Displayport versioner & refresh rates

Permalänk

Displayport versioner & refresh rates

Hej!

Jag sitter nu och kikar på nya grafikkort, och har märkt att de slutat använda sig av DVI kablar till skärmarna och riktar sig mer mot displayport & hdmi osv. Skärmen jag har nu är en Asus VG248QE 1080p @ 144hz skärm som jag driver med en DVI kabel till mitt gtx 970. Skärmen har en displayport 1.2, men de nyare grafikkorten jag kollar på (rtx 2070, 2080ti osv) har displayport 1.4, så jag har suttit och läst på lite om de olika versionerna men jag blir väldigt förvirrad angående refresh rates & upplösning. Vad jag har förstått är att dp 1.2 ska stödja 144hz vid 1080p, men vad gäller vid t.ex en 1440p @ 165hz skärm som Asus ROG Swift PG279Q som också har displayport 1.2? Kommer de 165hz:en att kunna utnyttjas med displayport vid den upplösningen? Och eftersom grafikkortet har 1.4 och skärmen har 1.2, är de ens "intercompatible" med varandra? Och om de är det, ska jag använda mig av en 1.2 eller 1.4 dp kabel eller spelar det ens någon roll?

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Det styrs av den pixel clock som en viss uppdateringsfrekvens vid en viss upplösning resulterar i. Se artikelserien nedan för mer information.

https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...

Nvidia-kort från GTX 900-serien och uppåt klarar hög pixel clock så därför kan man om kabeln är bra nog köra 2560x1440 i 165 Hz över DisplayPort 1.2. G-Sync-modulen som agerar skärm-kontroller för G-Sync-skärmar som den har också stöd för detta så därför kan man tvinga upp panelen över panelens specificerade 144 Hz som alla FreeSync-skärmar med den panelen kör den i som mest. Kan bekräfta att den fungerar utmärkt i 165 Hz.

Ja, en nyare version är alltid bakåtkompatibel, precis som kablarna. Det följer dock normalt med en kabel som brukar fungera, dock inte alltid.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Det styrs av den pixel clock som en viss uppdateringsfrekvens vid en viss upplösning resulterar i. Se artikelserien nedan för mer information.

https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...

Nvidia-kort från GTX 900-serien och uppåt klarar hög pixel clock så därför kan man om kabeln är bra nog köra 2560x1440 i 165 Hz över DisplayPort 1.2. G-Sync-modulen som agerar skärm-kontroller för G-Sync-skärmar som den har också stöd för detta så därför kan man tvinga upp panelen över panelens specificerade 144 Hz som alla FreeSync-skärmar med den panelen kör den i som mest. Kan bekräfta att den fungerar utmärkt i 165 Hz.

Ja, en nyare version är alltid bakåtkompatibel, precis som kablarna. Det följer dock normalt med en kabel som brukar fungera, dock inte alltid.

Ja men dåså! 1440p @ 165hz via displayport 1.2 är alltså inga problem med rätt gpu? När jag läste på lite märkte jag att det var vissa begränsningar vid högre upplösningar t.ex. På en random blogg stog det såhär:

"The older DisplayPort 1.2 is capable of 3840×2160, 4K, at 60 Hz; or 1080p resolution at 144Hz – DisplayPort 1.3, announced in September 2014, is capable of 8K at 60Hz or 4k at 120Hz! The newest graphics cards from NVIDIA and AMD feature DisplayPort 1.4, which means that they will be able to do 4K at 120Hz, or even 8K at 60hz!"

https://www.avadirect.com/blog/displayport-vs-hdmi-vs-dvi-vs-...

Och jag såg inget om 1440p och vad en sådan upplösning skulle kunna uppnå för frekvens via 1.2, så jag blev lite osäker.

Men du säger "om kabeln är bra nog". Hur vet man om en kabel är bra eller inte? Kan du rekommendera en bra tillverkare eller återförsäljare?

Tack!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadprince:

Ja men dåså! 1440p @ 165hz via displayport 1.2 är alltså inga problem med rätt gpu? När jag läste på lite märkte jag att det var vissa begränsningar vid högre upplösningar t.ex.

Det som spelar roll är hur många pixlar per sekund som behöver skickas, d.v.s. upplösning * uppdateringsfrekvens. Höjer man upplösningen så minskar den maximala uppdateringsfrekvensen man kan ha. Wikipedia har en lättöverskådlig tabell som visar de vanligaste upplösningarna och vilken uppdateringsfrekvens man kan få med de olika versionerna av DisplayPort.

Skrivet av deadprince:

Men du säger "om kabeln är bra nog". Hur vet man om en kabel är bra eller inte?

Man testar om man får bild eller inte, det brukar oftast vara tillräckligt för att säga om en kabel är bra eller inte. Ibland kan en kabel ligga precis på gränsen så att man får problem som t.ex. att skärmen blinkar till då och då, men oftast får man ingen bild alls när kabeln är för dålig.

En av de viktigaste egenskaperna för en DP-kabel är längden, kablar som är 2 meter eller kortare brukar sällan ha några problem med i alla fall DP 1.2-hastigheter. Så att använda en så kort kabel som möjligt är en bra början.

Tyvärr så märker sen kabeltillverkarna sina kablar lite hur som helst, och gärna vilseledande, så det är inte helt enkelt att veta vad en viss kabel egentligen klarar. Men det finns nu en certifiering för DP-kablar som kallas DP8K, vilket betyder att de är certifierade för DP 1.4-bandbredd (HBR3). Än så länge så verkar det dock bara vara denna Deltaco-kabel som säljs i Sverige med den certifieringen.