Permalänk
Medlem

Kontantanvändandet minskar

Riksbanken gjorde en undersökning under 2018 och resultaten var alla fall inte förvånande. Kontantanvändandet har minskat rejält. Jag betalar alltid med kort även om jag handlar för ca 10kr. Jag hoppas alla fall "elektronisk valuta" under 2020.

https://www.riksbank.se/sv/statistik/betalningar-sedlar-och-m...

Permalänk
Medlem

Var några år sedan man hade kontanter. Finns uppenbara risker of course men man är väl alldeless för bekväm av sig. Rätt tragiskt egentligen när det ändå handlar om pengar.

Permalänk
Medlem

Jag är en av dem som blir "tvingad" till att använda kontanter för vid jul och födelsedagar så brukar den äldre generationen ge bort just kontanter. Sen tar ju knappt banken in pengar någonting mer så man blir liksom tvungen att använda upp dem, så försöker använda upp det när jag tycker det passar att sprätta upp lappen

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Kontanter viktigt när äldre väljer butik..
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kontanter-viktigt-nar-aldr...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Man ska inte försöka misstolka orsakerna. Visst finns det många som alltid föredragit kort över kontanter, men det är inte hela bilden.
Kontantanvändningen minskar delvis därför att fler affärer och andra ställen inte längre tar kontanter. Om något blir mindre användbart så kommer det att användas mindre.

Sen har Riksbanken själv underblåst kontanternas betydelse genom att genomföra ett snabbt byte av fysiska mynt och sedlar precis under en tid då kontantanvändningen motarbetats hårt av bankerna.
Att de var också var dåligt utformade gjorde inte saken bättre: att 1- och 2-kronor är svåra att skilja åt och att de införde 200-kronorssedeln. En sak jag sett många gånger är att folk tar gör transaktion på transaktion efter varandra vid bankomater för att de vill få ut de mer användbara 100 kr-sedlarna istället för 200 kr-sedlar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberNerd:

Förstår inte varför kontanter är enklare.
När jag var lite så gick brevbäraren hem till pensionärer och betalade ut kontanter, dessa kontanter använde de till olika saker.
Idag fungerar det inte på samma sätt och man blir tvungen att använda bankomater eller stå i en lång kö på banken. Och klarar man av att använda en bankomat, ja då klarar man av att betala med kort.

Det jag ser är att det kontantlösa samhället försvårar kriminalitet, vissa affärer vill inte vanliga personer ska gå spåra. Switch banköverföring lämnar spår, bitcoin och liknande valutor är knappast något som används vid vardagsbrotten. (som utköp av datorspel till minderårig)

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad den är 'e-kronan' är och hur det skiljer sig från svenska kronor på ett bankkonto idag..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Förstår inte varför kontanter är enklare.

Har du aldrig behövt stå extra länge i en kassakö därför att pensionären framför dig hade svårt att komma ihåg eller knappa in koden till sitt kort?
Det har i alla fall hänt mig ett otal gånger.

Om kontanter använts så hade kunden kunnat lämna fram lite för mycket och kassörskan ordnat upp det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan se ett problem i att vi i Sverige gör oss själva totalt beroende av betalkort, och särskilt att bankerna tjänar gott med pengar på att i princip bara flytta pengar fram och tillbaka, genom kortavgifter som handlare får ta. Det blir som en slags privat skatt på konsumtion. Å andra sidan medför ju kontanthantering också kostnader.

Men jag tror inte att fysiska kontanter är "lösningen" på det här något luddiga problemet. Jag tror det måste finnas något slags "digitalt" betalsätt som inte är beroende av bankerna, som dessutom har myndighetsstöd. Riksbanken pratar ju om att de vill införa en "e-krona". Frågan är ju vad detta blir i verkligheten. Jag skulle ju gärna se någon slags lösning där personer kan överföra pengar mellan varandra utan att gå genom en bank. Exakt hur det skulle se ut vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Ett kontantlöst Sverige vore ett stort misstag..
https://www.breakit.se/artikel/18087/kontanterna-ar-pa-vag-at...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Kontakt/kontaktlöst är en lurig diskussion för det finns så många olika människor som har olika behov. När det kommer till äldre, framför allt de med lite minnesproblem så är det lättare att betala med kontakter än kort, men risken för att de blir rånade är samtidigt också högre så det finns gott och ont.

En sällan diskuterad del i detta ämne är ju hur barn lär sig förhålla sig till pengar. Många barn idag ser bara att vuxna drar sina kort och så får de saker men de förlorar helt känslan av vad saker kostar eller hur mycket pengar deras föräldrar har i slutet av månaden. Jag tror också att distansen till barns pengar (ifall de är digitala) skapar problem. Det görs inte samma kopplingar i huvudet på ett barn ifall de köper en vara och att det försvinner några siffror på en app på telefonen som de först märker två veckor senare jämfört med att sträcka över fysiska pengar och direkt känna det "negativa" av att handla saker.

Som sagt, alla mynt har minst två sidor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Har du aldrig behövt stå extra länge i en kassakö därför att pensionären framför dig hade svårt att komma ihåg eller knappa in koden till sitt kort?
Det har i alla fall hänt mig ett otal gånger.

Om kontanter använts så hade kunden kunnat lämna fram lite för mycket och kassörskan ordnat upp det.

Nej faktisk aldrig. Däremot har man sett en hel del andra störande personer.
Med störande så syftar jag på folk som inte tar hänsyn till folk bakom i kön, det finns mängder med olika saker. Att folk har saknat pengar på kort/kontanter tillhör undantaget, jag tror typ år 1983 såg jag det senast.

Pinkoden består av 4 siffror, de som ej kan minnas 4 siffror kanske inte ska handla själv. Då de kommer ha andra problem som att hitta hem. Problemet för många idag är att de har femhundraelva olika lösenord och de rör ihop dem. Men de äldre kör ofta med samma lösenord överallt som de aldrig någon byter. Dessutom är lösenordet ofta något speciellt, bröllopsdag, födelsedag på dem eller barn etc..
Visst blir det svårt för de riktigt gamla, men det är också krångligt med sedlar. Det var inte som för att man fick pension utbetalad i kontanter.

*edit*
Störande person inte likamed äldre, person med handikapp Utan folk som pratar allmän skit med den i kassan och 20 personer i kön ska stå och vänta på detta. Senast skulle jag köpa en pryl för väldigt mycket pengar, en pappa skulle köpa en paintball mask till sin sån. Jag var nr 2 i kön och fick vänta i 10minuter på de velade fram och tillbaka med butiksbiträdet och jag gick ifrån kön och köpte varan i en annan butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Har du aldrig behövt stå extra länge i en kassakö därför att pensionären framför dig hade svårt att komma ihåg eller knappa in koden till sitt kort?
Det har i alla fall hänt mig ett otal gånger.

Om kontanter använts så hade kunden kunnat lämna fram lite för mycket och kassörskan ordnat upp det.

Jag upplever oftare att pensionärer står och plockar med mynt och sedlar ur sin börs, samtidigt som de kisar mot displayen som visar vad de ska betala. Det tar betydligt längre tid än att använda kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Jag kan se ett problem i att vi i Sverige gör oss själva totalt beroende av betalkort, och särskilt att bankerna tjänar gott med pengar på att i princip bara flytta pengar fram och tillbaka, genom kortavgifter som handlare får ta. Det blir som en slags privat skatt på konsumtion. Å andra sidan medför ju kontanthantering också kostnader.

Men jag tror inte att fysiska kontanter är "lösningen" på det här något luddiga problemet. Jag tror det måste finnas något slags "digitalt" betalsätt som inte är beroende av bankerna, som dessutom har myndighetsstöd. Riksbanken pratar ju om att de vill införa en "e-krona". Frågan är ju vad detta blir i verkligheten. Jag skulle ju gärna se någon slags lösning där personer kan överföra pengar mellan varandra utan att gå genom en bank. Exakt hur det skulle se ut vet jag inte.

De tjänar även gott på kontantinlösen och försäljning av växel. För att inte tala om kostnaden för värdetransporter och den gigantiska försäkringspremien pga risken för rån som kontanter för med sig, kortavgifter är ingenting i jämförelse.

Kontanter är varken enkelt eller billigt för de som måste hantera dem i mängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Har du aldrig behövt stå extra länge i en kassakö därför att pensionären framför dig hade svårt att komma ihåg eller knappa in koden till sitt kort?
Det har i alla fall hänt mig ett otal gånger.

Om kontanter använts så hade kunden kunnat lämna fram lite för mycket och kassörskan ordnat upp det.

Jag har behövt stå extra länge i kö bakom pensionärer som ska leta i sin plånbok efter mynt så de kan betala, det är inte roligare.

Apropå mynt, skaffade swish och kort till min dotter nyligen, just pga att det blir svårare och svårare att använda kontanter, och att vi i regel glömmer att ha med hennes pengar så det slutar med att jag får betala med kortet iaf. I det här ingick att ta hand om mynten i hennes sparbössa.
Skitkul att försöka bli av med ett par hundra i mynt...
Tänkte ha dem på jobbet för spontaninköp i kiosken men den tar inte kontanter längre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ja längtar tills det är helt borta ^^

Gör redan allt idag som jag kan för att undvika kontanter (Släkt/vänner och annat får aldrig ge mig kontanter, finns ju swish) och ja en dag är det borta garanterat så bar att vänta ut det ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Har också det här med födelsedagar och jul som ett problem då man brukar få kontakter. Jag använder kontanser så pass sällan så de nya känns som "leksakspengar", är dessutom synskadad så har inte riktigt greppet om de nya mynten än, då jag måste använda dem så sällan,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Kontanter är varken enkelt eller billigt för de som måste hantera dem i mängd.

Men det är knappast en naturlag att det måste vara så, det är någon som tjänar grova pengar på kontanthanteringen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Pinkoden består av 4 siffror, de som ej kan minnas 4 siffror kanske inte ska handla själv.

Haha. Dags för mig att hitta god man då! Det händer någon gång ibland att det slår slint i skallen och tar mig några minuter att komma på vad jag har för pin. Oftast är lösningen att sluta tänka och låta muskelminnet ta över dock

Permalänk
Medlem

[OffTopic]
Det värsta för mig med 1 och 2kronorna är att de är paramagnetiska.

Det är ett h-vete när man jobbar med magnetkameror......
De gamla mynten var det inga problem med.

[Edit]
Jag bär kontanter för att jag inte kan bära kort på jobbet, men det kanske går att betala med swish även på pressbyrån numera?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kontanter i plånkan. De kaféer som inte tar kontanter bojkottas i princip.
Det är ju helt sjukt att man inte får betala fast man vill.
Jag har svårt att förstå hur folk frivilligt avstår från att ha kontanta medel.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Men det är knappast en naturlag att det måste vara så, det är någon som tjänar grova pengar på kontanthanteringen.

Jo, till viss del. Det är fysiska prylar som måste hanteras för hand med viss nivå av säkerhet. Minimikostnaden för det kommer alltid vara mycket högre än för att skicka datapaket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av microblaze:

Jag har alltid kontanter i plånkan. De kaféer som inte tar kontanter bojkottas i princip.
Det är ju helt sjukt att man inte får betala fast man vill.
Jag har svårt att förstå hur folk frivilligt avstår från att ha kontanta medel.

Jag brukar betala med spannmål och ägg när jag handlar, senast när jag köpte mitt grafikkort så skulle ni se minen på kassörskan när jag bar in äggen.

Nå betalmedlen ändras med tiden, på många ställen så är det i princip inga kunder som betalar med kontanter och om dessa inga kunder bojkottar så gör det inte så mycket. Jag är själv är på väldigt många ställen där det står: -Inga kontanter.
Orsaken till att de skippar kontanter är många, förr i tiden var det en rånrisk, nu idag skulle de bara ha småpengar. Men ändå, det kostar att hantera pengar och man får fundera på om det är värt.
*edit*
Detta med att betala med ägg, potatis och sådant så förekom det för inte alltför många år sedan.. Orsaken var något skatteverket inte gillade, men idag är det mycket bättre kontroller på allt, så det är i princip utdött att ta med några äggfack till en butik och få en annan vara istället.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att fysiska pengar skall avskaffas helt i Sverige och framför allt i södra EU. Länderna med svarta ekonomier får antagligen på tok för stora bidrag.

Egentligen är det bara kriminella som behöver mynt och sedlar. Så gott som samtliga 500€-sedlar befinner sig i Sydeuropa!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisism8:

Kontakt/kontaktlöst är en lurig diskussion för det finns så många olika människor som har olika behov. När det kommer till äldre, framför allt de med lite minnesproblem så är det lättare att betala med kontakter än kort, men risken för att de blir rånade är samtidigt också högre så det finns gott och ont.

En sällan diskuterad del i detta ämne är ju hur barn lär sig förhålla sig till pengar. Många barn idag ser bara att vuxna drar sina kort och så får de saker men de förlorar helt känslan av vad saker kostar eller hur mycket pengar deras föräldrar har i slutet av månaden. Jag tror också att distansen till barns pengar (ifall de är digitala) skapar problem. Det görs inte samma kopplingar i huvudet på ett barn ifall de köper en vara och att det försvinner några siffror på en app på telefonen som de först märker två veckor senare jämfört med att sträcka över fysiska pengar och direkt känna det "negativa" av att handla saker.

Som sagt, alla mynt har minst två sidor

Finns det verkligen någon grund i det du säger?

Jag tror inte det. Ett barn lär sig det föräldrarna lär dom, är dom ekonomiskt oansvariga så är det något som hade kommit oavsett kontanter eller kort.

Jag är starkt emot kontanter i samhället, att glömma koder osv för gamla är ingen giltigt argument heller, koder kan man ha nedskrivet. Det är inte osäkrare än att gå runt med kontanter löst i väskan. Dessutom kan man ju blippa kortet utan att behöva slå in någon kod.

Jag upplever att det ofta handlar om ovilja från äldre att lära sig något nytt, något man ofta ser i jobbet t.ex. Uppgradering till Win 10 sker, 60 och 50-talisters arbetsdag blir helt kaos och förstörd enligt dem själva för att startmenyn ser annorlunda ut. Utveckling ska inte hindras av sådana människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jo, till viss del. Det är fysiska prylar som måste hanteras för hand med viss nivå av säkerhet. Minimikostnaden för det kommer alltid vara mycket högre än för att skicka datapaket.

Fast om man tar 50 kr för att skicka ett datapaket så är det knappast en naturlig kostnad.

Tyvärr kommer många här vara helt hjälplösa vid kris eller krig...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Men jag tror inte att fysiska kontanter är "lösningen" på det här något luddiga problemet. Jag tror det måste finnas något slags "digitalt" betalsätt som inte är beroende av bankerna, som dessutom har myndighetsstöd. Riksbanken pratar ju om att de vill införa en "e-krona". Frågan är ju vad detta blir i verkligheten. Jag skulle ju gärna se någon slags lösning där personer kan överföra pengar mellan varandra utan att gå genom en bank. Exakt hur det skulle se ut vet jag inte.

Hade varit trevligt om staten kunde ta lite jävla initiativ och ansvar ist. för att livsviktiga offentliga e-tjänster och kommunikationer ska lämnas över åt ett aktiebolag (BankID/Finansiell ID-Teknik AB). Fixa OpenSource utvecklad ID-teknik med support för alla plattformar ist. för att tvinga in en i amerikanska teknik-oligopol om man vill fixa sina räkningar, kommunicera digitalt med statliga verk och myndigheter, banker etc.

Skrivet av anon159643:

Jag brukar betala med spannmål och ägg när jag handlar, senast när jag köpte mitt grafikkort så skulle ni se minen på kassörskan när jag bar in äggen.

En favorit är att storhandla på ICA med en rulle frimärken "Giltigt betalmedel inom Sveriges rikes gränser" *tips fedora*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Utveckling ska inte hindras av sådana människor.

Nej men att man är mot fascism räcker emot dina argument.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Nej men att man är mot fascism räcker emot dina argument.

Så om utvecklingen hindras av en liten del av befolkningen, ska man stanna upp utvecklingen, och gå tillbaka ett steg istället då?

Är det verkligen fascism att tycka så? I mina öron är det fullständigt orimligt. Självklart ska man värna om de som byggt landet, men att stödja kontanthantering istället för att hjälpa dem framåt med de nya betalningssätten är inte att värna om dom.

Permalänk
Medlem

Länder som mer håller i kontanter har givetvis inte samma kostnader för att hantera dessa, då blir det enklare rakt igenom.

Men för att konsumenter använder kontanter så betyder det ju inte att särskilt mycket av pengarna finns i sedlar och mynt. Det är ju inte så att när du köper ett hus eller en lägenhet att du får sedlar av banken du lånar av, och inte heller får säljaren några sedlar för transaktionen. Företag använder inte kontanter för majoriteten av transaktioner och banker har inte (varit tvingade att) överfört kontanta betalmedel mellan sig sedan innan 1850-talet. Vid en större kris (och vid stora störningar i viss mån) kommer det ändå inte finnas tillräckligt med kontanter utan att det trycks nya.

I det stora hela är det väl bra att vi inte längre behöver hantera checkar och postväxlar! Det är ju alternativet till det moderna bank- och betalväsendet.