100 grader i P95 - Skadade jag min processor?

Permalänk
Medlem

100 grader i P95 - Skadade jag min processor?

Installerade en i9:a 9900k igår och stresstestade idag. Gixk en sväng förbi köket och såg när jag kom tillbaka att några cores låg på 100 grader i HWInfo. De hade legat där i cirka 2-3 minuter. Har jag skadat min processor på något sätt nu?

Förstått att jag använt en för ny version av P95. Med v26 blir det varmt men i en mer rimlig härad (cirka 85 grader).

Permalänk
Medlem

CPUn borde väl klocka ner sig och till sist stänga av helt om det blir för varmt så jag tror nog inte att den tagit skada.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Sötast

Med absolut största sannolikhet: Nej.

Med stor överklock - kanske.

Processorn underklockar sig vi hög temperatur och effektivt stryper sig själv efter behov, så en laptop oftast gör.

Så var det inte alltid förr

Permalänk

Hur menar du att du använt en för ny version? Om en ny version gör processorn varmare är det väl det som är mer korrekt? Det är ju hela syftet med stresstest. Nyaste versioner ger bättre stöd för nyare cpuer.

Eller har jag helt fel och nyaste versionen är buggad och därför rekommenderar folk v26?

Läs under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Hur menar du att du använt en för ny version? Om en ny version gör processorn varmare är det väl det som är mer korrekt? Det är ju hela syftet med stresstest. Nyaste versioner ger bättre stöd för nyare cpuer.

Eller har jag helt fel och nyaste versionen är buggad och därför rekommenderar folk v26?

Det han menar är troligen att de äldre versionerna av prime95 inte körde med avx, det gör de nyare. Avx är en typ av last som sällan stöts på i verkligheten och är tyngre för proppen och således bidrar till högre temp.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Skrivet av Jejk0b:

Det han menar är troligen att de äldre versionerna av prime95 inte körde med avx, det gör de nyare. Avx är en typ av last som sällan stöts på i verkligheten och är tyngre för proppen och således bidrar till högre temp.

Jaha okej! Så man får fel bild av resultatet helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

[s]Hur menar du att du använt en för ny version? Om en ny version gör processorn varmare är det väl det som är mer korrekt? Det är ju hela syftet med stresstest. Nyaste versioner ger bättre stöd för nyare cpuer.

Eller har jag helt fel och nyaste versionen är buggad och därför rekommenderar folk v26?

Läs under.

Jag stötte på samma problem för något år sedan, att tempen steg till absurda nivåer. Nivåer som inte nåddes av något annat stressprogram.

Googlade runt lite och även om jag inte förstås orsaken så verkar konsensus bland datorfolk vara att de senaste versionerna av prime inte passar till att stresstesta en cpu. Det är lika överdrivet som att elda upp sitt hus för att det är 17 grader inomhus.

Permalänk
Medlem

@Trunk:
Jag har personligen använt prime95 med avx påslaget för att dels pressa kylsystemet och se att OC är stabil
Då hade jag samma custom loop som idag men med en deliddad i5a. Den blev inte särskilt varm ens då

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Processorn är spec’ad att klara 100 grader Celsius så nej det är lugnt. Som övriga säger så kommer den throttla och till slut stänga av om tempen ej sjunker.

Har stresstestat en NUC på jobb i 60 grader ambient med Prime95, den throttlar också (även om det tog sin lilla stund innan den kom upp runt 100 grader).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skönt att veta att jag inte klantat mig för mycket!

Jag fortsätter jaga en balanserad build och tänkte ta tillfället i akt att ställa en relaterad fråga:
Jag har försökt både manuell OC och AI-OC (Rog Maximus XI Hero som via AI/fläktanalys/stabilitet sätter en OC). Följde några guider för att sätta 5ghz all core. När jag gör detta får jag dock väldigt höga temps i cinebench (runt 90 grader). Allra mest överraskande är dock att jag får sämre score än med default settings. Antar att det kan bero på att den throttlar. Har ni några tips på att nå 5 ghz från erfarenhet? Vore trist att inte komma dit. Bäst Cinebench hittills levererar Maximus AI-overclock. 4,9ghz OC med bra temps och score på 5060 (Cinebench R20).

Permalänk
Medlem

Får lägga till själv nu att min AI Overclock nu tagit min processor till 5 ghz all-core efter lite användning. Min senaste cinebench R20 blev 5192. Det verkar vara i linje med andra som haft mer aggressiva overclocks. Vad tror ni om detta? Max temps på 80-82 grader på mina cores.

Permalänk

Ja men om du använder Ai Overclock så är det ju på auto? Du kan ju inte få ett balanserat system med auto inställningar. T.ex är din vcore på auto? För det är ju inte jättebra för att få bättre temps.

Men att ligga p 5GHz är väl det många vill så är du nöjd med det så kör på det.