Testpilot: Antec P101 Silent – chassit som gör skäl för sitt namn

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Antec P101 Silent – chassit som gör skäl för sitt namn

Knappt hinner skruvmejslarna landa på hyllan innan testpiloten Deriveh ger sig på nästa chassi på listan, Antecs P101 Silent, och som namnet avslöjar är det en modell i tystnadens tecken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"3 st. USB 3.0" - var är den tredje? ^^

Det känns lite trist nog som även detta chassi inte riktigt når upp till standarden som Fractal mer eller mindre satt med sin Define R*-serie (i samma prisklass). Många små detaljer som, precis som med kabeldragningen, helt enkelt inte känns genomtänkta. Fläktfilter i botten som inte är åtkomligt framifrån, och det vansinniga i att inte kunna montera 140mm i fronten (skulle definitivt hellre köra 2st 140mm kontra 3st 120mm) utan att plocka bort HDD-burar... känns riktigt billigt anno 2019. Antec är inte vad de en gång var (minns när P180 var grejen).

Bra recension dock!

Visa signatur
Permalänk

Undrar om det finns något tacksammare uttryck att använda sig av i SC-recensioner än "sträcka på benen"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Hade Antec för 10 år sedan. Var bra chassi men väldigt stort. Efter det har jag haft ITX chassin men det var ett väldogt bra chassi minns jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Tyst och välventilerat, perfekt för mig och andra som prioriterar funktion och fullständigt struntar i utseende!
/En som släcker allt LED-trams

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

3x fläktar in, och en ut, låter inte riktigt optimalt, sen är det svindyrt för ett sånt enkelt chassi.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

3x fläktar in, och en ut, låter inte riktigt optimalt, sen är det svindyrt för ett sånt enkelt chassi.

Du har rätt. Borde vara fyra st fläktar in istället för tre.

Permalänk
Medlem

Kan tycka att om en del av chassit är just fläktkontroller och tystnad vore det vettigare att köra med full luftkylning just för att testa dessa features. Hur kan du annars ifrågasätta dess funktion när du gör ett aktivt val att ej använda den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antec försöker men lyckas inte, hade P18x serien förr i världen där var det mycket nytänk och gedigen design och denna känns mest meh.
Som folk skrivit så tar man ett Fractal Design före alla dagar i veckan.
Chassin gör inte komponenterna tysta, dom måste vara tysta redan innan dom landar i burken.

Permalänk
Medlem

Kör ett antec p280 själv, haft i 7 år. Byggt ett par datorer och fru och vänner, och har kört fractal design varje gång trots att jag kör antec själv. För stort och för dyrt. Antec ligger fortfarande efter.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: Jag hade kunnat koppla AIOns fläktar till kontrollern, men varför när mjukvaran kan göra en bättre stegvis kontroll än bara hög/låg/av?

Jag upplevde absolut att jag kunde kommentera dess funktion utifrån att bara ha den kopplad till en fläkt.

Som många skriver så upplevde jag inte chassit som modernt eller banbrytande, men chassit gör ändå precis vad det utlovar, det är tyst. 😊 Möjligtvis skulle kanske priset också legat under ”negativt” eller ”tänkvärt”.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

@Dumbullen: Jag hade kunnat koppla AIOns fläktar till kontrollern, men varför när mjukvaran kan göra en bättre stegvis kontroll än bara hög/låg/av?

Jag upplevde absolut att jag kunde kommentera dess funktion utifrån att bara ha den kopplad till en fläkt.

Som många skriver så upplevde jag inte chassit som modernt eller banbrytande, men chassit gör ändå precis vad det utlovar, det är tyst. 😊 Möjligtvis skulle kanske priset också legat under ”negativt” eller ”tänkvärt”.

Är det 'tänkvärt' att en mobil kommer med en aux-ingång? Oavsett så är det en feature mer än vad konkurrenten erbjuder. Sedan om du väljer en annan lösning eller använder blåtandslurar är något annat, det är fortfarande en fungerande feature mer än vad konkurrenten erbjuder. Tyckte bara det såg konstigt ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Trevlig läsning 😊👍🏻
Bra jobbat ⭐️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna! Kul att det uppskattas.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Tyst och välventilerat, perfekt för mig och andra som prioriterar funktion och fullständigt struntar i utseende!
/En som släcker allt LED-trams

Välventilerat?
Fronten verkar sjukt restriktiv... Jag är lite förvånad att ett 2080ti klarade sig så relativt bra inne i den där tajta lådan!
Om de hade öppnat upp fronten lite till runt om, så hade det kanske kunnat vara en intressant låda... Möjligen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bra och trevlig recension! Det verkar göra sig väl som chassi till en hemma-server som står diskret någonstans och är tyst, speciellt med sina 8st 3,5"-platser.

Dock saknar jag en STOR del i denna recension: hur väl fungerar montering av hårddiskar? Är det väl byggt på den delen så att vibrationer inte fortplantar sig i chassit? Är det så pass ljuddämpat att man kan köra med många hårddiskar monterade utan att själva "silent"-delen offras? Frågorna just kring detta är många, och när just antalet platser för 3,5"-enheter är det som skiljer chassit från väldigt många andra chassin på marknaden idag, så tycker jag absolut att detta är något som borde testas innan man kan ge ett rättvist betyg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Kör ett antec p280 själv, haft i 7 år. Byggt ett par datorer och fru och vänner, och har kört fractal design varje gång trots att jag kör antec själv. För stort och för dyrt. Antec ligger fortfarande efter.

Kör själv ett P280 och är mycket nöjd. När jag såg detta tänkte jag på det för nästa bygge.
Vilket alternativ chassi från Fractal kan du rekommendera som "motsvarar" detta/P280?
Nyfiken då jag gillar denna typ av chassi. Stilrena, tysta och lätta att bygga i. Utan RGB och glas.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

körde ett p180 mini under nästan 10 år suveränt chassi.
köptes efter denna recension https://www.sweclockers.com/test/6046-antec-mini-p180

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Antec är inte vad de en gång var (minns när P180 var grejen).

Vilket egentligen är helt osannolikt i efterhand. Har själv ett P180B stående som ska skickas till skroten. 14 kg och tidernas sämsta kabeldragning men snyggt var det i jämförelse med konkurrenterna på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Kör själv ett P280 och är mycket nöjd. När jag såg detta tänkte jag på det för nästa bygge.
Vilket alternativ chassi från Fractal kan du rekommendera som "motsvarar" detta/P280?
Nyfiken då jag gillar denna typ av chassi. Stilrena, tysta och lätta att bygga i. Utan RGB och glas.

Jag har byggt i Fractal define S ett par gånger, betydligt mindre än p280 men väldigt enkelt att bygga i och väldigt tyst. Ska du ha lite större så har du Define R6.

P280 var skitbra när det kom men det är alldeles för stort för vad man egentligen behöver i de flesta fall

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@ducedo: Har också ett P180 som står och tuggar med en Q9550 hemma hos föräldrarna - det är *många* aspekter som är ganska dåliga om man jämför med dagens chassin. Men om man ser till att den stora delen av utbudet då var antingen alldeles för dyra chassin med tanke på vad man fick (Lian Li och Chieftec som praktexempel - standardlayouter och brist på features var ju par i dem, dock med bra byggkvalitet, men en tråkig prislapp på köpet) eller snorbilliga noname (eller motsvarande, Q-Tec ex. var ju överallt då), så slog Antec mycket av konkurrensen på fingrarna.

Men kass montering för hårddiskar och optiska enheter, plastiga kanter och flärpar lite överallt (plastbiten som sitter mellan PSU-kammaren och moderkortsdelen - vad är den bra för egentligen?!), riktigt frustrerande kabeldragningsmöjligheter jämfört med dagens chassin... även de sämre chassina i dag är bättre på den fronten (no pun intended). Däremot är det ett ganska gediget chassi, robust stomme och rejäla paneler. Lite ljuddämpande blir det.

Kabeldragning måste jag säga att Fractal skämt bort mig med på senare tid, kör även ett Be Quiet! Silent Base 800 och byggde nyligen en rigg med ett Corsair 460X - och dessa känns *mycket* sämre än ett R5/R6 vad gäller kabeldragning och fästen för bunt-/kardborreband.

TL;DR: Allt är relativt - när P180 var nytt stod det sig bra mot konkurrensen. Det har hänt en del sedan dess!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Dock saknar jag en STOR del i denna recension: hur väl fungerar montering av hårddiskar? Är det väl byggt på den delen så att vibrationer inte fortplantar sig i chassit? Är det så pass ljuddämpat att man kan köra med många hårddiskar monterade utan att själva "silent"-delen offras? Frågorna just kring detta är många, och när just antalet platser för 3,5"-enheter är det som skiljer chassit från väldigt många andra chassin på marknaden idag, så tycker jag absolut att detta är något som borde testas innan man kan ge ett rättvist betyg.

MEDHÅLL!!

Och tidigare nämnda och hyllade Fractal Design är ju katastrofdåliga på just detta med mekaniska diskar – så fort man monterar dem på avsedd plats så har datorchassit förvandlats till cello. Tyvärr dock en cello som bara frambringar en ton... Det hade varit underbart med ett modernt chassi där man inte behöver snöra upp diskarna i resår för att slippa oväsen. Förr om åren har ju Antec varit duktiga på att få till sina hårddiskupphängningar, så här är man ju väldigt nyfiken. Tom's Hardware hade inte heller mekaniska diskar i när de testade.

Och allvarligt: hur svårt är det att bygga tyst om man inte har några mekaniska diskar att ta hänsyn till? Inte särskilt.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Inaktiv

Tänkte först skriva äntligen ett riktigt chassi, men när jag läste kommentarerna här såg jag brister.
Hur svårt ska det egentligen vara att göra ett chassi som har plats för minst 10st 3,5"/2,5" platser, 3st 140mm flätar fram och på toppen etc. Detta ihop med bra kabeldragning, ljudisolering, stilrent etc..

Antec P180 som många nämnde var en chassi många såg upp till och jag själv tänkte köp en sådan. Men det har hänt en hel del sedan dess, på den tiden hade folk mängder av hdd och behövde stor plats, idag har små chassin blivit standard och brist på efterfrågan av större chassin leder till att tillverkare inte fokuserar på denna.
Sedan priset, 1000kr för ett sådant stor chassi är billigt, det leder till dåliga vinstmarginaler.

Permalänk
Medlem

Rockar fortfarande ett P280 vilket jag är riktigt nöjd med.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Är på mitt 3e chassi från Antec och det är högst troligt att det blir dom nästa gång oxå med tanke på hur nöjd jag är med just deras chassi.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av ducedo:

Vilket egentligen är helt osannolikt i efterhand. Har själv ett P180B stående som ska skickas till skroten. 14 kg och tidernas sämsta kabeldragning men snyggt var det i jämförelse med konkurrenterna på den tiden.

https://www.overclock3d.net/gfx/articles/2007/05/14190515837l.jpg

Måste bara inflika, det var efterföljaren P182 som fick den stora och välförtjänta hypen. Den korrigera bland annat kabeldragningen du nämner. Idag ter sig skrymmande men fantastisk för sin tid. Jag använder fortfarande de tjocka silikonringarna som medföljde P182 i mitt Fractal Design chassi.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man skulle vilja montera fläktar på utsidan av lådan?
Då krävs separata dammfilter, och frontluckan kan/får inte stängas.

Skrivet av Scirocco:

3x fläktar in, och en ut, låter inte riktigt optimalt, ...

Jodå, eftersom de tre suger luften genom dammfilter. Med färre fläktar i fronten blir det garanterat undertryck i lådan med damm-insug lite varstans.
Tre kraftiga fläktar i fronten och en ensam svag fläkt baktill ger mycket bättre balans och mindre damm i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Jag har byggt i Fractal define S ett par gånger, betydligt mindre än p280 men väldigt enkelt att bygga i och väldigt tyst. Ska du ha lite större så har du Define R6.

P280 var skitbra när det kom men det är alldeles för stort för vad man egentligen behöver i de flesta fall

Tack för svaret. Uppskattas

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk

@Roger W: Vi använder nog våra PC lite olika. Jag redigerar foto med program som inte använder grafikkort och mina lådor ska därför endast ventilera ut CPU- och lite diskvärme så tyst och diskret som möjligt.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna tråd. Någon som använder detta chassi och kan ge input gällande ljudet på fläktarna?

Köpte chassit igår och satte in min hemmaserver i den och blev förvånad hur högt allt lät. Fläktarna låter som dom vill ta en flygtur hellre än att kyla chassit. Jag har fancontrollern på low.

Läser man reviews om 101 så låter det som det ska vara tyst, så misstänker att jag fått något måndagsexemplar eller gjort något gravt misstag när jag kopplat ihop den. Jämför man med mitt R6 är det som natt och dag.