AMD Radeon VII – först ut på 7 nanometer

Med tillverkningsteknik i världsklass och 16 GB HBM2-minne tar AMD återigen upp kampen om entusiastsegmentet med arkitekturen Vega. Häng med för att se om det räcker hela vägen fram.

Testsystem, mjukvara och metod

gpu_riggar-3.jpg

Komponenter i testsystemen

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz

Webhallen

Moderkort

Asus ROG Maximus X Hero

Asus

Minne

2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB
3 200 MHz, 14-14-14-34

G.Skill

Grafikkort

  • AMD Radeon VII (16 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 56 (8 GB)

  • AMD Radeon R9 Fury X (4 GB)

  • XFX Radeon RX 590 Fatboy (8 GB)

  • AMD Radeon RX 580 (8 GB)

  • AMD Radeon R9 390 (8 GB)

  • AMD Radeon R9 290X (4 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition (11 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Founders Edition (8 GB)

  • Gigabyte Geforce RTX 2080 Gaming OC (8 GB)

  • MSI Geforce RTX 2080 Duke (8 GB)

  • MSI Geforce RTX 2070 Armor (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2060 Founders Edition (6 GB)

  • EVGA Geforce GTX 1080 FTW2 ICX (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti (11 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 Ti (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 Ti (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 780 Ti (3 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB

Samsung &
Webhallen

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (1803)

Inför grafikkortstesterna hösten 2018 har redaktionen byggt helt nya testsystem, uppdaterat operativsystem och drivrutiner samt skuffat om i spelsviten – med både nya titlar och uppskruvade detaljinställningar. Med anledning av detta är resultaten i denna recension inte jämförbara med tidigare utförda grafikkortstester.

Flera moderna grafikkort kommer med variabla klockfrekvenser beroende på bland annat temperatur vilket SweClockers tar hänsyn till. Varje modell där temperaturen har en prestandainverkan värms upp ordentligt innan testerna påbörjas och hålls väl uppvärmda under hela sviten, något som öppnar upp för mer realistiska siffror.

Drivrutiner

Mjukvaran som används är, om ej annat anges, alltid de senaste drivrutinerna för varje komponent som finns tillgängliga vid respektive testtillfälle. Relevanta versioner och annan information noteras nedan.

AMD Radeon Software Adrenalin 2019 Press

  • AMD Radeon VII

Nvidia Geforce Drivers 417.71

  • Zotac Geforce RTX 2070 AMP Extreme

  • EVGA Geforce RTX 2060 XC

  • Gigabyte Geforce RTX 2060 Gaming OC Pro

Nvidia Geforce Drivers 417.54 Beta

  • Nvidia Geforce RTX 2060

Nvidia Geforce Drivers 416.34

  • MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z

  • EVGA Geforce RTX 2070 Black

Nvidia Geforce Drivers 416.33 Beta

  • Nvidia Geforce RTX 2070

Nvidia Geforce Drivers 411.51 Beta

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Ti

  • Nvidia Geforce RTX 2080

Nvidia Geforce Drivers 398.82

  • Nvidia Geforce GTX 1000

  • Nvidia Geforce GTX 900

  • Nvidia Geforce GTX 700

AMD Radeon Software Adrenalin Press

  • XFX Radeon RX 590

AMD Radeon Software 18.8.1

  • AMD Radeon

Testmjukvara

Nvidia-The-Witcher-3-Hairworks.jpg

Bildfrekvens och renderingstider för spel snappas upp med mjukvaran OCAT, både för DirectX 11 och DirectX 12. Lägstavärdet representeras av renderingstidernas 99:e percentil.

Applikation

Beskrivning

3DMark

Senaste testsviten från Futuremark bjuder på tyngre belastning och högre upplösning än någonsin.

Unigine Superposition

Senast ut från Unigine är Superposition, även här med tunga DirectX 11-effekter och dedikerat testläge.

The Division

Svenskutvecklad titel där kompetenta motorn Snowdrop ritar upp ett New York i kaos.

Assassin's Creed Origins

Egyptiskt lönnmörderi står på menyn i denna Ubisoft-titel som drivs av motorn Anvilnext 2.0.

Far Cry 5

Senaste inkarnationen av Far Cry tar oss till galna sekter i USA med tillhörande krävande grafik.

The Witcher 3: Wild Hunt

CD Projekt Reds senaste Witcher-titel med hårresande strider och imponerande grafiska kvaliteter.

Battlefield 1

DICE vänder blicken mot första världskriget, och givetvis följer senaste iterationen av kompetenta Frostbite med.

Rise of the Tomb Raider

Andra delen i återstarten av Tomb Raider bjuder på ännu snyggare grafik, och introducerar stöd för DirectX 12.

Deus Ex: Mankind Divided

Adam Jensen på nya äventyr, den här gången I DX11 och DX12 med spelmotorn Dawn Engine.

Total War: Warhammer II

Nästa del av Creative Assemblys Total War-serie bygger vidare på Warhammer-universumet.

Warhammer: Vermintide 2

Svenska Fatsharks senaste del i multiplayerköttaren Vermintide får uppgraderade grafikmuskler och stöd för både DirectX 11 och 12.

Destiny 2

Bungies grandiosa flerspelarshooter Destiny 2 ärades med ett PC-släpp och bjuder på prima ögongodis.

Civilization VI

Firaxis långkörare Civilization återvänder 2016 med uppdaterad grafikmotor för ännu mer världsherravälde.

Metod

SweClockers satsar framförallt på traditionella FPS-mätningarna, men kompletterar dessa med ett flertal grafer för renderingstider. I korthet innebär det att fokus flyttas från medeltal över längre perioder till detaljerade värden för varje uppritad bildruta, vilket kan ge nya insikter runt grafikkortens prestanda.

Problemen med förhållandevis inexakta FPS-mätningar har diskuterats i många år, men uppmärksammades på bred front först i samband med en serie artiklar signerade Techreport. SweClockers har renderingstider som en del av standarduppsättningen grafikkortstester, dock med varierande djup.

Viktigt att veta är att mätningar med mjukvara inte är en vattentät metod. Värdena läses av tidigt i den så kallade renderingspipelinen, vilket i praktiken innebär att optimeringar längre fram inte syns. Det är därför viktigt att koppla resultaten till subjektiva konstateranden – speglar graferna verkligheten?

geforce_gtx_titan-4.jpg

Sist men inte minst, grafikkort i toppklassen innebär enorma mängder råprestanda. För att verkligen låta modellerna sträcka på benen körs dessa tester därför primärt med upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar, ackompanjerat av 4K UHD-upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar.

Speltesterna kompletteras med resultat för upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar, där utbudet av grafikkort dessutom i mån av tid breddas med äldre modeller. Observera dock att det i många fall uppstår rejäla flaskhalsar som håller tillbaka de snabbare konfigurationerna. Resultatet är att korten kan upplevas långsammare än de egentligen är.

Renderingstider

För att ta in värdena som presenteras och hänga med i jargongen krävs en viss förståelse för begreppen som används. Först ut är renderingstid, vilket i princip innebär tiden det tar för grafikkortet att rita upp en ensam bildruta. Måttet som används är millisekunder, där 60 FPS motsvaras av 1000/60 = 16,67 millisekunder. På samma sätt motsvaras 30 FPS av 1000/30 = 33,33 millisekunder per bildruta.

Ojämna renderingstider, "microstuttering"

Begreppet "microstuttering" får agera samlingsnamn för fenomenet med ojämna renderingstider. Traditionellt är dock beteckningen reserverad för system med dubbla grafikkort, där problemet är mycket snabba svängningar mellan en kort och en lång renderingstid. Resultatet blir vad som tycks vara en solid och bred linje utritat i en graf, där den upplevda bildfrekvensen i många fall är lägre än vad siffrorna visar.

Tekniskt beror problemet bland annat på att processorn är snabbare än de sammankopplade grafikkorten. Enkelt förklarat beräknas två bildrutor av processorn, vilka sedan fördelas ut på grafikkorten med mycket litet mellanrum. Dessa behandlas under en i sammanhanget längre period, och blir klara ungefär samtidigt.

exempel.png

Bildrutorna visas därför med mycket kort mellanrum efter varandra, innan en längre paus uppstår i väntan på att grafikkorten ska bli klara med nästa omgång renderingar. Resultatet är en oscillerande effekt, där mellanrummen mellan rutorna varierar kraftigt.

Lösning på problemet kan bland annat vara att sänka grafikkvaliteten tills processorn utgör systemets begränsning. Då hinner grafikkorten utföra jobbet utan problem, vilket ger en jämn ström av bilder. Fenomenet går även att lösa i mjukvara med olika begränsningar och utjämningstekniker, så kallad "frame pacing", vilket är implementerat i varierande grad hos både AMD och Nvidia.

Andra orsaker till ojämna renderingstider

Termen "microstutter" täcker inte hela spannet av renderingsproblem, utan beteendet kan även ha andra orsaker. Ojämna renderingstider har ingen given förklaring i alla lägen, utan beror av flera olika variabler. Här har bland annat drivrutiner och speltitlar stor betydelse, och kan innebära väsentliga skillnader mellan två till synes likvärdiga system.

Ofta handlar det inte om kraftigt oscillerande värden och en solid massa i graferna likt vid "microstuttering", utan snarast problem med lite längre intervaller. Den subjektiva effekten är perioder av bra flyt avbrutna av små "hackanden", vilket i många fall kraftigt påverkar spelupplevelsen.

29

"Internetsladd i hårddisken" förevigat på episk t-shirt

Vad som mycket väl kan vara den läskigaste dataläckan i svensk IT-historia står motiv för den senaste t-shirten i butiken, som dessutom säljs med fri frakt. Läs mer

6

Google avtäcker ny spelsatsning under GDC 2019 i mars

Google har skickat ut inbjudningar till en presskonferens på GDC 2019, där företaget väntas avtäcka sin spelsatsning med en tjänst för att strömma spel över internet. Läs mer

107

Forumet: Vilket är det bästa spelvapnet?

Vapen i spel kommer i alla olika former och storlekar, med allt från kofötter till lasergevär. Vilket vapen är din favorit? Gå in i forumet och delta i diskussionen! Läs mer

I samarbete med Samsung
33

Sista chansen – säkra din biljett till Galaxy Unpacked med SweClockers

Idag presenteras Samsung Galaxy S10. Missa inte chansen att få följa avtäckandet tillsammans med SweClockers, FZ och 99. Läs mer

10

Galleri: SweClockers Meet & Geek i Växjö

Den första Meet & Geek för året ägde rum i Växjö, där eldsjälen @MyScnd stod för initiativ och planering inför. Kvällen blev dock inte riktigt vad varken han eller någon annan väntat sig ... Läs mer

62

Test: Logitech MX518 Legendary – klassisk spelmus med modern sensor

Logitech återupplivar trotjänaren MX518 och utrustar spelmusen med optiska sensorn Hero 16K. Häng med för att se hur nygamlingen står sig mot dagens konkurrenter. Läs mer

19

Galleriet: NASA-inspirerad dator i kompakt format

"fillishave" visar sin NASA-inspirerade "superdator" BH7-FO-1 i galleriet, komplett med tillhörande reklamblad. Läs mer

258

Datainspektionen granskar 1177 Vårdguiden efter upptäckt säkerhetsbrist

Tillsynsmyndigheten Datainspektionen ska nu granska 1177 Vårdguiden, efter att de lagrat känslig patientinformation helt oskyddat på webben. Läs mer

17

Globalfoundries kan säljas till Samsung och SK Hynix

Enligt uppgift överväger investeringsbolaget ATIC att sälja av Globalfoundries verksamhet, och både Samsung och SK Hynix sägs vara potentiella kunder. Läs mer

34

4A Games: "Ray tracing fullt möjligt med nästa generations spelkonsoler"

Utvecklaren 4A Games menar att Nvidias hårdvara inte är ett krav för ray tracing, utan samma teknik skulle kunna användas på tillräckligt kraftfulla spelkonsoler. Läs mer

258

Miljontals samtal till 1177 Vårdguiden publikt tillgängliga på webben

Extremt känsliga personuppgifter har legat tillgängliga för vem som helst att ladda ner och lyssna på, i många fall tillsammans med personnummer. Läs mer

55

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer