Permalänk
Avstängd

Ett år utan Sweclockers

Idag den 31/3 klockan 11:44 så får jag åter tillgång till Sweclockers forum efter ett års avstängning. Jag hade ändå tur som lyckades förhandla till mig ett års avstängning mot vad egentligen mitt straff först var, avstängning hela livet. Tack för att vi har förstående moderatorer.

Avstängningen kom tyvärr vid absolut sämsta stund då jag precis dragit igång en Sweclockersträff i Västerås som skulle ske den 7/4 på Bier Keller. Jag var där men tyvärr blev uppslutningen som sett så bra ut veckan innan ett fiasko och endast en person @Garvey kom. Vi hade i alla fall en trevlig kväll med öl och snack men hade hoppats på klart bättre uppslutning av de andra som anmält sig.
Kanske kan man försöka igen och dra igång en ny Västeråsträff men det var inte tanken med denna tråd.

Tanken här var att berätta för er andra hur ett liv utan vänner och bekanta på Sweclockers ser ut. Att bara kunna se vad alla skriver om på forumet men ingen egen möjlighet att kunna berätta vad jag tycker i ämnet eller hjälpa en person med problem där jag faktiskt sitter på svaret.

Första månaden var det faktiskt riktigt jobbigt. Försökte till och med göra ett nytt konto med en ny mailadress men inte ens det gick och man kände faktiskt att något saknades i livet. Jag kan nästan förstå hur en person som varit fast i droger känner sig när man gör allt för att komma ur det. Livet blir smått innehållslöst och man saknar något. Man känner sig inte fullständig helt enkelt. Givetvis är det nog värre att vara utan droger än att vara utan Sweclockers om man nu har levt med det behovet.

Att bara kunna läsa forumet var jobbigt men ändå gick det av gammal vana att man gick in där och såg att man fått något meddelande och även att man blivit citerad och att det kommit nya inlägg i följda trådar men för att komma dit så var man helt enkelt tvungen att gissa då snabbknapparna bara ger en svaret att man är avstängd från forumet tills idag.

Som sagt, första månaden var tung men efter den gått så blev livet lite enklare och man kände att ok, jag får surfa på andra sidor och se vad som kan hända. Det går och det finns massor av andra sidor att läsa på men det blir aldrig samma sak som på Sweclockers. Jag lyckades i alla fall leva mig genom detta år och nu sista veckorna har man gått och räknat ner dagarna som en lumpenkille som väntar på muck. Ska bli trevligt att återigen kunna vara med folket på Sweclockers och jag hoppas att någon i alla fall minns att jag funnits och kan tänka sig ta in mig i gemenskapen igen.

Så nu är jag i alla fall tillbaka och kan börja surfa på allvar igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Vad var orsaken till avstängningen?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

@Stefflo: Vad var orsaken till avstängningen?

Min spåkula satsar på politiska ämnen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

@Stefflo: Vad var orsaken till avstängningen?

Skrivet av VadSaDu:

Min spåkula satsar på politiska ämnen.

Det gällde ett par inlägg i en politisk diskussion kan vi väl säga. Jag har ingen aning om det jag skrev blev raderat och om inte så finns det säkert kvar. Om du är nyfiken så är det bara att söka.
Kan väl tillägga att jag fått någon kort varning innan också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det gällde ett par inlägg i en politisk diskussion kan vi väl säga. Jag har ingen aning om det jag skrev blev raderat och om inte så finns det säkert kvar. Om du är nyfiken så är det bara att söka.
Kan väl tillägga att jag fått någon kort varning innan också.

Vad anser du om beslutet som togs? Var det korrekt?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

Vad anser du om beslutet som togs? Var det korrekt?

Jag bröt mot en av reglerna på forumet så varför inte. Tyvärr är våra moderator bättre på att ge straff än vad straffet blivit IRL.
Jag lyckades iallafall förhandla ned en livstidsavstängning till "bara ett år" så jag är nöjd även om det kanske också var i längsta laget.
Men jag är inte bitter.

Nu är jag iallafall tillbaka och får helt enkelt försöka följa reglerna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Skulle du vilja ändra något när det kommer till artiklar, regler och forum?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Första månaden var det faktiskt riktigt jobbigt. Försökte till och med göra ett nytt konto med en ny mailadress men inte ens det gick och man kände faktiskt att något saknades i livet.

Hur kan dom möjligtvis banna dig från att skapa nytt konto? Det enda jag kan tänka mig är IP-ban, men det är ju inga problem att skaffa nytt IP? Eller finns det andra vis som jag inte känner till?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@Stefflo välkommen hem ^^

Och du, det kom ju en krake på vår träff på Bier keller, @Waloth den tappre!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av immutable:

Hur kan dom möjligtvis banna dig från att skapa nytt konto? Det enda jag kan tänka mig är IP-ban, men det är ju inga problem att skaffa nytt IP? Eller finns det andra vis som jag inte känner till?

Ingen aning men tror helt enkelt att de kollade upp att det nya kontot kom från samma IP-nummer och kastade ut mig igen helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garvey:

@Stefflo välkommen hem ^^

Och du, det kom ju en krake på vår träff på Bier keller, @Waloth den tappre!

Tack

Sant, men hade gärna sett fler med tanke på hur många som anmälde sig. Tur att man inte blev helt ensam iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

@Stefflo: Skulle du vilja ändra något när det kommer till artiklar, regler och forum?

Måste väl finnas regler som folk följer för annars så skulle det bli kaos i många trådar är jag rädd.
Finns inget behov av ändringar skulle jag säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Jo, jag har också blivit avstängd någon kortare period för något skämt som refererade till en känd MC klubb, men det tog jag med stolthet, ha ha.
Som regel är det ju ändå saker man impuls skrivit utan att tänka efter åtminstone när det gäller saker jag skrivit, inget av mina raderade inlägg har ändå varit värt att spara till eftervälden... ha ha.

Tycker ändå att vi hitintills har varit hyfsat förskonade från dendär pestkategorin folk som (vanliga medlemmar alltså, inte moderator eller admin, etc) ständigt klagar och vill få folk avstängda, vill ha monompol på vad som får skrivas och vad ALLA andra medlemmar får och inte får skriva, medvetet inte respekterar kategorier, skiter i om moderator eller admin sagt annat, osv.
Tyvärr har dedär äckliga människorna förr eller senare lyckats förpesta nästan alla forum jag använder så snart de hittat dit. (tex EF)

Så länge jag slipper för mycket inflytande av dem så är jag ok med modereringen här so far.
Jag tyckte bara det var en nyttig tankeställare att vara tvingad att bryta mönstret med att kolla forum till frukostmackan.

Nå, man skall inte låta sig nedslås av motgångarna utan se dem som en nyttig lektion i att livet innehåller så mycket mer än att bara sitta vid en skärm tror jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Du som har testat på livet utanför datorn och sweclockers, är det sant det de säger att det går Zombies lös på stan nu?

Alltså internet har förändras, jag minns hur många forum/kanaler som man har hängt på och när de har försvunnit så har man suttit och funderat på vad ska man nu ska göra? Det känns som att fenomenet internetforum har minskas. Jag minns i min ungdom när jag hängde på spelforum, idag finns dessa nästan ej kvar i sverige. Inte på det djupet att man diskuterar enskilda ej multiplattformspel.

Permalänk
Inaktiv

@Stefflo: Som en av de som varit mindre perfekt i politiska diskussionerna, så tror jag det var nyttigt att de stängde ner det, och även tvingade vissa att ta en paus. Själv gjorde jag det på eget bevåg. Ingen aning om moderatorerna fann mig problematisk dock. Men ja.. Poängen är väl mer att du ska nog se det som en nyttig läxa i att vara lite återhållsam.
Det är definitivt konstigt det här med nätet. Jag är normalt en käfthållande person.
Själv fundrar jag på att be om avstängning, då jag äntligen är tillbaka till att inte känna minsta behov av att uttala mig, och således inte riktigt behöver ha något konto. Hade nog varit bra, så håller det sig så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tack

Sant, men hade gärna sett fler med tanke på hur många som anmälde sig. Tur att man inte blev helt ensam iallafall.

Redaktionen har ju fått rätt bra snurr på medlemsträffarna nu, så det blir säkert chans till revanch här i stan sen. Vi får se oss lite som pionjärer allafall

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

@Stefflo: Som en av de som varit mindre perfekt i politiska diskussionerna, så tror jag det var nyttigt att de stängde ner det, och även tvingade vissa att ta en paus. Själv gjorde jag det på eget bevåg. Ingen aning om moderatorerna fann mig problematisk dock. Men ja.. Poängen är väl mer att du ska nog se det som en nyttig läxa i att vara lite återhållsam.
Det är definitivt konstigt det här med nätet. Jag är normalt en käfthållande person.
Själv fundrar jag på att be om avstängning, då jag äntligen är tillbaka till att inte känna minsta behov av att uttala mig, och således inte riktigt behöver ha något konto. Hade nog varit bra, så håller det sig så

Jag ser det som en nyttig prövning... Har intalat mig själv att jag inte skall skriva något på ett par andra forum, hitintills tror jag att jag lyckats hyfsat...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Skulle du anse dig korrigerad eller är du fortfarande samma person?
Kommer du bli en annan forummedlem hädanefter och tycker du avstängningen var bra så här efteråt?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Välkommen tillbaka! Man är inte en sämre människa än att man kan ändra på sig!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Välkommen tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ett forum är ju noll och intet utan sina medlemmar.
Så det är ju en fin balansgång för moderatorer när dom måste göra en insats.
Det kan faktiskt vara så att ett forum står och faller med bara en handfull medlemmar, även om forumet i stort kanske har tusentals.

Kan som exempel nämna IDG's eforum, som var "Herre på täppan" runt millenieskiftet.
IT boomen var ju i full sving och många sökte sig till nätet för tips och hjälp.
Det var kanske 15-20 medlemmar som var väldigt aktiva (jag var en av dom), 10+ inlägg om dagen, och många hjälpta.

Men helt plötsligt ändrar IDG fokus och skall prångla grejer istället för att hjälpa till.
Själv åkte jag på en "ban" efter att ha kritiserat en Matrox G400 recension där kortet rekades över konkurrenterna (bl.a. GeForce..) trots att OpenGL drivrutiner saknades (OpenGL var ju ett måste då).
Liknande saker hände de andra väldigt aktiva medlemmarna.
Min avstängning var nog bara en vecka eller så, men jag insåg att det var dags att flytta.
Messade några av de andra "topp" medlemmarna och vi flyttade.
Forumet dog rätt snabbt efter det.
Eller snarare så blev det så att folk frågade men fick inget svar.
Har efter det fått reda på att IDG anställde en forummedlem för att försöka fortsätta hålla forumet aktivt (lol).

Min poäng med det är ju att det är svårt att moderera på nätet.
Men det är betydligt bättre att hålla en konsekvent strikt nivå än att överraska lite då och då med hårda "straff".
Och att ändra reglerna för ett redan fungerande forum med massor av medlemmar är nästan omöjligt.
Precis som med allt annat här i livet så skapar man ju en mental bild över platser (reella eller virtuella) och om bilden i huvudet helt plötsligt inte stämmer med verkligheten så kanske man går någon annan stans.

TL,DR:
Moderatorerna här gör bevisligen ett bra "jobb", SWC firar ju trots allt 20 år.
Och även om "framside-folket" säkert också gör ett bra jobb så tror jag nog att de flesta kommer hit för forumet

Permalänk
Avstängd

Jag tycker absolut att moderatorerna gör att toppenjobb här!

Har egentligen aldrig haft någonting mer seriöst att invända mot deras beslut här (de straff jag fått tycker jag har varit högst rimliga (för det mesta har det varit misstolkningar av saker man sagt, men om jag inte kan skriva tydligare vid tillfället så är det i mitt tycke bättre att det tas bort än att det fortsätter att ställa till med förtret för andra i onödan i framtiden och jag slipper skämmas över att hitta det långt senare i nyktert tillstånd... )) och man har ofta möjlighet att svara dessutom om man får tillsägelse (men jag har aldrig känt behov av att ifrågasätta besluten).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

"Hej jag heter Stefflo och jag är Sweclockare."

"Hej Stefflo!"

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Välkommen tillbaka!

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Stefflo:

Idag den 31/3 klockan 11:44 så får jag åter tillgång till Sweclockers forum efter ett års avstängning. Jag hade ändå tur som lyckades förhandla till mig ett års avstängning mot vad egentligen mitt straff först var, avstängning hela livet. Tack för att vi har förstående moderatorer.

Avstängningen kom tyvärr vid absolut sämsta stund då jag precis dragit igång en Sweclockersträff i Västerås som skulle ske den 7/4 på Bier Keller. Jag var där men tyvärr blev uppslutningen som sett så bra ut veckan innan ett fiasko och endast en person @Garvey kom. Vi hade i alla fall en trevlig kväll med öl och snack men hade hoppats på klart bättre uppslutning av de andra som anmält sig.
Kanske kan man försöka igen och dra igång en ny Västeråsträff men det var inte tanken med denna tråd.

Tanken här var att berätta för er andra hur ett liv utan vänner och bekanta på Sweclockers ser ut. Att bara kunna se vad alla skriver om på forumet men ingen egen möjlighet att kunna berätta vad jag tycker i ämnet eller hjälpa en person med problem där jag faktiskt sitter på svaret.

Första månaden var det faktiskt riktigt jobbigt. Försökte till och med göra ett nytt konto med en ny mailadress men inte ens det gick och man kände faktiskt att något saknades i livet. Jag kan nästan förstå hur en person som varit fast i droger känner sig när man gör allt för att komma ur det. Livet blir smått innehållslöst och man saknar något. Man känner sig inte fullständig helt enkelt. Givetvis är det nog värre att vara utan droger än att vara utan Sweclockers om man nu har levt med det behovet.

Att bara kunna läsa forumet var jobbigt men ändå gick det av gammal vana att man gick in där och såg att man fått något meddelande och även att man blivit citerad och att det kommit nya inlägg i följda trådar men för att komma dit så var man helt enkelt tvungen att gissa då snabbknapparna bara ger en svaret att man är avstängd från forumet tills idag.

Som sagt, första månaden var tung men efter den gått så blev livet lite enklare och man kände att ok, jag får surfa på andra sidor och se vad som kan hända. Det går och det finns massor av andra sidor att läsa på men det blir aldrig samma sak som på Sweclockers. Jag lyckades i alla fall leva mig genom detta år och nu sista veckorna har man gått och räknat ner dagarna som en lumpenkille som väntar på muck. Ska bli trevligt att återigen kunna vara med folket på Sweclockers och jag hoppas att någon i alla fall minns att jag funnits och kan tänka sig ta in mig i gemenskapen igen.

Så nu är jag i alla fall tillbaka och kan börja surfa på allvar igen.

Måste säga att det här var ett jobbigt inlägg att läsa, samtidigt som det värmer att SweClockers är så viktigt för dig som du beskriver och att du räknat ned till den här dagen. Det är aldrig roligt att stänga av människor, speciellt inte när forumet är en så viktig del i den personens liv. Har själv varit i samma situation här och på andra forum för många år sedan. Varje gång självförvållat, men det gjorde det inte mindre jobbigt. Att bli avstängd på ett forum och gemenskap man håller kärt kan vara minst lika jobbigt som att förlora nära vänner eller en hel bekantskapskrets IRL.

Minns så väl hur glad jag blev när du drog igång den här träffen och hur tråkigt det var när du blev avstängd i samma veva. Precis som i alla andra ärenden ser vi givetvis det här som ett avslutat kapitel och det finns inga "hard feelings". Du ska också ha en stor eloge för tonen och inställningen du går in med – oavsett vad du tycker om beslutet, reglerna eller den moderator som fattade beslutet – och att du så öppet delar med dig. Det säger mycket om dig som person.

Önskar dig varmt välkommen tillbaka i SweClockers gemenskap och nu ser jag verkligen fram emot att träffa dig! Om du har tid är det en Meet & Geek i Stockholm fredagen den 12 april. Jag står för vår första runda!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kul att Sweclockers.com ger dig så mycket glädje. Välförtjänt att vara tillbaka efter ett års väntan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Vatten under broarna. Välkommen tillbaka!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

@Stefflo: Skulle du anse dig korrigerad eller är du fortfarande samma person?
Kommer du bli en annan forummedlem hädanefter och tycker du avstängningen var bra så här efteråt?

Jag är samma person och att alla inte tycker som jag får man väl helt enkelt leva med och regler är regler så de är till för att följas.

Skrivet av Jacob:

Måste säga att det här var ett jobbigt inlägg att läsa, samtidigt som det värmer att SweClockers är så viktigt för dig som du beskriver och att du räknat ned till den här dagen. Det är aldrig roligt att stänga av människor, speciellt inte när forumet är en så viktig del i den personens liv. Har själv varit i samma situation här och på andra forum för många år sedan. Varje gång självförvållat, men det gjorde det inte mindre jobbigt. Att bli avstängd på ett forum och gemenskap man håller kärt kan vara minst lika jobbigt som att förlora nära vänner eller en hel bekantskapskrets IRL.

Minns så väl hur glad jag blev när du drog igång den här träffen och hur tråkigt det var när du blev avstängd i samma veva. Precis som i alla andra ärenden ser vi givetvis det här som ett avslutat kapitel och det finns inga "hard feelings". Du ska också ha en stor eloge för tonen och inställningen du går in med – oavsett vad du tycker om beslutet, reglerna eller den moderator som fattade beslutet – och att du så öppet delar med dig. Det säger mycket om dig som person.

Önskar dig varmt välkommen tillbaka i SweClockers gemenskap och nu ser jag verkligen fram emot att träffa dig! Om du har tid är det en Meet & Geek i Stockholm fredagen den 12 april. Jag står för vår första runda!

Jag har absolut inga hard feelings mot våra moderatorer här på forumet och jag ser fram emot många trevliga år här på forumet. Även om jag inte är den mest kända personen eller den mest kunniga här så trivs jag ändå med att läsa och svara där jag tycker jag har något att tillägga.

Jag försökte få avstängningen framflyttad någon vecka just för att hinna genomföra Västeråsträffen som jag tänkt men tyvärr fick jag inte den dispensen så jag gjorde det bästa av situationen och kom iallafall dit. Är absolut inte omöjlig på att dra igång en ny träff framöver så fler här i Västerås får chansen att träffas över ett par öl. Kanske händer det något framåt hösten om intresse finns.

Nu ville tyvärr min dator tydligen försvåra min återkomst ytterligare då den plötsligt dog med larm om att spänningsagget inte mådde så bra. Men ack den som ger sig så nytt är beställt från Inet och då jag ändå ska iväg på en tripp så får jag köra på telefonen tills dess allt är igång igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Ett forum är ju noll och intet utan sina medlemmar.
Så det är ju en fin balansgång för moderatorer när dom måste göra en insats.
Det kan faktiskt vara så att ett forum står och faller med bara en handfull medlemmar, även om forumet i stort kanske har tusentals.

Kan som exempel nämna IDG's eforum, som var "Herre på täppan" runt millenieskiftet.
IT boomen var ju i full sving och många sökte sig till nätet för tips och hjälp.
Det var kanske 15-20 medlemmar som var väldigt aktiva (jag var en av dom), 10+ inlägg om dagen, och många hjälpta.

Men helt plötsligt ändrar IDG fokus och skall prångla grejer istället för att hjälpa till.
Själv åkte jag på en "ban" efter att ha kritiserat en Matrox G400 recension där kortet rekades över konkurrenterna (bl.a. GeForce..) trots att OpenGL drivrutiner saknades (OpenGL var ju ett måste då).
Liknande saker hände de andra väldigt aktiva medlemmarna.
Min avstängning var nog bara en vecka eller så, men jag insåg att det var dags att flytta.
Messade några av de andra "topp" medlemmarna och vi flyttade.
Forumet dog rätt snabbt efter det.
Eller snarare så blev det så att folk frågade men fick inget svar.
Har efter det fått reda på att IDG anställde en forummedlem för att försöka fortsätta hålla forumet aktivt (lol).

Min poäng med det är ju att det är svårt att moderera på nätet.
Men det är betydligt bättre att hålla en konsekvent strikt nivå än att överraska lite då och då med hårda "straff".
Och att ändra reglerna för ett redan fungerande forum med massor av medlemmar är nästan omöjligt.
Precis som med allt annat här i livet så skapar man ju en mental bild över platser (reella eller virtuella) och om bilden i huvudet helt plötsligt inte stämmer med verkligheten så kanske man går någon annan stans.

TL,DR:
Moderatorerna här gör bevisligen ett bra "jobb", SWC firar ju trots allt 20 år.
Och även om "framside-folket" säkert också gör ett bra jobb så tror jag nog att de flesta kommer hit för forumet

De som sköter detta forum gör verkligen ett toppenjobb och som du skriver så har sidan levt i 20 år och jag tror, med tanke på hur framtiden ser ut med fler datorer och mer uppkopplat så kommer det leva minst 20 år till. Det finns så många människor som behöver hjälp och här finns så många som vill hjälpa, det är absolut det viktigaste.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nu kan inte jag straffskalan här på swec (om det nu finns en sådan, gissar på att man tar det fall till fall), men avstängd på livstid låter väldigt hårt, eller? Då har man gjort ett så pass stort övertramp att det är oåterkalleligt, därav livslång avstängning.

Du säger att du fick en varning innan. Hur kommer det sig att du inte tog till dig den? D.v.s. att du "fortsatte köra på".

Välkommen tillbaka iaf