AMD Radeon VII – först ut på 7 nanometer

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av pv2b:

Under en viss ålder så är barn inte tillräckligt utvecklade i sina motoriska, logiska och emotionella färdigheter för att spela PC-spel.

Så det är tvååringar under bakelittelefoneran du tror åsyftades?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag kan tänka mig att Radeon VII kan bli ett ganska bra kort när drivrutinerna mognat till lite. Känns som man kan förbättra kortet något enormt genom att underklocka, då egentligen är det inte (imo) prestandan som är det stora problemet (den är ungefär som förväntat) utan ljudnivån. Om AMD hindrar partnertillverkarna från att göra egna lösningar får dom banne mig fixa en kompetent kylare också.

Der8auer gjorde också nyligen en intressant video där han bytte ut grafit-mattan(rätt ord?) på GPU:n mot liquid metal, och detta verkade inte göra någon större nytta, så på den fronten verkar AMD ha gjort rätt.

Jo, ser också fram emot att drivrutinerna mognar/börjar fungera som de ska, det var ju definitivt vad som hände med Vega 64- der8auer var ju rätt sugen på att komma igång med kortet såg det ut som.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jo, ser också fram emot att drivrutinerna mognar/börjar fungera som de ska, det var ju definitivt vad som hände med Vega 64- der8auer var ju rätt sugen på att komma igång med kortet såg det ut som.

Vad hände med Vega64 drivrutinerna? För prestanda verkar det inte hämtats direkt mycket (iaf inte i relation till 1080). Eller var de också trasiga vid release (crasher, problem med OC, omstarter etc)? För det lär väl lösas rätt snabbt!

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Jag har läst om det, och jag har fortfarande väldigt svårt för att tolka det du skrev som något annat än en gliring mot folk som använder sin dator för att spela spel. Verkar dessutom vara rätt många (10+) som tolkar ditt inlägg på liknande sätt.

Känner för övrigt folk som är över 50 som spelar datorspel. Då dessa knappast var uppvuxna med datorspel är det intresse som kommit under senare år i livet. Nog med off-topic för min del.

Då är ni +10 som tar ord ur min mun. Istället för att anta så går det bra att fråga istället. Vill du spela så spelar du, vill jag redigera så redigerar jag. Svårare än så är det inte. De normala spelarna är inte 50+ även fast du råkar känna nån som är det.

Vi släpper detta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad hände med Vega64 drivrutinerna? För prestanda verkar det inte hämtats direkt mycket (iaf inte i relation till 1080). Eller var de också trasiga vid release (crasher, problem med OC, omstarter etc)? För det lär väl lösas rätt snabbt!

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/16636?key=6be867998ea1727d96f520bbf248c578
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14085?key=4caf46ebcf94150d875600823b43e335

Snacka om selektivt vinkling.

Tar nåt enskild spel istället för nåt mellanvärde på en massa olika spel som. Och jag är rätt så säkert att sweclockers har bytt ut några spel i sin benchmark som gör att mellanvärdet förändras.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zymax:

Misstänker att AMD tar defekta Instinctchip, stänger av viss funktionalitet och rebrandar dessa som Radeon VII. Ett bra sätt att tjäna lite extra istället för att behöva slänga dessa. Nästan alla större komponenttillverkare gör så i någon grad. Tar ett high-end chip som inte fungerar till 100%, stänger av de defekta kärnorna/minnena etc och säljer det billigare rebrandat som något annat. Intel har gjort detta under lång tid t ex.

Ser inget fel i detta.

det är ingen dålig deal för semi pro konsumenter eller nån som gillar mycket vram (funkar crossfire med detta så är det golden om man vill köra hög upplösning) undrar bara lönsamheten i det och ifall de direkt konkurrerar med instinct korten...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Nej de där är väl raka motsatsen till selektiv vinkling eller? Det är ett snitt av flera spel, inte en rak jämnförelse men ett snitt av flera titlar som ger en bredare bild av prestandan. Båda korten får ju samma behandling. Båda är tagna från sweclockers prestanda index.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Bernd_P1: Nej de där är väl raka motsatsen till selektiv vinkling eller? Det är ett snitt av flera spel, inte en rak jämnförelse men ett snitt av flera titlar som ger en bredare bild av prestandan. Båda korten får ju samma behandling. Båda är tagna från sweclockers prestanda index.

Fast för att kunna göra en rimlig jämförelse så måste man jämföra samma saker, i detta fallet prestandan i enskilda spel.
Tittar man på ett snitt så har man ingen aning om fördelningen, tex skulle Vega kunna vara bättre än 2080 i alla spel med ett par procent men horribel FPS (sub 10) i ett, vilket gör att 2080 får bättre snitt (extremt hypotetiskt fall)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad hände med Vega64 drivrutinerna? För prestanda verkar det inte hämtats direkt mycket (iaf inte i relation till 1080). Eller var de också trasiga vid release (crasher, problem med OC, omstarter etc)? För det lär väl lösas rätt snabbt!

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/16636?key=6be867998ea1727d96f520bbf248c578
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14085?key=4caf46ebcf94150d875600823b43e335

Well, nu blir jag iofs osäker på hur det ligger till- men denna sida https://www.sweclockers.com/test/27014-amd-radeon-vii-forst-u... tolkar jag som att den säger att alla AMD förutom VII körs på 18.8.1 som släpptes Augusti 2018, men det är iofs möjligt att jag har fel och de körde Vega 64 på nyaste adrenalin edition osv och testade om för detta test.

2019-versionen av drivrutinen släppte en hel drös features, bland annat att man kan sätta överklock eller undervolt direkt från AMD relive.

För min del har jag inga direkta siffror jag kan visa i spel, utan kan bara som anekdot nämna att i de spel jag spelar, med möjligt undantag för destiny, så är min prestanda bra mycket bättre nu än den var vid denna tid förra året med vega. Benchmark prestanda- som givetvis inte nödvändigtvis talar om riktig spelupplevelse, har för mig under den perioden gått från 5400 Graphics Score i Firestrike ultra när jag satte på Morpheus II första gången till runt 5600 numera, med stock specs.

De resultat som Swec fick i sin ursprungliga Vega 64 review- alltså att det låg rätt jämnt med 1080- var inte något jag kunde se direkt i verkligheten när jag köpte mina i slutet av 2017, de låg då bättre än mitt tidigare 1070Ti i vissa spel, men ofta sämre, för att inte tala om att de var rejält instabila, även efter att jag satt en Morpheus II på ena. Freesync var också totalt kaos för mig i början, numera är det rock solid. Enda området de verkligen glänste på när jag skaffade dem var VR där upplevelser som på 1070Ti och senare även på 1080Ti kändes lite hackiga och obekväma hade mycket mindre framedrops på Vega.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hjälpsam

AMD to Unlock Professional Features for Radeon VII

Frågan är om det kommer att minska tillgången för spelare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

AMD to Unlock Professional Features for Radeon VII

Frågan är om det kommer att minska tillgången för spelare?

Hmmmm. Nu vart jag nästan lite sugen. Och ja, förmodligen, beror väl på hur pass mycket tillverkning de faktiskt får igång..

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Jag pratade om inlägget om drivrutiner och vega 64, där prestanda index mellan 1080 och vega 64 hade förändrats med 2 fps på 2 år, Villket visade att i stort sett så är skillnaden samma idag som då även om drivrutinerna har mognat.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Min upplevelse är att AMDs drivrutiner prestandamässigt är "klara" från dag 1 numera. Det brukar finnas buggar som AMD löser relativt snabbt vid nya releaser.

Dagarna då AMD krämade ut 10% extra prestanda över tid ur GCN är över. Prestandan är där från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@sweisdapro: Jag pratade om inlägget om drivrutiner och vega 64, där prestanda index mellan 1080 och vega 64 hade förändrats med 2 fps på 2 år, Villket visade att i stort sett så är skillnaden samma idag som då även om drivrutinerna har mognat.

jag tror du missuppfatta hur prestandaindex fungera. den visa inga FPS alts. så hur du få magisk fram att Vega ska har tappat 2 fps undra jag över.
prestandaindex så som jag förstå den gör så att man välja ett riktvärde i form av ett GPU som få värdet 100. alla andra GPU'er jämförs mot den sen och få ett visst värde över 100 om den ät bättre eller under 100 om den är värre.
och det som har hänt mellan grafen från 2017 och nu är att man har flyttad up riktvärdet 100 från 1070 till 1080.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Min upplevelse är att AMDs drivrutiner prestandamässigt är "klara" från dag 1 numera. Det brukar finnas buggar som AMD löser relativt snabbt vid nya releaser.

Dagarna då AMD krämade ut 10% extra prestanda över tid ur GCN är över. Prestandan är där från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade ett test på Rx 480 vs 1060. Gamla kort, men bör ändå räknas som relativt modernt i sammanhanget. Testet var typ 6mån efter release.

"So which one of these would I buy? That will likely boil down to whatever is on sale at a given time but I’ll step right into and say the RX 480 8GB. Not only has AMD proven they can match NVIDIA’s much-vaunted driver rollouts but through a successive pattern of key updates have made their card a parallel contender in DX11 and a runaway hit in DX12. That’s hard to argue against."

Båda korten hade ökat, i vissa spel rätt mycket.

Men kan inte uttala mig vad som händer nu, då kortet ändå har en gammal arkitektur? Men krympt som kanske inte kan optimeras så mycket mer mjukvarumässigt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Hittade ett test på Rx 480 vs 1060. Gamla kort, men bör ändå räknas som relativt modernt i sammanhanget. Testet var typ 6mån efter release.

"So which one of these would I buy? That will likely boil down to whatever is on sale at a given time but I’ll step right into and say the RX 480 8GB. Not only has AMD proven they can match NVIDIA’s much-vaunted driver rollouts but through a successive pattern of key updates have made their card a parallel contender in DX11 and a runaway hit in DX12. That’s hard to argue against."

Båda korten hade ökat, i vissa spel rätt mycket.

Men kan inte uttala mig vad som händer nu, då kortet ändå har en gammal arkitektur? Men krympt som kanske inte kan optimeras så mycket mer mjukvarumässigt?

Du länkar inte till testet så det svårt att veta hur de kommer till slutsatsen.

Men jag menar att sedan Fury-tiden så är prestandan på plats i drivrutinerna. När 290x släpptes var AMDs drivrutiner så risiga att de kunde kräma ut mycket mer med mer optimering av mjukvaran. I realiteten så är det bra då AMDs grafikkort är bra mycket bättre än förut och minst lika bra för oss användare som Nvidias lösningar just på grund av mogna drivrutiner.

Sedan 7970 så har GCN varit i grunden samma arkitektur. Förfinad över åren givetvis, men i grunden väldigt lik. Kommer troligen gälla Navi också om den baseras på GCN.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Vega har ökat med 2 inte tappat, det jag menar är att skilladen är densamma. Och de är väl bra eller? Vill man inte ha prestanda från dag 1?
1080 och vega 64 har i det stora hela inte tappat eller ökat avståndet i prestanda från varandra.
Du har helt rätt angående hur indexet fungerar dock, trött hjärna hehe

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Du länkar inte till testet så det svårt att veta hur de kommer till slutsatsen.

Men jag menar att sedan Fury-tiden så är prestandan på plats i drivrutinerna. När 290x släpptes var AMDs drivrutiner så risiga att de kunde kräma ut mycket mer med mer optimering av mjukvaran. I realiteten så är det bra då AMDs grafikkort är bra mycket bättre än förut och minst lika bra för oss användare som Nvidias lösningar just på grund av mogna drivrutiner.

Sedan 7970 så har GCN varit i grunden samma arkitektur. Förfinad över åren givetvis, men i grunden väldigt lik. Kommer troligen gälla Navi också om den baseras på GCN.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-review...

Där är testet. Har bara bläddrat igenom det lite snabbt, så du kanske kommer till en annan slutsats

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

https://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-review...

Där är testet. Har bara bläddrat igenom det lite snabbt, så du kanske kommer till en annan slutsats

Tror jag inte, jag hade valt RX 480 då det har mer minne. Det är oftast en bra fördel om man vill behålla grafikkortet ett tag. DX 12 är också ett plus även om Pascal är helt ok där också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Om det är någons fel så är det väl den valhänta hanteringen av grafikdivisionen från AMD, tidigare ATi.

Jag håller med om att detta varit ett problem. Misstänker att det blivit räfst och rättarting sedan Lisa Su tog över, vilket vi redan sett på CPU-sidan och tiden är nu mogen att effekten slår igenom i RTG.

Skrivet av Shiprat:

Jo, ser också fram emot att drivrutinerna mognar/börjar fungera som de ska, det var ju definitivt vad som hände med Vega 64...

Skrivet av saigon:

Hittade ett test på Rx 480 vs 1060. ...
"So which one of these would I buy? ... I’ll step right into and say the RX 480 8GB. ... a runaway hit in DX12. ..."

Inte bara drivrutinerna mognar. Även spelen blir mer kompatibla med Polaris/Vega:
Vega 56 var so-so när det släpptes, men presterar (relativt Nvidias kort) markant bättre i spel släppta under 2018 än i äldre spel. Jag utgår ifrån att detsamma gäller Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Snacka om selektivt vinkling.

Tar nåt enskild spel istället för nåt mellanvärde på en massa olika spel som. Och jag är rätt så säkert att sweclockers har bytt ut några spel i sin benchmark som gör att mellanvärdet förändras.

Alltså vad är det med folk här? Selektiv vinkling? För det första, varför skulle jag försöka vinkla något resultat i huvud taget? Vad i h*vete skulle jag tjäna på att "bevisa" att Vega64 inte har sett någon större generell prestandaökning? Och för det andra så borde det jag länka till vara motsatsen till någon selektiv vinkling då det visar generell, relativ prestanda. Vilket man kan tycka borde vara det mest rättvisa att titta på.

Jag såg ett påstående jag tyckte såg intressant ut, och kollade upp de siffror jag ansåg mest rättvisa för att påvisa hur vida det var sant eller inte. För visst vi kan kolla på individuella titlar också om ni vill då det faktiskt är två stycken som används vid bägge indextillfällen:

BF1:
2019: 95/87
2017: 95/84

The Division:
2019: 78/60
2017: 83/67

Är såklart inte representativt alls, och hade jag länkat the division så hade vi kunnat snacka om selektiv vinkling, och de flesta liknande jämförelser kommer vara missvisande då vi antagligen inte kommer hitta tester som använder samma testplattform och/eller samma version av spelet, det är också därför det är viktigt att kolla på relativ prestanda mot ett annat kort (t ex 1080). För om man ser en ökning (som t ex vid bf1) så vet vi inte om det kommer från en t ex en snabbare CPU, eller någon patch som förändrar prestandan globalt.

Sen varför skulle man inte få jämföra med olika spel för mätpunkterna? Så länge utbudet är rättvist och representativt för testtillfället så ger det imo en bättre bild, då iaf jag är mer intresserad hur kortet presterar i aktuella titlar, och inte hur vida prestandan ökar i titlar ingen längre spelar. Vi hade tydligen inge problem alls med denna metodik när t ex kollar på hur Hawaii och Tahiti-kort åldrats jämfört med nvidias dito.

Hur som, jag är öppen, detta är inte direkt något jag "bestämt" mig för, vill man påvisa hur bra vega-korten "åldrats" så är det bara att börja presentera data.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Wow, så det skiljer på dom exemplaren som reviewers har fått och dom som folk köpt i butik. Lite klantigt men inte hela världen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

Wow, så det skiljer på dom exemplaren som reviewers har fått och dom som folk köpt i butik. Lite klantigt men inte hela världen.

Onekligen klantigt, men skall tydligen vara ovanligt lätt att uppdatera VGA-BIOS för detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Min upplevelse är att AMDs drivrutiner prestandamässigt är "klara" från dag 1 numera. Det brukar finnas buggar som AMD löser relativt snabbt vid nya releaser.

Dagarna då AMD krämade ut 10% extra prestanda över tid ur GCN är över. Prestandan är där från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag skulle nog mer hoppas på att priset faller när tillgängligheten går upp. Får gärna dra RTX med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Tror jag inte, jag hade valt RX 480 då det har mer minne. Det är oftast en bra fördel om man vill behålla grafikkortet ett tag. DX 12 är också ett plus även om Pascal är helt ok där också.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är fördelen med dx12? Alla seriösa tillverkare har ju nu vulkan mode som enligt tester visats vara upp till 12% snabbare för samma operationer än directx12.

Directx kommer finnas kvar pga xbox, men PS och PC har redan sett till att det är periferitt i 3D utveckling. Att sedan nintendo har valt det som gränssnitt hjälper knappast microsoft.

Samt at det är centralstyrt och tillåterin inte ens "fork for testing" av spelstudios.

Microsoft på desktop är i SVERIGE (som brukade vara en monolithisk bastion för windows endast -75%) (netstates and gstats)

I sverige är det apple 12% som tagit mest marketshare, linux med 4%, Chromeos med 7% och freebsd med ca 0.001% men ändå relevant.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Vad är fördelen med dx12? Alla seriösa tillverkare har ju nu vulkan mode som enligt tester visats vara upp till 12% snabbare för samma operationer än directx12.

Directx kommer finnas kvar pga xbox, men PS och PC har redan sett till att det är periferitt i 3D utveckling. Att sedan nintendo har valt det som gränssnitt hjälper knappast microsoft.

Samt at det är centralstyrt och tillåterin inte ens "fork for testing" av spelstudios.

Microsoft på desktop är i SVERIGE (som brukade vara en monolithisk bastion för windows endast -75%) (netstates and gstats)

I sverige är det apple 12% som tagit mest marketshare, linux med 4%, Chromeos med 7% och freebsd med ca 0.001% men ändå relevant.

OK, jag hör dig. Byt ut DX12 mot Vulkan och det är samma sak. GCN drar generellt sett mer nytta av Vulkan än Pascal i det lilla utbudet av spel som kör det. Poängen kvarstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

År 2019 - saknar uefi bios?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Spiffman:

År 2019 - saknar uefi bios?

Fix på gång.
Asrock har redan släppt sin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

År 2019 - saknar uefi bios?

Vad är grafikkortets UEFI stöd bra till?

Skickades från m.sweclockers.com