Bildanslutningar del 1 – Pixelklockan

Bildanslutningar del 1 – Pixelklockan

Vad krävs egentligen för att driva en skärm? DVI, HDMI och Displayport är självklarheter men specifikationer säger sällan allt. SweClockers guidar bland pixelklockor och videosignaler.

Inledning

Vi börjar bli vana nu. Nya skärmar med UHD/4K-upplösning (åtta miljoner pixlar) dyker upp varje månad. Den breda nischen med 21:9-skärmar och 3 440 × 1 440 pixlar (fem miljoner pixlar) växer också till sig.

Skärmar som kan drivas i 60 Hz och kanske 75 Hz. Till och med 120 Hz i några fall. Men det räcker inte. Många är vana vid 1 920 × 1 080-skärmar (två miljoner pixlar) som kan köras i 144 Hz och även 240 Hz.

4K-144Hz-skarmen.jpg

Värt att vänta?

Reaktionen är därför ofta i stil med ”Helt ointressant! 4K-skärmen måste klara minst 144 Hz, annars får det vara!”. Ja, produkten är måhända värd en axelryckning men just reaktionen att slänga iväg den högsta siffran är intressant. Intressant därför att det i skrivande stund(*) inte finns mycket av grafikkort och kretsuppsättningar som skulle kunna driva ett sådant monster i så höga frekvenser.

(*) ”I skrivande stund” är lika aktuellt 2015 – när artikel först skrevs – som hösten 2018 när den uppdateras.

Frågan är då hur mycket krävs det för att hålla en skärm igång? Vad krävs för en viss upplösning och en viss frekvens? Då menas inte hur mycket som krävs av grafikkretsarna för att rendera spelen i den upplösningen. Hur hög bildfrekvens och antalet fps grafikkortet renderar i Battlefield med fler spel är en annan fråga.

Här handlar det om rena dataflödet som krävs att hålla en skärm uppdaterad. Det som får Displayport-kabeln att glöda.

Ändringar i artikeln

2018-10-24: Lade till avsnitt för YCbCr-signal, chroma subsampling och färgdjup. Förtydligade information om maximal bandbredd för Displayport och HDMI
2018-04-18: ändringar för nyare specifikationer, adderade information om kabelns betydelse, de praktiska gränserna hos produkter samt mindre ändringar för det som ändrats sedan artikeln publicerades 2015.

Kommentarer till artikeln

82 debattinlägg

Skicka en rättelse
7

En tillbakablick på Intel Core i7-920 – arkitekturen Nehalem fyller tio år

För tio år sedan sjösatte Intel arkitekturen Nehalem och de första Core i7-processorerna. David Kvist tar en promenad längs med minnenas boulevard för en tillbakablick på Core i7-920. Läs mer

121

Test: Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Strålspårning, strålföljning, ray tracing eller hur du nu vill kalla det. Redaktionen laddar testriggarna med fler grafikkort och testar nya tekniken i Battlefield V. Läs mer

25

FZ testar Battlefield V – actionskjutare som inte tar ut svängarna

FZ testar Battlefield V och imponeras av flera aspekter som fokuset på lagspel och det storslagna spelläget Grand Operations. Däremot faller kampanjen och nytänket kort. Läs mer

67

Quiz: Doge, Nyan Cat och andra memes

Temat för veckans quiz på SweClockers är något utöver det vanliga, då siktet ställs in på memes av olika slag. Läs mer

28

SK Hynix avtäcker första primärminnet enligt DDR5-standarden

Nästa år väntas standarden för DDR5 spikas av JEDEC, och nu meddelar SK Hynix att de ta tagit fram de första kretsarna som lever upp till denna. Läs mer

7

Insomniac Games släpper Sunset Overdrive till PC/Windows

Fyra år efter lanseringen till Xbox One släpps nu Sunset Overdrive till PC/Windows. I titeln vankas det actionäventyr med horder av fiender och ett intensivt stridssystem. Läs mer

18

Nvidia presenterar kvartalsrapport – datacenter växer med 58 procent

Nvidia presenterar sin kvartalsrapport för årets tredje kvartal, vilken visar på både ökade intäkter och förbättrade marginaler. Framförallt datacenter ser en stor tillväxt på 58 procent. Läs mer

128

Nvidia bekräftar tillverkningsproblem för Geforce RTX 2080 Ti

Varken drivrutiner eller GDDR6-minnet ska ha legat bakom stabilitetsproblemen för Geforce RTX 2080 Ti. Nvidia meddelar istället att felet låg hos bristfälliga kretskort. Läs mer

144

Inför Black Friday – SweClockers guide till TV-utbudet 2018

Greppa skillnaden mellan OLED och LCD och hur tillverkarna betecknar sina modeller. SweClockers kartlägger marknadens TV-modeller inför reasäsongen 2018. Läs mer

6

Finalister vidare till Dreamhack Winter 2018 för Casemod Championship

Sju proffsmoddare av rang går vidare till finalen i Casemod Championship, som äger rum den 2 december under Dreamhack Winter 2018 på Main Stage. Läs mer

97

Test: XFX Radeon RX 590 Fatboy – Polaris på 12 nanometer

AMD laddar om i mellanklassen genom uppdaterade grafikprocessorn Radeon RX 590. På menyn finns bland annat förfinad tillverkning och uppskruvade klockfrekvenser. Läs mer

120

Ubisoft: "Lootlådor är inget dåligt – så länge de görs på rätt sätt"

Lootlådor och mikrotransaktioner har återigen hamnat på tapeten, men enligt Ubisoft kan de vara något positivt om de görs på rätt sätt. Läs mer