AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Vart ser man tempen på vrm?
Har ett Msi B450m Mortar.. med 2700x på Auto (den går upp på 4.125 typ)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar använda HWinfo64. På mitt moderkort står det under "ASUS EC", men det skiljer ju mellan tillverkare.

VRM ser inte ut att vara speciellt stark eller välkyld alls på det moderkortet. Faserna som går horisontellt längst upp har ju ingen kylning alls, så att du inte kommer upp i 4350Mhz kan mycket väl ha att göra med att VRM temp-throttlar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Varför är det så tyst om R3000 serien. över 1år sedan 2000serien kom. Och nu vill AMD att focus ska vara på 3200G och 3400G 12nm cpuer. Server cuper som AMD visat för längesedan i 3000serien finns fortfarande inte. AMD släpper info om att tillverkningen på 7nm går bra men ändå kommer det inte ut någon info om dessa 7nm cuper. Vad händer?

Ungefär som när Ryzen först lanserades. Vid årsskiftet dök det upp rykten nästan dagligen för att sedan fullständigt dö ut efter nyår. Verkar vara samma sak här där ju närmare man kommer lansering ju mindre rykten dyker upp. Däremot vad du menar med att dessa inte skulle finnas kan man ju undra. Dessutom så kommer det inte ut någon information alls utan enbart rykten.

Skrivet av CubaCola:

@Aleshi: Jo jag vet att B450 är ett chipset, men jag tog B450 som ett exempel då jag har förstått att de ofta har lite sämre vrm-lösningar eller kylning än X470 korten?.

Såg på hardware unboxed när de körde en Ryzen 2700 @ 4.2GHz på ett Gigabyte B450 auros pro wifi-moderkort och VRM:erna kom upp i 98 grader.
Då är det kanske inte så bra att satsa på det kortet om man som jag vill köpa en AMD 3k-serie cpu med 12 eller 16 kärnor.

Strömtillförsel är en separat del på ett moderkort och därför är chipsetet hyfsat irrelevant i diskussionen. Finns dyrare B450 som t.ex. har liknande strömtillförsel som billigare X470.

Skrivet av Aeig:

@Aleshi: Nej, det är inte bundet till chipset (tror alla vet detta), men tillverkarna av moderkort sätter sällan en kraftig VRM på ett B450 moderkort med denna eller dylikt krets, för det förväntas inte köras en 2700X med LN2 i 5+ GHz.

Är inte det underförstått?

Mvh

Som sagt. Det stämmer inte alltid.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Som the squonk poängterar så är det ganska obetydligt om det är en IR3555 på eller inte om det inte är tillräckliga faser.
Som sagt är bästa garantin en ordentlig strömförsörjning och seriös tillverkare. Inte chipset, och än mindre någon annan specifik komponent.

Vet att både ASUS och Asrock har fullkomligt identisk strömförsörjning på X*70-varianter som de har på motsvarande B*50-varianter av kort. Hos båda kan du hitta helt identiska kort sånär som på chipset.
Finns givetvis specifika fall där det inte stämmer. Men nästan alla kort som finns i olika chipsetutföranden jag känner till har fullkomligt identisk strömförsörjning i B*50-utförande som de har i X*70-utförande. Att kategoriskt säga att X470 har bättre strömförsörjning är rent vilseledande.

Några exempel:

https://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20B450%20Gaming-ITXac/...
https://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20X470%20Gaming-ITXac/...

https://www.asrock.com/mb/AMD/AB350M%20Pro4%20R2.0/index.asp
https://www.asrock.com/mb/AMD/X370M%20Pro4%20R2.0/index.asp

https://www.asus.com/se/Motherboards/TUF-B450-PLUS-GAMING/
https://www.asus.com/se/Motherboards/TUF-X470-PLUS-GAMING/gal...

Asus bryr sig lite mer om att ändra eller flänsdesign för att skilja modellerna. Men ibland ser man helt identiska kort.

Har som sagt ASUS CH6 och det är jag ypperligt nöjd med. Förmodligen det absolut bästa moderkort jag någonsin har ägt sen jag byggde min första dator på 90-talet.

De som har intresset för datorer och kanske vill bygga själv och förmodligen köra OC på CPU kan ju googla lite så finns det ganska många sidor som listar bra OC-moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ungefär som när Ryzen först lanserades. Vid årsskiftet dök det upp rykten nästan dagligen för att sedan fullständigt dö ut efter nyår. Verkar vara samma sak här där ju närmare man kommer lansering ju mindre rykten dyker upp. Däremot vad du menar med att dessa inte skulle finnas kan man ju undra. Dessutom så kommer det inte ut någon information alls utan enbart rykten.

Strömtillförsel är en separat del på ett moderkort och därför är chipsetet hyfsat irrelevant i diskussionen. Finns dyrare B450 som t.ex. har liknande strömtillförsel som billigare X470.

Som sagt. Det stämmer inte alltid.

november 7, 2018 släpptes info om epyc som ska komma innan ryzen 3000 och man pratade om AMD Epyc ”Rome” kommer att lanseras i början av 2019. Nu är vi i Q2 och inte ett ljud om cpun. Jag kan ha fel men jag har inte hittat någon info om cpun ännu?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

november 7, 2018 släpptes info om epyc som ska komma innan ryzen 3000 och man pratade om AMD Epyc ”Rome” kommer att lanseras i början av 2019. Nu är vi i Q2 och inte ett ljud om cpun. Jag kan ha fel men jag har inte hittat någon info om cpun ännu?

Första Google-resultatet:

https://www.tomshardware.com/news/amd-epyc-rome-processor-dat...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Hjälpsam

Låter som en strömsnål variant.
Jäkligt coolt namn, "Epyc Rome" hör SW Emperial March när jag läser namnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Fortfarande en läcka inte ett utskickat test ex. Så nej som jag kan se det så är den fortfarande inte släppt till "konsumenter" (företag)

inga nya här https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=4162312#rparams=ss=...

Vill det sig illa så är det epyc, ryzen 3200G och 3400G som släpps om en månad. Med tanke på att AMD inte skvallrar om något nytt på 50år dagen från Ryzen 3000 serien.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: står ju i länken att Lisa Su sagt att de ska komma "mid-2019" (mitten av 2019), det var inte BARA läckor i artikeln

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Och hur går det emot vad jag sa?

Skrivet av sesese:

Fortfarande en läcka inte ett utskickat test ex. Så nej som jag kan se det så är den fortfarande inte släppt till "konsumenter" (företag)

inga nya här https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=4162312#rparams=ss=...

Vill det sig illa så är det epyc, ryzen 3200G och 3400G som släpps om en månad. Med tanke på att AMD inte skvallrar om något nytt på 50år dagen från Ryzen 3000 serien.

Du vet väl vad ett NDA är va? Sedan har ju AMD Lisa varit ganska klar med att det är i mitten av året det gäller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tydligen fanns en chans att få en Mattisse processor när Zen2 släpps om man köpte en 2700X gold edition. Den har sedan dess tagits bort det. Antar att det kommer som ett uttalande på 50-årsjubileumet.

Permalänk
Medlem

Tror inte ett skit på 15% IPC. Är det överlag? Int + float eller? Jag tror att det är mindre. Dock så är det som han säger, ganska många andra saker runt om som skall vara förbättrade. Så kanske, i bästa fall. Men, antagligen är det nog närmare 5-10%. Och så känner jag mig lite givmild.

4.5ghz är väl rimligt? Någonstans där jag gissade om det skulle bli nån höjning i frekvens. 200mhz extra i boost är inte dåligt, speciellt inte om man kan överklocka lika många mhz från boost som man kan på 2700X. Men om man når samma tak så är det inte lika roligt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tror inte ett skit på 15% IPC. Är det överlag? Int + float eller? Jag tror att det är mindre. Dock så är det som han säger, ganska många andra saker runt om som skall vara förbättrade. Så kanske, i bästa fall. Men, antagligen är det nog närmare 5-10%. Och så känner jag mig lite givmild.

4.5ghz är väl rimligt? Någonstans där jag gissade om det skulle bli nån höjning i frekvens. 200mhz extra i boost är inte dåligt, speciellt inte om man kan överklocka lika många mhz från boost som man kan på 2700X. Men om man når samma tak så är det inte lika roligt.

IPC är det alla klagar på så lyckas dom med 15% som han säger så har inte Intel fanatiker något att säga längre och skulle verkligen göra att försäljningen ökar markant.

Jag bryr mig inte om märke alls bästa produkten till min prispunkt köper jag alltid.

Hoppades dock på 4.6-4.7 ghz boost men hellre 15% IPC förbättring med 4.5 Ghz en säg 8% IPC med 4,7 ghz boost så tycker dom tänker helt rätt här.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

IPC är det alla klagar på så lyckas dom med 15% som han säger så har inte Intel fanatiker något att säga längre och skulle verkligen göra att försäljningen ökar markant.

Jag bryr mig inte om märke alls bästa produkten till min prispunkt köper jag alltid.

Hoppades dock på 4.6-4.7 ghz boost men hellre 15% IPC förbättring med 4.5 Ghz en säg 8% IPC med 4,7 ghz boost så tycker dom tänker helt rätt här.

Ja, båda är viktiga i slutändan. Jag föredrar IPC, men jag tar vilket som. Jag tror att 15% är något orealistiskt. Men 4.6% i frekvens och 7% förbättring i IPC skulle ge 11.9% snabbare processor. Det har jag varit mycket nöjd med. Speciellt om jag får 16 kärnor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Varför tror alla att det blir max 4.5GHz nu plötsligt? Det som cirkulerar där ute är ju s.k. engineering samples som traditionellt aldrig brukar köras i max clock hastigheter, vet ju inte alls vilka SKUs de representerar osv. Kan ju mycket väl hända att det kommer komma högre SKUs. Det påstås ju bara att det är kapabel åtminstone om 4.5GHz här, men vem säger att det är den slutliga top binnade SKUn osv?

Nu när vi ändå håller på så kan vi väl göra lite tippningar, det är ju bland de roligaste inför en lansering.

Som jag skrev i en spekulationstråd häromdagen redan i ett annat forum:

My prediction:

Ryzen 9 3900X: 16C/32T 4.8GHz (single core) 4.4~4.5GHz (all core) boost - $499
Ryzen 9 3800X: 16C/32T 4.6GHz (single core) 4.2~4.3GHz (all core) boost - $449
Ryzen 7 3700X: 12C/24T 4.7GHz (single core) 4.3~4.4GHz (all core) boost - $349
Ryzen 5 3600X: 8C/16T 4.5GHz (single core) 4.1~4.2GHz (all core) boost - $269
Ryzen 3 3300X: 6C/12T 4.2GHz (single core) 3.8~4.0GHz (all core) boost - $179

I expect it to overclock manually about 200-300MHz with a quite significant ~1.25% increase in voltage.

Dold text

De mest pessimistiska förväntningarna ligger typ max 4.4~4.5GHz, de mest optimistiska hela 5GHz (single core boost dvs) så blir väl nånstans där emellan, visserligen brukar det kretsa en hel del hype för lansering som det även gjordes speciellt inför Ryzen 1:a generationslanseringen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

De mest pessimistiska förväntningarna ligger typ max 4.4~4.5GHz, de mest optimistiska hela 5GHz (single core boost dvs) så blir väl nånstans där emellan, visserligen brukar det kretsa en hel del hype för lansering som det även gjordes speciellt inför Ryzen 1:a generationslanseringen.

Alltid trott det blir där i krokarna.

Medelvärdet av förväntingarna blir runt 4,7 ghz då. Men sanningen är ju något helt annat. Det är bara förväntningar som baseras på rykten och hype. Eller är de på något sätt baserade på fakta? Jag inväntar benchmarks som alltid. Det är alltid samma visa. Folk tror på tomten och blir besvikna när det är farbror Erik. Precis som förra gången. Förväntningar är endast mått på förväntningar.

Det hade varit intressant med statistik på hypers medelvärde jämtemot faktiskt utfall. För vi har haft många hyper där det har varit den ena eller andra fantastiska siffran, med olika hypoteser förankrade i olika logiska argument, där summan av fantasierna överträffat verkligheten så pass mycket att besvikelsen blev ett faktum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, båda är viktiga i slutändan. Jag föredrar IPC, men jag tar vilket som. Jag tror att 15% är något orealistiskt. Men 4.6% i frekvens och 7% förbättring i IPC skulle ge 11.9% snabbare processor. Det har jag varit mycket nöjd med. Speciellt om jag får 16 kärnor.

Varför skulle en 15% ökning i IPC vara orealistiskt? Man går ju ändå från en nod som menad att vara strömsnål till en som är menad att vara högpresterande.

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Xinpei:

Varför skulle en 15% ökning i IPC vara orealistiskt? Man går ju ändå från en nod som menad att vara strömsnål till en som är menad att vara högpresterande.

Tillverkningsnoden har ingen som helst påverkan på IPC. Förbättringar i IPC kommer enkom från arkitekturen. En Skyle CPU eller Zen gen 1 skulle haft exakt samma förhållande mellan sig rörande CPU även om de "bytte" tillverkningsteknik mellan varandra.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Varför skulle IPC förändras när man byter nod? Instructions per clock. Det beror endast på arkitekturen.

Att byta nod har endast med strömåtgång och frekvens att göra. Om man inte ändrar arkitekturen så kan man inte heller ändra IPC.

En annan nod möjliggör/påtvingar förändringar i arkitekturen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varför skulle IPC förändras när man byter nod? Instructions per clock. Det beror endast på arkitekturen.

Att byta nod har endast med strömåtgång och frekvens att göra. Om man inte ändrar arkitekturen så kan man inte heller ändra IPC.

En annan nod möjliggör/påtvingar förändringar i arkitekturen.

Fast de har ju också sagt att det blir mycket stora förändringar i arkitekturen. Zen2 är mycket mycket mer än bara en krympning av Zen+, så för mig är det klart att det är självklart att det blir både rejäla höjningar i frekvens och rejäla förbättringar i IPC. Minst 15% vardera, för totalt 30% ökning i prestanda. Om det inte blir så så ifrågasätter jag kraftigt varför de ens bemödar sig med Zen2.

Att det blev 6% förbättring i prestanda och 3% förbättring i IPC från Zen till Zen+ kan man ju förstå och det är acceptabelt, för det var ju bara en marginell krympning, en polering av Zen.

Men Zen2 är ju både ny nod och i mångt och mycket en ny arkitektur, av nödvändighet i och med att man går till chiplets, så med det i åtanke skulle jag nog säga att allt under 30% prestandaökning i spel för toppmodellen jämfört med 2700X får ses som "Meh".

Jag kommer självklart köpa ändå för att jag vill och kan och har ett behov av att ha det senaste för att "Why not"? Men med tanke på hur mycket bescär de gör sig så känns det mycket konstigt om det bara skulle bli typ 10% bättre prestanda. Man går väl inte "All in" för 10% prestanda? De måste ju kunna stå sig bra inte bara mot skylake+++++++ utan också mot Sunny Cove som kommer. Då räcker inga 10%.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast de har ju också sagt att det blir mycket stora förändringar i arkitekturen. Zen2 är mycket mycket mer än bara en krympning av Zen+, så för mig är det klart att det är självklart att det blir både rejäla höjningar i frekvens och rejäla förbättringar i IPC. Minst 15% vardera, för totalt 30% ökning i prestanda. Om det inte blir så så ifrågasätter jag kraftigt varför de ens bemödar sig med Zen2.

Att det blev 6% förbättring i prestanda och 3% förbättring i IPC från Zen till Zen+ kan man ju förstå och det är acceptabelt, för det var ju bara en marginell krympning, en polering av Zen.

Men Zen2 är ju både ny nod och i mångt och mycket en ny arkitektur, av nödvändighet i och med att man går till chiplets, så med det i åtanke skulle jag nog säga att allt under 30% prestandaökning i spel för toppmodellen jämfört med 2700X får ses som "Meh".

Jag kommer självklart köpa ändå för att jag vill och kan och har ett behov av att ha det senaste för att "Why not"? Men med tanke på hur mycket bescär de gör sig så känns det mycket konstigt om det bara skulle bli typ 10% bättre prestanda. Man går väl inte "All in" för 10% prestanda? De måste ju kunna stå sig bra inte bara mot skylake+++++++ utan också mot Sunny Cove som kommer. Då räcker inga 10%.

30% förbättrad prestanda över zen/+ i överlag när det gäller samma antal kärnor? Jag vill oxå tro men tvivlar att det blir så spec i spel. Vad jag förstått så har AMD jobbat mycket hårt att hålla ner latenserna på nya chiplet designen så zen2 inte tappar för mycket prestanda mot tom zen/+.

Gissar på max 10-15% högre prestanda pga högre klockfrekvenser och större cache än just zen/+.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, fast det jag svarade på var om IPC och nodkrympning. Att en nodkrympning absolut inte påverkar IPC:n eftersom allt är likadant. Elektronerna måste ändå gå igenom lika många transistorer för utföra en specifik instruktion per klockcykel. Det är viktigt att hålla begreppen rätt. Vad Xinpei nog tänkte på är IPS som är en kombination av IPC och frekvens.

https://en.wikichip.org/wiki/amd/microarchitectures/zen_2 listar lite olika förbättringar. På något annat ställe så har jag läst att de har ändrat om exekveringspipelinen helt.

---

Angående resten som du skrev:
Bara för att intel kanske kommer med något som slår AMD, så måste de fortsätta framåt. Sunno cove kanske ska ha "75% bättre" prestanda, men det tar jag med en jävla stor nypa salt. Vi vet var siffrorna kommer ifrån.

Jag tror på en IPC runt 8%. Det i sig själv är faktiskt bra. Om det nu är så att det är en riktigt stor rework av arkitekturen så kanske 12-13% i bästa fall.

För att nå 30% högre prestanda med 8% IPC så skulle frekvensen behöva komma upp i 5,16ghz.
För att nå 30% högre prestanda med 13% IPC så skulle frekvensen behöva komma upp i 4,95ghz.
För att nå 30% högre prestanda med 15% IPC så skulle frekvensen behöva komma upp i 4,86ghz.

Över 4,8ghz anser jag osannolikt, men jag hoppas AMD motbevisar mig.

Jag tror att de kommer ligga runt 4,5-4.6ghz (det baserar jag på den absoluta skillnaden, ca: 200mhz) som Radeon VII fick på sin frekvens). Om man vill basera den på den procentuella skillnaden så skulle det vara ca: +400mhz.

Det är möjligt att de överraskar oss så att vi tappar skäggen, men jag är skeptisk och konservativ. För många gånger har jag dragits med i hypen och det har funnits så många logiska resonemang runt om varför, men ändå har verkligeheten inte matchat dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jo, fast det jag svarade på var om IPC och nodkrympning. Att en nodkrympning absolut inte påverkar IPC:n eftersom allt är likadant. Elektronerna måste ändå gå igenom lika många transistorer för utföra en specifik instruktion per klockcykel. Det är viktigt att hålla begreppen rätt. Vad Xinpei nog tänkte på är IPS som är en kombination av IPC och frekvens.

https://en.wikichip.org/wiki/amd/microarchitectures/zen_2 listar lite olika förbättringar. På något annat ställe så har jag läst att de har ändrat om exekveringspipelinen helt.

---

Angående resten som du skrev:
Bara för att intel kanske kommer med något som slår AMD, så måste de fortsätta framåt. Sunno cove kanske ska ha "75% bättre" prestanda, men det tar jag med en jävla stor nypa salt. Vi vet var siffrorna kommer ifrån.

Jag tror på en IPC runt 8%. Det i sig själv är faktiskt bra. Om det nu är så att det är en riktigt stor rework av arkitekturen så kanske 12-13% i bästa fall.

För att nå 30% högre prestanda med 8% IPC så skulle frekvensen behöva komma upp i 5,16ghz.
För att nå 30% högre prestanda med 13% IPC så skulle frekvensen behöva komma upp i 4,95ghz.
För att nå 30% högre prestanda med 15% IPC så skulle frekvensen behöva komma upp i 4,86ghz.

Över 4,8ghz anser jag osannolikt, men jag hoppas AMD motbevisar mig.

Jag tror att de kommer ligga runt 4,5-4.6ghz (det baserar jag på den absoluta skillnaden, ca: 200mhz) som Radeon VII fick på sin frekvens). Om man vill basera den på den procentuella skillnaden så skulle det vara ca: +400mhz.

Det är möjligt att de överraskar oss så att vi tappar skäggen, men jag är skeptisk och konservativ. För många gånger har jag dragits med i hypen och det har funnits så många logiska resonemang runt om varför, men ändå har verkligeheten inte matchat dem.

Jag tror inte det går jämföra med Radeon VII. Det är en fullkomligt gigantisk krets jämfört med Zen2's chiplets, så det är mycket svårare att vaska fram tillräckligt många högpresterande kretsar per wafer där. Sen gick den också i produktion tidigare än Zen2, så förhoppningsvis så innebär ju det att noden nu är mer mogen och att det går vaska fram fler högpresterande chip.

Sen ska man absolut inte ta mina högt ställda förväntningar som fakta eller ens hype. Det är nog bara jag som blir lite ledsen om Zen2 inte blir fantastisk. Men samtidigt känns det ju som att det måste ligga något i att de omdesignat kretsen. De lågt ställda förväntningarna borde de kunna uppnåt endast med en krympining, alltså om de gjort en monolitisk "Zen++" på 7nm istället för att köra på chiplets.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte det går jämföra med Radeon VII. Det är en fullkomligt gigantisk krets jämfört med Zen2's chiplets, så det är mycket svårare att vaska fram tillräckligt många högpresterande kretsar per wafer där. Sen gick den också i produktion tidigare än Zen2, så förhoppningsvis så innebär ju det att noden nu är mer mogen och att det går vaska fram fler högpresterande chip.

Sen ska man absolut inte ta mina högt ställda förväntningar som fakta eller ens hype. Det är nog bara jag som blir lite ledsen om Zen2 inte blir fantastisk. Men samtidigt känns det ju som att det måste ligga något i att de omdesignat kretsen. De lågt ställda förväntningarna borde de kunna uppnåt endast med en krympining, alltså om de gjort en monolitisk "Zen++" på 7nm istället för att köra på chiplets.

Monolitisk design har fler prestandamässiga fördelar jämfört med chiplets. Jag tror att i detta fallet så är Chiplets en yieldsfråga, kanske också för att undvika hotspots värmeutveckligen. Jag tror inte att de hade fått mycket vinst om de kört monolitiska kretsar. Sen så blir det, som du säger, lättare att binna när man bara behöver lyckas med hälften så många transistorer för att få något bra.

Var någonstans tror du att frekvensen kommer att hamna för deras toppmodel? Och hur stor förändring i IPC tror du att den kommer att ha?

Våra spekulationer är om samma siffror, med olika vinkar och jag tror vi är lika träffsäkra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Monolitisk design har fler prestandamässiga fördelar jämfört med chiplets. Jag tror att i detta fallet så är Chiplets en yieldsfråga, kanske också för att undvika hotspots värmeutveckligen. Jag tror inte att de hade fått mycket vinst om de kört monolitiska kretsar. Sen så blir det, som du säger, lättare att binna när man bara behöver lyckas med hälften så många transistorer för att få något bra.

Var någonstans tror du att frekvensen kommer att hamna för deras toppmodel? Och hur stor förändring i IPC tror du att den kommer att ha?

Våra spekulationer är om samma siffror, med olika vinkar och jag tror vi är lika träffsäkra.

Om mina förhoppningar ska slå in så måste de nog ligga i linje med AdoredTV's läckor, så jag hoppas på 5.1Ghz för toppmodellen, med 15% IPC-ökning för heltal. Att flyttal kommer öka mer har vi ju redan sett i AMD's egen CB-körning.

Vad som talar för att det finns betydligt mer att hämta där är ju just energiåtgången. De bör ju kunna skrämma upp frekvenserna betydligt mer för att hamna oå samma TDP som 2700X eller något högre kanske? Men det som talar emot att det blir högre än 2700X är att flera moderkortstillverkare nu bekräftat kompatibilitet med så gott som alla AM4-moderkort, och detta inkluderar ju i så fall även de med dålig VRM, så realistiskt så kan man nog anta att de cappar runt 105W TDP, så min gissning/förhoppning är att prestandan för toppmodellen blir hur mycket mer man nu kan trycka in tills man mår 105W TDP. Sen komplicerar det ju såklart saker att den de visade hade en chiplet och toppmodellen kommer ha två, så det är svårt att spekulera i var det landar. Sen talar det också emot min förhoppning att de endast visade konkreta siffror för CB och helt undvek spel. De vet ju att det alla vill se är just spelprestanda. Men det var en engineering sample de visade och jag hoppas ju att anledningen att det inte visade just spel är för att de då inte var färdiga med att optimera mikrokoden, eller något ditåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har det varit förvånansvärt lite läckta prestandasiffror eller har jag missat något? Jag menar, papperslansering om typ en månad?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har det varit förvånansvärt lite läckta prestandasiffror eller har jag missat något? Jag menar, papperslansering om typ en månad?

Vad jag har hört ryktesvägen ska de ren ha över 70% yield per wafer, så tror nog dom bunkrar upp inför launch, troligen har dom börjat produktionen ren i februari för att de ska få en hel månad med CPUer färdiga till launch Hoppas bara det gått bra med frekvenserna så man inte behöver vänta till Zen 3 för att nå 5 Ghz Vet ju aldrig med ny nod. Kan bli rörigt om de missat nån aspekt när dom ritat upp kretsen, därför så vi stora förbättringar när Zen+ lanserades på "12 nm" som egentligen bara är 14 nm med förbättrad teknik vid tillverkning (som 12 nm TSMC som bara är high yield 16 nm)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Varför är det så tyst om R3000 serien. över 1år sedan 2000serien kom. Och nu vill AMD att focus ska vara på 3200G och 3400G 12nm cpuer. Server cuper som AMD visat för längesedan i 3000serien finns fortfarande inte. AMD släpper info om att tillverkningen på 7nm går bra men ändå kommer det inte ut någon info om dessa 7nm cuper. Vad händer?

Var ju samma med första Zen, plötsligt var det lansering och det blev bråttom. Dom vill nog inte spä på rykten och sånt så aktien åker bergochdalbana

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag instämmer. Jag är även lite av filosofin att större prestandaförbättringar är svårare att dölja än små.
Det finns företag som klarar av att hantera stora produktnyheter, men de har typ all tillverkning inhouse och nästan kastrering på de personer som läcker information. T.ex tjejen som läckte bilder på hennes pappas jobbtelefon: https://www.youtube.com/watch?v=De7rex7nsig

AMD däremot måste låta mängder av moderkortstillverkare testa deras cpu, det finns nog 100 om inte 1000 tals individer idag som har en idag som har en bra koll på prestandan på Ryzen 3000 och ändå läcker det inget. (anställda på AMD medräknade i dessa siffror)

Jag hoppas dock att jag har fel, men det känns som att Ryzen 3000 kommer få konkurrera med främst pris.

Permalänk
Medlem

https://www.anandtech.com/show/14286/amd-7nm-navi-gpu-and-rom...

Offering a brief update on the state of future products as part of its post-earnings conference call this afternoon, AMD has confirmed that both their upcoming Rome (Zen 2) CPU and their first Navi architecture GPU will launch in the 3rd quarter of this year.

Känns som september är mest realistiskt just nu :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz