Internetåtkomst utan SIM-kort?

Permalänk
Avstängd

Internetåtkomst utan SIM-kort?

Detta lär säkert bli årets mest korkade fråga men kan man få internetåtkomst på en smartphone som saknar SIM-kort men där det finns WiFi dvs trådlöst internet? Har blivit erbjuden av smartphone men har ingen lust att skaffa ett SIM-kort till den dvs jag har inga planer på att ringa/SMSa med den utan tänkte bara använda den hemma där jag har mobilt trådlöst internet.

Eftersom frågan ändå ligger under mobiltelefoner kan jag passa på att fråga... hur mycket tar företagen för att byta batteri i en smartphone? I de lite äldre mobiltelefonerna var det ju lika enkelt att byta batteri som att sätta i ett SIM-kort. Men i nyare modeller tycker jag att det blivit svårare och svårare. Telefonen det berör är en Samsung Galaxy S6, och kollar man på YouTube så verkar det inte vara något jag skulle våga ge mig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockbabe:

Detta lär säkert bli årets mest korkade fråga men kan man få internetåtkomst på en smartphone som saknar SIM-kort men där det finns WiFi dvs trådlöst internet?

Det kan man allt som oftast. Om telefonen startar (når hemskärmen) borde du kunna använda all funktionalitet som inte kräver ett sim.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Kan snabbt svara på din första fråga: Ja, det är inga som helst problem att använda WiFi på en telefon utan SIM-kort.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Tack för snabba svar... TOPPEN! Då har jag fått en kunskap till. En följdfråga vad beträffar fråga 1 - gäller detta även operatörslåsta smartphones? Inte aktuell just vad beträffar mig och den telefon som min fråga berör men en väninna fick en gammal smartphone för någon vecka sedan som är fullt fungerande men operatörslåst.

Permalänk
Medlem

I princip alla smartphones jag har varit med om kan användas på bara wifi om man så vill, oavsett operatörslås eller ej.

En fabriksåterställd iPhone kan dock behöva aktiveras med ett sim kort i, men kan sedan användas utan sim kort med endast wifi.

Visa signatur

/dev/null