Skrivet av swag:
hej jag har en qnap 459+ igår gick en disk sönder av dom 4 jag har i.
när jag sätter i en ny så vet inte jag vad jag ska göra mer.
står så här under status Oinitierad har tagit bild men kan ej få upp dom här.
då hade ni sett allt sen verkar det att jag har problem att komma ut med Plex till sidan jag har min filmer mm.
webserver fel kan det va det bästa att nollställa allt men då förlorar jag resten på min 3 diskar väl?
eller räcker det att man tar ut dom 3 och låta den nya vara kvar bara och börja om med den och nollställa qnapen.
sen sätta i dom andra går det? eller vill qnap radera dessa diskar med då?
hoppas något kan hjälpa till med detta.
Först - gör inget överilat nu - tat lungt och inget desperat med på och av strömmen multipla gånger nu...
Normalt skall den nyinsatta disken påbörja att synkas automagiskt med de andra väldigt kort efter att nya disken monterats in _om_ det är en vettig RAID-inställning som RAID1/5/6/10. - med andra ord du behöver inte göra ett smack mer än njuta av att se alla diskindikeringar börja blicka när den påbörjar arbetet kort efter du satt in disken. - ja, när allt går som det skall...
Detta förutsatte dock att du _inte_ stängde av qnsap inför bytet av disken... de är gjorda att kunna byta disk under drift - det är liksom lite av grejen med RAID.
Det som minst brukar synkas även om storage-partitionen med all din data är trasig är att systempartitionerna kopieras över i RAID1 mellan diskarna och det brukar göras inom ett antal minuter, kort efter att disken stoppats in, det oavsett om en webserver fungerar eller inte. - har det gjort så ?
---
Om du stängde av Nasen under diskbytet:
Den disken som gick sönder - var det den första (den längst till vänster) disken av dom 4 som gick sönder ? - då kan bootningen gå fel om du stängde av NAS:en då den vid nästa start provar den första diskpositionen och om den ser en oinitierad disk, inte kör vidare eftersom den inte vet mer och du får upp meddelandet att det är oinitierat och väntar på att du skall styra utifrån (som att initiera/formatera disken) med dina program över nätverket vad de nu är för något, i det läget finns heller ingen webserver snurrande i regel.
Stäng av igen, byt i så fall kvarvande disk på position 2 till positionen 1 plats och nya tomma disken placeras på diskposition 2 - Linux bryr sig nämligen inte om diskordningen när den senare sätter ihop RAID utan ordningen kan blandas och mdadm identifierar själv diskarnas inbördes logiska ordning så att de blir rätt inom RAID.
De flesta köpenasar brukar sätta upp systemfilerna i identiska uppsättningar och partitioner på samtliga diskar i RAIDEN, vilket gör att det alltid fins någon att starta upp på i precis den status den var sist på för samtliga kvarvarande diskar i RAID - men det innebär inte att vid strömpåslag att NASEN tittar på alla diskarnas positioner utan bara den första och nöjer sig med det.
hoppas det hjälpte en bit - hade du inte stängt av strömmen under diskbytet så hade det förmodligen gått galant med synkningen, ja såvida det inte inte var en JBOD/RAID0-partition - för då har du förlorat alla filer i alla fall om inte den trasiga disken på något sätt går att återuppliva temporärt eller att man kan få ut en diskimage-kopia av den och köra in den på den nya disken.
en sak till - du inser nu varför man har ofta uppdaterad backup - ja om du inte redan har en sådan...