Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

FreeSync 2 + RTX 2060 = stabilt?

Jag tittar på en Samsung C27HG70, då den verkar vara närmast att uppfylla mina önskemål (27", 144Hz, IPS/VA-panel, 1440p) men jag ser att den har FreeSync 2, vilket egentligen är det enda som får mig att tveka lite.

Jag får bara upp resultat från januari när jag googlar på hur bra FreeSync 2 fungerar med Nvidia-kort ur RTX-serien då min dator har ett RTX 2060, och då vittnar folk om lite strul.

Har Nvidia släppt drivrutiner senaste par månaderna där allt funkar som det ska med FreeSync 2 generellt eller är det fortfarande bara vissa utvalda skärmmodeller som funkar perfekt? Vilket skulle innebära att jag kan bara hålla tummarna att det funkar som det ska om jag köper skärmen.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Det är väl lite av ett lotteri. Jag har hittils bara testat en Freesync-skärm som inte gett mig light-flicker i spel :/

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag har en AOC AG273QCX som också har Freesync 2, den har dessutom samma panel som i Samsungen du tittar på. Jag kör den ihop med ett GTX 1070 och Freesync fungerar väldigt bra, har inte sett flimmer eller andra konstiga beteenden när jag spelar, bara i vissa menyer eller laddscener men aldrig in-game. Har provat BF5, Far Cry 5, Dirt Rally och några andra spel.

Men det är ju såklart ingen garanti att den du tittar på fungerar felfritt även om panelen är den samma, kan finnas andra faktorer som spelar roll.

Pcmonitors.info har recenserat AG273QCX och enligt dom så upplevde dom flimmer ihop med Nvidia, men hur mycket jag än försöker att framkalla flimmer på min enhet så kan jag inte se något. Antagligen var deras enhet defekt eller så är jag halvblind 😛 Brukar annars ha ganska lätt för att upptäcka konstiga beteenden när det gäller skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Gsync ställer höga krav och det är bara vissa modeller som möter dessa höga krav. Det finns en lista på vilka skärmar som lever upp till G-syncs höga krav. Men mjukvaran ska funka på allra flesta freesync skärmar ändå - men inte lika bra som en vanlig G-sync skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det är väl lite av ett lotteri. Jag har hittils bara testat en Freesync-skärm som inte gett mig light-flicker i spel :/

Skrivet av 220volt:

Jag har en AOC AG273QCX som också har Freesync 2, den har dessutom samma panel som i Samsungen du tittar på. Jag kör den ihop med ett GTX 1070 och Freesync fungerar väldigt bra, har inte sett flimmer eller andra konstiga beteenden när jag spelar, bara i vissa menyer eller laddscener men aldrig in-game. Har provat BF5, Far Cry 5, Dirt Rally och några andra spel.

Men det är ju såklart ingen garanti att den du tittar på fungerar felfritt även om panelen är den samma, kan finnas andra faktorer som spelar roll.

Pcmonitors.info har recenserat AG273QCX och enligt dom så upplevde dom flimmer ihop med Nvidia, men hur mycket jag än försöker att framkalla flimmer på min enhet så kan jag inte se något. Antagligen var deras enhet defekt eller så är jag halvblind 😛 Brukar annars ha ganska lätt för att upptäcka konstiga beteenden när det gäller skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AGI:

Gsync ställer höga krav och det är bara vissa modeller som möter dessa höga krav. Det finns en lista på vilka skärmar som lever upp till G-syncs höga krav. Men mjukvaran ska funka på allra flesta freesync skärmar ändå - men inte lika bra som en vanlig G-sync skärm.

Tack för svar!

Har någon provat om detta är en lösning som funkar, att ändra räckvidden för uppdateringsfrekvensen? Eller om det finns andra lösningar som kan funka?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Tack för svar!

Har någon provat om detta är en lösning som funkar, att ändra räckvidden för uppdateringsfrekvensen? Eller om det finns andra lösningar som kan funka?

Det var inget som hjälpte för mig tyvärr. Men kan ju haft extrem otur.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Gsync ställer höga krav och det är bara vissa modeller som möter dessa höga krav. Det finns en lista på vilka skärmar som lever upp till G-syncs höga krav. Men mjukvaran ska funka på allra flesta freesync skärmar ändå - men inte lika bra som en vanlig G-sync skärm.

Gsync ställer inga höga krav. Bara många skärm tillverkare som implementerat freesync värdelöst. Dvs det funkar skit med freesync med.
Hardware unboxed har rätt många videos om just detta och inte en enda bra freesync skärm som inte funkat med gsync vad jag vet. De skärmar han testat med problem har vart trasig freesync implementation och sånt han ansett vara anledning för RMA.

Det Nvidia jämfört med i sin PR är just dessa trasiga skärmar. Inte de skärmar där freesync funkar lika bra men är 2k billigare. Rätt självklart varför de gör så.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.