Spotify: "Apple är monopolister som bryter mot lagen"

Permalänk
Medlem

Jobbade på Spotify i 3.5år, ledningen är fullständigt inkompetent (med vissa undantag, som numera slutat). Att Spotify betalar mindre har inte med Apple att göra utan deras free tier, dom användarna är är värda typ 1/10 av en betalande. Nu när dom inte längre kan hävda att "free är nödvändigt för att konvertera" måste dom börja hitta andra vägar (Apple Music har bara tre månader gratis, sen är det bara betalande och dom har 50miljoner+ betalande användare, vilket motbevisar Spotifys hela idé).
Det som folk kanske inte förstår är att Spotify vill ha allt på App Store, 100% tillgång till alla API:er (inkl interna), vara med och utveckla produkterna så att dom passar deras agenda (se deras misslyckade högtalarsatsning etc) och detta till den ringa summan av _noll_ kronor. Dvs det Apple byggt upp, kostnaderna för utveckling, uppehåll etc ska Apple bara svälja (nog för att dom har pengarna, men man har ett ansvar till sina ägare)...
Är 30% mycket? Absolut, 15% är dock inte det (som kostnaden är andra året och framåt), speciellt inte när Apple är anledningen till att Spotify öht fortfarande finns kvar, utan den användarbasen och den betalningsförmågan hade dom inte funnits idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Är 30% mycket? Absolut, 15% är dock inte det (som kostnaden är andra året och framåt), speciellt inte när Apple är anledningen till att Spotify öht fortfarande finns kvar, utan den användarbasen och den betalningsförmågan hade dom inte funnits idag.

Problemet är väl egentligen inte procentsatsen, problemet är ju att dom både äter och säljer kakan. Hade dom inte haft en egen musiktjänst så hade det inte varit ett problem, men nu när dom har Apple music (och snart konkurrent till Netflix) så utnyttjar dom sin monopolställning till att döda bort konkurrenterna. Då dom inte behöver dela med sig av sina pengar till sig själva så kan dom antingen sänka priserna och ändå tjäna mer pengar än Spotify, eller ge mer pengar till musikerna och på så sätt locka över dom till sin tjänst. Det är det som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Blir spännande att se hur detta går, jag får nog hålla med Spotify på detta även om tidigare tråd skulle kunna ha en helt ok lösning. Där Spotify tar bort in-app purchase och istället slussar till Spotifys hemsida.

Edit: Jag har själv ingen IOS-enhet sedan Iphone 4s och har inte läst igenom eller haft egen app på store.
Detta är inte tillåtet enligt Apple.
Jag bara tyckte det lät som en bra lösning.

Spotify har inte IAP, de körde IAP en period mellan 2014 och 2016. De får inte länka till sin hemsida med erbjudanden om premium, de får inte marknadsföra premium, gör de detta så blockeras deras app. Spotify vill inte använda IAP gratis, de vill helst att du ska kunna skriva in dina kortuppgifter direkt i appen – precis som Apple får göra för Apple Music på Android/Google Play.

Enstaka gamla IAP-prenumeranter finns kvar, men det har inte gått att köpa premium från appen sedan maj 2016.

Hade det varit tillåtet att köra betalningarna själv hade de aldrig testat använda IAP, och det blir ganska orimligt att använda IAP när Apple Music inte kör IAP och inte har 30 %/15 % av pengarna som försvinner vid prenumerationer. De kan inte tävla med Apples priser om de måste lägga på en extra marginal för att täcka Apples IAP-ersättning och får samtidigt inte säga till användarna att prenumerera direkt på deras hemsida för ett billigare pris.

Det finns ingen annan lösning än att ta det till rätten om de vill kunna sälja via sin egna app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Det är uppenbart att Spotify fiskar symptier med denna snyfthistoria. Dom kommer sen höja priset med 30% och skylla på Apple. Fint sätt att göra att Apple blir det svarta fåret. Att Spotify sen dessutom betalar nästan hälften av vad Apple betalar till artisterna är skrattretande. https://www.digitalmusicnews.com/2018/12/10/spotify-apple-mus...

Detta stämmer dessutom överens med det jag hörde från när jag jobbade inom musikindustrin.

Så vad du säger är att Apple är Robin Hood, som stjäl från App utvecklarna och ger till musikerna?
Kan nästan lova att om Apple inte tog 11 miljarder USD från apputvecklare årligen skulle de inte ge så mycket till musikerna.
Det är på grund av att de tar dessa 30% som de har råd att betala så mycket till musikerna.
Något att grubbla på.

Rensat bort svar på §1.6 i citat / Mod
Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@tozz: Fanns inte Spotify innan juni 2014 menar du? Eller innan februari 2011? Innan februari 2011 så kunde appar sälja och ta betalt utan IAP. Nog började de också tvinga utvecklare av tjänster de konkurrerar med att köra IAP eller ta bort hänvisningen till att köpa utanför appen, först ut var ju e-böcker. Innan juni 2014 kunde du ju hur som helst inte prenumerera via Spotifys iOS-app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Kanske har råd att betala mer för att de tar 30% av Spotifys intäkter via appen.
Precis som att du skulle haft mer att spendera om inte staten tog ca. 30% i skatt.

Fast detta är ju skitsnack. Spotify kör sin freemium-modell och tar du 1 miljon lyssningar från hela deras användarbas så är de flesta gratis-lyssnare som upphovsrättsorganisationer och utgivare i USA gått med på lägre ersättning för än om de bara hade haft betalande kunder som lyssnar. Spotify har ju inga större intäkter för gratisanvändarna och Apple Music har ingen gratis-variant. Alternativet är ju att inte driva sin tjänst i USA, vilket skulle saktat ner folks flytt (om de aldrig lanserade sin tjänst där) till strömningstjänster och därför gett musikindustrin i staterna mindre pengar.

Sen är det ju inte som Spotify betalat ut massor pengar till sina aktieägare genom åren. Spotify har haft ett kvartal med vinst och betalar inte ut utdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bardy73:

Problemet är väl egentligen inte procentsatsen, problemet är ju att dom både äter och säljer kakan. Hade dom inte haft en egen musiktjänst så hade det inte varit ett problem, men nu när dom har Apple music (och snart konkurrent till Netflix) så utnyttjar dom sin monopolställning till att döda bort konkurrenterna. Då dom inte behöver dela med sig av sina pengar till sig själva så kan dom antingen sänka priserna och ändå tjäna mer pengar än Spotify, eller ge mer pengar till musikerna och på så sätt locka över dom till sin tjänst. Det är det som är problemet.

Tro mig, det har alltid varit ett problem, även när Spotify kannibaliserade iTunes-revenue var det ett problem. Nu är det ju så att Apple Music kostar lika mycket som Spotify, så innan vi ser prisändringen är det svårt att säga något, att dom tar betalt för sin tjänst är inte detsamma som att utnyttja en monopolställning (Apple är för övrigt väldigt långt från en monopolställning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@vampire-x: Fanns inte Spotify innan juni 2014 menar du? Eller innan februari 2011? Innan februari 2011 så kunde appar sälja och ta betalt utan IAP. Nog började de också tvinga utvecklare av tjänster de konkurrerar med att köra IAP eller ta bort hänvisningen till att köpa utanför appen, först ut var ju e-böcker. Innan juni 2014 kunde du ju hur som helst inte prenumerera via Spotifys iOS-app.

När skrev jag det? Det handlar inte om IAP utan att iOS-användare har mycket högre betalningsförmåga och vilja än Android (detta gäller oavsett applikation). Spotify "fick" väldigt många betalande kunder via App Store, även utan utan IAP eller referenser till köpsidor.

Nu när Spotify är ett publikt bolag har dom en helt annan press på sig, det går inte att prata om fluffiga mål och icke absoluta värden längre utan dom måste ge konkreta och ganska exakta siffror, att stämma Apple ger dom ursäkter både för utebliven growth samt framtida ursäkter om orättvisor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Tro mig, det har alltid varit ett problem, även när Spotify kannibaliserade iTunes-revenue var det ett problem. Nu är det ju så att Apple Music kostar lika mycket som Spotify, så innan vi ser prisändringen är det svårt att säga något, att dom tar betalt för sin tjänst är inte detsamma som att utnyttja en monopolställning (Apple är för övrigt väldigt långt från en monopolställning).

Absolut, dock så iTunes var att köpa låtar inte streama från ett gigantiskt bibliotek av musik. Sen så är det väl just det att Apple Music kostar lika mycket som Spotify som är problemet när då Spotify måste ge 15% av den summan direkt till Apple. Om Apple tog 15% mer för sin tjänst än Spotify så skulle det vara ett mindre problem. Men dom har monopolställning, på Apple produkter, om du tar Andriod produkter så har fler och fler tillverkare börjat med sina egna ställen att köpa och sälja appar. Eftersom Apple är dom enda som får använda IOS så har dom ju monopol på IOS och iphone. Visst ett väldigt specifikt monopol men ändå ett monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bardy73:

Absolut, dock så iTunes var att köpa låtar inte streama från ett gigantiskt bibliotek av musik. Sen så är det väl just det att Apple Music kostar lika mycket som Spotify som är problemet när då Spotify måste ge 15% av den summan direkt till Apple. Om Apple tog 15% mer för sin tjänst än Spotify så skulle det vara ett mindre problem. Men dom har monopolställning, på Apple produkter, om du tar Andriod produkter så har fler och fler tillverkare börjat med sina egna ställen att köpa och sälja appar. Eftersom Apple är dom enda som får använda IOS så har dom ju monopol på IOS och iphone. Visst ett väldigt specifikt monopol men ändå ett monopol.

Poängen med iTunes var att Spotify inte klagade när dom själva utplånade en hel branch, en branch som Apple ägde och i princip gav upp, helt utan motstånd. Spotify var så säkra på sin produkt att det inte spelade någon roll att iTunes var gratis samt integrerat för Apple.
Med det resonemanget skulle vem som helst kunna tvinga Apple att sluta tillverka alla tjänster, bara genom att göra en app som gör det Apple gör och ta betalt, sen klaga på att Apple utnyttjar sin monopolställning. Apple är dock inte dom enda som får använda iOS, alla som följer deras guide lines får göra det. Som jag skrev i en annan tråd, Spotify anser sig inte behöva betala något alls till Apple, men dom vill ändå ha rätten att använda App Store som Apples brand recognition och infrastruktur, sättet Apple betalar för vidareutveckling, infrastruktur och developer resources är genom att appar som kan tjäna pengar betalar för alla andra appar som inte gör det, precis som Spotify använder premium users för att täcka upp för free users.

Permalänk
Medlem

Att spotify tar striden och inte överger app store och endast tar in kunder via sin egen hemsida är väl ett tecken på vilken dominerande ställning apple har på sin egen plattform. Så det är bra att spotify tar striden. Ett positivt utfall för dem kommer leda till mer valfrihet för utvecklarna och användarna på ios plattformen.

Permalänk
Medlem

@tozz: Självklart har de inte fått sina kunder via Apple, Apple var en liten spelare när Spotify började bli populärt och expanderade internationellt. De har inte heller fått sina kunder genom att förstöra för nerladdningstjänster utan i de flesta marknader var nedladdning aldrig en kommersiellt gångbar tjänst vilket de erbjöd ett alternativ och komplement för med stora inkomster för musikindustrin som resultat.

Om Apple Music hade betalat Google 5 kr per användare hade säkert Spotify erbjudit samma, men nu är det inte de villkoren som gäller utan Apple betalar noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Så vad du säger är att Apple är Robin Hood, som stjäl från App utvecklarna och ger till musikerna?
Kan nästan lova att om Apple inte tog 11 miljarder USD från apputvecklare årligen skulle de inte ge så mycket till musikerna.
Det är på grund av att de tar dessa 30% som de har råd att betala så mycket till musikerna.
Något att grubbla på.

Konstigt resonemang. Så du menar att det är bättre att göra som Spotify då och betala extremt lite till låtskrivare?
Jag säger inte att Apple är änglar men tycker inte Spotify är ett dugg bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@vampire-x: Självklart har de inte fått sina kunder via Apple, Apple var en liten spelare när Spotify började bli populärt och expanderade internationellt. De har inte heller fått sina kunder genom att förstöra för nerladdningstjänster utan i de flesta marknader var nedladdning aldrig en kommersiellt gångbar tjänst vilket de erbjöd ett alternativ och komplement för med stora inkomster för musikindustrin som resultat.

Om Apple Music hade betalat Google 5 kr per användare hade säkert Spotify erbjudit samma, men nu är det inte de villkoren som gäller utan Apple betalar noll.

Eftersom jag faktiskt vet vad jag pratar om kan jag utan problem säga att du har helt fel. Spotifys gratissiffror har alltid varit luft, det har alltid handlat om betalande medlemmar och Apple är och har varit den absolut drivande plattformen för att nå dessa.
Du behöver bara titta på skivbolagsrapporterna genom åren för att se hur revenue distributionen ändrats från downloads till streaming, det är definitionen av att förstöra ett segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Att spotify tar striden och inte överger app store och endast tar in kunder via sin egen hemsida är väl ett tecken på vilken dominerande ställning apple har på sin egen plattform. Så det är bra att spotify tar striden. Ett positivt utfall för dem kommer leda till mer valfrihet för utvecklarna och användarna på ios plattformen.

Inte alls nödvändigtvis sant, Apple kan skapa en egen entitet för App Store och betala till sig själv. Det enda som händer är att artister får sämre betalt och kunder troligtvis får betala mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Eftersom jag faktiskt vet vad jag pratar om kan jag utan problem säga att du har helt fel. Spotifys gratissiffror har alltid varit luft, det har alltid handlat om betalande medlemmar och Apple är och har varit den absolut drivande plattformen för att nå dessa.
Du behöver bara titta på skivbolagsrapporterna genom åren för att se hur revenue distributionen ändrats från downloads till streaming, det är definitionen av att förstöra ett segment.

Det är ju bara skitsnack, kolla hos IFPI så ser du att de fått ökade intäkter. Innan strömmat hade branschen inga betydande intäkter från digitala kanaler och branschen höll på att kollapsa.

Skrivet av tozz:

Inte alls nödvändigtvis sant, Apple kan skapa en egen entitet för App Store och betala till sig själv. Det enda som händer är att artister får sämre betalt och kunder troligtvis får betala mer.

Apple använder inte ens IAP för Apple Music. Varken på Google Play eller App Store. De kommer heller inte använda IAP.

Permalänk
Medlem

Håller visserligen med om att apple borde bättra sig men vet inte om Spotify ska komma och säga att de är så mycket bättre. Som exempel tycker iallafall jag att de är lite bullshit med de här på grattis versionen av Spotify där du bara kan skipa sex låtar och måste shuffle, förutom självklart på datorn där de faktiskt har konkurreras... Det är ju visserligen grattis så man kanske inte ska klaga men känns som att de utnyttjar sin ställning där för att få folk att köpa premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Konstigt resonemang. Så du menar att det är bättre att göra som Spotify då och betala extremt lite till låtskrivare?
Jag säger inte att Apple är änglar men tycker inte Spotify är ett dugg bättre.

Tycker resonemanget är sunt. Annars kan man ju säga att maffian är schysst som betalar sina hantlangare höga löner. Försöker inte dra någon konstig parallell här men bara för att man betalar ut generöst med ena handen betyder det inte att man kan blunda för hur den andra handen drar in de pengarna.

Givetvis vore det bättre om kunderna var beredda att betala mer för musiken, för det är väl ändå där skon klämmer? Har inte så bra koll på Spotify's finanser, men för några år sedan gick de väl med förlust om inte jag minns fel så ser inte hur de ska betala ut mer om de inte själva får betalt mer, så om Apple då gör att Spotify får mindre betalt så får ju artisterna mindre betalt från Spotify.

Den riktigt intressanta frågan här (som kanske ingen vet svaret på?) är om musikerna skulle tjäna mer pengar om Spotify försvann. Om svaret är nej så känns det ju konstigt att bita handen som föder en, men om svaret är jag kan jag ju förstå att man kanske vill se Spotify dö. För jag tolkade dig som att moral är sekundärt och det primära målet är att artisterna får mer pengar.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ju bara skitsnack, kolla hos IFPI så ser du att de fått ökade intäkter. Innan strömmat hade branschen inga betydande intäkter från digitala kanaler och branschen höll på att kollapsa.

Apple använder inte ens IAP för Apple Music. Varken på Google Play eller App Store. De kommer heller inte använda IAP.

Halmgubbe #1, ingen har sagt något om ökade intäkter, jag sa att revenue från iTunes sjönk kraftigt pga Spotify, det kan vem som helst googla upp mängder med artiklar om.
"Streaming revenue overtook music downloads and physical sales for the first time in 2016, according to a report from the Recording Industry Association of America (RIAA).

Streaming accounted for 51% of all US music industry revenue last year, with digital downloads and ringtones taking up 24.1% and physical sales 21.8%. Revenue from synch deals made up 2.7%."

"In 2015, streaming accounted for just 34.4% of US music revenue, with digital downloads more or less the same at 34% and physical sales at 28.8%."

Halmgubbe #2, ingen har sagt något om att Apple använder IAP, scenariot jag beskrev var en möjlighet dom har för att kringgå förlust av inkomster om EU skulle börja gnälla.

Det börjar bli uppenbart att du 1. inte läser innan du svarar och 2. du gissar en massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Halmgubbe #1, ingen har sagt något om ökade intäkter, jag sa att revenue från iTunes sjönk kraftigt pga Spotify, det kan vem som helst googla upp mängder med artiklar om.
"Streaming revenue overtook music downloads and physical sales for the first time in 2016, according to a report from the Recording Industry Association of America (RIAA).

Streaming accounted for 51% of all US music industry revenue last year, with digital downloads and ringtones taking up 24.1% and physical sales 21.8%. Revenue from synch deals made up 2.7%."

"In 2015, streaming accounted for just 34.4% of US music revenue, with digital downloads more or less the same at 34% and physical sales at 28.8%."

Halmgubbe #2, ingen har sagt något om att Apple använder IAP, scenariot jag beskrev var en möjlighet dom har för att kringgå förlust av inkomster om EU skulle börja gnälla.

Det börjar bli uppenbart att du 1. inte läser innan du svarar och 2. du gissar en massa.

Um, texten du citerat säger bara att streaming blivit större än nerladdning(köp), säger inget om summan. Man blir lite tveksam till din poäng när något är super lätt att googla fram men inget av alla dina citat styrker ditt påstående. Du kan väl googla fram något bättre?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Um, texten du citerat säger bara att streaming blivit större än nerladdning(köp), säger inget om summan. Man blir lite tveksam till din poäng när något är super lätt att googla fram men inget av alla dina citat styrker ditt påstående. Du kan väl googla fram något bättre?

Därför ingen har påstått något om summan, mitt påstående var att streaming kannibaliserade downloads, sen hittade folk på att jag påstått något om dom absoluta kronorna.

Jag citerar mig själv
"Du behöver bara titta på skivbolagsrapporterna genom åren för att se hur revenue distributionen ändrats från downloads till streaming, det är definitionen av att förstöra ett segment."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Halmgubbe #1, ingen har sagt något om ökade intäkter, jag sa att revenue från iTunes sjönk kraftigt pga Spotify, det kan vem som helst googla upp mängder med artiklar om.
"Streaming revenue overtook music downloads and physical sales for the first time in 2016, according to a report from the Recording Industry Association of America (RIAA).

Streaming accounted for 51% of all US music industry revenue last year, with digital downloads and ringtones taking up 24.1% and physical sales 21.8%. Revenue from synch deals made up 2.7%."

"In 2015, streaming accounted for just 34.4% of US music revenue, with digital downloads more or less the same at 34% and physical sales at 28.8%."

Halmgubbe #2, ingen har sagt något om att Apple använder IAP, scenariot jag beskrev var en möjlighet dom har för att kringgå förlust av inkomster om EU skulle börja gnälla.

Det börjar bli uppenbart att du 1. inte läser innan du svarar och 2. du gissar en massa.

Fast nu pratar du om USA och under år Apple Music redan var lanserat. Som sagt totalt skitsnack. Just det du citerar säger bara något om andel av den totala omsättningen, inte om försäljning sjunkit eller ökat av någon viss post eller totalt sett.

Det är ingen jävla halmgubbe, du sa bara att strömmat tagit över och förstört, och jag svarade bara att de har gjort det utan att förstöra för branschen eftersom omsättningen ökat. Den digitala försäljningen 2010 i USA var 3,2 miljarder USD, idag är den 8,4 miljarder USD – och vet du vad omsättningen totalt har ökat från 6,85 miljarder till 9,4 miljarder från 2010 till 2018. Spotify lanserades under 2011 i USA. 2015/4 innan Apple Music lanserades var nedladdning fortfarande något som hade en större omsättning än för 2010 och definitivt mer än när Spotify lanserades i Sverige.

IAP är en del av plattformen som Spotify inte vill använda, som Apple får det att låta som att de vill använda kostnadsfritt. Det du målade upp hade inte varit en lösning som EU hade gått med på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast nu pratar du om USA och under år Apple Music redan var lanserat. Som sagt totalt skitsnack. Just det du citerar säger bara något om andel av den totala omsättningen, inte om försäljning sjunkit eller ökat av någon viss post eller totalt sett.

Det är ingen jävla halmgubbe, du sa bara att strömmat tagit över och förstört, och jag svarade bara att de har gjort det utan att förstöra för branschen eftersom omsättningen ökat. Den digitala försäljningen 2010 i USA var 3,2 miljarder USD, idag är den 8,4 miljarder USD – och vet du vad omsättningen totalt har ökat från 6,85 miljarder till 9,4 miljarder från 2010 till 2018. Spotify lanserades under 2011 i USA. 2015/4 innan Apple Music lanserades var nedladdning fortfarande något som hade en större omsättning än för 2010 och definitivt mer än när Spotify lanserades i Sverige.

IAP är en del av plattformen som Spotify inte vill använda, som Apple får det att låta som att de vill använda kostnadsfritt. Det du målade upp hade inte varit en lösning som EU hade gått med på.

Jo det är en halmgubbe, att förstöra ett segment (digital downloads) har ingenting att göra med att förstöra en branch, som sagt, läs innan du kommenterar. Skulle inte vara oväntat om iTunes slutar sälja musik i år eller under 2020 faktiskt.

Det finns inget EU kan göra utan att allvarligt inskränka företagsfriheten i EU om Apple skulle splittras i två företag med "Apple Group" som parent company, då har man separat bokföring men pengarna hamnar ändå hos samma personer, bara lite mer folk på finansavdelningen. Dom som blir lidande är så klart kunderna och i detta fallet artisterna, det finns inga vinnare, Spotify skulle inte heller vinna något på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Jo det är en halmgubbe, att förstöra ett segment (digital downloads) har ingenting att göra med att förstöra en branch, som sagt, läs innan du kommenterar. Skulle inte vara oväntat om iTunes slutar sälja musik i år eller under 2020 faktiskt.

Det finns inget EU kan göra utan att allvarligt inskränka företagsfriheten i EU om Apple skulle splittras i två företag med "Apple Group" som parent company, då har man separat bokföring men pengarna hamnar ändå hos samma personer, bara lite mer folk på finansavdelningen. Dom som blir lidande är så klart kunderna och i detta fallet artisterna, det finns inga vinnare, Spotify skulle inte heller vinna något på det.

De har inte förstört något och nedladdningar i USA blev först mindre än innan Spotifys intåg efter Apple Music och andra tjänster fanns på marknaden.

Apple behöver inte delas upp, två bolag med samma ägare skulle inte fungera som lösning. Bara göra som Google, Google Play tar ingenting från varken Apple Music eller Spotify.

Redigerat bort påhopp / Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Därför ingen har påstått något om summan, mitt påstående var att streaming kannibaliserade downloads, sen hittade folk på att jag påstått något om dom absoluta kronorna.

Jag citerar mig själv
"Du behöver bara titta på skivbolagsrapporterna genom åren för att se hur revenue distributionen ändrats från downloads till streaming, det är definitionen av att förstöra ett segment."

Inget av citaten du angav visar att streaming kannibaliserar nerladdningar eftersom kannibalisering är beroende av summorna för att vara ett korrekt påstående.

Exempel:
Dag 1:
Vi tjänar $1000 på nerladdningar, och $500 på streaming. (66.7 vs 33.3 procent marketshare)

Dag 2:
Vi tjänar $2000 på nerladdningar, och $3000 på streaming. (40 vs 60 procent marketshare)

... streaming har gått om nerladdningar, och inget har kannibaliserat något annat, för båda har ökat och alla är glada.

Redigerat bort påhopp / Mod
Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är väl du som behöver tänka till innan du skriver. De har inte förstört något och nedladdningar i USA blev först mindre än innan Spotifys intåg efter Apple Music och andra tjänster fanns på marknaden.

Apple behöver inte delas upp, två bolag med samma ägare skulle inte fungera som lösning. Bara göra som Google, Google Play tar ingenting från varken Apple Music eller Spotify. Du kommer med argumentationsfel här.

Google Play och Apple App Store är dock två helt olika saker, om du publicerat appar på båda hade du vetat det. Google Play Store är, knappt, en automatiserad distributionskanal, typ ett CDN, det sker i princip ingen kontroll av mjukvaran eller innehållet.
Apple App Store har väldigt strikta regler och kod granskas, testas och analyseras. Det är till stor del på grund av detta som folk har mycket större tillit och betalningsvilja för Apples produkter och App Store än på Android, saker fungerar så mycket bättre (och säkrare).
Play Store (och Android som OS) är också en del i Googles annons-nätverk, det är där dom tjänar pengarna, du är produkten, Apple har inte den modellen och således kan man inte bara säga "så gör Google".

Redigerat bort påhopp / Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Inget av citaten du angav visar att streaming kannibaliserar nerladdningar.

"Streaming revenue overtook music downloads and physical sales for the first time in 2016..."
Om streaming övertar downloads så finns två scenarion, downloads är statisk revenue (fel) eller revenue för downloads går ner då kunder byter till streaming (korrekt).

Redigerat bort påhopp / Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

"Streaming revenue overtook music downloads and physical sales for the first time in 2016..."
Om streaming övertar downloads så finns två scenarion, downloads är statisk revenue (fel) eller revenue för downloads går ner då kunder byter till streaming (korrekt).

https://musicbusinessresearch.files.wordpress.com/2017/05/figure-2-the-us-recorded-music-market-1990-20161.jpg

Det finns absolut inte bara två scenarion. Här är listan med alla scenarion som matchar de citat du tidigare angivit:

  • Båda har minskat, men nerladdningar har minskat mest (i procentenheter).

  • Båda har ökat, men streaming har ökat mycket mer (i procentenheter).

  • Nerladdningar är oförändrade, men streaming har ökat.

  • Streaming är oförändrade, men nerladdningar har minskat.

  • Nerladdningar har minskat, och streaming har ökat.

Notera att bara en av dessa fem beskriver ren kannibalisering (och ett beskriver vad som kan vara kannibalisering med det är inte helt säkert utan att titta på ytterligare faktorer som total konsumption på användarsidan), och för att veta vilket av dessa fem som vi pratar om så måste man se beloppen (på grafens y-axel).

Tack för källan, den är användbar.

Redigerat bort påhopp / Mod
Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Apple betalar idag mer pengar till musikbranschen då de övergått till strömmat. Bra för alla, den utvecklingen hade vi inte haft utan strömmad musik. I marknader som våran egen fanns det ingen tillväxtpotential för nedladdat till att börja med.

Apple tjänar nog med pengar för att utveckla iOS, tvOS och watchOS från försäljningen av telefoner, surfplattor, mediaspelare och klockor och dess tillbehör. Vidare så har Apple möjlighet att tjäna pengar på gratis appar då man kan annonsera i App Store.

Apple Music använder inte IAP således går det fint att sälja tjänster i appar utan att använda Apples betalplattform i.e. iOS IAP. Innan februari 2011 använda spelare som Sony och Amazon sina appar för att genomföra köp/slussa vidare för att genomföra köp, fungerade också.

Vidare så är det fortfarande inte möjligt att distribuera appar utanför App Store p.g.a. artificiella begränsningar. På Android finns Spotify t.ex. också på Amazon Appstore. Det är inget gör som Google som uttrycks. Google har för övrigt automatiska tester av appar också.

Tagit bort citat med påhopp i / Mod
Permalänk
Hedersmedlem

* Tråd tillfälligt låst *

Den här tråden verkar ha spårat ur en del med dålig stämning och pajkastning. Jag låser därför tråden fram till kl 20:00 ikväll, så att alla har tid att lugna ner sig lite, och att vi ska ha möjlighet att rensa det som bryter mot våra regler.

Tänk alltid på våra forumregler och respektera även de som tycker annorlunda än vad du själv gör. Bemöt felaktigheter med fakta, inte med dryga påhopp.

Om ett inlägg bryter mot våra trivselregler så kommer det hädanefter tas bort helt inklusive alla svar på dessa, vi kan inte sitta och redigera. Ta det som ett incitament att behandla varandra med respekt.

Ser ni ett inlägg som bryter mot våra regler, svara inte. Anmäl.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)