Samsungs vikbara Galaxy Fold släpps den 3 maj – prislapp över 20 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Bar till att inse att Samsung inte vill att vanliga knegare ska köpa deras topp telefon första året. Frågan är vad priset för vikbar telefon kostar om ett år? Är den fortfarande för dyr för svensson.

Med tanken på svenska kronan så är väldigt mycket snart dyrt i Sverige.

Permalänk

Alltid kul när företag bryter okänd mark men jag ser ärligt talat inte poängen med en vikbar telefon i dagsläget, dock så kan ju saker och ting förändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag väntar tills man kan köpa skärmarna som målarfärg och rolla upp som man önskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skärm som "tapet" inom fem till tio år? Inte dumt att enkelt kunna "måla om" väggarna hemma, spela upp en film eller visa upp en bild över hela eller en del av väggen etc. Rätt övertygad om att det kommer bli så i framtiden. I början kanske bara för en vägg i vardagsrummet, sen för flera när priserna går ned.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Cool teknik, men väldigt otymplig. Är tacksam för alla som kastar pengar på detta så att tekniken kan gå framåt. Skulle t.ex. aldrig köpa ett VR-headset i dagsläget. Men om folk fortsätter konsumera så kanske marknaden har mognat om sisådär 5-10 år.

Är jag för övrigt den enda som vill ha mindre bezel less-mobiler i max 5"? Känns tvärt om som att telefoner bara blir större och större istället med den nya tekniken. Har redan en surfplatta. Vill däremot inte behöva köpa en man purse för att förvara mina framtida mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Skärm som "tapet" inom fem till tio år? Inte dumt att enkelt kunna "måla om" väggarna hemma, spela upp en film eller visa upp en bild över hela eller en del av väggen etc. Rätt övertygad om att det kommer bli så i framtiden. I början kanske bara för en vägg i vardagsrummet, sen för flera när priserna går ned.

Detta har varit en dröm för mig sen dom började snacka om OLED Tror det kommer bli verklighet relativt snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

#Why

vem kommer använda detta?

Folk med pengar?

Permalänk
Medlem

När Apple lanserade sina snordyra telefoner var det många som sa att jag gnällde på priset bara för att det var Apple, men här ska ni få. "Fy fan så dyrt, Samsung!" Alrig i livet att jag lägger de pengarna på en telefonjävel.

Visst skulle jag säkert leka med en om jag fick den gratis, men tvivlar på vardagsnyttan i vikbarheten. Känns för krångligt. För liten skärm när det är en "vanlig" telefon och för liten skärm när det är en "platta". Får hoppas att S10 levererar mer vettiga funktioner och en prislapp som inte totalt saknar verklighetsförankring,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Aldrig i livet... 😂👎

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många som klagar på priset. Ja absolut men generation 2 eller 3 lär vara betydligt mer humant prissatt. Då är ju detta en utmärkt produkt för alla som idag har en smartphone och en surfplatta men ingen dator, tex många äldre. Man behöver bara ha en produkt istället för två. Ser absolut en marknad för denna typ av produkt på några års sikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Många som klagar på priset. Ja absolut men generation 2 eller 3 lär vara betydligt mer humant prissatt. Då är ju detta en utmärkt produkt för alla som idag har en smartphone och en surfplatta men ingen dator, tex många äldre. Man behöver bara ha en produkt istället för två. Ser absolut en marknad för denna typ av produkt på några års sikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Genierna som satt priserna har förmodligen tänkt att man ska köpa produkten nu och inte om några år. Det vi ser är den produkt som finns idag, med det pris som finns idag. Ser noll anledning att ha överseende med det för att det kan ändras "om några år".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Vänta lite nu. Så du menar att det inte finns någon kvalitativ skillnad mellan Apples släpp och denna Samsung-mobil? Apple bytte klisterlapp på telefonen, och försökte ta betalt eftersom mobilen har ett äpple på baksidan. Här rör det sig om helt ny teknologi.

Apples släpp 2007 var en sak (som också kostade 399 eller 499 dollar). Deras senaste 5-6 lurar har man betalat för äpplet, inte mycket mer.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Är jag för övrigt den enda som vill ha mindre bezel less-mobiler i max 5"? Känns tvärt om som att telefoner bara blir större och större istället med den nya tekniken. Har redan en surfplatta. Vill däremot inte behöva köpa en man purse för att förvara mina framtida mobiler.

Jag håller till viss del med. Iaf att telefonerna har blivit alldeles för stora. Jag vill ha en mobil som bekvämt får plats i fickan och där batteriet räcker hela dagen även fast man använder den flitigt. Jag har varit överlag nöjd med Oneplus X, som däremot börjar kännas lite trög och ouppdaterad nu. Spanar lite på ersättare, dock inte panik än. Om batteriet börjar tjorva så blir det nog dags, men än håller det hyggligt.

Saker jag inte behöver:
Bezel less - Jag har inga problem med en liten kant uppe och/eller nere. Hellre det än en ful notch.
Face-ID eller annan mirakelteknik - Tycker fingerläsare funkade kanon. Sluta ta bort den
8 kärnor och flera gigahertz - Ska inte behövas för att driva runt en mobilapp eller hemsida. Då begår utvecklarna tjänstefel.
Supertunn design - Tar hellre batteritiden den där extra millimetern ger
Vattentät - Förr kunde man byta sim-kort och batteri på sin telefon. Nu är det tydligen viktigare att man kan surfa i duschen.
4K-skärm - Jag tror min nuvarande är 1080p och jag ser då inga pixlar på den
20 MP selfiekamera - Inte ofta jag ens använt frontkameran
1TB lagring - Vad gör folk som tar så mycket plats? Alla bilder och filmer slangas upp till google images hos mig
Trådlös laddning - Laddar på natten. Har aldrig känt att det varit något problem att stoppa i sladden.
Betalsystem - Har ändå alltid plånboken. Blippa den känns inte krångligare än att blippa telefonen. Snarare tvärt om.
Hifi-system - Vill jag lyssna på musik gör jag det inte med mobilens högtalare

Viktiga saker för mig:
OS som får uppdateringar i hygglig fart länge (blev ju hyggligt bränd med oneplus X där tyvärr)
Lagom stor - inga phonepads tack (5" känns okej)
Hygglig kamera bak - Iaf så man kan fota när det är lite halvdåligt ljus
Dubbla sim - guld med jobb- och privatnumret i samma lur.
Bra batteri - Måste fortfarande leva när det är dags att ta en uber hem från krogen
Hörlursuttag - Jäkla smidigt. Hatar att hålla på och trixa med bluetooth och appar för att få igång ett himla headset!
Knappar - en switch för att sätta på ljudlös är guld. Fysisk bakåt- och hemknapp är bonus, men inte nåt krav.
Greppvänlig - Vill inte behöva sätta på ett silikonskal för att kunna hålla i den normalt.
Bra mottagning - gör gärna avkall på estetiken om det innebär att skiten funkar där min gamla nokia gör

Denna vikbara telefon känns mest som en gimmick. Coolt, men känns mest som ett koncept. Om det innebar att man kunde göra en vanlig telefon hälften så stor så är jag på (som de gamla flipphonesarna). Men nu verkar det vara mer att man istället gör en bautatelefon till en ipad. Inget jag direkt har användning för.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Är jag för övrigt den enda som vill ha mindre bezel less-mobiler i max 5"? Känns tvärt om som att telefoner bara blir större och större istället med den nya tekniken. Har redan en surfplatta. Vill däremot inte behöva köpa en man purse för att förvara mina framtida mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

En spontan tanke är att mindre telefoner, i synnerhet om de ska vara bezel-less också innebär mindre utrymme för hårdvara. Så en 5" bezel-less får leva med mindre batteri, sämre processor och gpu eftersom det finns mindre möjligheter för värmeavledning (som ju är ett problem även på flaggskeppen) och allt annat vad det drar med sig. Då måste man dra ner på prislappen och är inte längre lika intresserad av att sälja den, så då gimpas även säljande features.
Men ja, jag hade också gärna sett en mindre modell med flaggskeppsfeatures.

Skrivet av cider123:

Detta har varit en dröm för mig sen dom började snacka om OLED Tror det kommer bli verklighet relativt snart.

Blir dyrt att hänga upp saker på väggen, ingen fulspackling där för att fylla i gamla borrhål dessutom en ganska löjlig orsak till enormt ökad energiförbrukning, så tack och hej till energiklassningen fastigheten hade sen innan.

Permalänk
Medlem

Dom skulle ha döpt den Galaxy Flex. För den är ju enbart för folk som vill flexa

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Inaktiv

Mycket gnäll i tråden angående priset. Jag tycker priset var väldigt billigt för att få en mobll som helt klart är den första riktiga i sitt slag. För framtida försäljning så gäller det att få ner priserna, men detta pris vet vi inget om. Se på smartphones som kostade runt 10 000kr på 90 talet, det var inte för Apple släppte sin billiga budget telefon iPhone som den stora massan hade råd med smartphones.

Att inte kunna se behovet av vikbar telefon, så kom igen, var ärliga. Om ni inte ändå ser behovet av detta så säger det mer om er än om tekniken. En helt annan sak är att inte se köpkraftlusten till dagens vikbara mobiler, alltså smartphones kom på 90 talet, det dröjde 10år innan de blev så bra så den stora skaran började skaffa dem. Samma sak kan hända med vikbara mobiler, det kan dröja 10år.

Angående Galaxy Fold, så såg den betydligt bättre ut än vad jag hade trott. Jag har sett bilder på vikbara mobiler som när de är ihopvikta har ett megastort springa i mitten.

Permalänk
Inaktiv

Ännu en spik i kistan för den nuvarande kreditcykeln. 98% kommer köpa denna på avbetalning. Jag förväntar mig en deflationskollaps och förtroendekris inom 2 år, där vi även kommer se lägre pris på viss teknik där det har funnits stora marginaler at ta ut under expansionsfasen (smartphones & datorer framför allt).

Permalänk
Medlem

Inget för mig men intressant teknologi helt klart. För dyrt och skärmen i vikt läge har en mycket konstig form, för smal i förhållande till höjden så kolla tex Youtube utan att vika ut den lär ju inte funka bra, även andra appar som meddelanden osv blir ju konstigt med en massa svart dö-yta runt. Helmysko prioritering.

Visst, YouTube kollar man ju sällan på stående. Men alla andra appar kommer ju bara se konstiga ut helt enkelt. Iofs kanske de kan skalas om för det udda förhållandet så det blir hur bra som helst. Men är bara mitt spontana intryck, spännande att se vad folk med dessa tycker. Fungerar kanske skitbra och det visar sig vara en oro från mig som helt saknar grund.

Men spontant hade det vart bättre om de siktat på storlek som en vanlig mobil per sida och sen dubblerat denna storlek vid utfällt läge istället. Bästa av två världar på på riktigt tänker jag. Men hade kanske blivit för tjockt då eller något? Oklart, men ser bara mysko ut nu tycker jag iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag hade en vikbar Sony Ericsson i flera år som jag gillade. Den blev liten och smidig när man fällde ihop den, medelanden såg man direkt på baksidans skärm när mobilen låg på bordet. Man behövde inte släcka ner skärmen eller fixa med tangentlås ner/upp ur fickan som på dagens platta mobiler för det fixades automatiskt när man vek ihop den. Skärmen var dock "lite" mindre.

Även just den här nya från Samsung har sina 1gen-barnsjukdomar och är svindyr så är konceptet mer praktiskt än vad många tror innan de har provat, tror jag. Behövs nog några generationers utveckling till bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag hade en vikbar Sony Ericsson i flera år som jag gillade. Den blev liten och smidig när man fällde ihop den, medelanden såg man direkt på baksidans skärm när mobilen låg på bordet. Man behövde inte släcka ner mobilen eller fixa med tangentlås ner/upp ur fickan som på dagens platta mobiler för det fixades automatiskt när man vek ihop den. Skärmen var dock "lite" mindre.

http://images.comparecellular.com/phones/515/1281/sony-ericsson-w300i-walkman-phone.JPG

Även just den här nya från Samsung har sina 1gen-barnsjukdomar och är svindyr så är konceptet mer praktiskt än vad många tror innan de har provat, tror jag. Behövs nog några generationers utveckling till bara.

Håller med, ge detta koncept några år och det kan mycket väl bli standard faktiskt om det görs rätt. Det enda jag som sagt inte är såld på är den så smala skärmen när den är vikt. Ev kanske den är lite för tjock också. Men utöver det känns det klockrent att kunna få en stor och ordentlig skärm när det är dags för lite Youtube etc på småtimmarna och när man är mer "on the go" duger den mindre skärmen.

Får se helt enkelt, spännande med något nytt och annorlunda för marknaden att sätta tänderna i än lite nya gimmicks i en vanlig mobil som vi annars får nöja oss med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag gillar konceptet och kommer köpa en om 2-3 generationer när telefonerna har blivit smalare (denna var lite i tjockaste laget) och barnsjukdomarna botade. Priserna kommer även att gå ner då tekniken är beprövad och alla kinatillverkare kommer sälja en foldable. Innovation på området kommer att gå snabbt framåt. Om 5-6 år kommer traditionella smartphones vara ett minne blott eller endast säljas vid sidan av premium foldables.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Om 5-6 år kommer traditionella smartphones vara ett minne blott eller endast säljas vid sidan av premium foldables.

Oj, någon som gillar foldables. Jag tror att framtidens "telefon" är något som är smidigt att alltid ha med sig och att alltid kunna använda. T.ex som ett par glasögon, jag som glasögonbärare tycker inte det är jobbigt att använda glasögon och när AR + Eye Tracking är väl implementerat så är det svårt att se annat än möjligheter. Där är vi kanske om 5-6år men mest troligt tror jag vi är där om 10år tyvärr...

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Att gnälla på priset är som att gnälla på att den första OLED-tvn eller första skärmen med 4k och 144Hz var/är dyra och led av barnsjukdomar. De ska nog mer ses köpbara prototyper.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Att gnälla på priset är som att gnälla på att den första OLED-tvn eller första skärmen med 4k och 144Hz var/är dyra och led av barnsjukdomar. De ska nog mer ses köpbara prototyper.

Amen!
Jag ser främst 3 användningsområde av denna första version.
1: Man är utvecklare och snabbt vill anpassa ens lösningar
2: Man vill av någon anledning vara först, det finns en drös sociala orsaker till detta.
3: Man är en tekniknörd med dåligt tålamod. Många av oss här skulle nog kallas sig tekniknörd, men samtidigt har vi tålamod att vänta in nästa version.

Jag tycker som sagt priset är billigt med tanke av vad man får för produkt, det ligger ju i absolut framkant på mycket. De flesta har dock inget behov av att lägga ut så mycket pengar för att just vara först med en ny mobiltyp i sin bekantskapskrets etc.

Permalänk
Medlem

Detta är ganska uppenbarligen inte till för den breda massan, produktionsvolymerna är nog en bråkdel av vad de är för S-telefonerna. Att jämföra med exempelvis iPhone blir då mest märkligt, det finns självklart plats på marknaden även för nischade produkter.

Företag brukar vara ganska rappa med att anamma nya produkter som dessa, jag hade en HTC Tytn II när det begav sig, och den var ljuvlig för exempelvis SMS och e-post. Här kan jag absolut se användningsområden för exempelvis handelsresande, och det är nog snarare där man kommer göra affärer initialt.

Sedan skulle jag absolut inte utesluta liknande funktionalitet för min egen del, är tokigt nöjd med min Note 9, men Samsung förväntar sig heller inte att jag ska lägga 25 papp på en ny mobil.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

om man bortser från priset - vad ska man med den till? jag menar, den är ju för stor för att använda med en hand? Svårt att se att jag drar upp den ur fickan på tunnelbanan för att surfa lite när jag står inklämd som en sill..

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

@Ozzed: Vänta lite nu. Så du menar att det inte finns någon kvalitativ skillnad mellan Apples släpp och denna Samsung-mobil? Apple bytte klisterlapp på telefonen, och försökte ta betalt eftersom mobilen har ett äpple på baksidan. Här rör det sig om helt ny teknologi.

Apples släpp 2007 var en sak (som också kostade 399 eller 499 dollar). Deras senaste 5-6 lurar har man betalat för äpplet, inte mycket mer.

Deras senaste 5-6 lurar har man betalat för den överlägset snabbaste mobila CPUn i världen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HC-8315:

Så Samsung blir dom som lyfter till nya höjder med pris på flaggskeppstelefoner igår...

Skickades från m.sweclockers.com

Nejdå, Apple kommer inte att finna sig i att ligga i budgetprisklassen under 30 000kr längre än till nästa modell, de komemr snart att gå om så att de kan kalla sig NR 1.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kommer definitivt köpa en när den blir billig. Har svorit över utvecklingen av mobilers storlek i åratal och har idag bara Sonys Compact-serie som alternativ (om jag inte vill gå över till långsamma budget-modeller, vilket jag inte vill).

En smal skärm på under 5 tum är perfekt för en hand samt fickan, och sen en större skärm för de tillfällen man vill ha något större för två händer.

Synd att de envisas med notchen även på den breda skärmen. Man kommer ju undan med bara en kamera (uppsättning med kameror?) ovanför den smala skärmen. Använd den smala skärmen för selfies och vik ut för "vanliga" bilder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NaaR:

@Ozzed: Vänta lite nu. Så du menar att det inte finns någon kvalitativ skillnad mellan Apples släpp och denna Samsung-mobil? Apple bytte klisterlapp på telefonen, och försökte ta betalt eftersom mobilen har ett äpple på baksidan. Här rör det sig om helt ny teknologi.

Apples släpp 2007 var en sak (som också kostade 399 eller 499 dollar). Deras senaste 5-6 lurar har man betalat för äpplet, inte mycket mer.

Om du va det minsta insatt så hade du vetat att det är mer än en klisterlapp som ändrats.
Håller med om att om att de tar för mycket betalt för sina telefoner.
Å andra sidan fungerar min iPhone 7 lika bra nu som när den va ny. Samma sak kan inte sägas om min sambos Galaxy S8

Permalänk
Medlem

Som andra skriver så tycker jag det är trevligt med nya grepp, men med en alldeles för hög prislapp för att jag själv skulle överväga att köpa den.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.