Permalänk
Medlem

Extremt varmt 2080 ti

Hej!

Jag ligger konstant på cirka 80-81 grader när jag spelar på min burk med 2080 ti. Jag har optimerat fläktarna (automatiskt) via mitt bios (Rog Strix x470-f). Ingen överklockning på mitt GPU, dock på mitt ram (3000 > 3200) och min Ryzen 2700x.

Undrar om någon har några generella tips på hur jag kan få ner temperaturen utan att köpa in ny hårdvara/vattenkylning etc.
Vad ska jag titta efter? Vad har ni för temps?

Permalänk
Medlem

Hade underlättat om du berättade vilket RTX 2080 Ti du har.

Att vissa RTX 2080 Ti med de lite sämre kylarna ligger på 80+ grader är inget konstigt alls, medans något defintivt är fel om du använder t.ex. ett Asus Strix.

Enda sättet att få ner temperaturen är nog att öka RPM:en på chassi- samt gpu-fläktarna. Om du är villig att byta temperatur mot ljudnivå är upp till dig. Dock är 80-81 grader inte skadligt för ett RTX 2080 Ti.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Tack! Jag har Palit Gamingpro OC.

Permalänk
Medlem

är det inte så att 80 är temperature target då? Så fläkten anpassas för att hålla kortet vid 80 grader vid belastning. 80 grader är inte konstigt och det är ingen nackdel optimera fläkten för ljudnivå

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

@MinscS2: Tack! Jag har Palit Gamingpro OC.

Man behöver veta också vilket chassi du har, skillnaden mellan ett bra och mindre bra gör direkt ca 5c+

Nu är inte 81c extremt varmt, bara aningen varmare än vad det bör vara, normal temp i ett väldigt välventilerat chassi är ca 75-76c med just det kortet, dock i flesta chassin kommer man se några grader mer, nu är "bara" 81c en temp där det är tveksamt om man ska göra nått alls, går det högre än 82c vid stresstest kanske det skulle vara ide med att byta kylpasta, garantier rycker dock..

Testa att ta bort sidan på ditt chassi och mät temperaturen, skiljer det 5c eller mer är det vettigare chassi du behöver inte annan kylning till grafikkortet.

Ska väl nämnas att 2080ti generellt går lite svalare än den tidigare generationen,man bör sikta på ca 75c med 2080ti, max safe temp är 88c där tidigare gen hade 94c.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

När jag läste trådnamnet tänkte jag först "Extremt varmt 2080" och tänkte att det var en väldigt långtskridande prognos av klimatuppvärmningen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Jag ändrade fläktarna nu. Ligger på max 74 grader i Destiny 2 nu. Från max 81. Undrar dock. Jag har kört med föregående inställningar i mer än 1 månad nu och i princip alltid legat på 81 grader. Har jag orsakat någon skada på mitt kort då?

Permalänk
Medlem

@Bawh:

1. Se över luftflödet i din låda.
2. Montera om kylaren. Det hjälper ibland.
3. Byt ut fläktarna mot två 120mm och få ett garanterat svalt och tyst kort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Undrar också generellt hur jag borde sätta mina chassifläktar? Jag har ett Fractal S2-chassi. Jag störs inte av ljudet än så länge. Nu är de nog på default.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/test/21094-msi-geforce-gtx-980-ti...

Varsågod.

80 grader är inte farligt och din "temp target" ligger där kring. Så fläktarna ökar hastighet och håller kortet vid den temperaturen om den skulle stiga mer.
Föreslår att du läser igenom dom recensioner och test som finns här på Sweclockers.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

@ggustavsson: Jag ändrade fläktarna nu. Ligger på max 74 grader i Destiny 2 nu. Från max 81. Undrar dock. Jag har kört med föregående inställningar i mer än 1 månad nu och i princip alltid legat på 81 grader. Har jag orsakat någon skada på mitt kort då?

Nej, det skadar inte kortet med 81c först vid högre än 88c ska kunna uppstå, kortet trottlar dock innan, 74c är bra om fläktarna inte väsnas för mycket, byte av kylpasta kan vara en ide, ofta är kylpastan slarvigt gjord på grafikkort.

Kolla också med och utan sida på chassiet, kanske där problemet sitter med dåligt luftflöde Det kan skilja 10c mellan ett bra vs ett dåligt chassi ur ventilationsynpunkt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Tack igen! Jag läste någon tråd på något annat forum där folk verkade ha så låga temps på sina 2080 ti:n. Därav oron. Det finns inga nackdelar med att dra upp 100% på GPU fans när det gäller livslängd och liknande?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bawh:

@ggustavsson: Tack igen! Jag läste någon tråd på något annat forum där folk verkade ha så låga temps på sina 2080 ti:n. Därav oron. Det finns inga nackdelar med att dra upp 100% på GPU fans när det gäller livslängd och liknande?

Den enda egentliga nackdelen är att det kommer att väsnas som satan. Det finns ju faktiskt INGEN nackdel med att låta kortet vara 81 grader heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

@ggustavsson: Tack igen! Jag läste någon tråd på något annat forum där folk verkade ha så låga temps på sina 2080 ti:n. Därav oron. Det finns inga nackdelar med att dra upp 100% på GPU fans när det gäller livslängd och liknande?

Om du behöver dra på 100% för 74c får man nog anse att nått är fel, tex referensdesigen av 2080 har en temp på 77c, en bra design med eftermarknadskylare och 2080ti får ofta ca 68-72c

Är därför du bör testa med chassisidan bortplockad och fläktar på auto, blir det då runt 75c är det chassiet, luftflödet som är problemet, om fortsatt hög temp så är det kortet.

Som redan nämnts 2xxx serien går och ska gå svalare än 1xxx serien med runt 5c

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Den enda egentliga nackdelen är att det kommer att väsnas som satan. Det finns ju faktiskt INGEN nackdel med att låta kortet vara 81 grader heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det klockar ner sig. Alltså har du lägre frekvens än om det skulle vart låt säga 30c.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

Undrar också generellt hur jag borde sätta mina chassifläktar? Jag har ett Fractal S2-chassi. Jag störs inte av ljudet än så länge. Nu är de nog på default.

Jag har förvisso Fractal Design S men ditt S2 liknar ett R6 som jag byggt i tidigare. Det är ett väldigt stort chassi så det är bra att ha fläktar som klarar av luftvolymen. Personligen hade jag skaffat två 140mm fläktar där fram (tex Corsair AF140) som du alltid kör på 50% och sen fläskar på till 75% när du spelar tyngre spel. Bäst vore att ha två fram, en i botten som suger in luft och en bak samt toppen som suger ut luft. Då får du mer luft in än ut vilket ser till att dammkornen delvis håller sig utanför chassit.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@frong: nej, vid 89 grader börjar den throttla

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

@frong: nej, vid 89 grader börjar den throttla

Rent prestandamessigt så throttlar det redan vid 65c om jag inte mins fel och vid 89c throttla ordentligt för att inte bli skadad.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

OK jag bytte ut mitt kort mot ett Rog Strix 2080 ti OC. Går inte över 75 under några omständigheter. Trots klockad över 1800. Dock ligger det nog något i att mitt chassi håller för mycket värme. Är det ett jättelikt projekt att fixa ventilationen? Både när det gäller montering och komponenter?

Permalänk
Medlem

Jag bytte från ett Aorus Extreme till Asus Strix OC och fick 15c lägre temp i load. gick från 84c till 69c. Nog är det skillnad mellan korten. sen gör nog chassit en hel del.

Hur många in - och utgående fläktar har du i chassit idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Rent prestandamessigt så throttlar det redan vid 65c om jag inte mins fel och vid 89c throttla ordentligt för att inte bli skadad.

Nej det throttlar inte vid 65C. Men om du iställer in temp target på 65C så kommer den att throttla vid 65C

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Nej det throttlar inte vid 65C. Men om du iställer in temp target på 65C så kommer den att throttla vid 65C

Med GPU Boost 3.0 så börjar korten "throttla" i intervall om 15 MHz redan vid ~65C och detta går inte att ändra genom att höja temptarget.

Det är därför många som benchmarkar sina (luftkylda) kort och som vill få ut absolut max kör med fläktarna i 100%, för att negera så många av dessa 15 MHz-nerklockningarna som möjligt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Med GPU Boost 3.0 så börjar korten "throttla" i intervall om 15 MHz redan vid ~65C och detta går inte att ändra genom att höja temptarget.

Det är därför många som benchmarkar sina (luftkylda) kort och som vill få ut absolut max kör med fläktarna i 100%, för att negera så många av dessa 15 MHz-nerklockningarna som möjligt.

Ok var hittar man denna information? Om GPU Boost 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

OK jag bytte ut mitt kort mot ett Rog Strix 2080 ti OC. Går inte över 75 under några omständigheter. Trots klockad över 1800. Dock ligger det nog något i att mitt chassi håller för mycket värme. Är det ett jättelikt projekt att fixa ventilationen? Både när det gäller montering och komponenter?

Ett Fractal S2 (Define eller Meshify) kommer med två 140mm (intag) fläktar i fronten och en 140mm (utblås) bak. Sålänge du inte glömt koppla in dem (antingen i fläktkontrollern och den i en CHA_FAN port på moderkortet eller direkt till varsin fläktplats på moderkortet) så BÖR du få ett okej luftflöde i chassit.

Sen är inte Define t.ex. det mest välventilerade chassit på marknaden, men rent ventilationssetupmässigt har du gjort rätt. Att lägga till fler fläktar kan hjälpa, men troligen marginellt. Fractals fläktar är därtill helt okej på att skyffla luft i min begränsade erfarenhet.

Det finns ju varianter på negativt lufftryck (avsevärt mer ut- än inblås), men då är det lätt att det sugs in galna mängder damm. Om din CPU inte kokar och GPUn når max 75 grader kan du nog lugnt lira vidare, ifall du inte verkligen vill optimera tempen - då är det bara analysera vidare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ok var hittar man denna information? Om GPU Boost 4.0

Leker du djävulens advokat eller? Att turingkort klockar upp och ner i 15 MHz-intervall beroende på faktorer som temperatur och powerlimit är väl knappast någon nyhet.

Gissa varför man mäter "frekvens över tid" när man recenserar kort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2:
Jag är inte ute efter att trolla . Jag frågar för att jag inte vet exakt hur det funkar och vill gärna ha mer info. Tittar jag på frekvenskurvan på mitt kort så ligger den i stort sett som ett rakt streck på 1785Mhz och ~77C när jag loopar den i Heaven eller stresstestar med Port Royal. Jag har då satt max boost klock till 1710Mhz och power target till 126%

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

@MinscS2:
Jag är inte ute efter att trolla . Jag frågar för att jag inte vet exakt hur det funkar och vill gärna ha mer info. Tittar jag på frekvenskurvan på mitt kort så ligger den i stort sett som ett rakt streck på 1785Mhz och ~77C när jag loopar den i Heaven eller stresstestar med Port Royal. Jag har då satt max boost klock till 1710Mhz och power target till 126%

Okej, ber om ursäkt ifall mitt förra inlägg verkade aggressivt.
Hur sätter du max boost klock? (genuin nyfikenhet.)

Här har vi ett exempel på hur klockfrekvenser kan variera över tid, taget ur Sweclockers recension för RTX 2060.

Mitt eget Asus RTX 2080 Dual OC hoppar också på ett liknande sätt, men "snittar" runt 1905 MHz vid 73-74°C, men hoppar ofta +/- 15 MHz till 1890 respektive 1920 MHz beroende om temperaturen går upp/ner någon grad.

Vet inte vad dom exakta intervallerna för frekvensvariation är i förhållande till power limit/temperatur (varierar säkert från kort till kort), men om jag sätter fläktarna på max och håller kortet under 70°C så lägger sig frekvensen på 1935 MHz. Inte för att dom 15 MHz:en på något sätt är värd ljudnivån man får med på köpet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Okej, ber om ursäkt ifall mitt förra inlägg verkade aggressivt.
Hur sätter du max boost klock? (genuin nyfikenhet.)

Här har vi ett exempel på hur klockfrekvenser kan variera över tid, taget ur Sweclockers recension för RTX 2060.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/16302?key=e208416b0bd227f0490adb1e6db6fe89

Mitt eget Asus RTX 2080 Dual OC hoppar också på ett liknande sätt, men "snittar" runt 1905 MHz vid 73-74°C, men hoppar ofta +/- 15 MHz till 1890 respektive 1920 MHz beroende om temperaturen går upp/ner någon grad.

Vet inte vad dom exakta intervallerna för frekvensvariation är i förhållande till power limit/temperatur (varierar säkert från kort till kort), men om jag sätter fläktarna på max och håller kortet under 70°C så lägger sig frekvensen på 1935 MHz. Inte för att dom 15 MHz:en på något sätt är värd ljudnivån man får med på köpet.

Jag har ett Palit GamingPro OC så jag har använt deras Thundermaster verkyg.
Jag kollade frekvenskurvan med logg i HWInfo och ser nu att jag inte har samma upplösning som visas i diagrammet du refererar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag har ett Palit GamingPro OC så jag har använt deras Thundermaster verkyg.
Jag kollade frekvenskurvan med logg i HWInfo och ser nu att jag inte har samma upplösning som visas i diagrammet du refererar till.

Hur är ljudnivån på Palit Gaming Pro OC f.ö, och är det semi-passivt?

Har börjat spana lite på det kortet men de flesta recensionerna är på icke-engelska.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hur är ljudnivån på Palit Gaming Pro OC f.ö, och är det semi-passivt?

Har börjat spana lite på det kortet men de flesta recensionerna är på icke-engelska.

Kortet är inte semi-passivt men ljudnivån är i stort sett obefintlig i idle, det jag hör är mina chassifläktar och radiatorfläktarna. I full load hörs fläktarna men det är inte en störande ljudnivå. Jag mätte med en mobilapp och då har jag 29-30dB 5 cm från fronten på datorn med RTX kortet. Jag har 2st datorer igång i rummet. Med full belastning stresstest i PortRoyal så ligger ljudnivån på ca 35-36dB. Fläkthastighet i idle ~750rpm @33C, full load 2220rpm @76C. Datorlådan är ett Phanteks Evolv X med 2 frontfläktar och en 360 radiator med 3 fläktar.