Bygga ny dator eller uppgradera den som jag har nu?

Permalänk
Medlem

Bygga ny dator eller uppgradera den som jag har nu?

Kommer skaffa sommarjobb i sommar, kommer inte få nå jätte mycket men runt 10 000kr iallafall. Så min fråga är som titeln säger, äre värt att bygga ny dator eller ska jag uppgradera den jag har nu?

Skulle helst vilja bygga ny så att min lillebror kan få min gamla dator.

Mina specs just nu är GTX 1050 2GB, RYZEN 3 1200, 8GB RAM, 1TB HDD, B350M MORTAR MOTHERBOARD med 550w PSU om jag minns rätt.

OM JAG NU SKA BYGGA NY DATOR TÄNKTE JAG MIG TYP SÅ HÄR: https://prnt.sc/nc9axw

Blir dom dära delarna bra eller ska jag byta ut något?

Tack i förhand för hjälpen! )

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men tycker du ska köra på en större SSD och slopa HDD helt och hållet. Jag gjorde ändå ett bygge som är bättre rakt igenom och med likvärdig processor om du klockar upp den, för några kronor mindre.

Blir ju mindre lagring men det är såklart något som kan köpas till och tweakas med.
-Bättre moderkort
-Snabbare minnen
-Större SSD
-Brutalt mycket bättre nätagg
-Bra CPU-kylare som klarar klockning utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibagg:

Kommer skaffa sommarjobb i sommar, kommer inte få nå jätte mycket men runt 10 000kr iallafall. Så min fråga är som titeln säger, äre värt att bygga ny dator eller ska jag uppgradera den jag har nu?

Skulle helst vilja bygga ny så att min lillebror kan få min gamla dator.

Mina specs just nu är GTX 1050 2GB, RYZEN 3 1200, 8GB RAM, 1TB HDD, B350M MORTAR MOTHERBOARD med 550w PSU om jag minns rätt.

OM JAG NU SKA BYGGA NY DATOR TÄNKTE JAG MIG TYP SÅ HÄR: https://prnt.sc/nc9axw

Blir dom dära delarna bra eller ska jag byta ut något?

Tack i förhand för hjälpen! )

Tycker det kan vara värt med 2600X ändå - den kommer gå snabbare i spel även om man överklockar.

Sen ja, det skulle ju gå att uppgradera den du har om man vill spara pengar. Nytt grafikkort, ny processor (behåll moderkortet), 8GB mer RAM samt en SSD (om du inte redan har det) skulle göra mycket.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibagg:

Kommer skaffa sommarjobb i sommar, kommer inte få nå jätte mycket men runt 10 000kr iallafall. Så min fråga är som titeln säger, äre värt att bygga ny dator eller ska jag uppgradera den jag har nu?

Skulle helst vilja bygga ny så att min lillebror kan få min gamla dator.

Mina specs just nu är GTX 1050 2GB, RYZEN 3 1200, 8GB RAM, 1TB HDD, B350M MORTAR MOTHERBOARD med 550w PSU om jag minns rätt.

OM JAG NU SKA BYGGA NY DATOR TÄNKTE JAG MIG TYP SÅ HÄR: https://prnt.sc/nc9axw

Blir dom dära delarna bra eller ska jag byta ut något?

Tack i förhand för hjälpen! )

Det är klart att du kan tjäna in lite pengar på att spara din låda, ditt moderkort, HDD, PSU etc, och bara köpa GPU, CPU, SSD och nån extra sticka Ram. Antingen får du en mindre kostnad i sommar, eller kanske så använder du mellanskillnaden till ett bättre grafikkort eller så. Den verkliga frågan är väl hur du värderar dina pengar i förhållande till din lillebrors önskan om egen dator! Om du redan nämnt möjligheten med gratis dator till honom kanske du får det plågsamt där hemma om du ändrar dig!
😁

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

Håller med @Olle78, det hänger mycket på om du har lovat något.

Om du siktar på en ny burk:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600X (2 290 kr hos Elgiganten)
Chassi: NZXT H500 (779 kr hos Power)
Moderkort: Gigabyte B450 Aorus Pro (1 190 kr hos NetOnNet)
RAM: Ballistix Sport LT DDR4 3000MHz 16GB (949 kr hos Webhallen)
SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD (839 kr hos Dustin)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (949 kr hos Inet)
Summa: 6 996 kr

+ PowerColor Radeon Vega56 3390:-