Epic Games säkrar The Outer Worlds och Heavy Rain – säljs inte på Steam initialt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag vill återigen upplysa om att det är inte Epics fel om ett spel inte finns hos Steam, utan det är Steams fel. Steam har regler som säger att om man säljer spel på Steam så får man inte sälja det till ett lägre pris någon annanstans, Steam är med andra ord emot fria marknadspriser.

Sedan så har Epic mindre marginaler än Steam, de låter utvecklaren och publishern behålla större delen av kakan. Så det som händer nu är att spelutvecklare väljer att bojkotta steam för att istället ge oss konsumenter ett lägre pris samt att det blir mera pengar över till dom själva.

Visst kan man ha åsikter om Epics betende på det ena och det andra, det är jag med på. Men överlag så är det mycket bra att Steam får konkurrens.

Nej det har de fortfarande inte. Deras regler gäller Steam-koder och reglerna betyder bara att om du har reor/erbjudanden på annat håll så måste du så småningom också erbjuda motsvarande reor på Steam. Det går fint att publicera spel på flera plattformar.

Stor del av spelen på Steam säljs via andra butiker och då går noll kronor till Valve. Epic Games ska tydligen börja med samma sak, men bara på Humble Bundle Store än så länge och lär ha motsvarande regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Argumentet syftar på att man kan köpa spel via andra siter och sen spela dem utan Steam via t.ex. Uplay/EGS etc.
Hur många av dessa butiker har nycklardär jag kan välja om jag vill ha en Steam ellea Uplay/Origin/etc. nyckel.
Det är alltså inte Steam nycklar vi pratar om utan nycklar till andra butiker men att spelet också ska finnas hos Steam.

Du utvecklar ett spel.
1. Du väljer att sälja via Steam och priset är €59 och vill även sälja via säg EGS (Epic Games Store)
2. Hos EGS tänkte du sälja det för €49 eftersom du får mer när du säljer via dem och det ger kunden valet att välja butik fritt.
3. Här kommer Steam in och säger.. Om du säljer via oss och sedan via annan butik som inte redeemas i Steam ska priset vara samma.
4. Du står nu och väljer då, sälja via Steam och få mindre, samt sälja dyrare eller sälja via EGS och få mer men sälja mindre. Detta är inte konkurrens och det vet Steam om skiter i det.

Detta skulle Valve aldrig kunna ha i sina avtal, de har inte det i sina avtal och om de skulle införa det skulle avtalet bli förklarat ogiltigt. Det du beskriver försökte Hotels.com med, och de förlorade i rätten.

Du kan inte sälja Steam-aktiveringskoder i Epic Games Store, så ditt scenario fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

... Även om Epic lanserade en launcher med massa funktioner som Steam inte har skulle folk ändå inte vara intresserad av att byta.

Jag förstår inte vad du menar med "byta".
För att kunna byta från Steam krävs att den nya plattformen åtar sig att (utan extra kostnad) tillhandahålla de program jag köpt licens för via Steam. Detta lär inte hända...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag förstår inte vad du menar med "byta".
För att kunna byta från Steam krävs att den nya plattformen åtar sig att (utan extra kostnad) tillhandahålla de program jag köpt licens för via Steam. Detta lär inte hända...

Menar att ifall spelen lanseras på båda plattformarna så kommer folk även i fortsättningen använda Stream. Exklusivitet är tyvärr enda sättet för Epic att växa.

Med byte menar att jag man byter plattform. Bara för att du tidigare haft Playstation, och byter till Xbox innebär det inte att du kan kräva att dina gamla Playstation-spel ska fungera på Xbox

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

.. meh. Inga spel jag skulle ha köpt ändå, men enda anledningen till att jag har ett epic games konto är för att man testat fortnite en gång i tiden. Sedan dess loggar jag bara in för att ta del av gratisspelen. Vad jag kunnat notera är det samma pris eller dyrare än steam på epic store, har alla mina andra spel på steam så skulle inte vilja dela upp det mer än nödvändigt.

Skulle bokstavligen hellre välja att pirata än att köpa det på epic store.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Kiirozu:

.. meh. Inga spel jag skulle ha köpt ändå, men enda anledningen till att jag har ett epic games konto är för att man testat fortnite en gång i tiden. Sedan dess loggar jag bara in för att ta del av gratisspelen. Vad jag kunnat notera är det samma pris eller dyrare än steam på epic store, har alla mina andra spel på steam så skulle inte vilja dela upp det mer än nödvändigt.

Skulle bokstavligen hellre välja att pirata än att köpa det på epic store.

Jag tror Epic hade sålt ändå, säkert mindre än de gör nu. Men det är ju en hel del som kort och gott hatar Steam, så nog hade Epic fått kunder utan exklusiviteten.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Hur länge kan Epic Games ha pengar att slänga bort på att ha "exklusiva" titlar på PC egentligen?

Skrivet av frankof:

Så, att konkurrera med Steam går inte med en bättre produkt, så "sabotage" är vägen att gå?
(göra någon annans produkt sämre för att lyfta sig själ är väl inte hälsosam konkurrens)

Nu kan jag inte hålla mig längre. Jag har inte sett någon nyhet om att Epic köper exklusivitet alls, bara om att utvecklare själva väljer att göra dem exklusiva då Epics avtal är betydligt mera gynnsamma. *Utvecklarna* verkar själva välja bort Steam för att de gynnar dem, Epic lägger, vad jag vet, inte sig i det beslutet. Eller har jag missat något?

Fast det där markerade rör ju var du som *utvecklare* kan sälja och distribuera dina spel. Han vill inte, enligt citatet, bli tvingad att sälja spelet på Microsofts (eller någon annans) affär. Det där med att användarna ska kunna vilket spel som helst utan krångel stämmer väl fortfarande, det är upp till *utvecklaren* att välja hur det ska distribueras. Inget tvång någonstans vad jag kan se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Har du några exempel på spel som faktiskt är billigare? I verkligheten alltså

Kostade inte metro 50dollar ett tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Nu kan jag inte hålla mig längre. Jag har inte sett någon nyhet om att Epic köper exklusivitet alls, bara om att utvecklare själva väljer att göra dem exklusiva då Epics avtal är betydligt mera gynnsamma. *Utvecklarna* verkar själva välja bort Steam för att de gynnar dem, Epic lägger, vad jag vet, inte sig i det beslutet. Eller har jag missat något?

Fast det där markerade rör ju var du som *utvecklare* kan sälja och distribuera dina spel. Han vill inte, enligt citatet, bli tvingad att sälja spelet på Microsofts (eller någon annans) affär. Det där med att användarna ska kunna vilket spel som helst utan krångel stämmer väl fortfarande, det är upp till *utvecklaren* att välja hur det ska distribueras. Inget tvång någonstans vad jag kan se.

Du tror inte de får något för 12 månaders exklusivitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Menar att ifall spelen lanseras på båda plattformarna så kommer folk även i fortsättningen använda Stream. Exklusivitet är tyvärr enda sättet för Epic att växa.

Med byte menar att jag man byter plattform. Bara för att du tidigare haft Playstation, och byter till Xbox innebär det inte att du kan kräva att dina gamla Playstation-spel ska fungera på Xbox

I båda fallen definierar jag det som en komplettering snarare än byte.
Ingen slutar använda Steam/Playstation till sina gamla spel bara för att de nya spelen man köper används via andra plattformar, som man också har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du tror inte de får något för 12 månaders exklusivitet?

Behöver de få något extra? Varje sålt spel i Epic store ger 10-25% mer intäkter än motsvarande på Steam.

För mig är det helt klart ett stort skäl i sig att göra det exklusivt. Sen att öppna upp det till Steam senare för att få de spelare som verkligen inte använder Epic store.

Alla verkar så otroligt säkra på sin sak att Epic har köpt exklusivitet, men ingen vill visa någon källa på det antagandet. Nyheterna som dyker upp handlar om utvecklare som väljer att distribuera exklusivt på Epic store utan "inblandning" av Epic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Don_Tomaso: Du tror att utvecklarna väljer, utan kompensation, att hålla sin produkt från den största plattformen? Låter osannolikt.

Det som låter sannolikt är att Epic Games väljer att spendera lite (eller mycket) för att vinna marknadsandelar. På Wikipedia står det att Epic Games sponsrar utvecklingen också.

Jag säger inte att det är bra eller dåligt, jag bara undrar hur länge de kommer kunna fortsätta på detta vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Behöver de få något extra? Varje sålt spel i Epic store ger 10-25% mer intäkter än motsvarande på Steam.

För mig är det helt klart ett stort skäl i sig att göra det exklusivt. Sen att öppna upp det till Steam senare för att få de spelare som verkligen inte använder Epic store.

Alla verkar så otroligt säkra på sin sak att Epic har köpt exklusivitet, men ingen vill visa någon källa på det antagandet. Nyheterna som dyker upp handlar om utvecklare som väljer att distribuera exklusivt på Epic store utan "inblandning" av Epic.

Skickades från m.sweclockers.com

VARSÅGOD: https://steamcommunity.com/app/427940/discussions/0/177601032...
https://steamcommunity.com/app/427940/discussions/0/184694610...
Svart på vitt att epic betalar utvecklarna, och det måste handla om stora summor om det till och med räcker för att expandera studion

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Vad är det som säger att Steam inte gör samma sak eller ger vissa utvecklare bättre villkor än andra för att enbart sälja på Steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Vad är det som säger att Steam inte gör samma sak eller ger vissa utvecklare bättre villkor än andra för att enbart sälja på Steam?

För att det aldrig funnits några bevis för det? Till och med Halo var enkom MS förtjänst, steam gjorde ingen special treatment, så som det ska vara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

För att det aldrig funnits några bevis för det? Till och med Halo var enkom MS förtjänst, steam gjorde ingen special treatment, så som det ska vara

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger bara att det kan vara värt att tänka kritiskt.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man redan sitter med Uplay, Steam samt Origin så tycker jag det inte gör så otroligt mycket med en till, men hade varit skönt med endast en launcher.

Visa signatur

Ryzen 2600 @ 4.1, Vega 56 @ 1580mhz (P7: 1025mv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

VARSÅGOD: https://steamcommunity.com/app/427940/discussions/0/177601032...
https://steamcommunity.com/app/427940/discussions/0/184694610...
Svart på vitt att epic betalar utvecklarna, och det måste handla om stora summor om det till och med räcker för att expandera studion

Tack för en källa! <3

Stora och stora summor. Utvecklaren insåg att de behövde ett större team/senare deadline (mer pengar oavsett) för att nå upp till de nya målen. Epic kunde tillgodose dem med den investeringen direkt så spelet blir klart snabbare/i bättre skick.

Tror man utvecklaren så ger denna deal alla Steamspelare ett färdigt spel snabbare, på bekostnad av att inte kunna spela det ofärdiga spelet.

Vill man stödja den utvecklaren? Då var detta beslut bra (de fick en stor klumpsumma av Epic).
Vill man spela det färdiga spelet på Steam? Då var beslutet också bra (med den extra summan blir spelet klart snabbare)

Det finns säkerligen andra fall där det är mer osäkert men här känns det som en bra deal för alla utom Valve.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fan vad folk är ruskigt negativa

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Behöver de få något extra? Varje sålt spel i Epic store ger 10-25% mer intäkter än motsvarande på Steam.

För mig är det helt klart ett stort skäl i sig att göra det exklusivt. Sen att öppna upp det till Steam senare för att få de spelare som verkligen inte använder Epic store.

Alla verkar så otroligt säkra på sin sak att Epic har köpt exklusivitet, men ingen vill visa någon källa på det antagandet. Nyheterna som dyker upp handlar om utvecklare som väljer att distribuera exklusivt på Epic store utan "inblandning" av Epic.

Nej, Valve får i praktiken inga 20-30 % eftersom de får noll för alla aktiveringskoder som säljs utanför Steam.

Ja de behöver extra pengar för att gå med på exklusivt. Alla som säljer 12 månaders exklusivt har valt det efter inblandning som du väljer att kalla det av Epic Games.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, Valve får i praktiken inga 20-30 % eftersom de får noll för alla aktiveringskoder som säljs utanför Steam.

Ja de behöver extra pengar för att gå med på exklusivt. Alla som säljer 12 månaders exklusivt har valt det efter inblandning som du väljer att kalla det av Epic Games.

Jag pratade inte om några aktiveringskoder. Om jag säljer mitt spel för 100kr via Epic Store får jag 88kr av det, via Steam och jag får 70-80kr. Jag får alltså 10-25% mer betalt för samma produkt (per enhet) om jag säljer den via Epic Store.

Lägger jag ut den i båda affärerna, för samma pris, så kommer användarna att ta det som passar dem bäst (flest köp). Väljer jag bara Epic Store får jag färre köp (iallafall under exklusiviteten) men varje köp ger mer intäkter. Efter ett tag, när de flesta i målgruppen med Epic Store har sett spelet och gjort sitt val (köp/ej köp) kan exklusiviteten lyftas för att på så vis nå resterande användare med andra (dyrare för mig) affärer.

Exklusivitet behöver nog bara köpas nu till en början. Snart när affären har vuxit mer kommer utvecklare själva att tjäna (utan extra incitament) på tidsexklusivitet.

Större utvecklare (med mer marknadsföringsmuskler) kanske redan tjänar på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag pratade inte om några aktiveringskoder. Om jag säljer mitt spel för 100kr via Epic Store får jag 88kr av det, via Steam och jag får 70-80kr. Jag får alltså 10-25% mer betalt för samma produkt (per enhet) om jag säljer den via Epic Store.

Lägger jag ut den i båda affärerna, för samma pris, så kommer användarna att ta det som passar dem bäst (flest köp). Väljer jag bara Epic Store får jag färre köp (iallafall under exklusiviteten) men varje köp ger mer intäkter. Efter ett tag, när de flesta i målgruppen med Epic Store har sett spelet och gjort sitt val (köp/ej köp) kan exklusiviteten lyftas för att på så vis nå resterande användare med andra (dyrare för mig) affärer.

Exklusivitet behöver nog bara köpas nu till en början. Snart när affären har vuxit mer kommer utvecklare själva att tjäna (utan extra incitament) på tidsexklusivitet.

Större utvecklare (med mer marknadsföringsmuskler) kanske redan tjänar på det.

Du missar att du i dagsläget inte kan hämta hem aktiveringskoder hos Epic Games Store och att du saknas hos alla vanliga auktoriserade återförsäljare. Ingen betalar i praktiken 30 % för att distribuera via Steam.

När det gäller spel som Metro Exodus så marknadsförs fortfarande spelet på Steam, men finns inte hos några återförsäljare.

Köper du en aktiveringskod för Steam direkt hos en utvecklare får de alla pengar, köper du spel hos en utgivare som valt 12 månaders exklusivitet får Epic Games alltid en del av pengarna och hänvisas till butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Kostade inte metro 50dollar ett tag?

Kostar lika mycket som det gjorde på Steam, innan de tog ner det där. €59.99.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Glad att någon står upp emot steam, en skittjänst sen dag1.

Hatade det när det släpptes och hatar det nu.

Valve är och förblir dynghögar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du missar att du i dagsläget inte kan hämta hem aktiveringskoder hos Epic Games Store och att du saknas hos alla vanliga auktoriserade återförsäljare. Ingen betalar i praktiken 30 % för att distribuera via Steam.

När det gäller spel som Metro Exodus så marknadsförs fortfarande spelet på Steam, men finns inte hos några återförsäljare.

Köper du en aktiveringskod för Steam direkt hos en utvecklare får de alla pengar, köper du spel hos en utgivare som valt 12 månaders exklusivitet får Epic Games alltid en del av pengarna och hänvisas till butiken.

Det är sant... Undra hur stor del av försäljningen som sker via Steam i proportion till alla aktiveringskoder som säljes med mer än 70% egenvinst (andra butiker tar självfallet också en procentsats såvida det inte är en helt egen butik, men det kan inte vara en stor del av försäljningen utom i undantag).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
SpelClockers

1 års exklusiv bug test på epic store innan det lanseras skarpt . Låter vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Kostar lika mycket som det gjorde på Steam, innan de tog ner det där. €59.99.

Kostade 50dollar ett tag. Nu är det tillbaka till 60,ja...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av Wack0:

Glad att någon står upp emot steam, en skittjänst sen dag1.

Hatade det när det släpptes och hatar det nu.

Valve är och förblir dynghögar.

Skickades från m.sweclockers.com

Synd att konkurrenterna inte levererar ens 10% av lika mycket funktionalitet för slutkunden som Steam gör.