Permalänk
Medlem

Välja rätt Ubiquiti prylar

Tjenare
Jag har blivit ombedd att hjälpa till med att få till ett klokt nätverk i ett ganska stort hus. Jag skulle väl säga att dom inte har så stora krav, men dom vill ha teckning i hela huset i alla fall. Det är nog som mest 10 mobiler och kanske 3 datorer skulle jag tippa på. Men jag tänkte att Ubiquiti borde vara ett bra val. Men efter att ha läst på en del så börjar jag bli lite osäker på vad som funkar då det verkar som att vissa saker inte går att köra ihop, tänker då mest på PoE matning.
Men i alla fall så har jag tänkt som så än så länge att dom får ha sin befintliga router, inte någon värsting men den fungerar i alla fall. Sedan en Unifi Switch 8-60W som driver några Unifi AP AC LITE.

Orkar då switchen driva 4 AP's? Av det jag läst tolkar jag det som att det ska gå.
Är det några max längder på kabeln som är krav/rekommenderat mer än de 100m som är standard för nätverkskablar?
Några andra prylar man behöver för att få till ett klokt nätverk? Jag antar att dom klarar sig utan en cloud key, men jag kanske missar något där?

Det var väl dom frågorna jag hade just nu, men jag kanske fyller på med fler om jag kommer på något annat

Mvh

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej, Unifi Switch 8-60W kommer kunna driva fyra stycken utan problem.
Den teoretiska längden för PoE med 802.3af standarden är 100m, jag har dock aldrig gått längre än 50m själv så har inte testat den exakta räcklängden.

Det är självfallet lättare att administrera via en Cloud Key då du inte behöver installera ett fristående program på en dator (osäker om mobilapp finns) eller konfigurera alla fyra separat och manuellt. Har man en Cloud Key kan man också ställa in gästnätverk och olika hastighetsbegränsningar, om man nu skulle ha av intresse för ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hej, Unifi Switch 8-60W kommer kunna driva fyra stycken utan problem.
Den teoretiska längden för PoE med 802.3af standarden är 100m, jag har dock aldrig gått längre än 50m själv så har inte testat den exakta räcklängden.

Det är självfallet lättare att administrera via en Cloud Key då du inte behöver installera ett fristående program på en dator (osäker om mobilapp finns) eller konfigurera alla fyra separat och manuellt. Har man en Cloud Key kan man också ställa in gästnätverk och olika hastighetsbegränsningar, om man nu skulle ha av intresse för ett sådant.

Tjenare, då slipper jag oroa mig för längder i alla fall. En sak jag noterat med PoE är att det står 24v passiv PoE på lite AP AC Lite och 802.3af tror jag det var på switchen. Är det kompatibelt eller behövs annan switch eller någon extra adapter emellan? Har inte riktigt lyckats läsa mig till det på egen hand.

Gästnätverk och hastighetsbegränsning är nog inget som behövs i dagsläget. Det är troligen bara jag som kommer administrera nätet och jag är inte här så ofta, så jag lär nog klara mig med att installera mjukvaran på en dator.

Tack för hjälpen, I alla fall ett par frågetecken mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min AC Lite drar bara 3-4 watt så du behöver inte oroa dig. Har även en AC Pro men den drivs av en POE-injektor. Cloudkey är inget måste, jag installerade managementmjukvaran på en Raspberry Pi tillsammans med PiHole och det fungerar utmärkt. Annars kan man installera den på vilket dator som helst och bara starta när man vill ändra något, men då går man ju miste om lite av fördelarna med att alltid ha en applikation som övervakar allt. Registrerar man ett konto hos Ubiquiti kan man komma åt allt via molnet och managera via en app även när man är hemifrån.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@jakob55: De nya modellerna av UAP-AC-LITE stödjer både 802.3af/A PoE & 24V PoE, tidigare stödde modellen bara 24V PoE. Switchen stödjer 802.3af standarden, så förutom att du kan behöva slå på PoE på porten är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Min AC Lite drar bara 3-4 watt så du behöver inte oroa dig. Har även en AC Pro men den drivs av en POE-injektor. Cloudkey är inget måste, jag installerade managementmjukvaran på en Raspberry Pi tillsammans med PiHole och det fungerar utmärkt. Annars kan man installera den på vilket dator som helst och bara starta när man vill ändra något, men då går man ju miste om lite av fördelarna med att alltid ha en applikation som övervakar allt. Registrerar man ett konto hos Ubiquiti kan man komma åt allt via molnet och managera via en app även när man är hemifrån.

Hemma hade jag antagligen kört en vm med mjukvaran då jag gillar att ha koll på mina saker. Men efter som det är vid släktingar utan större krav än att det går att surfa så lär det inte behövas. Men då vet jag att det bara är att köra på
Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@jakob55: De nya modellerna av UAP-AC-LITE stödjer både 802.3af/A PoE & 24V PoE, tidigare stödde modellen bara 24V PoE. Switchen stödjer 802.3af standarden, så förutom att du kan behöva slå på PoE på porten är det inga problem.

Tackar, det förklarar lite av det jag läst. Så det ska bara vara att köra på med andra ord då. Nu har jag får lite mer kött på benen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag kör min unifi med mobil app endast. värt att notera att du (vad jag vet) måste ta bort unifi från telefonen om du tex vill köra den via en dator istället. antar att den blir låst till enheten som är dess "ledare".
jag tyckte det var en snabb enkel lösning att få igång den men mobilappen saknar en del nyttiga delar som kan vara bra tex att den själv växlar mellan 2.4ghz och 5ghz beroende på vad enheten klarar.

ska byta till datorn när latmasken i mig somnar igen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jag kör min unifi med mobil app endast. värt att notera att du (vad jag vet) måste ta bort unifi från telefonen om du tex vill köra den via en dator istället. antar att den blir låst till enheten som är dess "ledare".
jag tyckte det var en snabb enkel lösning att få igång den men mobilappen saknar en del nyttiga delar som kan vara bra tex att den själv växlar mellan 2.4ghz och 5ghz beroende på vad enheten klarar.

ska byta till datorn när latmasken i mig somnar igen

Det var bra att veta. Dom har nog någon dator som vi kan köra som ledare så dom har tillgång till det ifall att det skulle bli något strul eller om dom skulle vilja ändra något när jag inte är där.

Tycker definitivt att du ska ta tag i det så snart som möjligt att installera det på datorn

Skickades från m.sweclockers.com