Varning för oseriöst företag - Viggomobil
Lite bakgrundsfakta:
Jag blev uppringd av mina barns teleoperatör Tre och tillfrågad om jag ville göra en deal enligt, ta bort 3st försäkringar á 100kr och istället ta en iPhone 8 samt göra om det yngsta barnets abbonemang (han är 10 år och har ärvd telefon så bara ett enklare abb) till samma kostnad men få telefonen, bindningstid 24 månder. Visst tycker jag, låter intressant. Bra tyckte säljaren, jag skickar med ett par hörlurar och blåtandshögtalare också som goodwill, deal? Jajjemen svarar jag. Via SMS får jag en länk till ett avtal som jag ska signera (digital underskrift), lite märkligt att det kommer från "Viggomobil" men jag borstar bort det som dom som levererar signeringstjänsten. Signerar och klickar på ok. Några minuter senare ringer försäljaren och säjer att jag inte gjort en bra underskrift, ber mig signera igen (får en ny länk) och med honom i luren scrollar jag längst ner, skriver under och vi väntar tills han ser den... "Ja, nu ser det mycket bättre ut". Jag tackar och lägger på luren.
Ett par dagar senare får jag en kartong med telefon och hörlurar och högtalare. Allt ok än så länge, men sen kollar jag min faktura. Då visar det sig stå om tillbehör från underleverantör, 200kr i månaden extra. Då har dom där extragrejerna smygit sig in... 4800kr för några halvbra högtalare och hörlurar. Det kan inte stämma, ringer till Tre och pratar med dom och kollar sedan den där länken, då minsann står det där med angående dom där 200kr i månaden. Hur fan kunde jag missa det tänker jag och minns hur det gick till, jodå... jag hade ju inte skrivit under korrekt. Jag är helt tvärsäker på att det har tillkommit andra gången.
Summarum:
Alldeles oavsett, mitt fel antagligen som inte läste igenom andra gången... men jag vet att jag blev manipulerad att bara scrolla ner och vara noggrann den här gången av säljaren. En kraftig varning alltså, eller uppmaning att vara uppmärksam på liknande beteende.
Här är lite ratings för viggomobil, intressant läsning att ~90% av alla omdömen handlar om att dom är ohederliga.