Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

hjälp med OM formel

Hej alla! behöver hjälp med en formel, hoppas någon som kan hjälpa
jag har en excelfil där jag importerar en databas med tal i textformat, de ser ut så här

349.00
1,006.0...
402.00
787.00
1,006.0...
349.00

jag behöver få ner dem till heltal utan komma och punkt, som en formel. det behöver alltså se ut så här:
349
1006
402
787
1006
349

Innan använde jag TALVÄRDE på allt men sedan dök tal upp i formatet 1,006.0... och då får jag inte det till att funka. tror det får vara någon form av OM formel.

Permalänk

BYT.UT kan användas för att ersätta kommatecken med tom sträng och punkter med kommatecken. Flera BYT.UT kan nästas i varandra:
=BYT.UT(BYT.UT($A1; ","; ""); "."; ",")
, ungefär. Jag har ingen installation av Excel att testa med.

Permalänk
Medlem

Hur importerar du de där talen? I en vanlig textimport kan man bla välja decimaltecken och tusentalsavskiljare.
Får du in dem som tal är det ju sen en smal sak att göra heltal av dem.
Har du en direktkoppling från databasen in i excel får man väl kika på nåt annat, och då kan ovanstående svar men BYT.UT vara ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Sök och ersätt borde kunna göra det väldigt enkelt?
1. Sök efter ",", ersätt med "" (ingenting) så blir du av med alla kommatecken.
2. Sök efter ".00", ersätt med "" (ingenting) så blir du av med decimaltecknet plus efterföljande nollor.
Om du vill kan du först kopiera in alla värden i en ny kolumn och endast göra sökningen/ersättningen på den så har du kvar originalet att jämföra med sida-vid-sida.

Annars borde du som ovan säger kunna formatera dem som tal och sedan välja skiljetecken och antal decimaler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Hieronymus Bosch:
Hej
byt.ut formeln verkar ha fungerat, jag ska testa lite mer så den funkar, tack för all hjälp så länge