Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ny 65" TV - köpråd och kabelgömmande

Tjena och hej,

Kikar på 65" tum pga sitter 3,8m från TV och nuvarande 46" känns inte riktigt... Vill ha lite känsla på det avståndet ändå.
Hade från början budget på 10000kr, men den har blivit flexibel. Är lite osäker på utbudet.

Detta används: Barnens PS4 (inte den med 4K, men Minecraft, Rayman, FIfa, Just Dance) , Svtplay, HBO-nordic (Game of thrones!!!!), Canal Digital app, fotboll ibland, vinterstudion, nyheter på svt-HD.

TV:n står placerad så att baksidan syns från sidan vid ett matbord - det är lite tråkigt att se kablarna där. En lyxig detaljfråga visserligen, men ändå.

Har kikat på:

- Samsung NU8075 där det vekrar finnas fyra rännor på baksidan av TV:n att gömma kablar i - hur funkar detta? Kan man klämma i en antennkabel, 2 HDMI och en ljudkabel där?

- Samsung Q7FN med one connect box. Nuvarande tv:möblemang rymmer boxen bra, men kabeln är ju svindyr om den går sönder och själva qleden är 2000-5000kr dyrare än 8075. Därtill kommer tv:n stå på bänk som det ser ut nu. Visserligen står TV:n vid vägg vänd mot fyra fyra fönster samt ett fönster som släpper ljus på TV:n från sidan, men jag är skeptisk till om det är någon avgörande kvalitetsskillnad mellan apparaternas bild?

Har i övrigt begränsad kunskap om modeller.

Mvh
Uffe

Permalänk
Bildexpert 📺

@Uffe-mannen: One connect-lösningen är helt klart den smidigare av de två. Kör du på den enklare modellen är det upp till din uppfinningsförmåga att dölja allt. Tumregeln är att ju snyggare lösning man får till, typ buntband och kabelstrumpor, desto meckigare blir det när du ska ändra något. Dra en ny kabel eller flytta på något och du riskerar göra om allt på nytt.

Q7FN är en påtagligt bättre modell än NU8 för HDR-bild. Samt bättre på egentligen de flesta punkter överlag, inklusive reflexfiltret. SDR-bilden är på en nivå som märks sida vid sida när du får chansen att jämföra direkt. Skulle någon i smyg byta ut din Q7FN mot en NU8 när du tittar på Rapport är det inte säkert du skulle tänka på det, utöver reflexerna.

rtings har jämfört dessa mer ingående: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-nu8000-vs-sam...

Permalänk

Tack för svar.

Detta gäller även om TV står på stativ alltså. One-connect-box ger ju maximal utdelning när tv är på vägg. Men där är jag inte nu, det är en klenare vägg med gipsskivor som är uppbyggd bara för att dölja en skjutdörr som försvinner bakom väggen. Behöver hjälp där med bedömning och hitta reglar om det finns några.

Noterar då lite skillnader på apparaterna, ska läsa mer ingående. Råd och Rön testet visade på lite på skillnader till Q-leds fördel också. Det hade ju varit gött att slippa dra ner persienner, även om det i sig inte motiverar något hit eller dit.

Permalänk

One connect box - blir varm?

Kan man placera One connect boxen till 65Q7FN utom synhåll, bakom en lucka i en klassisk TV-bänk - typ IKEAS:bestå? Utrymmet bakom luckan skulle då vara 56*38*40cm. Räcker det om det ventlierar bakåt (där är i och för sig en vägg) eller bör det vara öppet framåt?

Boxen borde rimligtvis bli varm. Alternativet för mig är att boxen blir synlig vid sidan av TV:n och då försvinner lite grejen.

Jag är dåligt kunnig om hur förstärkare och liknande allmänt ska placeras.

/Ulf

Permalänk

Har läst runt lite här och där - landar lite i några 65"-alternativ. Vet inte om jag funderar för mycket. Prisnivån är satt till ca 15k, där det svider av mer psykologiska skäl. I praktiken blir nuvarande 46" Samsung (2013) referenspunkt. Rummet är ljust, vi har ofta fönsterlampa /läslampa tänd när vi ser film någon kväll. Persienner får åka ned dagtid vid fint väder om man ska se någon bild.

- XF9005, har fått acceptera dess kvalitéer, var insnöad på Samsung =). MEN Android TV avskräcker lite och ett stort minus är avsaknad av app för Cmore/Canaldigital. Vill inte köra chromecast. Får i så fall köpa till en Apple TV 4k - men då tillkommer en fjärrkontroll och jag är lite osäker på om denna lilla låda funkar smidigt som jag vill. Just nu funkar receiver med Samsung TV:n via ARC - hade gärna behållt detta och samlat allt på en fjärrkontroll. Apple TV 3 kör vi nu och är lite trött på att pricka rätt med fjärrkontrollen och att ha två kontroller att leta efter (barn ni vet...). Men Apple TV4 kanske funkar och löser en del? Typ 15,7k.

- Q7FN prickar av allt utom FALD. Hade jag inte vetat något om FALD hade det nog inte varit något problem. Framförallt är oneconnectbox grejen här, slippa sladdar är ett STORT plus. Hoppas komma över någon för 15k.

- Q8DN prickar av allt med appar och FALD - även om saknar one connect box. Men lite dyr jämfört med Sonyn. 19k???

- Q9FN, har allt jag efterfrågar. 25k?

Är öppen för att köpa fyndvaror/demoex - om det nu inte finns goda skäl mot detta.

Någonstans har jag nog tänkt fel eller kanske övertänkt. Man kunde kanske lotta mellan dem.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Uffe-mannen: Tycker du sammanfattar det bra där. Det som har allt kostar också därefter.

Permalänk

Hehe, jo det tog ett tag att fatta det. Har egentligen inget skäl till att kompromissa. Budgeten är mer ett psykologiskt än ekonomiskt fenomen. TV:n står så centralt i huset och det är ett lite mer långsiktigt köp hoppas jag.

Det blir:
65Q9FN vs OLED65B8

Vågar man köpa Q9FN som demoex till OK pris, typ 20-22k?
Jag kan tänka mig att en OLED, som stått på i butiken med samma bilder, kan ha tagit stryk. Får läsa på om inbränningsrisker, annars är det lite fördel OLED.

Läst lite om undertextproblematik på Q-LED.

Första serien blir avslutningen på Game of thrones, så behöver slå till kommande vecka

Permalänk

Slog till på ett demoex av 65Q9FN (skulle nog inte köpa demoex av Oled, verkar som Elgiganten här hade två med inbränningar).

Har bara hunnit köra igång TV:n, stoppa in kalibreringsinställningar från rtings och se lite Game of thrones. Kanske gjorde inställningarna TV:n lite mindre färgstark? Kan inget om som sånt här. Där var något som hette HDR10+ som man kunde sätta på "auto" - vet inte hur jag ska göra med det eller HDR i stort.

+ Bilden verkar helt ok! Var inget i mörka scener som jag störde mig på. Skön upplevelse.
+ Körde 2h film med One connect box och hemmabio i en Bestå-Tv-bänk med stängd dörr och öppen baksida. Det blev 27 grader där inne - var kanske 24 grader i rummet. Bestå har ju en "pushfunktion", så dörren kan stå på glänt med luftflöde utan att man ser prylarna också.
+ Appar och smarttv funkar klockrent. Bra utbud. Vi streamar lite från Cmore och det är nog bara Samsung och Apple Tv som har det. Itunes och airplay 2 ska vara på ingång till Qled 2018 tror jag. Det verkar inte ha kommit än. Hade jag kört på något annat märke, så hade jag köpt en billigare TV men fått köpa till en Apple TV - klarar mig på en fjärrkontroll nu.
+ Bättre bild när speglade mobilens foton på Q9FN hemma, än XF9005 i butik (men det är kanske en inställningssak och något man får för XXX-tusen kronor mer). Bättre flyt i Q9:ans smarttv än XF9005 när provade i butik, blev lite skeptisk till Android (men kanske annorlunda med nya Android och på olika Tv-exemplar).

- 65" kanske var för stort, men skön att kolla på från 3,7m. TV står på 66cm hög bänk och det blir totalt 156cm i höjd. Får kanske skaffa en lägre bänk. TV är väldigt svart.
- Är TV:n något tjuven vill ha? Den är ju inte jättelätt att bära med sig. Men kanske lite nojig om reser iväg.
- Det känns lite ovant att lägga så mycket pengar på en TV, är inte helt 100% på det förnuftiga där. Har några dagars öppet köp.

Tar gärna tips på kalibrering m.m. om TV:n och vilken höjd som är lämplig att ställa den på.

Tack för ett bra forum med många vettiga inlägg.