Permalänk
Medlem

TCL tv kan inte lada ner appar?

Hej!

Vi har nyligen köpt TCL tvn 40ds50* på ELgiganten.
Alla instruktioner jag hittar på internet handlar om Roku versionen som TCL i Sverige inte har!

Enligt dem för att installera en app så måste du göra det via mobil appen ES file explorer manager. Men för att tvn ska kunna anslutas måsta jag göra "remote debug" på den i ngn hemlig skärm som jag kan inte hitta på min meny på tvn????

Det borde finnas en "About ikon" under Inställningar, men jag hittar den inte!???

Har lite dagar kvar att lämmna skiten tillbaka om det inte går att fixa Smart IPTV appen på den så snälla hjälp ;(!

Permalänk
Medlem

Det låter som om du försöker installera Android-appar på en TV som inte kör Android TV. Enligt TCLs sida ska det finnas någon slags App-store i TVn, för att få in fler appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det låter som om du försöker installera Android-appar på en TV som inte kör Android TV. Enligt TCLs sida ska det finnas någon slags App-store i TVn, för att få in fler appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Det är en Android tv men inbyggda app store är fattig och just appen Smart IPTV finns inte :(...

Permalänk
Medlem

@Matte101: Ofast kan man säga att om appen inte finns i inbyggda storen, är det play store eller tv's egna?, så stöder inte tv appen. Smart IP tv finns t.ex i android tv store (google play) när jag tittar på min android tv men har satt systemkrav.

Du kan sideload appar, bara använda apkmirror och ett usb minne. Tv kommer fråga om du vill tillåta installationer från annat media

Permalänk

Tjena! Nyligen köpt en TCL 43dp640 då det var den billigaste 4k hdr tv;n. Också köpt på Elgiganten. TCL använder android, vad vill du installera? Kan säga att det är mycket lättare att använda tex en Chromecast ultra för att streama. Då tv;n är relativ långsam i menyerna. Netflix funkar väl okej, men lättare att bara cast med telefonen.

Jag köpte medvetet denna tv eftersom den endast har bra bildkvalité för ett bra pris. Hade gärna fått vara utan smart tv funktionerna. Ljudkvalitén är bättre än väntat men fortfarande kass Menmen...detta är bara som jag tänkte. Har den i sovrummet.

Men eftersom den kör android ska det väl inte vara omöjligt att installera i princip vad som helst. Ska utforska lite, återkommer med svar

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Kommer åt tillverkarens menyer och enligt denna sida kan du nå root. Vet inte ifall jag hade vågat mig på detta just ännu.

https://devcoster.com/blog/

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har du en TCL 40ds500? Den verkar inte ha Android-TV.
https://m.prisjakt.nu/product/4681833/properties

Den verkar bara stödja youtube, netflix och webläsare. Så något direkt app-stöd har den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froojd92:

@Matte101: Ofast kan man säga att om appen inte finns i inbyggda storen, är det play store eller tv's egna?, så stöder inte tv appen. Smart IP tv finns t.ex i android tv store (google play) när jag tittar på min android tv men har satt systemkrav.

Du kan sideload appar, bara använda apkmirror och ett usb minne. Tv kommer fråga om du vill tillåta installationer från annat media

Tack för alla svar jag blev bara mer förvirrad :).

Jag försöker sideloada appen, men tvn känner inte av ngn rätt fil på usbn.
Sideload via mobilen och appen "ES file explorer" är inte möjlig då jag inte kommer åt menyn där developer mode kan sättas på.

Det ska vara olika metoder för att komma i developer mode, men dem jag provat funkar ej (kombinationer på fjärkontrolen, olika koder...)?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Matte101: Ifall du letar på amerikanska sidor om hur du hackar en TCL-TV så lär det vara förgäves. Det är annan elektronik och ett helt annat produktutbud i de modeller som säljs i Europa. Störst framgång lär du nog finna genom att köra Chromecast eller fristående AndroidTV-lösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matte101:

Tack för alla svar jag blev bara mer förvirrad :).

Jag försöker sideloada appen, men tvn känner inte av ngn rätt fil på usbn.
Sideload via mobilen och appen "ES file explorer" är inte möjlig då jag inte kommer åt menyn där developer mode kan sättas på.

Det ska vara olika metoder för att komma i developer mode, men dem jag provat funkar ej (kombinationer på fjärkontrolen, olika koder...)?

Ingen tcl tv i denna tråden har android tv, billigaste lösninger nog https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/mediaspelare/xiaomi...
Alternativt en nvidia Shield

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte med en Android TV. Tyckte inte om det. Lämnade tillbaka den och köpte en Samsung med Tizen istället och är väldigt nöjd.

Permalänk
TCL Nordic

Hjälp?

@Matte101:

Hej Matte101,

Kan vi hjälpa er på något sätt?

Mvh
TCL Nordic

Permalänk
Medlem

Smart iptv app

Hej.
Hur kan jag lada net Smart iptv app på tvn?
Det verar att den TCL som säljs i EU är ingen smart tv??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
TCL Nordic

TCL Europa modeller mm

Hej igen @Matte101:

Vi har flera olika serier i Europa.

2K modeller mellan 32-40"
D4 serien, 32 & 40" Non Smart. Dvs inget nätverk eller appar.
D5 Serien 32 & 40" är basic smart, Dvsen Linux baserad smart platform. Begränsat antal appar på denna serie. De mest nämnvärda är Youtube och Netflix

4K modeller - Basic smart (som ovan)
D600, 43, 50, 55 och 65"
DP640, 43"

4K modeller - Android smart, full tillgång till alla appar på Android TV plattformen
DP660, 50, 55 & 65"
DC760, 55 & 65"
C70, 70 & 75"
X90, 55 & 65"

Vilken modell är det som ni har köpt?
Är det en 40DS500? Om det är den så är den Basic Smart, Dvs inget större utbud av appar.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/40DS500/tcl-40-f...

Mvh TCL Nordic

Permalänk
Medlem

Hej.
Ja. Det är 40DS500.
Är det ingen free platfirm att installera appar som på Google play? Vi kan inte installer ngn vi söker efter?? Kommer det nya uppdateringar på det? Kan man gå förbi systemet på ngt sött??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
TCL Nordic

@Matte101:

Hej igen,

Nej tyvärr så har inte 40DS500 ingen generell App Store eller liknade.

Dessa apparater från oss har tillgång till Androids "Play Store"

4K modeller - Android smart, full tillgång till alla appar på Android TV plattformen
DP660, 50, 55 & 65"
DC760, 55 & 65"
C70, 70 & 75"
X90, 55 & 65"

Mvh TCL Nordic

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Matte101:

Kan man gå förbi systemet på ngt sätt??

Den tillgängliga lösningen på detta är då som nämnt en Chromecast, AndroidTV-box (exempelvis Nvidia Shield), en AppleTV eller någon av de andra lösningarna som ger tillgång till ett smartsystem efter smak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Den tillgängliga lösningen på detta är då som nämnt en Chromecast, AndroidTV-box (exempelvis Nvidia Shield), en AppleTV eller någon av de andra lösningarna som ger tillgång till ett smartsystem efter smak.

Mi box lär va bästa enklare alternativet som inte kostar så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har kört TCL android TV länge och det har Google Play Store på samtliga Android TV, så de ska fungera klockrent så länge det verkligen är en Android TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TCL_Nordic:

@Matte101:

Hej igen,

Nej tyvärr så har inte 40DS500 ingen generell App Store eller liknade.

Dessa apparater från oss har tillgång till Androids "Play Store"

4K modeller - Android smart, full tillgång till alla appar på Android TV plattformen
DP660, 50, 55 & 65"
DC760, 55 & 65"
C70, 70 & 75"
X90, 55 & 65"

Mvh TCL Nordic

Du glömmer p60 p66 m fler 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tv

Hej,
Jag köpte en TCL tv 65 här om dagen ,den har så dårlig bildkvalite ,ska lämna tilbaka idag.

Skickades från m.sweclockers.com