jag ska köra backup av kommer i princip inte att editeras/ändras eller göras någon sorts av modifiering av. De kommer bara att "tittas på". Dvs öppnas, men ej editeras. Att jag säger "i princip" är för att det säkerligen kommer bli någon/några filer som ändras av någon form (kanske byter namn, eller gör någon småändring i filen) som gör att det blir en ny version. Men det kommer alltså inte bli många filer att hålla "backupade" versioner på.

Och ja, det är en jäkla massa data (många många TB)

Hur skulle du sätta upp detta i Hyper Backup?

* Rotation på eller av?
* Smart recycle aktiverat eller ej?
* Hur många "max antal version"? Om några alls?
*Manuella inställningar istället? I så fall, vilka?

Skulle verkligen uppskatta hjälp!

Permalänk
Medlem

1. Rotation Ja. Om jag tolkar synology rätt så är deras backup inkrementell så även om du får flera versioner av backupen så bör den inte bli särskilt mycket större eftersom du inte kommer att ändra filerna.
2. nja. det är ju egentligen bara ett enklare sätt att fixa ett filter för längre tid.
3. Testa att köra backup ett par dagar och kolla beteendet är korrekt, dvs storleken på backupen ska inte öka eftersom du inte gör några ändringar. Testa med tre versioner, 1 per dag t.ex.
4. Om det ser korrekt ut med daglig backup så kan du ju öka på antalet versioner till något mycket större.
Annars kanske du bör skära ner på antalet versioner och sprida ut backups manuellt på 1 gång i veckan.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Gissar att Synology under den grafiska skalet nyttjar Rsync och BTRFS snapshot (så gör jag på manuellt vis i andra sammanhang) och i det fallet växer det ytterst lite per backup så länge du inte är där och modifierar eller lägger till/tar bort filer hela tiden.

hur många generationer som sparas är något som du ofta kan ställa in och det kan vara i absoluta antal eller efter någon regelverk som daglig backup sparas första veckan, veckobackup i en månad och därefter månadabackupper...

Permalänk
Inaktiv

Glömde skriva att det bara kommer att köras backup en gång i veckan på den datan.