Permalänk

Bygge av NAS-server

Behöver mer lagring och har skapat följande lista:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3839677&view=l
Tanken är att köra tre 8 TB diskar i raid 5 och en SSD (ej med i listan) som OS-disk. Diskarna i listan kommer från tre st WD my book.
Jag är nog i de övre regionerna av vad min budget håller.
Har inte bestämt mig för vilket OS ännu men kommer iaf köra Plex-server på den.
Förslag på ändringar (gärna åt det billigare hållet)?

Som alternativ har jag tänkt mig en Synology Diskstation DS218+ med två diskar eller en DS418 med tre diskar.

Synpunkter?

MVH Daniel

Permalänk
Medlem

Ska du bygga en NAS server av vanliga komponenter så verkligen behöver du ECC minnen.. ZFS arkitektutern kräver det. Alternativet med en Synology NAS eller Asustor skulle jag kört på.
Annars är "FreeNAS" svaret på din fråga angående OS (förutsatt att du skaffar ECC minnen)

Permalänk
Avstängd

Tips: skippa både raid och ZFS!

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk

Om din budget är ca 12K så skulle jag satsa på en Synology DiskStation DS918+.
Då har du bra lagring, plex-server med HW-transcode + en massa annat tex docker.

Men det beror ju på hur många streams du ska köra samtidigt.
Men det är ett väldigt smidigt och polerat alternativ.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte köra på ZFS för att bygga NAS. Det finns många alternativ beroende på vad man är ute efter i prestanda, flexibilitet (utbyggnad eller flytt av disk), kostnad osv.
Plex i sig kräver inte så mycket varken för att transcoda en eller två strömmar eller att man har högpresterande disklösning - men självklart är det beroende på hur du kommer använda din NAS.

För många så räcker det med en linuxburk (med mjukvaruraid) och samba och sedan plex installerat och ev andra applikationer.
Vill du kanske istället pilla mer själv med NAS:en så kan ju det vara roligare med någon annan lösning. Har själv inte provat FreeNAS men Unraid tycker jag är bra för mina ändamål (dockers, vm's, lagring).

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

Initialt hade jag nog tänkt mig köra unraid eller openmediavault.
Kostnadsmässigt kommer det inte skilja mycket mot en DS918+ och hemmabygget.
Fördelar och nackdelar?
Kör virtualisering idag redan på en microserver gen 8 och behöver inte i dagsläget köra så mycket mer VM. På DS918+ - är det att rekommendera att uppgradera RAM?

Permalänk

@danielsan123: Man kan aldrig ha för mycket ram...

Permalänk
Skrivet av Moby_Dick:

@danielsan123: Man kan aldrig ha för mycket ram...

Håller med. Jag är dock förmodligen en aning över min budget redan

Permalänk
Avstängd

@danielsan123: Varför slösa pengar på sådant som aldrig kommer att användas. Alla rimliga människor sätter upp krav på funktioner och sedan väljer billigaste/bästa alternativet utifrån det. Förutom på detta forum, där ska en privatperson som vill streama lite Plex behöva en nas för 12k. Konstigt och tröttsamt (för det är det lättaste alternativet, och detta ska vara ett forum för entusiaster)..

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Tips: skippa både raid och ZFS!

Vad är det för tips? Ska han ha noll paritet?

Permalänk
Avstängd

@Spiffman: Ja exakt!

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk

@gdmllj: Förstår inte vad du menar. Merparten av kostnad ligger i disk. För hemmabygget har jag valt så billiga komponenter jag hittat som motsvarar mina lägsta krav. Strömma 4K (transcoding behövs dock inte), mycket diskplats (mycket Blueray-rippar), filmar eget matrial i 4K. Vill inte köpa lagring som jag växer ur för snabbt. En 2-bay NAS ger bara raid1 och är kostsam räknat i TB. Raid 5 med tre diskar eller fler är kostnadseffektivare.

Men som sagt - priset är definitivt i högsta laget och kan jag få ned priset med bibehållen funktion och lagring tar jag tacksamt emot tips. Om jag skippar raid så kan jag naturligtvis kanske prioritera att lägga viktig media på befintlig lagring med raid och låta filmbiblioteket ligga på lagring utan raid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITViking:

Ska du bygga en NAS server av vanliga komponenter så verkligen behöver du ECC minnen.. ZFS arkitektutern kräver det. Alternativet med en Synology NAS eller Asustor skulle jag kört på.
Annars är "FreeNAS" svaret på din fråga angående OS (förutsatt att du skaffar ECC minnen)

Jag har förstått att det är rekommenderat med ECC för ZFS men jag har kört en ZFS-NAS i snart 5 år utan ECC och helt utan problem.

Permalänk
Skrivet av ITViking:

Ska du bygga en NAS server av vanliga komponenter så verkligen behöver du ECC minnen.. ZFS arkitektutern kräver det. Alternativet med en Synology NAS eller Asustor skulle jag kört på.
Annars är "FreeNAS" svaret på din fråga angående OS (förutsatt att du skaffar ECC minnen)

Vart framgår det att ZFS kräver detta?

Permalänk
Avstängd

@danielsan123: jag skulle säga att ungefär 50% av kostnaden är disk, det i just en NAS är enligt mig dåligt prioriterat, speciellt om du redan har en server som kör alla tjänster och denna bara ska leverera filer.

RAID är något som man använder för att minska nertid, ironiskt nog, leder det ibland till ökad nertid, för vad är det som säger att det är större sannolikhet att en disk krashar än att din raid blir korrupt, din raidkontroller går sönder så du måste flytta din raid och plötsligt inser du att du inte kan hitta samma kontroller osv. RAID är något som man ska överväga först efter man har lokal och offsite backup på plats. Har du inget av dem ska du inte överväga RAID utan backup.

Om du nu redan har lokal och offsite backup och ändå vill dras med onödig RAID, då ska du. garanterat skippa det förlegna RAID5 och gå direkt på RAID10. Om du vill ha en bra förklaring varför är det bara att läsa: Which RAID level

Vad ska du med 16GB ram och usb-diskar till din NAS för? Du tappar garantin så fort du sliter isär diskarna. Bättre att investera i diskar som är gjorda för ändamålet.

EDIT: felstavning

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Nej, minst RAID 1/5 i jämförelse med JBOD/RAID0 även när du har fullbackupp på hela mängden av dina data!.

Varför - ja det vet du efter att ha återställt alltihop från fullbackuppen efter att det blivit trassel med din RAID0/JBOD eller logisk volym per disk av någon orsak - speciellt om återställningen görs från molntjänster eller över icke lokal placerad backupserver/NAS och allt skall slangas över publik Internet på en trött lina i bästa fallet 10 Mbyte-takt (100 megabit-lina, många molntjänster trottlar ofta redan vid 20 MBit)

Att sätta upp en mdadm och ovanpå denna en BTRFS i en ihopskottad 64-bits burk med anständigt med RAM (minst 4 MB) och slutligen en samba på denna är ingen stor grej under linux.

Med BTRFS som filsystem kan du dessutom ta snapshot (tar ingen extra plats på diskarna) på din samba-utdelning med tex. cron och på så sätt en chans att återställa det hela om det blir utsatt för en ransomware-angrepp över nätverket från en angripen windows-dator.

De flesta moderna köpenasar kör med den uppsättningen idag. Är man lite mer vågad så kör man btrfs egna RAID5/6 direkt på diskarna (som jag gör, och ännu inte sett problem med trots över ett års 'provdrift') även om det finns en hypotetisk risk med det ansedd av somliga, så är det milsvidd bättre än att att köra i RAID0/JBOD.

Ofta uppdaterad backup måste du ändå ha - eller hur!.

Och då kommer vi till det här att ta diskar från WD-book...

Skit i det - ha dem kvar som backupdiskar även i fortsättning och köp istället avsedda NAS-diskar att stoppa in i din NAS. Visst det kostar extra men den utgiften kommer du ändå inte undan om du inte redan tidigare har en uppsättning backupdiskar utöver den uppsättningen data som skall flyttas in till NAS.

Och kom ihåg RAID-lösning är _inte_ en backup eller backuplösning.

Backup har man först när samma filer fins på minst 2 helt oberoende lagringsmedia - där det ena kan försvinna helt i ett åsknedslag utan att den andra påverkas av det.

---

Slutligen - det här med ECC-minne eller inte är inte showstopper för att kunna köra vare sig BTRFS eller ZFS - men det är bra för datasäkerheten för båda om man tycker sig har råd med det.

Server i företagssammanhang så är det inget att diskutera där enstaka bitfel i dataflödet kan vara katastrofalt långt senare, och oupptäckta minnesfel sker mycket mer ofta än vad både folk och forskare trott innan man började kolla (Google gjorde det runt 2011 - men det gäller nog än idag - kanske tom. värre) där man i en uppsättning servrar med ECC (för att övh. kunna detektera bitfel i RAM-minnernas arbete) där man under 18 månader räknade hur många 'smällar' man råkade på (oaktat om det blev korrigerat eller ej efteråt) - där hade man en skattning på ca 250 fel på den tiden baserat på olika statistiska modeller baserat på hur störmiljön elektriskt ser ut i en server som arbetar fullt ut, men i själva verket räknade in över 20000 fel - en faktor typ 100 ggr värre än förväntat!!

För hemma-NAS med till största delen mediafiler som är självsynkoniserade igen vid bitfel i dataflödet och resultatet i värsta fallet större pixelering/färgrutor i bilden vid fel så är enstaka bitfel för att datorns RAM-minne gjorde fel inte så katastrofal och där kanske man kan acceptera att 'skit' kan hända med sina mediafiler och i många fall ersättningsbara och därför väljer en lösning utan ECC-RAM-minnen.

Många köpeNAS i den nedre priskanten och med fasta inlödda minnen har heller ingen ECC-minne i sina lösningar, det dyker först upp när NAS är så stora att användarens själv kan sätta in minnesstickor i hållare av samma typ som används i datorer.

Med tanke på att köpeNAS har funnits i många år utan ECC-minne i sig och det ännu inte blivit någon 'shitstorm' bland användarna med klagan på korrupta filer så är det här med ECC-ram eller inte, inte så stort problem vid hemmabruk.

Permalänk

@xxargs: Tack för utförligt svar.
Beträffande WD My Book så hävdar merparten köpare att det sitter WD Red i dem. Möjligtvis sumpar jag garantin. Jag får fundera och värdera om det är värt att spara kronor på det.

Permalänk

Är 3000 kr prisvärt för denna Dell PowerEdge?Jag har bättre koll på HP Microserver.
https://www.blocket.se/jonkoping/Dell_PowerEdge_T20_Xeonserve...
Den borde kunde köra Plex samt vara lämplig att mata med ett gäng diskar?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag bytte ut min nas/filserver för en-två månader sen för den gamla började bli riktigt risig. Flera trasiga diskar, panikbytt moderkort och processor när de dog.. Funderade först på att byta all utom chassi och kanske kontrollerkort men så blev jag sugen på att prova Synology så valet föll på en sådan. Att jag gjort mig av med rackskåpet och gamla chassit är 4U spelade också in.. det är jobbigt att lyfta rack-prylar i ett kryputrymme.

Men det är klart att det hade varit mysigt att fortsätta mecka med gamla kärran..

Hade jag uppgraderat så hade nog valet fallit på den i3:an med lägst strömförbrukning, någon xxxxT? Ett grymt nätagg, typ ett Corsair HX750 80 Plus Platinum. Ett basic moderkort, tittade på Asus B250M-C samt 8-16GB kanske ECC-minne och en ssd. Så ett nytt grundläggande kontrollerkort kanske, för att få nog med portar till alla diskar.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

@xxargs: Tack för utförligt svar.
Beträffande WD My Book så hävdar merparten köpare att det sitter WD Red i dem. Möjligtvis sumpar jag garantin. Jag får fundera och värdera om det är värt att spara kronor på det.

Det är ingen som helst garanti att det är red i dessa externa diskar utan beror på när och vilken batch man råkade på just då.

De externa kabinetten oavsett tillverkare är fyllda med diskar som tillverkarna har mest av för stunden eller rör sig för lite i deras lager för att se till att det alltid finns externa USB-diskar på försäljning i grossistleden - då det förmodligen den största konsumentprodukten för dem idag räknat i antal (och också ofta köpt för företagsbruk också för personliga backupper mm.)

- somliga disktillverkare nerfar diskarna innan de hamnar i plastlådorna med modifierad firmware för att de just inte skall fungera så bra i NAS, men jag skulle nog säga att de flesta har slutat med sådant sista åren - WD envisas dock fortfarande med speciella kontrollerkort med USB istället för SATA på sina externa 2.5" USB-diskar som just WD-passport och passport-pro medans de flesta andra (läs Seagate och Toshiba) gör inte det (längre) utan kör med påsmackad SATA/USB-adapterkort som gör den externa 2.5" kapslingen några få mm. mer långsmal.

Därför kan det finnas allt ifrån de enklaste desktopdiskarna till saker som är för NAS och entry-level servrar (riktiga servrar har SAS-diskar) - men du vet aldrig vad du fått förrän du köpt och börjat plocka isär dem.

Därför köp nya diskar för din NAS och behåll de befintliga USB-diskarna för din backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Vart framgår det att ZFS kräver detta?

Lite överallt https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=zfs+ecc

Testat ZFS utan ECC själv också, gick inte alls bra

Skrivet av AfterShock:

Jag har förstått att det är rekommenderat med ECC för ZFS men jag har kört en ZFS-NAS i snart 5 år utan ECC och helt utan problem.

Verkligen? När jag gjorde det fick jag problem nästan dagligen som relaterade till ECC. Var ohållbart

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ITViking:

Lite överallt https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=zfs+ecc

Testat ZFS utan ECC själv också, gick inte alls bra

Verkligen? När jag gjorde det fick jag problem nästan dagligen som relaterade till ECC. Var ohållbart

Detta låter ju väldigt märkligt. Så du gick från dagliga bitfel (som du lyckades upptäcka). Till att ha vara helt problemfel bara för att du stoppade in ECC-minne?

Både jag och många av mina vänner kör ZFS med vanlig konsument-ram utan ECC i flera år utan problem.

ECC-minne är ju inte heller någon mirakelkur utan är främst för att detektera felet, inte åtgärda felet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Då hade du sannolikt hårdvarufel om det fungerade så dåligt.

Det finns inget med zfs som gör att det kräver ECC, men som för allt annat så använder man ECC för maximal driftsäkerhet.
Kolla här tex, längst ner i avsnittet Data integrity:
http://open-zfs.org/wiki/System_Administration#Data_Integrity
Läs länkarna som finns där också.

Matt Ahrens, en av skaparna bakom zfs säger samma sak:
"There's nothing special about ZFS that requires/encourages the use of ECC RAM more so than any other filesystem."
https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=2&t=1235679&p=2...

Permalänk
Skrivet av ITViking:

Lite överallt https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=zfs+ecc

Testat ZFS utan ECC själv också, gick inte alls bra

Verkligen? När jag gjorde det fick jag problem nästan dagligen som relaterade till ECC. Var ohållbart

Första träffen på den länken är ju: https://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs-and-non-ecc-ram-kill-yo...

Har du läst det han skriver?

"OK. “Authority” in this case doesn’t get much better than Matthew Ahrens, one of the cofounders of ZFS at Sun Microsystems and current ZFS developer at Delphix. In the comments to one of my filesystem articles on Ars Technica, Matthew said “There’s nothing special about ZFS that requires/encourages the use of ECC RAM more so than any other filesystem.”"

EDIT: Ser nu att samma citat redan citerats i posten ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITViking:

Lite överallt https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=zfs+ecc

Testat ZFS utan ECC själv också, gick inte alls bra

Verkligen? När jag gjorde det fick jag problem nästan dagligen som relaterade till ECC. Var ohållbart

Jadu.. vad ska jag svara på det? Ja verkligen antar jag..

Permalänk
Medlem

freenas, zfs och ecc minne är najs, jag byggde ihop en server för två år sen.
Det är kul om man gillar mecket, om man är mindre intresserad tror jag en kommersiell lösning kan vara smidigare, synology typ