Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Basuppgradering av åldring (CPU-MoBo-RAM) - Förstudie #1

Permalänk
Medlem

Basuppgradering av åldring (CPU-MoBo-RAM) - Förstudie #1

Hej,
som titeln antyder har jag börjat göra efterforskningar inför en möjlig uppgradering av min nu ganska gamla maskin.
Då jag knappt* byggt nån maskin sedan denna (mer om den nedan) så vill jag känna av läget lite.

Kom till insikten att denna maskin börjar bli till åren när CPU temp varningar började dyka upp och HW Monitor visar 99 grader under load!

* Byggde mig en server någon gång under 2012
För TLDR, scrolla till slutet av inlägget.

Syfte
Det primära anledningen till en uppgradering (och denna tråd) är, om jag ska vara helt ärlig, att det börjar klia i de gamla datorbyggarfingrarna. Jag var en flitig byggare/uppgraderare i yngre dar och det gick sällan två år mellan CPU-byten. Oftast med GPU eller RAM byten inslängda där emellan.
Utöver det så är det främst det faktum att maskinen är gammal och inte kan överleva hur länge som helst som ligger bakom. Jag är inte direkt orolig för att den ska dö imorgon men den är inte helt felfri. En och annan BSO har inträffat och ibland hänger den i POST (dra ut icke-kritiska USB-enheter och reboot brukar lösa det). En annan faktor är att OS är lika gammalt som hårdvaran och också bör uppgraderas till en modernare version.

Burken
Dagens trotjänare sitter på följande komponenter:

  • Asus P5Q SE moderkort

  • Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9650 @ 3.00GHz

  • 2x Corsair 2GB DDR2 @ 533MHz (CM2X2048-8500C5D) (ursprungligen var det fyra, men två har kasserats under åren p.g.a. defekter)

  • Asus GeForce GTX 560 Ti "DirectCU II Overclocked" @ 900MHz (tillkom 2011-12-21)

  • Samsung 850 Evo 256GB SSD (tillkom för 2 år sedan)

  • Gammal Maxtor HDD 300MB

  • 2x WD Black 500GB

  • D-Link DWA-547 RangeBooster N650 Desktop Adapter

  • DVD-ROM

  • Corsair 750W icke-modulärt (CX750 ?)

  • Antec Three Hundred chassi

Jag är osäker på exakt när jag byggde den men den är minst 9 år gammal, förmodligen 10. Den snurrar på Windows 7 Professional.

Användning
Jag kan inte längre kalla mig gamer även om jag gärna spelar lite då och då. Datorn används till lite allt möjligt nuförtiden men här är de vanligaste aktiviteterna som på något sätt kräver nån prestanda:

  • Adobe Lightroom och GIMP

  • Programmering, främst Java i IntelliJ men ibland även C++ i VS

  • Diablo III

  • Starcraft II

  • Open TTD

Det finns även måttlig risk för följande:

  • SWTOR

  • Minecraft

  • EVE Online

Därutöver är det främst kontorsarbete, surf, excel etc. som står på menyn.

Uppgradering
Jag har för avsikt (eller åtminstone som önskan) att uppgradera CPU, moderkort och RAM för att lyfta maskinen till modern status.
Jag har ett par kriterier inför uppgraderingen samt några "vill-ha"

  • Chassi, GPU, PSU, all lagring och nätverkskort* måste gå att återanvända. Helst även DVD-ROM.

  • CPU måste ha 8 fysiska kärnor (dubblering av dagens)

  • Moderkort måste ha 4 RAM-platser

  • Uppgraderingen måste ha minst 16GB (dubblering av maskinens ursprungliga minne) och jag vill helst ha 32GB

  • Jag vill gärna ha Asus MB, men kan tänka mig annat märke om det finns bra anledning

  • Vill helst ha Corsair minnen, men det är inte skrivet i sten

  • Vill egentligen inte tala om budget då jag helt enkelt vill hålla kostnaden låg, men låt oss säga max 8000.

* Om MB har inbyggt Wifi kan jag skippa nätverkskortet. Kan dock inte köra med trådat p.g.a. avstånd och pillande barn.

AMD vs. Intel
Jag är egentligen en AMD-person sedan tidigare. En majoritet av mina 10+ maskiner genom åren har varit AMD (eller Cyrix) snarare än Intel, ända från 486-tiden och framåt. Det sitter en Phenom II i min server till exempel och jag har haft allt från Cyrix 586 och 686 till AMD K6, K7 och så vidare. Minns inte varför det hamnade Intel i den senaste inkarnationen.

Status så här långt
Baserat på ovanstående, en stor mängd magkänsla samt lite efterforskningar på Swecs forum samt Inets webshop har jag kommit fram till något i stil med följande:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12479571/upgrade-kit-v-0-1

Moderkortet är valt lite smått på måfå då jag inte har någon koll på dagens moderkort överhuvudtaget. CPU är vald med lite mer omsorg och RAM likaså.

Plan
Vad är planen då? Att springa och handla så snart som möjligt? Nej, detta är en förstudie.
Eftersom allt fungerar fortfarande har jag ingen brådska. Jag har ett annat projekt också vad gäller lagring och backup som jag undersöker parallellt med denna uppgradering som egentligen är viktigare (men mycket tråkigare).
Jag tänkte nog vänta på Ryzen 3000 serien och se hur den står sig, alternativt hur priserna på 2700 påverkas av släppet.

Vill dock ändå höra åsikter och se om jag är på rätt spår. Är det bra komponenter? Borde jag ta ett annat MB? Räcker minnena?
Maskinen ska gärna kunna hålla minst lika länge som denna gjort.

TLDR;
Vill uppgradera min 10 år gamla Core 2 Quad maskin till dagens standard för så långt under 8000 kr som möjligt.
Första draft ovan. Åsikter?

Tack på förhand för all hjälp/alla åsikter.

/hc

Permalänk
Vila i frid

Du kan förmodligen tjäna någon hundring genom att ha is i magen någon månad till så att DDR4 hinner sjunka i pris lite mer. https://camelcamelcamel.com/Corsair-Vengeance-3000MHz-Desktop...

Köp isf 32 GB minne - det kan man aldrig ha för mycket av. Jag köpte mina 32 GB för 8 år sedan när de var snorbilliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du kan förmodligen tjäna någon hundring genom att ha is i magen någon månad till så att DDR4 hinner sjunka i pris lite mer. https://camelcamelcamel.com/Corsair-Vengeance-3000MHz-Desktop...

Köp isf 32 GB minne - det kan man aldrig ha för mycket av. Jag köpte mina 32 GB för 8 år sedan när de var snorbilliga.

Blås ur din burk från damm och vänta med ovan även in Ryzen 3xxx-serien. Har du väntat 8 - 10 år med att uppgradera så kan du gott vänta en dryg månad till på att antingen köpa det senaste AMD har att erbjuda eller ditt ovanstående paket till ett lägre pris.

@holycrap: Har förövrigt liknande specs på min gästburk, funkar alldeles utmärkt att spela moderna spel som PUBG på low settings alt. höga settings via Geforce Now givet en bra uppkoppling.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Skrivet av hasenfrasen:

Du kan förmodligen tjäna någon hundring genom att ha is i magen någon månad till så att DDR4 hinner sjunka i pris lite mer. https://camelcamelcamel.com/Corsair-Vengeance-3000MHz-Desktop...

Köp isf 32 GB minne - det kan man aldrig ha för mycket av. Jag köpte mina 32 GB för 8 år sedan när de var snorbilliga.

Det lär nog bli 32GB. Är ju rätt billigt redan nu.

Skrivet av tuomi:

Blås ur din burk från damm och vänta med ovan även in Ryzen 3xxx-serien. Har du väntat 8 - 10 år med att uppgradera så kan du gott vänta en dryg månad till på att antingen köpa det senaste AMD har att erbjuda eller ditt ovanstående paket till ett lägre pris.

@holycrap: Har förövrigt liknande specs på min gästburk, funkar alldeles utmärkt att spela moderna spel som PUBG på low settings alt. höga settings via Geforce Now givet en bra uppkoppling.

Glömde skriva det men jag har redan dammsugit* ur hela burken, rengjort kylaren och lagt på ny kylpasta, så tempen är nere på 70-80 under load nu.

Väntar nog in Ryzen 3xxx hur som helst och ser vad som händer. Har ju ingen brådska som sagt.

Insåg dock nu att mitt gamla nätverkskort inte kommer att fungera då det är PCI.
Vilket alternativ är bäst?

  • Nytt PCI-Express kort?

  • USB adapter?

  • Inbyggt på moderkortet?

/hc

* Jaja, tryckluft och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av holycrap:

Tack för era svar.

Det lär nog bli 32GB. Är ju rätt billigt redan nu.

Glömde skriva det men jag har redan dammsugit* ur hela burken, rengjort kylaren och lagt på ny kylpasta, så tempen är nere på 70-80 under load nu.

Väntar nog in Ryzen 3xxx hur som helst och ser vad som händer. Har ju ingen brådska som sagt.

Insåg dock nu att mitt gamla nätverkskort inte kommer att fungera då det är PCI.
Vilket alternativ är bäst?

  • Nytt PCI-Express kort?

  • USB adapter?

  • Inbyggt på moderkortet?

/hc

* Jaja, tryckluft och sånt

Inbyggt nätverkskort på moderkort skulle jag säga, USB ska du undvika. Måste det vara WIFI så finns det moderkort med det också idag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inbyggt nätverkskort på moderkort skulle jag säga, USB ska du undvika. Måste det vara WIFI så finns det moderkort med det också idag.

Tack för rådet. Ska ha det i åtanke när jag väljer MB.
Tror det är ungefär lika dyrt att ha trådlöst i burken som att dra fram kabeln på att bra sätt så då väljer jag det som verkar enklast

/hc