Dålig täckning jämfört med gamla Comhem-routern?

Permalänk
Medlem

Dålig täckning jämfört med gamla Comhem-routern?

Hej!

Har köpt en ny router - D-Link dir-878. Testar täckningen i lägenheten och den verkar ungefär lika bra eller lite sämre än min gamla router från comhem. (placerade den tex ovanpå gamla router).

Kan detta stämma? Borde den inte ha avsevärt bättre täckning i lägenheten?

Permalänk
Medlem

@Pender: Varför borde den det?

Permalänk
Medlem

Comhems routrar/modem har faktiskt bra wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så otippat! 😉

Permalänk
Medlem

Comhem har "brett" wifi på deras router, resten av den dock värdelöst och saknar massor funktioner som du hittar i en normal router (typ QoS).

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pender:

Så otippat! 😉

Wifi signalens styrka är starkt reglerat. Att du skaffar en annan wifi router är inte synonymt med att du får bättra täckning. Det du antagligen behöver är en repeater.

Vad har du för bandbredd?
Hur stor yta vill du täcka?
Hur mycket av bandbredden får du ut på platsen med sämst mottagning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Wifi signalens styrka är starkt reglerat. Att du skaffar en annan wifi router är inte synonymt med att du får bättra täckning. Det du antagligen behöver är en repeater.

Vad har du för bandbredd?
Hur stor yta vill du täcka?
Hur mycket av bandbredden får du ut på platsen med sämst mottagning?

Bandbredd just nu 100/100, på torsdag 1000/1000.
Ytan är 69kvm. Lägenhet i 50talshus.
Hmm tänker du tptest runt om i lägenheten? (På fel plats i badrummet tex så dör wifi helt och hållet med gamla Comhem-routern som står i vrummet)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pender:

Bandbredd just nu 100/100, på torsdag 1000/1000.
Ytan är 69kvm. Lägenhet i 50talshus.
Hmm tänker du tptest runt om i lägenheten? (På fel plats i badrummet tex så dör wifi helt och hållet med gamla Comhem-routern som står i vrummet)

1Gbit/s i bandbredd så är wifi väldigt dålig ide. Då är det cat 5e kabeldragning som gäller. Med den bandbredden så förlorar du en hel del redan vid bra förhållanden.

Permalänk
Medlem

Skulle kolla på vilka kanaler din grannar använder på deras trådlösa och se om du kan hitta en kanal som inte används så mycket. ett litet tips som gjorde mitt eget trådlösa bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clipzii:

Skulle kolla på vilka kanaler din grannar använder på deras trådlösa och se om du kan hitta en kanal som inte används så mycket. ett litet tips som gjorde mitt eget trådlösa bättre.

Okej tack det ska jag testa, visste inte om det sättet! 👍Jag kan absolut googla hur om inte du råkar vilja eli5:a det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

1Gbit/s i bandbredd så är wifi väldigt dålig ide. Då är det cat 5e kabeldragning som gäller. Med den bandbredden så förlorar du en hel del redan vid bra förhållanden.

Är framförallt intresserad av täckning och portabilitet/bekvämlighet. Offrar gärna speed för det.

Men det kanske är repeaters som krävs då? (Även om.en kunde tycka att man skulle kunna kolla swec utan lagg var som helst på 69 kvm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Okej tack det ska jag testa, visste inte om det sättet! 👍Jag kan absolut googla hur om inte du råkar vilja eli5:a det för mig.

För att enklast få en överblick rekomenderar jag appen WIFIman(android) från Ubiquiti det finns samma app för iOS. Vilket ger det denna bild över vilka trådlösa nätverk finns runt dig.
Telia routers gillar kanal 1 och 11 så valet vart för mig kanal 8. För specifikt för din router under vilken inställning kan jag tyvärr inte svara logiskt bör det vara tillsammans där du ändrar namn och lösenord till nätverket.

Permalänk
Medlem

Jag har också en DLINK router och den hade också väldigt dåligt täckning i början. Sen installerade jag ny firmware uppdatering och sedan dess har det blivit mycket bättre så kanske borde du prova det om du inte redan har gjort det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pender:

Är framförallt intresserad av täckning och portabilitet/bekvämlighet. Offrar gärna speed för det.

Men det kanske är repeaters som krävs då? (Även om.en kunde tycka att man skulle kunna kolla swec utan lagg var som helst på 69 kvm)

En repeater placerat centralt gör att signalen förlängs så du får bättre täckning. Det är som sagt reglerat hur stark wifi får vara så oavsett bandbredd eller router så kommer routerns signalstyrka att vara max densamma. Det är tyvärr en artificell begränsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clipzii:

För att enklast få en överblick rekomenderar jag appen WIFIman(android) från Ubiquiti det finns samma app för iOS. Vilket ger det denna bild över vilka trådlösa nätverk finns runt dig.
Telia routers gillar kanal 1 och 11 så valet vart för mig kanal 8. För specifikt för din router under vilken inställning kan jag tyvärr inte svara logiskt bör det vara tillsammans där du ändrar namn och lösenord till nätverket.

https://i.imgur.com/yU9B8cz.jpg

Sweet! Den appen verkar grym, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av clipzii:

Telia routers gillar kanal 1 och 11 så valet vart för mig kanal 8.

Varför valde du kanal 8? Det självklara standardvalet här är ju kanal 6, kanal 8 överlappar med kanal 11, vilket leder till att de genererar störning för varandra.

Permalänk
Medlem

Om du prioriterar täckning över hastighet ska du dessutom anvädan 2.4GHz nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Om du prioriterar täckning över hastighet ska du dessutom anvädan 2.4GHz nätet.

Yes det är det enda som funkar i vår lägenhet. 5an försvinner efter ngn vägg eller så. 😅

Permalänk
Rekordmedlem

En repeater är det sista man vill ha in i lanet för den halverar bandbredden och dubblerar latensen i bästa fall, att montera accesspunkter är betydligt bättre och går inte det så är tom mesh oftast en mindre usel lösning än vanlig repeater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vedträd:

Varför valde du kanal 8? Det självklara standardvalet här är ju kanal 6, kanal 8 överlappar med kanal 11, vilket leder till att de genererar störning för varandra.

Störningar kan ske vid dålig täckning och hög tx styrka ja. För mig är Kanal 8 bättre då jag lämnar mera rum om någon annan granne vill hoppa över till en annan kanal exempel 5. Eller om någon köper en router där "Auto" kanal är påslagen som default. Själv har jag endast endast en bärbar dator på 2.4GHz, mobilerna har jag låst till att enbart ansluta över 5GHz. Har också ställt ner styrkan på mitt 2.4GHz till lägsta så lämnar jag lägenheten faller signalen direkt (betong väggar runt lägenheten).

Bifogar en bild efter en riktig scan gjord av min Ubiquiti UniFi AP-AC-Pro

2.4GHz

5GHz

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av clipzii:

För mig är Kanal 8 bättre då jag lämnar mera rum om någon annan granne vill hoppa över till en annan kanal exempel 5. Eller om någon köper en router där "Auto" kanal är påslagen som default.

Det finns ingen anledning till att välja överlappande kanaler. Det ställer bara till med mer problem för dig, då du på kanal 8 plockar upp störningar från andra accesspunkter på kanal 6 och 11, och det ställer till med mer problem för dina grannar, då du stör dem på samma kanaler. Antingen ska accesspunkter ligga på samma kanal, för då kan de utnyttja DCF-protokollet för att kommunicera i tur och ordning, eller inte överlappa alls.

Kolla på bilden du själv postade från WIFIman. Notera hur alla andra accesspunkter håller sig till kanal 1 och 11. Anledningen till detta är att kanal 1, 6, och 11 är de enda kanalerna utan överlapp på 2,4 GHz-bandet. Genom att välja kanal 8 lämnar du faktiskt mindre rum åt dina grannar, då endast kanal 1 nu är tillgänglig utan överlapp.

Det var många år sedan jag såg en konsument-accesspunkt nu som inte automatiskt väljer kanal 1, 6, eller 11. Automatiskt kanalval görs i regel vid uppstart av accesspunkten, och är standard på så gott som samtliga, vare sig det gäller från operatören eller 3:e part. Faktum är att många modeller inte ens tillåter dig att välja någon annan kanal än 1, 6, eller 11 vid 2,4 GHz.