Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

"Smart" dörrlås

Hej,
då vi blivit av med en nyckel behöver vi byta cylinder på vår ytterdörr och då kom jag att tänka på att det vore trevligt med ett digitalt lås där man kan avaktivera borttappade nycklar samt få en massa andra trevliga funktioner som öppna när man inte är hemma, koder osv.

Någon som har några erfarenheter och tips kring detta?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
då vi blivit av med en nyckel behöver vi byta cylinder på vår ytterdörr och då kom jag att tänka på att det vore trevligt med ett digitalt lås där man kan avaktivera borttappade nycklar samt få en massa andra trevliga funktioner som öppna när man inte är hemma, koder osv.

Någon som har några erfarenheter och tips kring detta?

Yale Doorman har jag och är jättenöjd.
Vi kör med personliga koder till vårat lås, man kan ställa in tillfälliga koder för tex sotaren.
Det går även att låsa upp via en app i mobilen, men då måste man köpa till en modul.

Visa signatur

R7 5700x | GIGABYTE X470 Aorus Gaming 5 wifi | HyperX Predator 48GB @ 3200mhz |
GIGABYTE RTX 4070 Super | EVGA SuperNOVA 850 GA 80+ Gold 850W | FD Define R5 Black |

Permalänk

Också sugen på ett Yale (kan koppla det till larmet också) följer tråden.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Köp Yale, har 3 som är kopplade mot Verisure.
Installationen av själva låset är väldigt lätt, kolla om det står ASSA 2000 eller 2002 så ska det passa i dörren.

Permalänk
Medlem

Om jag skaffar ett lås någon gång som tar RFID-taggar så ska jag lägga in katten, så sjukt roligt att kunna låsa upp med katten +kod

(katterna är chippade)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Angående Yale Doorman (~2015) så har låset en egenhet.

Om man hanterar handtaget långsamt och noga för det hela vägen ner, öppnar dörren och sedan för handtaget upp till viloläget så fungerar låset bra.
Om man är snabb och inte gör hela rörelsen utan släpper handtaget när man precis ryckt upp dörren så kommer låsmekanismen inte haka upp utan åker ut till sitt "stängda" läge och slår sedan i dörrkarmen med ett brak när dörren stängs. Fula märken blir det också.

Låset passar kanske bäst på garage etc., dörrar som inte har så många passager per dag.

Om man bortser ifrån att man nogsamt måste manövrera handtaget så är det dock ett bra lås.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalaus:

Yale Doorman har jag och är jättenöjd.
Vi kör med personliga koder till vårat lås, man kan ställa in tillfälliga koder för tex sotaren.
Det går även att låsa upp via en app i mobilen, men då måste man köpa till en modul.

Modulen blir ett framtida tillägg isåfall

Skrivet av Julin:

Köp Yale, har 3 som är kopplade mot Verisure.
Installationen av själva låset är väldigt lätt, kolla om det står ASSA 2000 eller 2002 så ska det passa i dörren.

Måste kolla upp vad jag har för dörr, är rädd att den är för gammal... När du syftar på 2000/2002 så menar du på den nuvarande kolven?

Skrivet av microblaze:

Angående Yale Doorman (~2015) så har låset en egenhet.

Om man hanterar handtaget långsamt och noga för det hela vägen ner, öppnar dörren och sedan för handtaget upp till viloläget så fungerar låset bra.
Om man är snabb och inte gör hela rörelsen utan släpper handtaget när man precis ryckt upp dörren så kommer låsmekanismen inte haka upp utan åker ut till sitt "stängda" läge och slår sedan i dörrkarmen med ett brak när dörren stängs. Fula märken blir det också.

Låset passar kanske bäst på garage etc., dörrar som inte har så många passager per dag.

Om man bortser ifrån att man nogsamt måste manövrera handtaget så är det dock ett bra lås.

Låter som ett måndagsexemplar.

EDIT: När jag kollade på yale så kostar deras egna modul rätt mycket extra (typ 2000) medan som man kan köpa med verisures modul för totalt 4200. Finns det någon faktiskt skillnad mellan dem, förutom vilken app man använder?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Lite skeptiskt till chassit i Zink, det kan man smälta bort med en tändare typ, dåligt materialval, annars verkar det sjukt smidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Yale Doorman. Tyvärr visade det sig att den inte passar i ramen till dörren, själva slutblecket är för brett . Vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu, kanske får bli ett tråkigt gammalt manuellt lås.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl