AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har du med i beräkningen att AMD är i desperat behov av att ta marknadsandelar i rasande takt? De kan inte klafsa in med lerga stövlar och tro sig utan här gäller det att vara bäst och billigast, så några 9900K-priser blir det knappast om de vet vad som är bra för dem. Om deras toppmodell blir snabbare och billigare än 9900K så har de satt Intel i en rävsax de inte kan ta sig ur innan de får ordning på 10nm. Som det är nu så säljer de ju alla 9900K de producerar i högre takt än de kan producera dem, så att sänka priset skulle svida i plånboken för dem, därför är det rimligt att anta att AMD kommer nyttja det läget till att skaffa sig det som ger dem överlägset mest klirr i kassan på sikt - kraftigt ökade marknadsandelar.

Om de kör på 9900K-priser så lär ju knappast narknadsandelarna öka och de kanske till och med minskar något. Sådanna priser dödar ju köplustan även för hängivna entusiaster. På kanske 3-4 månaders sikt så är det möjligen den kortsiktigt mest lönsamma vägen, men min förhoppning är att de tänker långsiktigt.

Även du lär väll lärt dig att Lanseringspriserna är högre och sjunker med tiden.

Bara kolla när Ryzen 7 1800X och 1700X lanserades från Amd.

Har dom dessutom inte full fart på 7 nm förrens 3 kvartalet och hypen är som idag så kommer dom sälja slut oavsett, om ryktena stämmer på Ryzen 7 3700X 4.2 Ghz base och 5 ghz turbo 12 Core/24 trådar för 4990 kr.

Givet köp för mig iallafall och ligger 1000 kr under i9 9900K med lanseringspriset 5990 kr och ändå var det svårt och köpa en från början och väntetider pga tillgången var dålig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Även du lär väll lärt dig att Lanseringspriserna är högre och sjunker med tiden.

Bara kolla när Ryzen 7 1800X och 1700X lanserades från Amd.

Har dom dessutom inte full fart på 7 nm förrens 3 kvartalet och hypen är som idag så kommer dom sälja slut oavsett, om ryktena stämmer på Ryzen 7 3700X 4.2 Ghz base och 5 ghz turbo 12 Core/24 trådar för 4990 kr.

Givet köp för mig iallafall och ligger 1000 kr under i9 9900K med lanseringspriset 5990 kr och ändå var det svårt och köpa en från början och väntetider pga tillgången var dålig.

Det kan finnas andra faktorer som påverkar också.

De har bytt leverantör från GloFo till TSMC så deras priser kan skilja sig.
7nm är en ny teknik på priset per wafer kan vara högre, men
det går in fler kretsar per wafer så det kan också vara lägre

Om den högst klockade modellen ligger under 9900K i pris så har de gjot som jag vill och hoppas. Om 16c-modellen finns och ryktena stämmer så kommer ju inte den vara högst klockad så det relevanta blir då om den högst klockade ligger under 9900K i pris. Om 16c-modellen klockar lägre så blir ju det lite av en niche-produkt och då kan de säkert ta mer betalt för den än vad 9900K kostar, men jag tycker det vore tråkigt om vi skulle tvingas välja mellan flest kärnor eller högst klockfrekvens.

Om den högst klockade modellen, oavsett hur många kärnor den har, kostar som 2700X gjorde vid lansering så blir jag nöjd och tror det kan bli en hit. Men säg att 12c-modellen är högst klockad och kostar som 9900K, och 16c modellen som är lägre klockad blir dyrare... Det tror jag inte är en optimal prisstrategi.

Men självklart kommer alla processorer kosta mer vid släpp än om ett år, det är ju fullt förväntat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ska man tro på detta att 3700x får 5ghz turbo och 3800x får 4.7Ghz turbo?
Ser i alla fall nice ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Ska man tro på detta att 3700x får 5ghz turbo och 3800x får 4.7Ghz turbo?
Ser i alla fall nice ut
https://www.youtube.com/watch?v=eo6busfD02o

Man ska förmodligen äta en skopa salt först, inte dricka vatten på en kvart, känna efter hur man mår och sedan göra en bedömning

Nämen... Jättesvårt att veta i det här läget alltså. Å ena sidan så verkar skeptikerna tro att Zen2 kommer prestera kanske 10% bättre än Zen+, vilket enligt mig är helt galet lågt och om det stämmer så undrar jag vafan de överhuvudtaget släpper skiten för? Och entusiasterna på andra hållet verkar ju typ tro att det blir 5.5Ghz på alla kärnor, vilket känns orealistiskt det meed, eftersom inte ens de generösaste läckorna talar om så höga frekvenser.

Det som talar för att det kanske finns lite sanning i detta är ju att Adored har rätt väldigt ofta och hans läckor talade om frekvenser runt 5Ghz, men om det räcker för att minska på saltet kan man ju inte veta.

Vi får trösta oss med att varje ny dag är en dag närmare lansering, helt enkelt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man ska förmodligen äta en skopa salt först, inte dricka vatten på en kvart, känna efter hur man mår och sedan göra en bedömning

Nämen... Jättesvårt att veta i det här läget alltså. Å ena sidan så verkar skeptikerna tro att Zen2 kommer prestera kanske 10% bättre än Zen+, vilket enligt mig är helt galet lågt och om det stämmer så undrar jag vafan de överhuvudtaget släpper skiten för? Och entusiasterna på andra hållet verkar ju typ tro att det blir 5.5Ghz på alla kärnor, vilket känns orealistiskt det meed, eftersom inte ens de generösaste läckorna talar om så höga frekvenser.

Det som talar för att det kanske finns lite sanning i detta är ju att Adored har rätt väldigt ofta och hans läckor talade om frekvenser runt 5Ghz, men om det räcker för att minska på saltet kan man ju inte veta.

Vi får trösta oss med att varje ny dag är en dag närmare lansering, helt enkelt

Det låter ju riktigt bra men Adored har ju typ haft rätt förut så man får väl hoppas på 4.5Ghz i alla fall men mer är ju alltid ett +.
Mjo en skopa salt ska man ju alltid ha tills man ser det men jag har svårt att förstå varför en återförsäljare skulle sätta dessa klockhastigheter innan de själva ens vet hur det blir

Permalänk
Hjälpsam

Förstår inte varför 5 GHz verkar vara så omöjligt!
Detta är en rejäl nodkrympning.
TMC har pratat om 30% högre frekvens eller 60% procent lägre strömförbrukning, AMD om 25% respektive 50%.
Ta 4.0 GHz och lägg på 25%, då har du 5.0 GHz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Det låter ju riktigt bra men Adored har ju typ haft rätt förut så man får väl hoppas på 4.5Ghz i alla fall men mer är ju alltid ett +.
Mjo en skopa salt ska man ju alltid ha tills man ser det men jag har svårt att förstå varför en återförsäljare skulle sätta dessa klockhastigheter innan de själva ens vet hur det blir

Han haft både och. Att två butiker gått ut med samma information känns som mer tillförlitligt än adoreds läcka som är jättegammal. Det känns som de fått infon av amd och sedan bara råkat publisera den när de lagt in den i sina affärssystem. Finns motargument till det också, så klart.

Men, det kan fortfarande vara helt fel och att vi blir alla besvikna när de "bara" ligger på 4.7ghz eller så. Men jag får erkänna att jag dras med lite i dessa butikers data.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Förstår inte varför 5 GHz verkar vara så omöjligt!
Detta är en rejäl nodkrympning.
TMC har pratat om 30% högre frekvens eller 60% procent lägre strömförbrukning, AMD om 25% respektive 50%.
Ta 4.0 GHz och lägg på 25%, då har du 5.0 GHz.

20% redo 40% från TSMCs 10nm. 2700X är inte TSMC väl? Men siffrorna du pratar om är från GloFo till TSMC 7nm eller?

Omöjligt har väl ingen sagt. Lite väl fantastisk och dramatisk skillnad från förra generationen tycker jag snarare. Tittar på v64 till r viis nodkrympning. Jag har gärna fel, men är mer konservativ i mina drömmar än vad du är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kelthar:

20% redo 40% från TSMCs 10nm. 2700X är inte TSMC väl? Men siffrorna du pratar om är från GloFo till TSMC 7nm eller?

Omöjligt har väl ingen sagt. Lite väl fantastisk och dramatisk skillnad från förra generationen tycker jag snarare. Tittar på v64 till r viis nodkrympning. Jag har gärna fel, men är mer konservativ i mina drömmar än vad du är.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad gäller TMC pratar jag om vad de generellt sagt om 16 till 7 nm.
Vad gäller AMD är 14 nm GloFlo till 7 nm TMC.
Siffrorna är ett par månader gamla.
Jag vågar heller inte hoppas fullt ut ännu, men omöjligt är det inte alls.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

20% redo 40% från TSMCs 10nm. 2700X är inte TSMC väl? Men siffrorna du pratar om är från GloFo till TSMC 7nm eller?

Omöjligt har väl ingen sagt. Lite väl fantastisk och dramatisk skillnad från förra generationen tycker jag snarare. Tittar på v64 till r viis nodkrympning. Jag har gärna fel, men är mer konservativ i mina drömmar än vad du är.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är nöjd med 4.2 ghz Base & 4.6 ghz - 4.7 ghz turbo boost på 12 Core/24 trådars modellen oavsett namn.

Tror dock att jag kommer närmare priset på denna modellen för Amd kommer nyttja läget om dom får prestanda kronan och räknar dom inte med full kapacitet förrens säg mitten av Augusti så säljer man dom dyrare modellerna till högre pris först.

Sedan när B550 moderkorten kommer så säljer man dom billigare Cpu modellerna som man räknar med att sälja volymerna av så att produktionen av 7 nm är i full produktion för då kan man täcka upp efterfrågan.

Logistisk och bäst för AMD som företag som vill maximera sina vinster.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket ström en 12c/24t skulle dra i 4.6GHz på alla cores.

Tänker på att jag läste om Threadripper 2950x som förvissa är 16c/32t, men när de hade överklockat den till 4.2GHz på alla kärnor så drog den över 500watt när de körde cinebench.

Även om 7nm teknologin skulle ge halva förbrukningen så är det ändå 250watt vi pratar om, vilket är sjukt mycket.

Om man nu kan räkna såhär det vill säga.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Undrar hur mycket ström en 12c/24t skulle dra i 4.6GHz på alla cores.

Tänker på att jag läste om Threadripper 2950x som förvissa är 16c/32t, men när de hade överklockat den till 4.2GHz på alla kärnor så drog den över 500watt när de körde cinebench.

Även om 7nm teknologin skulle ge halva förbrukningen så är det ändå 250watt vi pratar om, vilket är sjukt mycket.

Om man nu kan räkna såhär det vill säga.

En 2950X på 4,2 Ghz ska ha 1,4 volt spänning.... sänk till 4,1 Ghz och spänningen sjunker till 1,25 V. Och då drar den runt 350 W, så runt 150 W 4,6 Ghz vud 12C borde stämma.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

AMD har ju redan gjort en (RX Vega 64) 14 nm Samsung till (Radeon VII) 7 nm TSMC

Det gav RX Vega 64 Maxfrekvens 1630 MHz till Radeon VII 1800 MHz en ökning med ca 10%

De borde lyckas minst lika bra med 2700X 12nm 4.3GHz max, 10% ökning 4.73GHz

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

@Snabbt_o_Hårt: 7nm verkar ha potential med att vattenkyla, om man tittar på Vega 7 så en överklockning kan kanske bli väldigt intressant på zen2 3000 serien.

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Jag blir bara lite fundersam till dessa siffror då vi inte såg samma dropp i strömförbrukning mellan tex Vega64 och Radeon VII.
Radeon VII drar ju väldigt mycket ström trots 7nm, och drar till och med mer än Nvidias 12nm kretsar trots likvärdig prestanda.

Och då är dessutom Vega64 14nm, medans Ryzen 2k-serien är 12nm, så droppet mellan Vega64 och Radeon VII var ju större än vad som kommer bli mellan Ryzen 2k och 3k.

Därför känner jag att vi nog kommer se en drop i strömförbrukning, men inga 50%, kanske 15% som max.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

@Esseboy: Jag blir bara lite fundersam till dessa siffror då vi inte såg samma dropp i strömförbrukning mellan t.ex Vega64 och Radeon VII.
Radeon VII drar ju väldigt mycket ström trots 7 nm, och drar till och med mer än Nvidias 12 nm kretsar trots likvärdig prestanda.

Och då är dessutom Vega 64 14 nm, medans Zen+ är 12 nm, så droppet mellan Vega 64 och Radeon VII var ju större än vad som kommer bli mellan Zen+ och Zen 2.

Därför känner jag att vi nog kommer se en sänkning i strömförbrukning, men inte 50%, kanske 15% som mest.

Vega 64 är går ju på för hög spänning från fabrik, sänker man till 1,05 V drar kortet runt 250 W. Vega VII Går också på för hög spänning. Även om vi subtraherar 14->12 nm så blir det 18% ökning i frekvens, d.v.s boost på 5,1 Ghz.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Vega 64 är går ju på för hög spänning från fabrik, sänker man till 1,05 V drar kortet runt 250 W. Vega VII Går också på för hög spänning. Även om vi subtraherar 14->12 nm så blir det 18% ökning i frekvens, d.v.s boost på 5,1 Ghz.

Fast du har en helt annan begränsning vid 4GHz+ så du kan inte överföra de frekvensvinsterna rakt av till högfrekvensdesigner. Men nog kan man förvänta sig en frekvensökning som inte är helt fy skam iaf.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varför skulle IPC förändras när man byter nod? Instructions per clock. Det beror endast på arkitekturen.

Att byta nod har endast med strömåtgång och frekvens att göra. Om man inte ändrar arkitekturen så kan man inte heller ändra IPC.

En annan nod möjliggör/påtvingar förändringar i arkitekturen.

För att det är en ny arkitektur med fokus på prestanda istället för låg strömförbrukning? Zen 2 är inte en krympning utan en ny arkitektur som samtidigt går ned lite i nm.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För att det är en ny arkitektur med fokus på prestanda istället för låg strömförbrukning? Zen 2 är inte en krympning utan en ny arkitektur som samtidigt går ned lite i nm.

Ska bli roligt att se vad detta betyder konkret.

Prestanda vs låg strömförbrukning. Dvs lägre värme.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

För att det är en ny arkitektur med fokus på prestanda istället för låg strömförbrukning? Zen 2 är inte en krympning utan en ny arkitektur som samtidigt går ned lite i nm.

Tror den baseras ganska hårt på zen1, är nog inte samma skillnad som mellan bulldozer och zen iallafall

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För att det är en ny arkitektur med fokus på prestanda istället för låg strömförbrukning? Zen 2 är inte en krympning utan en ny arkitektur som samtidigt går ned lite i nm.

"Går ner lite i nm" Det är nog bland de största krympningarna de gjort. Det är en ny arkitektur och en krympning helt enkelt. Eller en Tick/Tock om man ska använda Intel-språk.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror den baseras ganska hårt på zen1, är nog inte samma skillnad som mellan bulldozer och zen iallafall

Ja ny grundarkitektur hör ju till ovanligheterna. För PC-marknaden har det bara funnits en handfull någonsin från respektive tillverkare. Så ja det är en Zen-deriverad arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För att det är en ny arkitektur med fokus på prestanda istället för låg strömförbrukning? Zen 2 är inte en krympning utan en ny arkitektur som samtidigt går ned lite i nm.

Det var det jag just förklarade för dig. IPC beror endast på arkitektur. Inte nodkrympning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

"Går ner lite i nm" Det är nog bland de största krympningarna de gjort. Det är en ny arkitektur och en krympning helt enkelt. Eller en Tick/Tock om man ska använda Intel-språk.
Ja ny grundarkitektur hör ju till ovanligheterna. För PC-marknaden har det bara funnits en handfull någonsin från respektive tillverkare. Så ja det är en Zen-deriverad arkitektur.

Det är ju frågan. På pappret ja men inte i praktiken då man går från 14 nm till något som liknar 10 nm. Ska man hårdra det så gick man ju ett betydligt större hopp mellan Zen och Bulldozer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är ju frågan. På pappret ja men inte i praktiken då man går från 14 nm till något som liknar 10 nm. Ska man hårdra det så gick man ju ett betydligt större hopp mellan Zen och Bulldozer.

Liknar 10nm? Du kan inte ha dubbla måttstockar. Du kan inte använda "liknar"-måttstocken i bara det ena fallet. Du kan ju också säga att de går från något som liknar 22nm. Att gå från något som liknar 22nm till något som liknar 10nm är större än att gå från 32nm (och liknar 32nm) till något som liknar 22nm.
Eftersom de gick över till trigate när de gick under 32/28nm så kan du inte räkna likadant det steget.

Men att jämföra marknadsföringsnamn är meningslöst. Jämför faktiska dimensioner. Och kollar man på SRAM-cell på högdensitetsvarianterna så ser du att steget från GloFo 14nm till TSMC 7nm är snäppet större än det mellan GloFo 32nm och GloFo 14nm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

AMD har ju redan gjort en (RX Vega 64) 14 nm Samsung till (Radeon VII) 7 nm TSMC

Det gav RX Vega 64 Maxfrekvens 1630 MHz till Radeon VII 1800 MHz en ökning med ca 10%

De borde lyckas minst lika bra med 2700X 12nm 4.3GHz max, 10% ökning 4.73GHz

Får upp mitt Vega 64 i 1700 Mhz. Vega VII har jag sett gå över 2100 Mhz när man pressar lite.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För att det är en ny arkitektur med fokus på prestanda istället för låg strömförbrukning? Zen 2 är inte en krympning utan en ny arkitektur som samtidigt går ned lite i nm.

Dessutom är det inte en ny arkitektur. Det är samma som Zen/Zen+ med en del förbättringar. Det finns alltså arkitekturella förbättringar, men det är inte en ny arkitektur. Man kan nästan gissa sig till detta från namnet. ZEN.

Precis som vega, polaris, bulldozer, etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Vet inte varför alla jämnför vad vega med krympning var kapabel till, zen är något helt annat och dessutom omgjord mycket. Zen 2 är inte enbart en krympt zen1?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Det var mer för att ge ett konkret exempel. Så vad tror ni om spekulationen att det finns många 6 kärniga 7nm chiplet till nya 3000 (lite lägre klockade 2x6=12 totalt) även känd som 7-3700 ser ut att bli en prisvärd överklockare. Går det dåligt med produktionen, har EPYC server sugit åt sig alla med 8st, (blev inga bra över till Threadripper)? Blir det samma pris påslag som det var på 1800X ?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Aka_The_Barf: Det var mer för att ge ett konkret exempel. Så vad tror ni om spekulationen att det finns många 6 kärniga 7nm chiplet till nya 3000 (lite lägre klockade 2x6=12 totalt) även känd som 7-3700 ser ut att bli en prisvärd överklockare. Går det dåligt med produktionen, har EPYC server sugit åt sig alla med 8st, (blev inga bra över till Threadripper)? Blir det samma pris påslag som det var på 1800X ?

Tror 12 Core / 24 trådar är toppmodell från början av Zen 2 innan produktion kommer upp på 7nm.

Räknar med 4990 kr för Ryzen 7 3700X.

Men 27 Maj och Computex kommer vi veta betydligt mer.

Finns ingen anledning att stressa ut 16 Core/ 32 trådar för högre priser pga här säljs inga volymer.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.