Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Varning för oseriöst företag - Viggomobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jajjamensan: Allt samtalet med Viggo mobil har resulterat i är att jag nu betalar 76 kronor extra i månaden för samma abonnemang jag alltid haft, bundet på 24 nya månader. Fakturan säger att jag köpt 2 extra tillbehör, där det enda tillbehöret som finns är den Wifi-router som Tre ger bort till alla som förlänger avtalet.

Småpengar i sammanhanget, men likväl förbaskat irriterande.

Usch! Jag blir så arg när jag hör om dessa oseriösa företag. Försök att komma ur avtalet är mitt råd. Prata med dem, prata med 3, hota med ARN etc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag kollade i paketet jag fick från Viggomobil: Det innehåll en redan öppnad/bruten förpackning med en Huawei-wifi-router, samt ett par Bluetooth-hörlurar "Blåmärke" som jag aldrig beställt och definitivt inte behöver.

Permalänk
Medlem

Det där med redan öppnad/bruten förpackning är en klassiker sådana här företag sysslar med, Tanken är att de ska kunna säga att man inte ska kunna skicka tillbaka det därför att förpackningen är bruten.

När sådana här eller liknande företag har sk canvas försäljning, alltså flyttbara försäljningar i anslutning till köpcenter och dylikt så brukade de förut vara snabba med att bryta förpackningarna oftast under förevändningen att hjälpa till att visa kunden produkten och att komma igång. Ibland öppnade de bara förpackningen "för att kontrollera att allt är med" är en annan klassiker de kört med.

Det egentliga syftet var givetvis att försvåra ett återlämnande av varorna under förevändning att "plomberingen" har brutits.

De kör verkligen ibland fula tricks, exempelvis föreslå ett mobilt bredband som "ska vara lika bra som fiber för fiber är överskattat" till en kund som precis har förklarat att den vill ha fiber istället då mobildatatäckningen är extremt dålig där kunden bor.

Och det de lever på är den bonus de får för att ha lyckats binda kunden till operatören i ytterligare ett antal månader, vanligen 24 månader.

Kan man dessutom lura på kunden ofta utgående hårdvara som man tar ett alltför högt pris för genom att dölja det bakom
"låg månads betalning i nästan en evighet", därför att kunden inte lika enkelt ska märka hur dålig affär den gjort så gör man givetvis en extra stor vinst. Ex China "No Name" BT-lurar som kostar mer än det dubbla motsvarande kostar i handeln eller extra strömadapter till mobilen för fyra hundra spänn....

Permalänk
Medlem

Vad som undergår mitt förstånd är hur det inte går att göra sån här försäljning straffbar. Det ska vara ett avskräckande straff att ringa upp folk i säljande syfte i alla lägen. Vill man ha saker idag så söker man upp det själv.

-Hur är det nu, har du strumpor, kalsonger och ett bra abonnemang till din mobil? Vi kan lösa allt det helt gratis för dig...Visst låter det fantastiskt?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!

Förbannade parasiter!

Hur många lägger upp på sitt CV att de har jobbat för sånna här skojarföretag? Över min döda kropp att jag hade tagit ett sånt där skitjobb. Jag hoppas att Arbetsförmedlingen avråder från all den där typen av företag.

Som sagt, förbannade parasiter!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ni som råkat ut för sådant här men fortfarande betalar för det. Tog ni ingen fight eller knöt ni näven under bordet?

"Jag svarar alltid med att jag har telefon via jobbet så det är inget jag kan styra över."

Är väldigt bra att använda.

De brukar oftast säga:

X: Hej, jag kan hjälpa dig sänka din mobilkostnad
Jag: Nej det kan du inte
X: Jo jag lovar
Jag: Jag får det betalt via jobbet; ska du skicka pengar till mig varje månad?
X: .........! :/ *går vidare till nästa person*

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att råka ut för sånt här. Vet flertalet som drabbats av påstridiga telefonsäljare med tveksamma avtal.
Kul att höra att du stod på dig och att det löste sig. Ju fler som gör som du, desto troligare att bluffsäljandet minskar.

Själv hanterar jag detta på två sätt. Det ena är att jag själv ringer upp företag där jag varit långvarig kund och frågar om de kan ge mig ett bättre avtal. Då finns inte samma incitament att lura mig.

Skulle jag råka lyfta luren för en telefonsäljare och personen har något intressant att komma med, så ber jag dem att posta mig ett skriftligt avtal. Jag vill inte signera något som jag inte haft tid på mig att läsa igenom ordentligt. Om säljaren inte vill göra detta, känner jag mig än mer övertygad om att inte köpa det han säljer.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

En uppmaning från min sida är att om man råkat ut för det så anmäl till Konsument Ombudsmannen. Om vi är tillräckligt många så kan de väcka åtal mot dom.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Hade en jävel från miljonlotteriet som sa typ "vadå vill du inte ha en miljon eller" och sedan börja argumentera om att alla vill ha en miljon.

Nej tack, jag har redan en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag kollade i paketet jag fick från Viggomobil: Det innehåll en redan öppnad/bruten förpackning med en Huawei-wifi-router, samt ett par Bluetooth-hörlurar "Blåmärke" som jag aldrig beställt och definitivt inte behöver.

Bara att ångra sakerna eller hota hos 3 att säga upp alla avtal för att de tillåter detta.
Annars kommer fler i framtiden råka ut för samma sak om ingen säger ngt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺

Uppföljning och ännu mer röra

Lite uppföljning med tanke på senaste tidens nyheter som hur stulna kunduppgifter används till försäljning hos Tre där oseriösa säljare försöker pressa folk till avtal som undertecknas direkt online: https://www.sweclockers.com/nyhet/28206

I mitt fall fick jag obeställda varor och en merkostnad på 100 kr/mån för vad som var exakt samma abonnemang via Viggomobil. Jag klagade hos Tre, fick kontakt med Viggomobil om en komplicerad rutin för att returnera de obeställda varorna. Men orkar ärligt talat inte ta tag i det.

Under sommaren ringer det från bolag som berättar att de utreder Viggomobil och drabbade kunder. Orsaken är att klagomålen är många och att Viggomobil har gått i konkurs. Men de utreder i alla fall mitt ärende. Dock är det svårt att veta ifall de ringer från Tre eller från andra bolag. Ofta är det snabba presentationer i stil med "Hej, jag heter Stina-Leif och ringer från mbmbl/telekmblmlbm/mediamblblmmn och utreder ditt ärende."

Kruxet är att det ringer flera personer hela tiden, alla från olika okända bolag a Tre:s vägnar. Alla ska utreda. Alla säger samma sak. Det är många okända nummer, varav många ringer med auto-dialling som lägger på när man svarar. Men ett halvt dussin samtal och runt 20 inringningar från okända nummer. Alla berättar att de utreder mitt ärende.

För två veckor sedan kom nästa omgång samtal. Samma mbmlmb-presentation. Man har beslutat i mitt ärende. Jag ska få hjälp. Men nej! Jag ska inte få hjälp då min kostnad är lägre än 1000 kronor/månaden. Fast det visste man tydligen inte när man ringde mig. Så någon ringer på en lista utan att veta detaljerna.

Och så ringer det igen. En ny person från bolag mblumlmn säger samma sak. Och en tredje. Och ett fjärde samtal so far om att jag ska få hjälp, fast ändå inte.

Fortsättning följer!