Permalänk
Medlem

iPad som huvudenhet i bil

Hej! Någon som vet något bra sätt att använda en ipad som huvudenhet i en bil?
Tänkte att jag skulle behöva kunna ansluta min mobil (android) till den för handsfree-samtal etc. Är det möjligt?

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

Hej! Någon som vet något bra sätt att använda en ipad som huvudenhet i en bil?
Tänkte att jag skulle behöva kunna ansluta min mobil (android) till den för handsfree-samtal etc. Är det möjligt?

Varför ska du göra det? Varför inte bara ha högtalare på från din mobil? Det fyller väl samma funktion?
Värt att känna till är att om du skulle få inbrott i din bil och någon skulle stjäla iPaden så skulle du inte bli ersätt för den kostnaden av din bilförsäkring. Samma gäller om du skulle vara med i en olycka och den går sönder. Så det känns som en stor risk för en liten vinning. Eftersom du även skulle behöva plocka ur och montera in iPaden varje gång du ska köra bilen. Pga ovanstående anledning.

Permalänk

Nu vet jag inte vad du har för bil, men skulle rekommendea att köra på någon androidenhet som är anpassad för det ändanmål. Kan du även läsa ut saker från ECU:n och koppla knappar i bilen till "paddan" något liknande detta: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-car-android-dashboard....

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

@Adam76: Stöld i bil går under hemförsäkringen. En sådan bör alla ha vilket inte gör just försäkringsbiten till ett större problem, bara man inte förvarar grejerna synligt.

Sen kan tilläggas att detta kan variera men generellt sett täcker de flesta bolag detta såvida grejerna inte ligger helt öppet i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

Hej! Någon som vet något bra sätt att använda en ipad som huvudenhet i en bil?
Tänkte att jag skulle behöva kunna ansluta min mobil (android) till den för handsfree-samtal etc. Är det möjligt?

Kanske ett Raspberry Pi-baserat Android Auto-hemmabygge istället? Mer anpassat för uppgiften.
https://github.com/f1xpl/openauto

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

Hej! Någon som vet något bra sätt att använda en ipad som huvudenhet i en bil?
Tänkte att jag skulle behöva kunna ansluta min mobil (android) till den för handsfree-samtal etc. Är det möjligt?

Är det inte bättre att köpa en android stereo istället?

För att få det att fungera kommer du behöva en aktiv ljud processor + slutsteg till alla högtalare då en ipad inte har det.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |