Permalänk
Medlem

Gtx 1070 hög värme

Tjena! Det är så att jag köpte en dator ifrån mediamarkt för 14k för ca ett halvårsen.
Efter spelat spel som inte kräver mycket som t.ex. fortnite så blir mitt grafikkort väldigt varmt på portarna på baksidan. Efter ca 7 fortnite game måste jag stänga av datorn för jag bränner mig på baksidan. Om jag gissar är det typ (40grader)Och tror att det inte är så bra att det är så varmt.
Jag köpte en ny fläkt från inet och satte i den efter de blev de lite bättre. Men tycker det är konstigt att man köper en dator som man måste uppgradera efteråt för att den ska fungera. Någon som kan veta varför? Tack för svar
Grafikkortet är (1070 8gb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik W12:

Tjena! Det är så att jag köpte en dator ifrån mediamarkt för 14k för ca ett halvårsen.
Efter spelat spel som inte kräver mycket som t.ex. fortnite så blir mitt grafikkort väldigt varmt på portarna på baksidan. Efter ca 7 fortnite game måste jag stänga av datorn för jag bränner mig på baksidan. Om jag gissar är det typ (40grader)Och tror att det inte är så bra att det är så varmt.
Jag köpte en ny fläkt från inet och satte i den efter de blev de lite bättre. Men tycker det är konstigt att man köper en dator som man måste uppgradera efteråt för att den ska fungera. Någon som kan veta varför? Tack för svar
Grafikkortet är (1070 8gb)

Ladda ner Hwinfo64, slå på med enbart sensorer, och så spelar du som du brukar göra. Låt programmet köra i bakgrunden. När du har spelat klart så tittar du på max temperaturen för GPU så ser du hur varm den blev när den var som mest belastad.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Vad är det för datormodell?

Innan jag vet det så kan jag rent generellt säga att 40 grader varmt inte är ett problem. Men det viktiga är hur varma komponenterna i kortet är. Dessa kan nå betydligt högre temperaturer innan det är något att oroa sig för.

Sen om du faktiskt bränner dig på datorn är det ju inte trevligt, men då är den också antagligen betydligt varmare än 40 °C.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du sa att du köpte datorn på Mediamarkt.

Skulle då tro att det är en OEM gaming PC, är det eventuellt en referenskylare du har på grafikkortet?
Isåfall är det inte konstigt att det är varmt vid baksidan av kortet där sladdarna går i då det är där kortet ventileras.

Ha i åtanke att referenskort ofta går varmare än eftermarknadskort från tex. ASUS som har en lite biffigare kylare.

Permalänk
Medlem

Vad är det för tillverkade på kortet, finns det någon sån information?
Vet att vissa modeller kan ha vissa batchar där det varit problem med kylning etc.

Permalänk
Medlem

Den är köpt på mediamarkt och heter Acer nitro 50 kostar 14k
Vad jag kan se när jag öppnar datorn är det inte liksom msi grafikkort, det är ba ett stort chipp men den lyser lite text där de står 1070

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Erik W12:

Den är köpt på mediamarkt och heter Acer nitro 50 kostar 14k
Vad jag kan se när jag öppnar datorn är det inte liksom msi grafikkort, det är ba ett stort chipp men den lyser lite text där de står 1070

Skickades från m.sweclockers.com

Att det är varmt på baksidan vid portarna skall inte vara farligt då det är där luften ventileras ut.
Mitt 1070 Founders edition kunde bli runt 60-70 grader på baksidan men det är ju beroende på att all varmluft kommer endast ut den vägen.

Ladda ner programmet GPU temp och spela några matcher samtidigt som du har koll på temperaturen på grafikkortet, skriv i tråden vad du får för högsta temp och ungefär vad den ligger på när du spelar.