Permalänk
Avstängd

Kolgrillarnas kamp

Nu börjar säsongen dra igång, skall köpa mig en ny grill och har varit inne på Weber för kvalitens sak.

Weber har alltid för mig varit "DYRT" men Kvalite kostar, var dock inne på Bauhaus i helgen och såg att kingstone har fleral modeller som också är i samma prisklass som Weber när det gäller grillar.

Någon som har någon input gällande vad man skall köpa för grill som faktiskt ger most bang for the buck. Tänkte mig en grill runt 1500-2000 kr hållet, typ Weber OneTouch eller liknande. Jag använder grillen till 98% endast för grillning så funktion som rökning etc är inte så aktuellt för mig.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

personligen så anser jag att hållbarheten handlar mest om hur man behandlar sin grill.

lämnar du den ute i ur och skur kommer även de dyra Weber rosta sönder (pratar då givetvis modellerna i plåt) ungefär lika fort som en billig noname marginellt längre hållbarhet ev men max 1-2 säsonger hållbarhet genomsnittligen.

men om man tar in grillen i typ garage/förråd eller bara drar in den under ett tak när de slocknat/svalnat kan du även ha en billig grill i många år.

själv har jag en random ÖoB noname minigrill i bilen jag haft i säker 5-6 minst år tror ja köpte den ungefär 2011-2012 nånting. visst den har börjat få lite rostfläckar men är långt ifrån sönderrostad trots åldern och att ha blivit slängd i sjön för att släcka den flera gånger så man kan ta med den hem igen i bilen.

har även en Tunngrill från ÖoB minns inte märke men kostade ~1000:- här hemma som jag är noga med att dra in i garaget eller iaf under altantaket om jag planerar att använda den igen samma dag så fort den svalnat och visst den har lite skönhetsfläckar efter 3 år men inte ens nära hur farsans grillar sett ut efter max ett år.

farsan har samma prisklass på sin grill men skillnaden är att han får byta ungefär varje 1-2år för han låter den stå ute i ur och skur hela somrarna så de rostar sönder nästan direkt.

han har även haft en eller två relativt dyra klotgrillar och en av dem var iaf en weber men den höll inte mycket längre än de billiga grillarna av att misshandlas genom att lämna den ute.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Ser vad du skriver, Men min uppfattning av Ö&B grillarna om man nu ska ta just den som ett exempel är att stabiliteten på en 200Kr grill inte är i närheten av dom lite dyrare modellerna, Samt att grillgaller etc är sämre kvalite. Köpte mig en weber för 600kr för något år sen som jag märkte direkt var av en helt annan kaliber än dom 200 kr modeller som var i samma size. Och då menar jag hela upplevelsen med grillen i helhet.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Weber 57cm. Det är bara dumsnålt att köpa något annat.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Weber 57cm. Det är bara dumsnålt att köpa något annat.

+1 på den. Kvalitet kostar..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Ska du bara kolgrilla är det fanimej skitsamma vad du köper, så länge skiten står stadigt på marken. ÖB's 100:- grill producerar exakt samma grillade köttbit som en weber för flera tusen, däremot så brukar dom vara lite rangliga.

Köp den billigaste grill du hittar som är någorlunda stor (typ 57cm som nämnts tidigare) och står någorlunda stadigt på marken. Typ Landmann brukar ha okej billiga grillar. Se till att inte lämna grillen ute i regn så håller den många år.

Köpa en webergrill för flera tusen när det endast är kvaliteten på kolet som avgör hur fort det går grilla och vad det smakar är ju bara onödigt.

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Ser vad du skriver, Men min uppfattning av Ö&B grillarna om man nu ska ta just den som ett exempel är att stabiliteten på en 200Kr grill inte är i närheten av dom lite dyrare modellerna, Samt att grillgaller etc är sämre kvalite. Köpte mig en weber för 600kr för något år sen som jag märkte direkt var av en helt annan kaliber än dom 200 kr modeller som var i samma size. Och då menar jag hela upplevelsen med grillen i helhet.

ja jo jag håller helt med du får stabilare material på en Weber än random noname var inte det jag menade.

utan var mest att hållbaraheten inte har någon större betydelse prisklass utan hanteringen är till 90% avgörande hur länge en grill håller oavsett märke.

kollade vad det stod på min grill här hemma var visst en Landmann så inge random Kina noname som öob normalt säljer.

är denna jag har och är väldigt nöjd iaf.
https://www.pricerunner.se/pl/335-3152678/Grillar/Landmann-Te...

måste ha köpt den på nån rea för ser att den ligger på närmre 2000:- nu...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Själv är jag sugen på en https://www.lindarn.se/weber-summit-charcoal-grill-nyhet. Men den är "lite" dyr.
Kör just nu en Weber 57cm och är inne på nionde året och den står utan skydd på altan då jag grillar året om. Så länge emaljen är oskadd på "klotet" så är det billigt med reservdelar. Har själv bytt bottenspjäll, toppventil och bottengaller till låg kostnad.

Permalänk
Medlem

Har en Weber 57 och när den har gjort sitt kommer jag byta till en Rösle F60. Men i din prisklass skulle jag definitivt gå på en Weber. Min weber blev med nytt galler förra veckan dessutom, ett två-delat i kolstål så jag kan "steka" på en halvan
https://www.smithngrill.com/sv-SE

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

@Neonodia Som tidigare nämnt i tråden. Köp en 57cm grill valfritt märke. Landmann är ett av dom bättre "budget" märkena enligt min far som jobbat med att sälja grillar. Köp till ett regnskydd som du kan dra över om du inte har möjlighet att ta in den när det inte används, så kommer den att hålla länge.

57cm tycker jag är lagom stort då man lätt kan få till "passiv" grillning och man får platts med stora bitar på gallret.

Permalänk
Medlem

Inbillar mig också att storleken är viktigare än märke. Står en Weber på sommarstället som klarat år av misshandel genom att bli glömd på bryggan över vintern var om vartannat, men finns inget som säger att billigaste Biltema-grillen hade klarat saken sämre. Rejäl volym gör det enklare att hålla jämn värme över tid i alla fall, även när du inte på långa vägar fyller upp den med sådant som ska grillas.

Vill man vara riktigt seriös är det väl att kika på nån kamadovariant (som inte på nåt sätt är lik en riktig kamado) i keramik som gäller. Kan i övrigt inte vara så himla svårt att få till en sådan själv för den som är hyfsat händig, och slippa betala 10 papp för eländet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ser vad du skriver, Men min uppfattning av Ö&B grillarna om man nu ska ta just den som ett exempel är att stabiliteten på en 200Kr grill inte är i närheten av dom lite dyrare modellerna, Samt att grillgaller etc är sämre kvalite. Köpte mig en weber för 600kr för något år sen som jag märkte direkt var av en helt annan kaliber än dom 200 kr modeller som var i samma size. Och då menar jag hela upplevelsen med grillen i helhet.

Ägt en billigare modell av grill som knappt stod rakt, hade en lite för lång grillkväll med den och slutade upp med att material gav upp och alla ben den stod på hade i princip "smällt" skruvarna, den grillen stod tillslut på en stenplätt utan fötter på marken när kvällen var slut.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Jag har själv kört Landmann ett par år och stormtrivs!
https://www.kitchentime.se/sv/p/tennessee-200-barbecue-smoker...

Du behöver ju inte använda som rök, men du får två separata grillytor, hylla för lite lägre värme, termometer finns ju såklart.

Kommer inte grilla klot om jag inte behöver igen.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@Neonodia:

själv köpte jag en sådan från Swedol för 2 år sedan och supernöjd. gjutjärnsgaller, höj & sänkbar grillbädd + andra funktioner (grillyta på typ 40x60 ish utan att ha mätt) rymmer iaf lätt 2 större flintastekar och har fortfarande 1/3 kvar för tillbehör
(finns inte i sortimentet för tillfället men brukar komma in olika modeller när säsongen kommer igång)

enda nackdelen är plasthjulen som är ranglig (gäller väl rätt många modeller) som byttes till någon modell med kullager från jula/biltema (vilken de nu var) som passade vilket ökad stabiliteten enormt.
tror ja betalade 1499:- eller 1599:- för den i mitten på säsongen

Edit: fann modellen med öppet lock här (kosta 1665:- enligt denna bild)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Ägt en billigare modell av grill som knappt stod rakt, hade en lite för lång grillkväll med den och slutade upp med att material gav upp och alla ben den stod på hade i princip "smällt" skruvarna, den grillen stod tillslut på en stenplätt utan fötter på marken när kvällen var slut.

Webergrillarna är också ett skämt när det kommer till stabiliteten. Hade man tänkt flytta dem mer än några meter på regel får man modda dem, och ska man ändå hålla på med sånt, kan man nog uppnå samma sak med billigaste möjliga grill också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Snackar vi prisskillnader på 400 SEK på något som du tänkt ha ett flertal år så förstår jag inte varför man i huvud taget funderar på att snåla in?

Personligen föredrar jag att köpa bra och köpa sällan. 400 SEK prisskillnad på något man äger i 5 år blir ju 80 SEK /året i prisskillnad.

Den lilla summan för att få något rejälare som står ordentligt och känns gediget tycker i alla fall jag är en no brainer. Sen får man ju såklart se till att ta hand om grejerna också.

Köper man "bra" (behöver absolut inte vara det dyraste, men är sällan det billigaste) grejer och sköter dem ordentligt så brukar det i slutändan kosta mindre än om man köper billigast möjliga skräp. Det gäller såväl skor, grillar, bilar och datorer

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Neonodia: Kanske detta kan vara till nytta: https://www.test.se/kolgrillar/

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hej. Jag kör denna : häringa Weber GBS 57cm och är jättenöjd. Kvalitet kostar och väger.

Fördelar som jag ser på denna mot billigare kolgrillar är:
Rejält grillgaller som verkar hålla en evighet.
Bygeln för att hänga locket på (det heter tydligen Tuck Away).
Denna är verkligen tät så när du stänger alla spjäll så slockar kolen och det går att återanvända en del tills nästa gång.
Termometern kan väl vara bra att använda, dock så har jag väl kanske sett det mest nödvändigt för att justera värmen på spjällen när jag gör Beercan chicken.
Askkoppen är jädrigt smidig och det är inte ofta man behöver tömma den.

Nackdelar:
Det enda på denna är väl själva GBS-grillgallret. Det är en del i mitten som är lös för du ska kunna ta bort den och sätta dit alla ziljoner med tillbehör såsom wokgrytor etc etc. Jag har inte köpt en pryl av dom och känner det mest är irriterande när det ibland lossnar när jag lyfter av grillgallret.

strul med länk
Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Har en grilltunna, och jag skulle ha svårt att gå tillbaka till klassisk klotgrill. Så underbart med lite extra plats, en extra våning att lägga saker som ska värmas på och inte eldas upp. Så mycket mer möjligheter, t.ex när det är dags att grilla en stor laxsida. Med det sagt har jag haft min av Landmann-modell 1 år, börjar ana en smula rost och har ett sprucket handtag. Gör mig inte något, än. Har glömt den lite för mycket ute i allhanda väder dock.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jag har själv kört Landmann ett par år och stormtrivs!
https://www.kitchentime.se/sv/p/tennessee-200-barbecue-smoker...

Du behöver ju inte använda som rök, men du får två separata grillytor, hylla för lite lägre värme, termometer finns ju såklart.

Kommer inte grilla klot om jag inte behöver igen.

Har du testat att grilla på den lilla tunnan? Jag tänkte att det skulle vara praktiskt med att ibland grilla på den för 2 pers och använda den stora tunnan för vänner & familj. Tror du att eftervärmen eller indirekta värmen från lilla tunnan kan värma upp stålkannor för t.ex. te?
Berätta gärna din erfarenhet om hur den praktiskt fungerar samt även skötsel.

Har sneglat på den tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Har en grilltunna, och jag skulle ha svårt att gå tillbaka till klassisk klotgrill. Så underbart med lite extra plats, en extra våning att lägga saker som ska värmas på och inte eldas upp. Så mycket mer möjligheter, t.ex när det är dags att grilla en stor laxsida. Med det sagt har jag haft min av Landmann-modell 1 år, börjar ana en smula rost och har ett sprucket handtag. Gör mig inte något, än. Har glömt den lite för mycket ute i allhanda väder dock.

Köper ditt resonemang fullt ut. Ett tomt helfat är dessutom gratis, till skillnad från klotgrillar, den enda skillnaden är väl att fatet knappast kommer emaljerat, och kommer vara synnerligen känsligt för väder och vind efter första grillningen. Annars lär det väl vara samma tunnplåt typ. Om man inte låter det stå utomhus och utsatt mellan varven är det nog ganska lugnt. Har man inte havet i närheten med sjörök som driver in över land osv borde det vara hur lugnt som helst

Vi byggde en grill åt kockarna på jobbet, genom att kapa ur en kvartsvarvstårtbit på längsan, och ställa det på ben, för några år sedan. Har hållit fint, står i det hyfsat torra och varma AC-rummet mellan omgångarna, detta trots att miljön inte är den bästa till havs

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

lämnar du den ute i ur och skur kommer även de dyra Weber rosta sönder (pratar då givetvis modellerna i plåt) ungefär lika fort som en billig noname marginellt längre hållbarhet ev men max 1-2 säsonger hållbarhet genomsnittligen.

Det där är inte sant. Min ena weber 57 har stått ute sen 2010, mestadels utan överdraget på och den är i gott skick.
Den andra i runt 4 år. Man kan ha otur med en weber också, men de har 10 års garanti mot rost (genomrostad) på balja och lock.
Däremot har de på senare år snålat lite så ben osv är inte lika stadiga.

Skrivet av Mauk:

Själv är jag sugen på en https://www.lindarn.se/weber-summit-charcoal-grill-nyhet. Men den är "lite" dyr.
Kör just nu en Weber 57cm och är inne på nionde året och den står utan skydd på altan då jag grillar året om. Så länge emaljen är oskadd på "klotet" så är det billigt med reservdelar. Har själv bytt bottenspjäll, toppventil och bottengaller till låg kostnad.

Jag hade kikat på en riktig kamado om du är uppe i den prisklassen t ex:
https://www.bbqhouse.se/sv/grillar/primo/grillar/primo-oval-x...

Skrivet av Neonodia:

Nu börjar säsongen dra igång, skall köpa mig en ny grill och har varit inne på Weber för kvalitens sak.

Weber har alltid för mig varit "DYRT" men Kvalite kostar, var dock inne på Bauhaus i helgen och såg att kingstone har fleral modeller som också är i samma prisklass som Weber när det gäller grillar.

Någon som har någon input gällande vad man skall köpa för grill som faktiskt ger most bang for the buck. Tänkte mig en grill runt 1500-2000 kr hållet, typ Weber OneTouch eller liknande. Jag använder grillen till 98% endast för grillning så funktion som rökning etc är inte så aktuellt för mig.

Som flera är inne på spelar grillen (så länge vi pratar klotgrillar) mindre roll för resultatet och mer för hur länge den håller.
Däremot är t ex vispen och askkoppen på onetouch väldigt smidiga tillägg, till skillnad mot modeller med bara ett fat under.
Termometer i locket är också något jag tycker ska vara ett krav.
Just webers 57 har mängder med anpassade tillbehör också om du vill göra mer än bara grilla längre fram. Det mesta går dock att använda på andra liknande grillar med.

Rösle har trevliga grillar med, lite dyrare än du tänkt men grym plåtgrill:
http://nordicsmoke.tictail.com/product/r%C3%B6sle-no-1-f60-ai...

Åk runt och kläm lite, välj den du tycker känns bäst

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Såg när jag var in på mitt lokala ICA supermarket här om dagen att det var 500 kr rabatt på Weber grillar med ICA-kort.

Ville bara få det sagt utifall nån av er funderar på en. Skadar ju inte med lite bonuspoäng på ICA-kortet om man ända vill köpa en Weber.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Personligen skriver jag upp mig till ÖoB skaran, visst kan du få en "bättre" grill om du köper en grill för 2000 kr mer men frågan är om det är värt att lägga 1800 kr mer för en grill än den prestandan du får med 200 kr klotgrillet? Ur miljöskäl så är det givetvis bättre att investera i bättre material iofs (Om det nu är det)

Min erfarenhet lutar mer åt att fokus bör ligga på hur man faktiskt grillar och vilka råvaror du använder. Man kan ju investera i en 20,000 kronors grill men fortfarande grilla sönder den mest enkla steken. Svårt att se att du får "bang for the buck" genom att investera i en dyrare grill förutom att det är roligt att äga dyra prylar och skryta för de andra männen över en bärs att du minsann vet hur man grillar för att du äger en "Weber 57a"

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Svårt att se att du får "bang for the buck" genom att investera i en dyrare grill förutom att det är roligt att äga dyra prylar och skryta för de andra männen över en bärs att du minsann vet hur man grillar för att du äger en "Weber 57a"

Som grillnörd är det kul att se dig nämna enklaste instegsgrillen i det sammanhanget

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Har du testat att grilla på den lilla tunnan? Jag tänkte att det skulle vara praktiskt med att ibland grilla på den för 2 pers och använda den stora tunnan för vänner & familj. Tror du att eftervärmen eller indirekta värmen från lilla tunnan kan värma upp stålkannor för t.ex. te?
Berätta gärna din erfarenhet om hur den praktiskt fungerar samt även skötsel.

Har sneglat på den tidigare

Jag har exakt en sån och tycker den är kanon. Precis lagom när vi vi varit ca 8 vuxna och 3-4 ungar.
Brukar grilla i den lilla tunnan om det bara ska bli ett par korvar.
Den håller värmen rätt bra.

Den är helt okej när det kommer till skötseln. Jag köpte till ett täcke så den kan stå ute under sommaren.

Jag kan rekommendera den. Och tipsar även om att använda röktunnan till just att röka. Det blir riktigt gott!

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

Har du testat att grilla på den lilla tunnan? Jag tänkte att det skulle vara praktiskt med att ibland grilla på den för 2 pers och använda den stora tunnan för vänner & familj. Tror du att eftervärmen eller indirekta värmen från lilla tunnan kan värma upp stålkannor för t.ex. te?
Berätta gärna din erfarenhet om hur den praktiskt fungerar samt även skötsel.

Har sneglat på den tidigare

Lilla tunnan är lite tajt, men du får väl in 10 körvar och kan värma bröden i stora exempelvis. : )
Värmen leds in i stora tunnan så det går utmärkt att använda till varmhållning/ rökning. Gav mig på att försöka röka en bit kött någon sommar, men det smakade surt, känns som en hel konst i sig att kunna röka på rätt vis. Fick med en huva som är på när den inte används så den är fortfarande i fint skick! Höj -och sänkbar glödbädd i stora kammaren, justerbart drag i insug och utblås. tung, men står på två hjul, så lättflyttad på de flesta underlag.

Om jag någon gång köper ny grill blir det nog en likadan. : )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Gav mig på att försöka röka en bit kött någon sommar, men det smakade surt, känns som en hel konst i sig att kunna röka på rätt vis.

Låter som att träet du använde inte torkat ordentligt, det ska torka minst ett år, helst mer om det är t ex ek.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Läste du hela inlägget?

Skrivet av Xyborg:

Snackar vi prisskillnader på 400 SEK på något som du tänkt ha ett flertal år så förstår jag inte varför man i huvud taget funderar på att snåla in?

Personligen föredrar jag att köpa bra och köpa sällan. 400 SEK prisskillnad på något man äger i 5 år blir ju 80 SEK /året i prisskillnad.

Den lilla summan för att få något rejälare som står ordentligt och känns gediget tycker i alla fall jag är en no brainer. Sen får man ju såklart se till att ta hand om grejerna också.

Köper man "bra" (behöver absolut inte vara det dyraste, men är sällan det billigaste) grejer och sköter dem ordentligt så brukar det i slutändan kosta mindre än om man köper billigast möjliga skräp. Det gäller såväl skor, grillar, bilar och datorer

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Tack för all input. Blir nog som jag tänkt mig från början och en Onetouch 57:a

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ