Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Finns det någon särskild anledning till att många rekommenderar Elextrolux-modellerna? Det verkar vara de som gäller om man utgår från den här tråden?

Dom nya Electrolux-ac vi har på jobbet är riktigt dåliga till skillnad från vår gamla. Men tror det har med annat kylmedel att göra. Den gamlas blev antagligen förbjudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag får hem min Hornbach imorgon, så kan bli att testa till helgen om det finns någon värme att tala om.

Ja, det fanns då! Men de verkar tagit slut rätt snabbt efter jag beställde.

Startat upp min nu.
Den kyler över förväntan, riktigt bra för en budgetmaskin
Däremot låter fläkten väl högt på low.
Kompressorn håller skaplig ljudnivå.
Får däremot ingen skillnad i sleep mode då den skall gå ner i eco läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Finns det någon särskild anledning till att många rekommenderar Elextrolux-modellerna? Det verkar vara de som gäller om man utgår från den här tråden?

Jag rekommenderar Delonghi p.g.a. egen erfarenhet med två av deras modeller. Har två hemma varav den äldsta är köpt hos Elgiganten år 2006 med utomhusradiator(d.v.s. tvådelad) och en ny Delonghi som kom nu i januari. Den gamle är den som används hela tiden och den andra är reserv inför när den gamle rasar ihop.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Kan man koppla AC:ns utblås till köksfläkten ovanför spisen? Den borde ju vara byggd för att hantera varm och fuktig luft. Vore optimalt för mig... bor i en etta och köket är ljudisolerat från övriga lägenheten. Finns dock inget fönster i köket, bara en stor balkongdörr.

Bor Du själv i fastigheten? Du kommer väcka intresse hos fastighetsskötaren när dom får in klagomål ifrån grannar om att deras från-luftsventil börjat fungera som till-luftsventil . Beroende på hur det ser ut med aggregaten så kan även till-luften till typ vardagsrum och sovrum påverkas hos alla, i riktning att där pumpas in mer luft än projekterat == högre ljudnivå för dom, men denna punkt är som sagt beroende på hur det ser ut med aggregaten.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

AC-marknaden är ju lite intressant, hittar mer vettig information i en swec-post än vad jag gör någon annanstans... tack!

Bli inte förvånad om någon snart överklockar sin AC eller bygger om styrenheten i den .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Bor Du själv i fastigheten? Du kommer väcka intresse hos fastighetsskötaren när dom får in klagomål ifrån grannar om att deras från-luftsventil börjat fungera som till-luftsventil . Beroende på hur det ser ut med aggregaten så kan även till-luften till typ vardagsrum och sovrum påverkas hos alla, i riktning att där pumpas in mer luft än projekterat == högre ljudnivå för dom, men denna punkt är som sagt beroende på hur det ser ut med aggregaten.

Bor i ett hus med 48 lägenheter, allt från ettor till treor. Köks"fläkten" är faktiskt ingen fläkt, utan bara ett hål med lågtryck. Det man gör istället för att starta en fläkt är att man öppnar en lucka som annars täpper till hålet. Men ja, har ingen aning om vad den har för kapacitet... Om det är ett enda sug för alla lägenheter och jag är den enda som pumpar in en massa varmluft där så borde det väl vara okej? =). Fast det kanske inte fördelas jämnt, och det är då mina närmsta grannar som påverkas mest.

Finns ventilationshål runtom i lägenheten där luft kommer in, men det borde väl inte påverkas? Och inget av dem har fläktar på hörbart avstånd... brukar det vara så, eller vad är det för ljudnivå du nämner?

Permalänk
Medlem

Är det någon som jämfört ljudnivån med en större AC på 3,6 kW (typ Electrolux EXP34U338CW) som levererar kylning i 2,6 kW relativt en som har maxeffekt på 2,6 kW (typ Electrolux EXP26U338CW) och går i full effekt?
En större enhet med överkapacitet som går i lägre varv brukar generellt generera mindre ljud än en mindre som ligger nära max belastning. Frågan är hur dessa beter sig, databladen är inte så kul.

Jag har fastnat lite på electrolux mest för att jag läst mest om dom och dom nämns återkommande här. Men lurar mer på att det inte är så dramatisk stor skillnad mellan olika enheter, då jag inte sett någon med dubbla slangar (för att inte påverka trycket inomhus)

Permalänk
Medlem

@ajp_anton: Delas luftkanalen kommer du trycka ut din varmluft, din matos och allt i dina grannars lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kan ju passa på att fråga här - vad finns det för tänkbara problem med att köra en apparat i ett större utrymme än rekommenderat? Skulle kunna vara intressant med någon form av kylning till sommaren, men med en lägenhet på ca 95m² så känns det lite väl dyrt att köpa in flera apparater för att kyla hela lägenheten. Spontant tänker jag att en apparat för säg 50m² exempelvis klarar av att sänka temperaturen med två grader när en som är dimensionerad för 100m² kan sänka temperaturen med fyra grader. Eller tänker jag helt fel? När det är som värst så skulle det räcka med att få ner temperaturen från ca 30 till 28 grader för att det skulle vara drägligt

Har lärt mig den hårda vägen att en 7000 BTU/2kW maskin är för liten för typ 35-kvadrats rum med hård sol från kl 10 till efter lite kl 15, nu gick denna att 'vattna' då de hade väldigt bra vattenskrubber och tillika evaporativ kondensor-del och höll man den våt så kanske man kommer upp i 8500-9000 BTU och det är jätteskillnad i upplevelse mellan 7000 BTU och när man ligger runt 9000 BTU och luften som blåser ut är typ 3 grader C kallare (och dessutom ett par hundra Watt lägre i energiförbrukning) när våt-delen på kondenson hålls duschad med vatten och ångar upp vatten.

Med andra ord köp inte en maskin under 10000 BTU/3kW - om möjligt 12000 BTU/3.5 kW om man vet med sig att rummet är lite större. - och som sagt dyrare maskiner från 5000:- har oftast vettig kondensvattenhantering som ångar upp kondensen medans billiga maskiner i runt 3000:- klassen är inte sällan att kondensen går ned i en bytta som hela tiden måste tömmas med enstaka timmar mellan varje tömning - en sådan maskin vill du inte ha då det kan produceras upp och över en liter kondens per timme och du kommer att ruttna på att hela tiden måste tömma kondens...

det här med kondenshantering måste kollas noga innan köp då det är jävlar mig inte lätt att få klara besked om den punkten när man söker på olika sidor eller går till valfri gubbdagis då personalen där ofta heller inte har koll och det hymlas och döljs om det är maskiner som inte har bra kondensvattenhantering och de som har kondenshantering har lika många benämningar om det som modeller av maskiner...

bästa sättet är att försöka tanka hem bruksanvisning på modellen man är intresserad av - även om de även där kan vara luddigt skrivet angående kondenshantering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Dom nya Electrolux-ac vi har på jobbet är riktigt dåliga till skillnad från vår gamla. Men tror det har med annat kylmedel att göra. Den gamlas blev antagligen förbjudet.

Det är bättre förutsättning för hög COP/SEER med R290 än med R410A om man ser det rent termodynamiskt - dock påverkas det av hur väl tillverkaren av maskinen hanterar det hela - men generellt om man tittar så presterar R290-maskiner minst likvärdigt och ofta bättre SEER än motsvarande med R410A i liknande chassier-design.

vanlig siffra är SEER runt 2.6 för R410A-maskiner medans mer välbyggda R290-maskiner ligger runt 3.1 i SEER för en portabel AC

slutligen - detta är sista året som man får sälja portabla enhetsmaskiner med R410A och annat som har köldmedier högre än 150 i GWP. - och då har man HC med R600a, R290, R1270 eller maskiner med R32 som enda kvarvarande alternativ (men R32 kräver mer avancerad kompressor med flerstegskompression och mellankylning eller är kyld med liquid injektion under kompressionen - och därför syns först i större maskiner mer än typ 4 kW i kapacitet då de annars blir för dyra).

Kölmedelstillverkarna är närmast desperata att försöka få till HCF-blandningar som precis går under GWP 150, men jag tror att det gäller främst för drop in för befintlig utrustning med de gamla gaserna, medans det som konstrueras idag (för EU i alla fall) är baserat på HC, R32 och i stora anläggningar ammoniak och CO2 (butiks-kyla som ofta är tvåsteg då CO2 går illa och med låg COP när det är varmt ute iom. kritiska temperaturen ligger strax över 30 grader C) och industrikyla som till stor del baseras på ammoniak-maskiner med i stort sett oslagbar COP/EER gentemot andra köldmedier.

Maskiner med HFO1234yr kommer man troligen aldrig se här då tryckklassen används främst i vitvaror (och BIL-AC) och i vitvaror har R600a helt utklassat alla andra köldmedier räknat på effektivitet och att försöka gå över till HFO1234yr ger ingen fördel i avseende COP/EER...

Permalänk
Medlem

Men var kommer elströmmen från, då?

Antag att Sverige får 1 miljon AC som drar 1000 W och används i 1000 timmar per år. Då går det åt 1 miljard kWh eller en miljon MWh eller 1000 GWh eller 1 TWh el. Den nödvändiga effekten blir 1 GW.
För att driva dessa AC verkar det praktiskt att använda solceller, eftersom de ger mest el på sommaren samtidigt som vi använder våra AC.
Stora solcellsparker verkar kosta omkring 8 kr/W så det behövs en investering på 8 miljarder kronor för att driva 1 miljon AC, eller 8000 kronor per AC.
Så vi bör med glädje låta våra AC beskattas med 8000 kronor så att vi med gott samvete kan njuta av svalkan, även i en framtid med brist på el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@ajp_anton: Delas luftkanalen kommer du trycka ut din varmluft, din matos och allt i dina grannars lägenheter.

Nu kommer jag ju inte kunna använda den samtidigt som jag lagar mat, så min matos har ju inte nåt med saken att göra... men ja, är medveten om att det är möjligt att min varmluft kanske trycks in i andras lägenheter (tillsammans med *deras* matos), beroende på hur bra sug det är i systemet. Får väl prata med grannarna om de är villiga att testa, annars får jag lösa det med balkongdörren på nåt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Bor i ett hus med 48 lägenheter, allt från ettor till treor. Köks"fläkten" är faktiskt ingen fläkt, utan bara ett hål med lågtryck. Det man gör istället för att starta en fläkt är att man öppnar en lucka som annars täpper till hålet. Men ja, har ingen aning om vad den har för kapacitet... Om det är ett enda sug för alla lägenheter och jag är den enda som pumpar in en massa varmluft där så borde det väl vara okej? =). Fast det kanske inte fördelas jämnt, och det är då mina närmsta grannar som påverkas mest.

Finns ventilationshål runtom i lägenheten där luft kommer in, men det borde väl inte påverkas? Och inget av dem har fläktar på hörbart avstånd... brukar det vara så, eller vad är det för ljudnivå du nämner?

Jag vet inte vad lösningen heter i korrekta termer(kanske någon ventilationsgubbe som läser detta kan komplettera med korrekt benämning).

Fastigheten var inflyttningsklar år 1969. Ventilationsaggregaten ändrades runt 2009-2012. Träffade en ifrån Assemblin på ett annat jobb och han hade jobbat i våra fastigheter. Han menade att "trumman" uppe på taket snurrar med hjälp av motor men även vind och således även den luft som kommer via frånventilerna(det med vind kan jag bekräfta igår och idag eftersom frånluften i köket gick för högvarv nu när det blåser som fan här i Malmö).

Om jag förstod honom rätt(det var ändå 2 år sedan vi snackade sist) så den luft som pumpas ut via frånluften driver på den här "trumman" som i sin tur pumpar in till-luft när frånluften når trumman, lite som en egen drivning om man bara får fart på fanskapet. Så konsekvenserna kunde bli något av följande:

* Ventilationen och trumman har ej kapacitet för att klara av den oberäknade inströmmningen av luft och således kunde det påverka frånluftsventilerna hos grannarna, d.v.s. att dom jobbar inte som dom skall.

* Den mängd luft som går upp via frånluftsventilerna sätter full fart på "trumman" där uppe på taket och då ökar till-luftshastigheten == högre ljudnivå hos alla till-luftsventiler, nästan som att det låter som ett flygplan ovanför fastigheten hela tiden. Tänk dig att höra detta "tjutande" i sovrummet och vardagsrummet, rätt så irriterande.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni: Men om till-luften drivs av från-luften, vad driver då från-luften? Speciellt i mitt hus, där från-luften i köket inte har nån fläkt. Men även om min AC:s frånluft skulle driva husets till-luft, så tror jag att påverkan är minimal med tanke på min lilla AC för husets minsta lägenhet, i ett hus med 48 lägenheter. Så det stora frågetecknet är bara hur det påverkar de andras från-luft.

@xxargs: Om jag googlar SEER så får jag att normala siffror är runt 15-25, så runt 10 gånger mer än det du nämner (och vad jag ser i produktbeskrivningar). Mäts det olika i USA och Europa? Verkar finnas nåt som heter ESEER, där första E:t står för "European", men ingen verkar använda det nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Men var kommer elströmmen från, då?

Antag att Sverige får 1 miljon AC som drar 1000 W och används i 1000 timmar per år. Då går det åt 1 miljard kWh eller en miljon MWh eller 1000 GWh eller 1 TWh el. Den nödvändiga effekten blir 1 GW.
För att driva dessa AC verkar det praktiskt att använda solceller, eftersom de ger mest el på sommaren samtidigt som vi använder våra AC.
Stora solcellsparker verkar kosta omkring 8 kr/W så det behövs en investering på 8 miljarder kronor för att driva 1 miljon AC, eller 8000 kronor per AC.
Så vi bör med glädje låta våra AC beskattas med 8000 kronor så att vi med gott samvete kan njuta av svalkan, även i en framtid med brist på el.

Klarar vi elförbrukning vintertiden med alla värmepumpar som går för husuppvärmning och väldigt lite sol-el under perioden - så finns det marginal på sommaren, måste man minska på elförbrukning - börja med elbilar och inför styrd laddning efter tillgång - med resultatet att folk kanske inte har full batteri nog för att köra sin Tesla till jobbet var dag längre... transporter är energiintensivt oavsett vad man petar in för energislag för dess framdrivning - el är bara en form.

sedan har vi den andra infrastrukturen, den som många skulle bli vansinniga på om det skulle försvinna och man inte längre kan kika i fejan på mobilen...

Internet och mobilindustrin är mycket stora köpare av elström - utan att du ser det, allt online och olika molntjänster kostar energi, och ett tag var bitcoin-mining en betydande förbrukare i elström utöver detta och som motsvarade hela länders energiförbrukning när man räknade ihop det på global nivå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Men var kommer elströmmen från, då?

Antag att Sverige får 1 miljon AC som drar 1000 W och används i 1000 timmar per år. Då går det åt 1 miljard kWh eller en miljon MWh eller 1000 GWh eller 1 TWh el. Den nödvändiga effekten blir 1 GW.
För att driva dessa AC verkar det praktiskt att använda solceller, eftersom de ger mest el på sommaren samtidigt som vi använder våra AC.
Stora solcellsparker verkar kosta omkring 8 kr/W så det behövs en investering på 8 miljarder kronor för att driva 1 miljon AC, eller 8000 kronor per AC.
Så vi bör med glädje låta våra AC beskattas med 8000 kronor så att vi med gott samvete kan njuta av svalkan, även i en framtid med brist på el.

Elförbrukningen är ungefär dubbelt så hög på vintern.
Så effekten är nog inga problem.

Däremot om hela fordonsparken skulle vara elbilar blir det tufft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

@Veni: Men om till-luften drivs av från-luften, vad driver då från-luften? Speciellt i mitt hus, där från-luften i köket inte har nån fläkt. Men även om min AC:s frånluft skulle driva husets till-luft, så tror jag att påverkan är minimal med tanke på min lilla AC för husets minsta lägenhet, i ett hus med 48 lägenheter. Så det stora frågetecknet är bara hur det påverkar de andras från-luft.

@xxargs: Om jag googlar SEER så får jag att normala siffror är runt 15-25, så runt 10 gånger mer än det du nämner (och vad jag ser i produktbeskrivningar). Mäts det olika i USA och Europa? Verkar finnas nåt som heter ESEER, där första E:t står för "European", men ingen verkar använda det nånstans.

Har du länk till ett exempel på en sådan med 10-15 ggr mer - så att vi inte pratar om olika saker, först var det COP, sedan kom EER, sedan SEER där man också får med alla biförbrukare som fläktar, pumpar, kontrollelektronik mm. i den totala verkningsgradsberäkningen

När det gäller kyla så är alltid EER/COP 1 enhet mindre än när man har för uppvärmning - för uppvärmning så har man också nytta av värmen som bildas av elströmmen medans för kyla kan man inte räkna in det utan kyls bort till ingen nytta med resten av den oönskade varmluften.

10-15 ggr mer värme/kyla ut än insatt energi är omöjligt såvida temperaturskillnaden mellan in och ut inte är mer än någon eller ett par enstaka grader. splitmaskiner har alltid bättre EER än en portabel AC då i en split man kan hålla lägre temperaturer främst på kondensorsidan då både arean och luftflödesgenomgången är mycket större.

Maskiner för att värma pooler kanske ligger mellan 4 (för 15 grader C luft) och 6 i EER (20-25 grader C luft) då temperaturskillnaden mellan pool-vatten temperatur och lufttemperatur är ganska liten - men för att värme skall flytta på sig så måste man ändå ha en viss grad av temperaturskillnad och skall inte värmeväxlarytorna bli enorma för en viss effekt så blir det ett antal grader i värmediff hur man än gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

@Veni: Men om till-luften drivs av från-luften, vad driver då från-luften? Speciellt i mitt hus, där från-luften i köket inte har nån fläkt. Men även om min AC:s frånluft skulle driva husets till-luft, så tror jag att påverkan är minimal med tanke på min lilla AC för husets minsta lägenhet, i ett hus med 48 lägenheter. Så det stora frågetecknet är bara hur det påverkar de andras från-luft.

Det är ingen här som vet hur ventilationen i din fastighet ser ut. Oavsett om du har enbart mekanisk frånluft eller mekanisk frånluft och tilluft så är det undertryck i huset, mer utsug än insug. Ska du störa ventilationen i fastigheten så får du ha klart för dig att du kan bli vräkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag rekommenderar Delonghi p.g.a. egen erfarenhet med två av deras modeller. Har två hemma varav den äldsta är köpt hos Elgiganten år 2006 med utomhusradiator(d.v.s. tvådelad) och en ny Delonghi som kom nu i januari. Den gamle är den som används hela tiden och den andra är reserv inför när den gamle rasar ihop.

Bor i en liten etta på endast 42,5km² och spenderar typ all tid i vardagsrummet som tar upp metsa urtymmet. Slog till på en
Delonghi PAC N77 ECO frå tretti.se efter att ha scannat hela amazon i 2 veckor utan lycka. Dök spontant upp npågra second hand enheter på deras marketplace med beskrivningen USED LIKE NEW från stora och etablerade ÅF med tusentals omdömen med otroligt kraftiga rabatter, säg typ 50%, och som rök typ 30min senare. Lade flera i kundvagnen för att kunna jmföra några timmar senare, varje gång vart kudvagen uppdaterad och allt var borta
Får intrycket att dom är en av de bättre på området, även om det finns flera bra tillverkare. Jag är dock ingen expert i likhet med @xxargs Kikade mest på electrolux (som av nån anledning inte verkar ha nån större närvaro på tyska amazon?) och Delonghi. Köpte min för 4499:- och funderade länge på om jag skulle g upp till modellen på 6000:- , kommer inte ihåg modellen. Men denna ska klara 28km² vilket är i princip hela mitt vardagsrum plus hallen kanske, vilket räcker. Så länge det blir kallt, skulle det mot förmodan inte räcka till blir det väl till att öppna plånkan lite till och köpa en modell som klarar runt 3kw.

Men skönt att höra att du har goda erfarenheter av just Delonghi, vilken är den senare modellen du köpt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag drog hem en Delonghi PAC EX120 från whiteaway, hade hellre köpt en ex100 tror jag pga lägre elförbrukning men denna var den som fanns. Restnoterad så kommer lagom till sommaren börjar... Längtar!

Fick den för 5168:- men nu var den dyr såg jag!

https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimboyfat:

Jag drog hem en Delonghi PAC EX120 från whiteaway, hade hellre köpt en ex100 tror jag pga lägre elförbrukning men denna var den som fanns. Restnoterad så kommer lagom till sommaren börjar... Längtar!

Fick den för 5168:- men nu var den dyr såg jag!

https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...

Skickades från m.sweclockers.com

Hur fick du den för det priset? Billigaste jag ser är annars tretti.se som tar 5999:-
Hade övärvägt den för det priset, kan lätt pressa plånkan en 600-lapp för denna om det går

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Hur fick du den för det priset? Billigaste jag ser är annars tretti.se som tar 5999:-
Hade övärvägt den för det priset, kan lätta pressa plånkan en 600-lapp för denna om det går

Fick en rabattkod av en här i tråden på white away men funkar inte på Tretti :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimboyfat:

Fick en rabattkod av en här i tråden på white away men funkar inte på Tretti :/

Skickades från m.sweclockers.com

Grattis till den koden får man säga, på 50% då deras ordinarie pris liger på över 10k för den modellen
Är lustigt att deras priser är så åt båda hållen då dom går under samma koncern. Men sm sagt grattis till över 50%

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Bor i en liten etta på endast 42,5km² och spenderar typ all tid i vardagsrummet som tar upp metsa urtymmet. Slog till på en
Delonghi PAC N77 ECO frå tretti.se efter att ha scannat hela amazon i 2 veckor utan lycka. Dök spontant upp npågra second hand enheter på deras marketplace med beskrivningen USED LIKE NEW från stora och etablerade ÅF med tusentals omdömen med otroligt kraftiga rabatter, säg typ 50%, och som rök typ 30min senare. Lade flera i kundvagnen för att kunna jmföra några timmar senare, varje gång vart kudvagen uppdaterad och allt var borta
Får intrycket att dom är en av de bättre på området, även om det finns flera bra tillverkare. Jag är dock ingen expert i likhet med @xxargs Kikade mest på electrolux (som av nån anledning inte verkar ha nån större närvaro på tyska amazon?) och Delonghi. Köpte min för 4499:- och funderade länge på om jag skulle g upp till modellen på 6000:- , kommer inte ihåg modellen. Men denna ska klara 28km² vilket är i princip hela mitt vardagsrum plus hallen kanske, vilket räcker. Så länge det blir kallt, skulle det mot förmodan inte räcka till blir det väl till att öppna plånkan lite till och köpa en modell som klarar runt 3kw.

Men skönt att höra att du har goda erfarenheter av just Delonghi, vilken är den senare modellen du köpt?

Tänker exakt likadant som du och drog också hem samma AC för samma pris. Bör få min i morgon som det ser ut.
Blir att testa direkt även om jag inte fixat ventilation ut på något optimalt sätt än.
Elpris skiter jag i då det ingår i hyran lyckligt nog

Permalänk
Skrivet av RVX:

Grattis till den koden får man säga, på 50% då deras ordinarie pris liger på över 10k för den modellen
Är lustigt att deras priser är så åt båda hållen då dom går under samma koncern. Men sm sagt grattis till över 50%

Den kostade 6999:- då men 30% fick jag allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Men skönt att höra att du har goda erfarenheter av just Delonghi, vilken är den senare modellen du köpt?

kan bara luta mot den gamle från ca år 2000 och fungerar än även om den är lite klen om man inte kör med vattenkylning - den har många tusen timmar bakom sig...

den nya köpet är DeLonghi Pinguino PAC EX120 - för strax under 6000:- med alla rabatter, det var den svarta färgen som fick mig att köpa denna - såg nu att de är närmare 10 papp hos flera webbhandlare och de har inget i lager...

Vet inte om jag sett fel tidigare - men i helgen som var så var det inte mer än 7000:- hos i stort sett alla, nu plötsligt nästan 10 papp ... - frågan är om det inte är kännbar köprush och nu vågar ta i rent prismässigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Tänker exakt likadant som du och drog också hem samma AC för samma pris. Bör få min i morgon som det ser ut.
Blir att testa direkt även om jag inte fixat ventilation ut på något optimalt sätt än.
Elpris skiter jag i då det ingår i hyran lyckligt nog

Haha, wut? Du köpte från tretti.se också antar jag? Chattade med deras kundtjänst för nån timme sen och han sa att den borde komma nån gång nästa vecka. Aja, så länge jag slipper vänta tills dess att dom riktiga sommar tempsen kickar in är jag nöjd, typ majoriteten av Delonghi sortimentet hos dom är specat till att kunna levereras i början på juni, och en i mitten på juli. Hua

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

kan bara luta mot den gamle från ca år 2000 och fungerar än även om den är lite klen om man inte kör med vattenkylning - den har många tusen timmar bakom sig...

den nya köpet är DeLonghi Pinguino PAC EX120 - för strax under 6000:- med alla rabatter, det var den svarta färgen som fick mig att köpa denna - såg nu att de är närmare 10 papp hos flera webbhandlare och de har inget i lager...

Vet inte om jag sett fel tidigare - men i helgen som var så var det inte mer än 7000:- hos i stort sett alla, nu plötsligt nästa 10 papp ... - frågan är om det inte är kännbar köprush och nu vågar ta i rent prismässigt...

Ja priset på den modellen är lite lustigt, kikade på den länge men insåg att budgeten går nåmstans runt 5000:-
Men priset tretti.se tar är riktigt attraktivt https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/aircond... om man kan tänka sig och hålla ut till nationaldagen då, vilket det ju tordes vara värt för dom allara flesta kan man tycka ju . Men som sagt, kan vara som du säger att det är nu när första värmen kommer som trycket börjar öka i allmänhet. Var därför jag inte vågade vänta längre och drog iväg min beställning.
Hade den däremot kommit för det priset @slimboyfat fick, kudos, hade jag nog klickat på köpknappen samtidigt som jag blundade
Aja, förhoppningsvus blir jag nöjd ändå.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja priset på den modellen är lite lustigt, kikade på den länge men insåg att budgeten går nåmstans runt 5000:-
Men priset tretti.se tar är riktigt attraktivt https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/aircond... om man kan tänka sig och hålla ut till nationaldagen då, vilket det ju tordes vara värt för dom allara flesta kan man tycka ju . Men som sagt, kan vara som du säger att det är nu när första värmen kommer som trycket börjar öka i allmänhet. Var därför jag inte vågade vänta längre och drog iväg min beställning.
Hade den däremot kommit för det priset @slimboyfat fick, kudos, hade jag nog klickat på köpknappen samtidigt som jag blundade
Aja, förhoppningsvus blir jag nöjd ändå.

Vad ligger den på för BTU?

Permalänk
Medlem

den svarte är på 10000 BTU/3 kW

det verkar som att jag fick mitt ex. i alla fall, ligger på hägersten just nu för vidare transport, fasen vad snabba de är...