Sanity check. AM4 baserad mATX dator

Permalänk
Medlem

Sanity check. AM4 baserad mATX dator

Hej
Har insett att min "nya" dator minsann hade ett par år (9) på nacken och det är dags för en ny. Den gamla är i5 750-baserad, så det är väldigt lite som kan återanvändas. Eftersom jag helt enkelt slutat hänga med i svängarna på hårdvarufronten snurrar det nu rätt rejält i huvudet efter att ha försökt läsa ikapp.

Jag köpte nyligen ett RTX 2060 och det var ju en rejäl boost men har som sagt insett att det inte räckte.
Min tanke har varit att basera det på en AMD-processor, i en relativt liten och tyst låda. För lagring använder jag Google drive och en lokal NAS. Tänkte dessutom skippa att ha optisk läsare annat än för Windows-installation.

Har varken musikskapar-ambitioner eller krav på 240+ FPS i ultra-settings på senaste spelen.

Vad sägs om följande hopplock?
https://www.inet.se/produkt/b1070799/mb-matx

Det jag främst undrar är om det är något jag missat?
Kan det bli svårigheter med M.2-driven?
Är nätagget felvalt?
Anledningen att jag valt en Ryzen 5 2600 är för att spara en liten slant nu, och istället göra en CPU-uppgradering lite oftare än vart 9:e år

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se något direkt fel med delarna du valt. När det gäller nätagget så är det ett ok nätagg du valt, men lägger du på 200 kr så får du t.ex. ett Seasonic Focus Plus 550W Gold istället. Då får du 10 års garanti istället för 3 år, högre effektivitet (= mindre spillvärme), semipassiv fläkt, o.s.v.

Sen behöver du förresten ingen optisk läsare för att installera Windows, eftersom Windows nu för tiden kommer på en USB-sticka (och man kan även ladda ner Win10 direkt från Microsoft och göra sin egen sticka om man vill).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag kan inte se något direkt fel med delarna du valt. När det gäller nätagget så är det ett ok nätagg du valt, men lägger du på 200 kr så får du t.ex. ett Seasonic Focus Plus 550W Gold istället. Då får du 10 års garanti istället för 3 år, högre effektivitet (= mindre spillvärme), semipassiv fläkt, o.s.v.

Sen behöver du förresten ingen optisk läsare för att installera Windows, eftersom Windows nu för tiden kommer på en USB-sticka (och man kan även ladda ner Win10 direkt från Microsoft och göra sin egen sticka om man vill).

Tänkte precis skriva det samma om nätagget.

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblaff:

Anledningen att jag valt en Ryzen 5 2600 är för att spara en liten slant nu, och istället göra en CPU-uppgradering lite oftare än vart 9:e år

Kan ha fel, men tror am4 bara har support fram till 2020.
Så det blir nog mer än bara en cpu-uppgradering nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag kan inte se något direkt fel med delarna du valt. När det gäller nätagget så är det ett ok nätagg du valt, men lägger du på 200 kr så får du t.ex. ett Seasonic Focus Plus 550W Gold istället. Då får du 10 års garanti istället för 3 år, högre effektivitet (= mindre spillvärme), semipassiv fläkt, o.s.v.

Sen behöver du förresten ingen optisk läsare för att installera Windows, eftersom Windows nu för tiden kommer på en USB-sticka (och man kan även ladda ner Win10 direkt från Microsoft och göra sin egen sticka om man vill).

Bra input på nätagget! Precis sådana kommentarer jag gillar.

Anledningen att jag skrev det där om optisk läsare var att jag såg någon kommentar/recension på Inet att installationsmediet var skiva istället för USB.

Skrivet av VikkeB:

Kan ha fel, men tror am4 bara har support fram till 2020.
Så det blir nog mer än bara en cpu-uppgradering nästa gång.

Sluta! Jag försöker lura mig själv att "Det kommer vara mycket billigare nästa gång"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade köpt en Ryzen 5 2600X istället för en Ryzen 5 2600. Högre klockfrekvens, bättre kylare, bara 500 kr extra.

Permalänk
Medlem

Minnena kan vara värda att uppgradera till minst 3200mhz då zen arkitekturen onekligen gillar snabbare ram och prestandan skalar relativt bra upp dit.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

@pv2b: Sant. Är i valet och kvalet. Det blir lätt att det skenar iväg med "ah, men lägg till 200 där och sen 500 där och sen..."
Som du skriver är det bättre kylare med på 2600X, men jag tänkte också att det är 30W högre TDP som behöver kylas bort och att det kanske påverkar ljudnivån märkbart. Det får bli kvällens undersökning, att se om någon gjort jämförande ljudmätningar.

Permalänk
Medlem

Efter ytterligare läsande och lite funderande gick jag helt på alla rekommendationer. Snabbare minnen, bättre nätagg och 2600X. Tackar ödmjukast för tipsen och er tid.

Permalänk
Medlem

Återkom gärna med bilder och tankar lite längre fram när du har din nya burk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fokus här ligger på en bredd i datorkomponenterna samt en rejäl SSD.

Lista från Komponentkoll

Chassi: Fractal Design Meshify C TG (799 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte B450 AORUS ELITE (1 190 kr hos NetOnNet)
RAM: Ballistix Sport LT - DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB - DIMM 288-pin - 2666 MHz / PC4-21300 - CL16 - 1.2 V - ej buffrad - icke ECC - grå (1 090 kr hos NetOnNet)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 499 kr hos Inet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (949 kr hos Inet)
CPU-kylare: Phanteks PH-TC12DX Svart (485 kr hos Inet)
Operativsystem: Windows 10 Home 32-bit/64-bit Swedish USB (Retail) (1 169 kr hos Elgiganten)
Summa: 7 181 kr

+ AMD Ryzen R7 1700X 2099:- på Proshop.

Permalänk
Medlem

Lägg några hundralappar till och bytt moderkortet i din lista till ett b450m Mortar. Mycket bättre kvalitet och kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Lägg några hundralappar till och bytt moderkortet i din lista till ett b450m Mortar. Mycket bättre kvalitet och kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Lade faktiskt beställningen igår kväll så det är egentligen för sent med att komma med input nu. (det kanske hjälper någon annan dock) MEN! Innan jag beställde gick jag faktiskt igenom alla komponenter, och gjorde bland annat jämförelse mellan de olika mATX-korten och dess features och kom fram till att B450 Mortar såg bättre ut (2 st M.2, USB 3.1 Gen 2 Type-C, 4 st minnesplatser) så det ligger ett sådant kort i beställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblaff:

Lade faktiskt beställningen igår kväll så det är egentligen för sent med att komma med input nu. (det kanske hjälper någon annan dock) MEN! Innan jag beställde gick jag faktiskt igenom alla komponenter, och gjorde bland annat jämförelse mellan de olika mATX-korten och dess features och kom fram till att B450 Mortar såg bättre ut (2 st M.2, USB 3.1 Gen 2 Type-C, 4 st minnesplatser) så det ligger ett sådant kort i beställningen.

Den har även bättre VRM, till och med bra VRM, något som oftast saknas inom mATX korten på B450.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel